Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Elő a bicajjal!

Szeged - Kitavaszodott. Elővehetjük végre a bicajt, vagy vehetünk egyet, ha már úgyis bedőlt az autóhitel. Miközben tekerünk, nem fogyasztunk üzemanyagot, és kerékpározással elodázzuk kicsit a következő szmogriadót is.
Számtalan árnyoldala van a biciklizésnek. Nagyobb csomagok szállítására egy bicaj teljesen alkalmatlan, nincs benne klíma, RDS és ABS se. Budapestre egy jó tempóval is legalább 10-12 óra lenne az út autópályán.  A szomszéd meg csak sajnálkozik rajtunk, amikor eltekerünk a kertje előtt, ahol ő az Audit mossa.

Ha esik, felcsapkodja a hátunkra a sarat, és néha ellopják. Egy balesetben szinte biztos mi húzzuk a rövidebbet. Ezer módon elüttethetjük magunkat.

Megéri-e mindezek ellenére „hazatolni a biciklit"?

Egy a lakásunktól cirka 3 kilométerre lévő pontba kényelmes egyáltalán nem izzasztó tempóval 20 perc alatt eljuthatunk, és rengeteg remek dolgot csinálhatunk közben. Elégethetünk pár Túró Rudira való kalóriát, és letudhatjuk az ajánlott napi mozgásmennyiség egy részét. Ha nagyon skótok vagyunk, képzelhetjük azt, hogy a kondibérletet is megspóroltuk.

Londoni kerékpáros - A kerékpár és a drága öltöny nem két távoli fogalom a kontinens másik felén.

Miközben tekerünk, abszolút nem fogyasztunk üzemanyagot, és kerékpározással elodázzuk kicsit a következő szmogriadót is, hiszen gázokat csak mi magunk bocsátunk ki. Jót teszünk tehát a testünknek, a pénztárcánknak, és a város légszennyezettségi mutatóinak is. Munkába járni sokak szerint ideális megoldás a kerékpár, bár két gyereket előtte suliba vinni kétségkívül nem így a legegyszerűbb.

Anyagiaskodás

Ahogy annyi minden másból, kerékpárból sem szabad ócskát venni. Ha megengedhetjük magunknak, hogy egy kicsit válogassunk, mindenképpen valamilyen közismert márkát kell választani. Ez viszonylag egyszerű feladat. Ne bízzunk az olyan helyekben, ahol a kerékpárok mellett virslit is lehet kapni!

A mirelites hűtők után, általában a sportszerek között 18 – 20 ezer forintért állnak „alapmodellek", de ezek hamar tönkremennek alattunk. Az olcsón olcsót alapelv szerint készülnek ezek a bicajok, és általában hónapokon belül balesetveszélyessé, kényelmetlenné válnak, és nem is túl elegáns kattogó, recsegő kerékpárral közlekedni. Mi is inkább a szaküzletet választottuk. A boltban megtudtuk, hogy a 20 ezer forintunkhoz még minimum 10-11 ezret kell hozzátenni ahhoz, hogy egy tartós biciklit vegyünk. Határ persze a csillagos ég. Akad drótszamár súlyos százezrekért is.

Mindenkinek igénye szerint

- Mindenkinek az igényeire lehet szabni a kerékpárt. Teleszkóp például nem feltétlenül kell. Ha nemcsak a városban használjuk, hanem terepen is, akkor a csuklóknak jót tesz. Kényelmesebb, de nem feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a városban kerékpározzunk - mondja a Turi Zoltán, a szerviz tulajdonosa, amikor arról kérdezzük, milyen a jó városi bicikli. A legfontosabb a felhasznált anyagok minősége. A silányabb darabokról letörhet a pedál, nem egyszer elszakad a lánc, vagy hamar elkopnak a fékek. A legtöbben ilyen hibákkal hozzák be a bicikliket - teszi hozzá, miközben egy kemping dinamóját cseréli éppen. Húsz perc múlva jönnek érte.

Akad drótszamár súlyos százezrekért is - Fotó: Segesvári Csaba

Bevásárlólista:

31 ezer forintba kerül a legolcsóbb minőségi kerékpár a boltban. Ezzel, ha az erdei ösvények királyai nem is lehetünk, a városban remekül el lehet boldogulni.

Kerékpár: 31000 Ft
Világítás: 2500 Ft

Biztonság:

Sisak: 4-5000 Ft
Gyermekülés: 10 000 Ft
Zár: 2500 Ft

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. E-Medve 2009. március 07. 18:31
    „vuk: ez így van. Maximum olaj fogy egy nagyon kicsi. ;-)

    Viszont amíg ennyi autót látok a városban közlekedni, addig valahogy nehezen tudom elhinni, hogy válság van.”
  • 30. vuk 2009. március 07. 17:55
    „Higyjetek el. Ha biciklivel jartok a varosba, megdobbentoen keves benzin fogy :)”
  • 29. E-Medve 2009. március 07. 17:09
    „Nagyon szépen összefoglalta mindazonáltal fórumtárs a kerékpározás előnyeit a 25-ös kommentjében. Kb. ezek azok, ami miatt még nem vettem rá magam arra, hogy megcsináljam a jogsit és tartsak autót (na meg arányaiban keveset járok a városon kívül). Ha meg néha betévednék a belvárosba, akkor nem nagyon tudnám hova lerakni. De ha mégis, akkor meg egy vagyont kérnének parkolás címén.
    A tömegközelekedés meg nem játszik sajna, mert 1.5-2x annyi idő lenne, mint most kerékpárral.”
  • 28. mindazonáltal 2009. március 07. 15:43
    „"egy normal laza tekeres (15-18 km/h) normal utcai ruhaban, nem izzadsz meg."

