Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

Elszabadult az uszály a Tiszán

Könnyen nagyobb bajt is okozhatott volna az az uszály, amely szombaton az éjszakai órákban szabadult el a Tisza szegedi szakaszán. Az gazdátlan hajó csaknem elsodort egy horgászcsónakot, és ha nem állítja meg időben a vízimentők csapata, letarolhatta volna az úszóházakat, de a Bertalan hídnak is nekicsaphatta volna a sodrás 250 tonnányi tömegét.
Az uszály megfékezői: Molnár Endre, Dávid Imre és Seller András. Fotó: Schmidt Andrea
Két horgász telefonált a rendőrségnek szombaton éjjel, hogy a Sárga üdülőtelepnél egy kivilágítatlan uszály és a hozzá kapcsolt dereglye álló motorral sodródik lefelé a Tiszán. A Szegedi Rendőrkapitányság ügyeletese riasztotta a vízirendészetet és a Szegedi Vízimentő Szakszolgálatot, akik mentőhajójukkal 15 percen belül a helyszínre értek.
Az elszabadult uszály akkor már a vízitelepnél sodródott. Dávid Imre rendőr őrnagy, a Szegedi Vízirendészet parancsnoka három vízimentő kollégájával, Seller Andrással és Molnár Endrével és Pap Andrással felmászott a gazdátlannak tűnő vízi járműre. – Első teendőnk az lett volna, hogy ledobjuk az önjáró uszály horgonyát, de a három vasmacska közül egyiket sem sikerült leeresztenünk – mondta el Molnár Endre, aki hajógépészi képesítéssel is rendelkezik. – Az uszály két horgonya közül az egyik mozdíthatatlan volt, a másik pedig le volt ugyan eresztve, de félúton elakadt, valószínűleg ez volt az oka, hogy Maros-toroki állomáshelyén nem fogta meg a hajót. A dereglye horgonylánca túl rövid volt ahhoz, hogy meg tudjuk vele állítani az elszabadult uszályt.

A horgonylánc zajára riadt fel a hajó békésen alvó vezetője, akiről a vízimentők addig nem is tudták, hogy matrózával együtt az uszályon tartózkodik. – Arra ébredtem, hogy azt álmodom, leeresztjük a horgonyt – mondta el Suskó András, aki ellen az eset kapcsán vízi közlekedés veszélyeztetése miatt indult eljárás. – Amikor kijöttem a kajütből, láttam a vízi rendészet lámpáit. Akkor már gondoltam, hogy baj van.

Közben Molnár Endre egy feszítővas segítségével kiszabadította a megszorult horgonyláncot, így a 16 méter széles és 55 méter hosszú monstrumot mintegy 300 méterre a hídtól sikerült megállítani.
Az elszabadult szállítóhajó egy szegedi székhelyű, vízi fuvarozással foglalkozó vállalat tulajdonában van. A szemmel láthatóan elhanyagolt, rozsdásodó jármű engedélyei rendben voltak. A hajó vezetőjének engedélyét viszont bevonták.

Az akció alatt a rendőrség a szükséges óvintézkedéseket megtette, az utcai járőrök készenlétben álltak arra, hogy szükség esetén lezárják a Bertalan hidat a forgalom elől. Seller András a vízimentők vezetője elmondta, ha nem sikerült volna leengedniük a horgonyt, megpróbálták volna mentőhajójukkal félreterelni a sodrásból, de ez már egy jóval kockázatosabb művelet lett volna.


Kísértethajók

Dávid Imre rendőr őrnagy szerint sokszor gondot okoznak a Tiszán a rossz műszaki állapotban közlekedő uszályok. – Ezek a hajók általában éjszaka közlekednek, hogy elkerüljék az ellenőrzést, és sokszor ki sincsenek világítva – mondta el a parancsnok –, ezért amennyiben valaki éjszakai horgászata során észreveszi, hogy közeledik feléje egy ilyen szállítóhajó, jobban teszi, ha inkább felszedi a horgonyt és kitér előle, hiszen ez az uszály is 1,7 kilométert sodródott gazdátlanul. 


Fazekas Gábor

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A hallás és a beszéd tanulható

Szegeden 1901-ben alapítottak iskolát halláskárosultaknak. Az elmúlt száz esztendőben sokat… Tovább olvasom