Délmagyar logó

2017. 08. 16. szerda - Ábrahám 17°C | 31°C Még több cikk.

Elkelt a Szőke Tisza - egy részét megmentik, a többi vashulladék

Szeged - A gőzösre kiírt ártárgyalást egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg.
Egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg a szegedi Szőke Tisza gőzösre kiírt ártárgyalást - közölte a Csabaholding Kft. felszámolóbiztosa szerdán.

Ézsiás László hozzátette: addig azonban, amíg a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nem nyilatkozik arról, hogy mely részeket veszik védelem alá, nem tudják aláírni az adásvételi szerződést. A nyertesek nem tudják átvenni a tulajdonukat, nem kezdődhet meg a hajótest mentése sem - hangsúlyozta.



A gőzöst februárban helyezték védelem alá. A megmentése érdekében márciusban néhány civil - mások mellett a mostani ártárgyalás győztesei - a védelem néhány napra történő felfüggesztését kérte, hogy az akkor még sekélyebb folyómederből kiemeljék a jelentősen megdőlt hajótestet. Erre engedélyt azonban csak késő tavasszal kaptak, így amikor megpróbálták kiemelni a hajótestet, nem jártak sikerrel. Mostanra viszont a hajótest még jobban bedőlt, egyelőre vassodronyokkal próbálják a parthoz rögzíteni, hogy ne süllyedjen el, de azt még nem látni, hogyan és mikor lehetne kiemelni.

Az ártárgyalási kiírásra két csoport jelentkezett. Az egyik csak fémkereskedéssel foglalkozott, a másik társaság egy része viszont azokból az amatőr hajómentőkből áll, akik már tavasszal is megpróbáltak segíteni az egykori gőzösön. Az árverésen ők adták a jobb ajánlatot. A tervek szerint a menthető részeket kiemelik és újjáépítve a hajót felhasználják majd azokat. A vashulladékot pedig a csoport másik része értékesíti majd.

Egyelőre azonban mindenki a hivatal állásfoglalására vár. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Műtárgyfelügyeleti Irodája korábban arról tájékoztatta az MTI-t, hogy bár a szakértői vélemények szerint menthetetlen a Szőke Tisza gőzös teljes hajóteste, bizonyos részei műtárgyi védelmet kaphatnak. A vizsgálat megkezdődött, hogy a szegedi gőzhajó mely elemeit lehet megmenteni.


A Szőke Tisza a közelmúltban süllyedt meg a tápéi téli kikötőben, miután az olvadó jég benyomta a gőzhajó elkorrodálódott oldallemezét és a hajó kajütablakain beömlött a víz. Rossz állapota miatt korábban nem kapott engedélyt arra, hogy a folyóparton horgonyozzon, így 2000 óta áll a téli kikötőben.

A Szőke Tisza gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert, a cég azonban nem tudta előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból.

A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel.

Olvasóink írták

  • 20. gubanc 2012. május 31. 20:29
    „Dobóka! Nem a város tulajdona már több, mint 17 éve.”
  • 19. NP1 2012. május 31. 15:02
    „DobóI

    Magyarázd már el, mit kellett volna tennie a város vezetésének?
    (Tudom: emútnyócév, meg Botka mondjon le.)”
  • 18. DobóI 2012. május 31. 13:16
    „Olyan mint Piszkos Fred hajója. Gratuláció a városvezetésnek..”
  • 17. kakoszeged 2012. május 31. 13:12
    „én pokolian sajnálom... :(”
  • 16. macs 2012. május 31. 11:46
    „Tudom, a hatóságoknak meghatározott idő áll a rendelkezésre, hogy meghozzák a döntésüket, de a Szőke Tisza esetében nem tudtak volna gyorsabban dönteni? Akkor, talán, a hajó jobb helyzetben lehetne. :-(
    Azt is tudom, hogy a különféle muzeális értékű közlekedési eszközök felújítása, karbantartása nagyon sok pénzbe kerül, de miért képesek rá a németek, angolok, osztrákok? Életünket és vérünket, de zabot, azt nem adunk! mondták eleink. Nos hiába teltek el évszázadok azóta, a hozzáállás változatlan. :-)
    A nyerteseknek sok sikert és kitartást a munkához! Remélem látni fogjuk a Szőke Tisza 2-t a Tiszán!”
  • 15. SP 2012. május 31. 11:10
    „A hajóból
    hasznot húztak.
    A haszonból nem fordítottak megfelelő összeget az állag megőrzésére. Akár bűncselekmény is lehetne.