    Vagy ha igen, akkor el vagy tunyulva... Emlékszem, amikor először mentem biciklivel dolgozni, úgy érkeztem meg, mint aki megmászta a Mont Everestet. :))
    De éreztem, hogy ez azért nagyon nem normális. Meg is ütköztem, hogy jesszus, ennyire ellustultam volna? Régen ennyi meg sem kottyant...
    Kb. fél év kellett hozzá, hogy elérjem azt a szintet, hogy szinte ki sem melegszem félóra bicaj után.”
  • 27. vuk 2009. március 07. 15:31
    „Mondjuk en leizzadok 10-15 perc alatt is, de en mindig ugy tekerek mint az allat :) Es kicsit tuloltozve. Edzesre menet bemelegites, hazajovet meg itthon tusolok.

    Meloba gyalog jarok, mert annyira kozel van, hogy meg biciklire ulni sem erdemes.
    De igaz: egy normal laza tekeres (15-18 km/h) normal utcai ruhaban, nem izzadsz meg.”
  • 26. mindazonáltal 2009. március 07. 13:54
    „Ja, igen, ami még eszembe jutott... Szokták kérdezni ismerőseim, hogy le tudok-e zuhanyozni a munkahelyemen, miután a biciklizéstől ,,teljesen leizzadok". Már a kérdésből is látszik, hogy a kérdezője soha a büdös életben nem ment 5 percnél hosszabb ideig biciklivel :))

    Azt szoktam válaszolni, hogy aki normál ruházatban (se nem alá-, se nem túlöltözve), normál tempóban fél órát biciklizik sík terepen, és ettől ,,teljesen" leizzad, annak igen komoly gondja van a hőháztartásával...

    Annak mondom, aki még vécére is kocsival jár: teljesen ritka, hogy az ember 10, 20, 30 perces biciklizés után annyira leizzadjon, hogy az generál zuhanyozásért kiáltson.”
  • 25. mindazonáltal 2009. március 07. 13:46
    „Én ezer éve biciklivel járok munkába. Ez - normál tempóban - 30 percet jelent oda, 30-at vissza. Nagyjából ezerszer jobb és kellemesebb, mint ugyanezt a távot tömegközlekedéssel megtenni (ami - vicces, de igaz - semmivel sem kevesebb időben: háztól házig, gyaloglás + villamos, szintén kb. félóra).

    A cikkel ellentétben - ez saját tapasztalat - a biciklis közlekedésnek csak előnyei vannak:
    - megspórolod a jegy/bérlet/benzin árát (pénz 1.)
    - nem vesz el az életedből pluszidőt a sportolás, hiszen maga a munkába járás az (egészség 1.)
    - nem vagy buszhoz/villamoshoz stb. kötve, nem kell állandóan azon görcsölnöd, hogy eléred-e a következő járatot (szabadság)
    - mivel kevesebbet vagy összezárva emberekkel, kisebb az esélye, hogy elkapsz valami vírust, tehát kevesebbet költesz gyógyszerre is (egészség 2., pénz 2.)

    És még lehet ne sorolni.

    Persze, vannak hátrányai is, de ez számomra amolyan ,,nem akarásnak nyögés a vége" típusú nyavalygás. Kifogást keresni a legkönnyebb.”
  • 24. Zolti 2009. március 07. 00:21
    „flexnake! Vittem JATÉ-ból haza lányokat bringával nem az a lényeg milyen járművel vagy ,hanem a gesztus! Pedig van autóm robogóm nagy motorom de a városban a kerékpár a legjobb, én kipróbáltam!! Sokaknak a bringázás ciki, viszont az autózás meg nem indokolt!”
  • 23. CsImre 2009. március 06. 21:27
    „A romantika biciklivel: :)

    http://www.youtube.com/watch?v=H39CxyNfNOM”
  • 22. vuk 2009. március 06. 21:12
    „19. flexsnake 2009.03.06. 12:36

    Tudod te, hogy mennyivel romantikusabb biciklin vazon vinni egy holgyemenyt, mint kocsiban anyosulesen? :) Nem? Probald ki :)

