Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 1°C | 8°C Még több cikk.

Életre szóló iskola – nem csak színházból

Szeged - Mácsai Pál alakítja Simon Péter karmestert, zeneszerzőt a Valahol Európában Dóm téri előadásain. Az Örkény Színház direktora azért is vállalta a szerepet, mert a legfontosabb magyar zenés darabok egyikének tartja a Dés-musicalt.
Örkény- és Villon-estje, stúdióprodukciói kapcsán azt gondolhatnánk, Mácsai Pál az intim színházi terek specialistája, ehhez képest most az ország legnagyobb színpadán alakítja a Valahol Európában című musical főszerepét.

Köze van a műhöz

– Ezek a méretkülönbségek mutatósak, de nem fontosak. Teljes személyiséggel illik játszani kis helyen is, hatalmas térben is, a többi csak technika – mondja a népszerű színész, aki tavasszal volt 50 éves. – A Valahol Európában Balázs Béla és Radványi Géza által 1946–47-ben írt forgatókönyve örök történet. Toposz, mindig igaz volt, igaz lesz: a háborúban elvesztett szülők hiánya, az elvett gyerekkorok traumái kiheverhetetlenek, de tisztességgel és kitartással talán újra lehet építeni a megsérült személyiségeket. A film máig ható nagy erővel, és gyorsan reagált az akkor egész Európában égető kérdésre. Nekem a szüleim nyolcéves koromban épp ezen a filmen mutatták meg először, hogy mi a háború. Része tehát a gyerekkoromnak, emlékszem a félelmekre, amelyeket kiváltott bennem: nyilván ezért is érzem azt, hogy valami személyes közöm van a műhöz. És biztos azért is, mert a zenés színpadi verziót egy általam ritkán művelt műfaj fontos darabjai közé tartozónak érzem: a musical általában lebutítja saját irodalmi alapanyagát; ez a darab nem. Méltó párja a filmnek, mellé lép.

Elmegy, érvel, aláír

Bár Mácsai Pálnak 1989-ben Zárójelentés címmel önálló lemeze is megjelent, nem tartozik a gyakran éneklő színészek közé. Ezért is meglepetés, hogy ő játssza Simon Pétert.

– Párszor énekeltem beugróként az Isten pénze című musical főszerepét, az Örkény Színház Filléres operájában pedig én voltam a Kikiáltó. Huzella Péterrel közös Villon-estünkön is énekelek, otthon is gyakran előveszem a gitárt, vagy leülök a zongora elé, és szigorúan a saját szórakoztatásomra játszom. Az igazi zenész ott kezdődik, ahol én véget érek. A lemezemre nem is ez a tábortűzi szintű zenélgetés adott felmentést, hanem az, hogy a dalszövegeket én írtam, Bornai Tibor zenéire. Most az első próbákon páran meglepődtek, hogy tudom, hol kell belépni... Ez a szerep pont az a szint, amit el merek énekelni – fogalmaz a színidirektor, aki mindenevőnek vallja magát: Bachtól a romantikusokon át a jó rockzenéig sokféle muzsikát szeret. Míg korábban meghatározó szereplője volt a színházi közéletnek is, az utóbbi években visszavett aktivitásából.

Mácsai Pál alakítja Simon Péter karmester szerepét a Dóm téren. Fotó: Karnok Csaba
Mácsai Pál alakítja Simon Péter karmester szerepét a Dóm téren.
Fotó: Karnok Csaba

– Nekem az Örkény Színházban annyi fontosabb dolgom van, hogy felismerve a hivatallal való küzdelem alacsony hatásfokát, kiszálltam belőle. Az európai kulturális hagyomány porlik éppen el, és tíz év óta egyetlen nagyobb politikai pártnak a választási programjában sincs kultúra című fejezet. Sziszifuszi küzdelem elérni, megértetni valamit. Minden politikai garnitúrát újra és újra meg kell győzni, meg kell tanítani arra, hogy a színház mire való. A fontosabb dolgokban azért részt veszek: ha nagyon kell, elmegyek, érvelek, aláírok – hangsúlyozza Mácsai Pál.

Gyermeküléses biciklivel járt a próbákra

Kislánya tavaly született, kisfia pedig már elmúlt hétéves. – Másodikba megy, és megnézi majd az előadást. Az egyik próbára már eljött, de közben kiment. Láttam, miért: hatott rá, nem bírta nézni, ami a kortársaival történik a színpadon. Nagyon klasszul viselkednek egyébként a produkcióban szereplő gyerekek. Sok energiát, munkakedvet, és, amit nagyon ritkán érzek, kicsit félve is mondom: egyenesen optimizmust kapok tőlük. Felnőttek számára is erőt próbáló munkát végeznek. Csodálatos iskola lehet nekik benne lenni az előadásban. Nagyon sokat tanulnak, nem is a színészetről elsősorban. Aki gyerekként végigcsinál egy ilyen hathetes kiképzést, az életre szólóan tudja már, hogy mi az összpontosítás, a fegyelem, a ritmus, zene, a színház, a közösségi munka. Aki itt játszik, sohasem fogja azt mondani, hogy a művészeti szakkörök számát csökkenteni kell az iskolákban. Egy olyan ország, ahol nincs semmi más, csak egy erős, sajátos kultúra, mi egyébbel tudna szuverén karakter maradni, mint hogy kultúráját, ezen belül a művészetét gyakorolja?