    Sajnos
    a rablógazdálkodás általános.

    Extra,
    ha az így szerzett haszont még ki is viszik az országból.

    Az élő munkaerőre is igaz.”
  • 14. Linka11 2012. május 31. 11:06
    „Én még fiatalabb koromban a Dunán ,Felszabadulás néven Budapest és Nógrádverőce között hajóztam vele .Kellemes
    kiránduló hajó volt.Nagyon rá csodálkoztam mikor Szegeden már Szőke Tiszaként láttam újból.Kár lenne ,ha nyomtalanul eltűnne.”
  • 13. gubanc 2012. május 31. 11:06
    „Felesleges volt ugye, amit mondtam és írtam. Nincs más megoldás, megmondtam ezt már 15 évvel ezelőtt is, de mindenki nagyokos volt. Végre egy értelmes kezdeményezés. a hivatalt meg illik bombázni a sajtónak. Nem kéne kedves szerkesztő Úr megkérdezni, hogy min totojázik a hivatal?”
  • 12. Bendegúz007 2012. május 31. 09:24
    „8. Amati
    Az se lett volna jó ha az egész hajó műemléknek van nyilvánítva,mert akkor minden rész azt élvezi,és ebben az esetben senki nem vállalta volna a felújítást,és az sokkal többe is kerül.
    Szerintem még ne sírasunk semmit se majd figyeljük a fejleményeket.”
  • 11. Francois 2012. május 31. 07:27
    „Gyerekek műemléki dolgokra mindég lehet pénzt kapni! Gondolom a vevőt se a Máltai Szeretetszolgálat vezérelte! Félő ha nem lesz benne biznisz, marad a hajó a helyén! :( :( :( :(”
  • 10. NP1 2012. május 31. 07:25
    „Amati
    Ezt a hajót én is sajnálom, de ez már 25 évvel ezelőtt sem volt jó állapotban. A védelem semmit sem és pénz nélkül, olyan, aki beletolna súlyos százmilliókat pedig nincs.

    JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2012.05.30. 20:30
    " A város szégyene." - mit kellett volna tennie a városnak?”
  • 9. polo 2012. május 31. 06:07
    „addig szarkaszik a hivatal hogy saját magától esik szét”
  • 8. Amati 2012. május 31. 05:57
    „műemléki védelmet kap a lapát, azt kiállítják, a többit meg feldarabolják :D
    jól mondta valaki ez előző cikkhez, hogy erre ment ki a játék, hagyni lepusztulni, semmi pénzért megvenni, eladni vasnak...
    szomorú, egy ilyen hajót teljes egészében műemléknek kellet volna nyilvánítani, és nem most, hanem amikor még jó állapotban volt.
    ezeket az örökségeket kéne tisztelni, és megmenteni, nem hortynak faszobrot állítani, meg nyírő urnáját hurcolászni...”
  • 7. Emberségetavilágnak 2012. május 31. 05:49
    „Első perctől borítékolható volt...”
  • 6. SP 2012. május 30. 22:29
    „Most már
    a Szőke Tisza új neve Barna Tisza lett, a rozsda miatt.”
  • 5. kumisz 2012. május 30. 21:21
    „Bodzaszörp lesz belőle vagy merdzsóóó!”
  • 4. eljensokaszeged 2012. május 30. 21:11
    „lol. vasazzák :D”
  • 3. JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2012. május 30. 20:30
    „A város szégyene.”
  • 2. igazságkereső 2012. május 30. 20:28
    „Az Örökségvédelmi Hivatal eddig nem tudta volna megállapítani azt, hogy mely részeit veszi védelem alá a hajónak?! Igazi magyar mentalitás, jó lenne már végre felnőni a feladatokhoz?!!”
  • 1. mittaláltam 2012. május 30. 20:13
    „Friss képeket és egy filmet találtam a hajóról
    http://panorama-foto.hu”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Virág-saga: elsőfokon a városnak adott igazat a bíróság

15 napja van György Sándornak, hogy kipakoljon a Virágból és átadja az ingatlant a városnak. Az ítélet nem jogerős. Tovább olvasom