    Nekem nincs autom, de nem azert, mert nem tudnam megvenni, vagy fenntartani. Egeszegyszeruen nem hasznalnam. Motorom van, ha ki kell menni a varosbol messzire (pl. szulokhoz), akkor nagymotor. Belvarosba baromsag autoval menni. Dugo van, parkolohely nincs, es az is fizetos, sokkal kevesebb helyen kozlekedhetsz (biciklivel olyan helyeken is atmehetsz (szabalyosan!) ahol autoval nem. Pl. feketesas visszafele, dom ter, stefania visszafele, oskola u visszafele stb. Sokkal egyszerubb es gyorsabb.”
  • 21. nelek 2009. március 06. 18:47
    „"Aki kerózik az vagy szereti vagy nincs pénze autót fent tartani."
    Végre újra megjelent ez a vélemény:-) Lehet hogy ezért van az akkoriskocsivalmegyekha10xannyidőbetelik, hátha meglátja valaki, hogy biciklizem tehát nincs pénzem (vagy hülye vagyok, hiszen ott a kényelmes autó)? És nyilván ezért lehet gyalog is gyorsabban átjutni a Régi hídon reggel mint autóval?”
  • 20. dova 2009. március 06. 14:29
    „Csaba!
    Kezdem megkedvelni a műveidet. :)
    Csak így tovább!
    Nem tú l magasra tetted a mércét az autójuktól elszakadni alig tudóknak/akaróknak, de mégis odanyomtad a fricskát. Zseniális. Grat!

    #8 sagan
    +1

    #10 sagan
    Nagyon elemedben vagy, de ezt már megszokhattuk tőled. :) Szép Napot!

    #13 gróf
    Innen nézve pedig a forgalom az irreálisan nagy és nem a híd és az infrastruktúra a kicsi. ;)”
  • 19. flexsnake 2009. március 06. 12:36
    „Na persze és beállsz bringával a csajok elé hogy : -Elvihetlek? :D
    Vagy étterem elé begurulsz a keróval és majd leparkolják neked...
    Vagy vezetés közben még tudsz lapizni meg kajálni is...
    Aki kerózik az vagy szereti vagy nincs pénze autót fent tartani. Hülye az a nyomott elgondolás hogy kocsit lecserél binyiglire...”
  • 18. CsImre 2009. március 06. 12:35
    „Igazad van IVY, a paranoia néha többet árt, mint a jelenség, amitől tartanak.

    Gróf!

    A belvárosban azért van dugó, mert sok az autó, ezen nincs mit szépíteni. Ezt a várost még főleg embereknek tervezték, nem az autóiknak. Ha kamionok elmennek, akkor is dugó lesz.”
  • 17. IVY 2009. március 06. 12:29
    „Mellékesen: nem aggódod egy picit túl az életed/életetek?

    Nem kell sok "Helyszínelőket" nézni a TV-ben, de az a legjobb, ha TV-t sem nézel. Hidd el, nyugodtabb lesz az életed. :D”
  • 16. IVY 2009. március 06. 12:27
    „Te aztán tudod?

    Képzeld. Van gyermekem! 9 és 11 évesek! Szépen kézen fogja a nagy a kicsit és együtt indulnak 7.40-kor suliba. 4 buszmegállóra és pici sétára van az iskola, DE EDDIG MÉG MINDIG HAZAJÖTTEK!

    Ennyit a beszólásodra.”
  • 15. gróf 2009. március 06. 12:05
    „Gyermektelen hozzászólok.”
  • 14. IVY 2009. március 06. 11:39
    „Egyet értek Pikivel és Sagannal!

    Nem lesz annak a gyereknek semmi baja, ha tömegközlekedik, vagy ha közel a suli, -bringával jár oda.”
  • 13. gróf 2009. március 06. 10:37
    „Igazad van sagan, de ez a szabálysértő autósok miatt van és nem az autósok miatt.

    Szerintem a híd azért van bedugulva, mert kicsi :) ahhoz a forgalomhoz ami reggel Újszegedről, Szőregről, Kübekről, Deszkről, Tiszaszigetről, Makóról jön át Szegedre és a másik hídon meg sok a kamion...
    Egyszerűen nem tudsz kifordulni a belvárosból a nagykörútra, mert a kamionok elzárják a haladási irányt...ezért van közvetve is dugó a kamionok miatt IS a belvárosban.”
  • 12. Piki 2009. március 06. 10:37
    „Nem kell ez a sok felesleges rinya.
    Ezért (is) olyanok a gyerekek, amilyenek.
    Minden alól ki vannak kímélve és sokkal nagyon messzire szalad a képzeletbeli pacika.
    Sagan-nal teljesen egyet értek, -nála van az igazság. Ajánlom, még 1x olvasd el figyelmesen!

    Igen. Nyugodt szívvel elengedném a gyerekem még mindig azon az útvonalon. A Mars tér ma sem veszélyesebb, mint 30 éve volt. Akkor is volt gépjármű közlekedés arra és nem csak a lovaskocsit lehetett látni. Az a max. 7 perc (egyirányba) senkinek sem ártana ma sem és nem hinném, hogy pont arra vadászna egy pedofil, vagy bicskás cigány.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged a Dél-Alföld turisztikai top 10-es lista élén

Szeged - A vendégéjszakák alapján csak a lakosságszámban háromszor nagyobb Szeged előzi meg a… Tovább olvasom