A néző fantáziája

A színháznak egyedülálló, nagy tudása van. Nem a didaxis, az ideológia vagy pláne a propaganda szintjén, hanem egész másutt, fontosabb, titokzatosabb és izgalmasabb helyen: a néző fantáziájában. Egy előadás mágiája valójában nem a színpadon történik, hanem a nézőben. Mi csak előhívjuk azt. Senki nem gondolja a nézőtéren, ha a színpadra néz, hogy az ott valóban egy kastély, és, mondjuk, egy „Hosszú" nevű lelenc. Mindenki tudja, hogy az kulissza és Szőcs Artur színész. Mégis, mindenki kastélynak és egy árva csavargónak fogja látni, mert saját fantáziájában megteremti a történet teljes, összefüggő világát. A Dóm téren éppen négyezren lesznek képesek erre a belső munkára esténként. És én azt hiszem, végső soron minden a fantáziából van, a piramisok, a kerék, a Rubik-kocka, vagy a Valahol Európában. Ezt a nagy képességet használja, sőt építi a színház, ma is, akkor is, amikor az ország túl nagy hányada pusztán szolgáltat: máshol kitalált dolgokat szerelünk. Száz éve még mi szállítottuk a világnak a szórakoztatóipart, az operetteket, ma azt is leginkább vásároljuk. Ennél mi többet tudunk, és ebbéli képességeinket a színház pompásan stimulálja. A gyerekkori fantáziát, kreativitást meg kell tartani, meg kell erősíteni, transzponálni a felnőttkorba, hogy folyamatosan önálló gondolatokra legyünk képesek. A színház persze nem csak erre való, de erre is képes.

Olvasóink írták

  • 5. Zsanetta 2011. augusztus 12. 12:18
    „4.
    Tök jó a koreográfia! Nyilván nem ez a szakmád!...
    A cigi igenis zavaró a nézőtéren! Nem tartozik a darabhoz, hogy füstfelhőn nézzük az előadást!
    T. Kátyától mi sem voltunk elájulva. Alföldi nem a kedvenc színészem (sőt), de itt most tényleg nagyon jó!
    Mivel ez FŐPRÓBA volt, nyilván nem ültek mind a 4 ezer széken, de szerintem 3 ezren tuti.
    A gyerekek imádnivalóak! MIND!
    Én egy percig sem untam!”
  • 4. eszterláncicérna 2011. augusztus 12. 12:00
    „Ez eléggé OFF... Tessék máskor a darabra figyelni, érdemes lett volna. A nézőtér tele volt üres szektorokkal, ne túlozzunk már, hogy csak oda lehetett leülni... Egyébként 3 dohányzó ember nem jelent életveszélyt, már megint ez a pánikkeltés.... nem lepráról beszélünk, hanem cigarettáról. Sajnálatos, ha a darabot nézve ennyi maradt meg. Máskor a TV-t nézzék, otthon, ahol senki sem dohányzik.

    A darab kissé vontatott, Mácsai hibátlan, gyakorlatilag elvitte a vállán az egészet... Tompos Kátyának problémát okoznak az Sz betűk, ez hosszú távon nagyon zavaró tud lenni. Szőcs Artur a Nézz rám duettet még gyakorolhatta volna, bár, lehet, hogy a hangosítás nem volt tökéletes, Kátyával viszont stabilizálódott a hangja. Alföldi prózában verhetetlen, fenomenális, viszont szerencse, hogy nem énekel sokat. A gyerekek tündériek, ügyesek, fegyelmezettek és a hangjuk is szép.

    A díszlet háttere a lebombázott Dómmal igen hatásos, a mozgó színpad építményei inkább funkcionálisak.

    Összességében nézhető, de kevés a koreográfia, nincs meg a musical dinamikája, a mély érzelmek kiváltása ezúttal nehézkes. Valahogy benne ragadt a darabban, amit ki lehetett volna hozni belőle, könnyen átbillenhet az unhatóság határán, főleg az ismert dalok mentik meg ettől.”
  • 3. Zsanetta 2011. augusztus 12. 11:56
    „"Árukapcsolás"-sal 4 ezer forintba került. Ha vettél az újszegedi szabdtéri egyik előadására jegyet akkor ahhoz adtak a főpróbára szólót is. De ez nagyon jó ár, vesd össze az "éles" jegyárakkal:
    http://www.szegediszabadteri.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=10524&Itemid=42
    Itt a legolcsóbb is 4100 forint, de mi (és a többség) jobb helyen ültünk.
    Az főpóba előtt a rendező Úr (akkor épp nem cigizett) közölte, hogy bármikor leállhatnak az előadással, de ilyen nem történt!
    Nagyon klassz előadás, érdemes megnézni!”
  • 2. Roxy08 2011. augusztus 12. 11:34
    „Zsanetta!
    Mennyit kellett fizetni a főpróbára szóló jegyért?”
  • 1. Zsanetta 2011. augusztus 12. 08:31
    „Tegnap láttuk a főpróbá. Érdemes megnézni az előadást!
    Mácsai Úr NBI-es!
    DE!
    A sok néző miatt nekünk a rendezői pult mögött jutott hely - sajnos! A rendező Úr, a zeneszerző Úr és egy 3. (nem ismerem) fiatalember végig füstölte az előadást! Nekik szabad dohányozni a nézőtéren? Felhívnám erre az ügyeletes tűzoltó figyelmé! 3 ember veszélyezteti 4 ezer ember életét! Túlzás, egyesek mit meg nem engednek maguknak!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi szemnek, szájnak és fülnek ingere

Melyiket szeressem? A mindegyiket sajnos most sem lehetséges: próbáljon meg valahogy válogatni a jobbnál jobb hétvégi programok közül. Megértjük, ha nem tud dönteni. Tovább olvasom