Délmagyar logó

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 14°C | 29°C Még több cikk.

Elszórtunk néhány milliárd forintot Szegeden

Összeszedtük egy csokorba, milyen Szegedet szeretnénk: néhány régi álom, nagyon várt beruházás. Mondhatják, esetenként nyitott kapukat döngetünk; legalább nem álmodtunk túl nagyokat. A Délmagyarország és a Délvilág ábécérendbe szedett beruházáslistájához ön is hozzátehet fórumunkban!
Kiugrás előtt Szeged. Régi álom egy igazi fedett uszoda – néhány éven belül megvalósulhat. Fotó: Karnok Csaba
Autómentes belváros.
Sétálóutcák, teraszok, dísznövények, kis butikok. A Kárász utca felújítása olyan jól sikerült, hogy a polgárok alig várják a folytatást. Idén a Vidra utca és Szent István tér újul meg, korábban tervezték a Kölcsey, a Horváth Mihály, a Jókai utca lezárását is, de fölmerült az autómentes Stefánia ötlete is.

Déli Tisza-híd. A nagykörutat gyűrűvé záró híd segítségével a belváros megszabadulhatna az átmenő forgalomtól. A legtöbben azt remélik, ezután az autókat kitiltják a Belvárosi hídról. A város tervei szerint a déli hídon a vasutat is átvezetnék, környezetében pedig kutató és fejlesztő intézetek kaphatnak helyet.

Elővárosi közlekedés. Ezrek költöznek falvakba, autóval járnak be: a városnak ez jelentős pluszforgalom. Sűrűbb, gyorsabb járatok, kedvezőbb bérletárak kellenének nekik. Tervezik még elővárosi vonatok indítását Makó és Hódmezővásárhely felé, amelyek „villamosként" a belvárosig közlekednének.

Fedett uszoda. A leginkább hiányzó sportberuházás Szegeden. Csak sátor alatt gyakorolhatják a vízi sportokat a profik és az amatőrök. Van már ugyan két korszerű úszómedencénk Újszegeden, de a város több csücske szintén sportolási lehetőségre vár. Az önkormányzat pályázaton remél az uszodára állami támogatást.

Fürdőváros. Az Anna mellől nagyon hiányzik az oda tervezett szálloda, az újszegedi fedett gyógyfürdő felújításra vár. A Ligetfürdő medencéi gyönyörűen megújultak, környezetüket kell rendezni; a Partfürdő sorsa bizonytalan; a Lapos régóta nem szabadstrand már. Sziksóstót viszont aquapark céljára bérbe adná a város.

Hangversenyterem. Az egyházé a szegedi szimfonikusok székháza, új helyük nincs, koncerteket a színházban adnak. Már az előző ciklusban is álmodtak konferencia-központról, ahol hangversenyt is rendezhetnek – a TIK lett belőle. Most az unió pénzére fáj a fogunk, korszerű rendezvényteret, konferenciahelyet akarunk.

Nekünk és vendégeinknek

Újjáéledő Tisza. Szép terv készült a folyó és a város kapcsolatának helyreállítására. A turistáknak bemutathatnánk a halászatot, a hajóépítést, a malmokat. Sétányok, kirándulóutak vezethetnének a folyó mentén, újjászülethetnének az úszóházak, élénkülhetnének a vízi sportok, a hajózás. Meg aztán: lakóhajókat a Tiszára!
Versenyképes múzeumok. Pécsett ott a Vasarely, a Zsolnay; Debrecenben a Munkácsy-képek. Szeged múzeumaiban kevés pénz jut új állandó kiállításokra. Raktárban porosodik az egyedülálló számítógép-gyűjtemény, felfedezésre várnak az anatómiai preparátumok, és Szent-Györgyi hagyatéka, laboratóriuma is.

Idősek lakóparkja.
Vásárhely adja a mintát, tudjuk: Szegeden az emelt szintűnek nevezett ellátásra nagy az igény. Egy öregedő társadalomban, ahol a gyerekek a munka után futnak, nagy szükség van olyan helyre, ahová az idős, beteg szülők visszavonulhatnak. Emberi, kényelmes otthonra várnak a nyugdíjasok.

Kerékpárút-hálózat. Szeged testvérvárosában, Cambridge- ben a helyváltoztatások több mint negyedét nyeregbe pattanva teszik meg. Szegeden sík a terep, lehetne tekerni. A városatyák csak óvatosan mernek a bicikliseknek területet foglalni a városban, az autósok haragja még nagy. Vigyázó szemünk Hollandiára vessük!

Kirándulóhelyek. A miskolciaknak ott van a Bükk, Debrecennek a Nagyerdő, Pécsnek a Mecsek. És Szeged? A környékén nincsenek népszerű kirándulóhelyek. Hivatalosan úgy mondják, nincsenek turisztikai termékké formálva. Pedig ott a Fehér-tó kisvasúttal együtt; adottak a folyó parti ligetek, holtágak, homoki erdők.

Korszerű tömegközlekedés. Csöndes, hűtött-fűtött járművek, elviselhető csúcsforgalom, érthetőbb menetrend, pontos utastájékoztatás. Éjszaka, hét végén azonnali átszállás, csatlakozás a járatok között; munkana-
pokon csak néhány perc várakozás. A vágyak egy része uniós pénzből talán hamarosan megvalósulhat.

M43. A zajjal, kipufogógázzal szennyező kamionokat inkább a város határában látná mindenki, mint a nagykörúton. Az északi Tisza-híd Tápénál vinné át a forgalmat a folyón, onnan haladnának tovább Makó felé. Uniós támogatással megépülhet ez az út is.

Rakparthosszabbítás. Bedugul a város, ha lezárják a folyóparti utat – ebből látszik: fő ütőere Szegednek. A déli Tisza-híd felépítésével azonban új városrész születhet a Tisza-parton, a Boszorkányszigetnél. A meghosszabbított rakparttal új irányba nőhet a város, a lakóházak környékéről eltűnhetnek az autók.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kényelmes diploma

Nyugat-Európában és az USA-ban rohamosan fejlődik a távoktatás. A közlekedési, kollégiumi és egyéb… Tovább olvasom