Délmagyar logó

2018. 02. 19. hétfő - Zsuzsanna -3°C | 7°C Még több cikk.

Eltűnt egy kisvárosnyi lakosság Csongrád megyéből négy és fél év alatt

Csongrád megye - 2008 elején több mint 424 ezer ember élt Csongrád megyében, most, 4 év és fél elteltével már csak 418 ezer. Több mint 6000-rel, egy kisváros népességével lettünk kevesebben. 2011 óta felgyorsult a folyamat.
A megye 2012. január 1-jei mintegy 419 ezer fős népességét a természetes népmozgalmi folyamatok az év első 6 hónapjában tovább csökkentették – olvasható a KSH Szegedi Igazgatóságának elemzésében. Az előzetes adatok szerint az élve születések és a halálozások száma is emelkedett az előző év azonos időszakához képest: 7 százalékkal több gyerek született, és 5 százalékkal többen is haltak meg. Az 1662 születés és a 3008 halálozás különbözete 1346 fő: ennyivel csökkent Csongrád megye lélekszáma az idei első félévben. A folyamat felgyorsult: fél év alatt négyszer nagyobb mínuszt gyűjtöttünk be, mint 2009-ben az egész év során. 2008 elején még 424 ezer 139 ember élt Csongrád megyében, 2012. január 1-jén már csak 419 ezer 366 fő.


Az idei első félévben további 1346 emberrel lettünk kevesebben, vagyis 4 és fél év alatt több mint 6000, pontosan 6119 ember „veszett el": egy Mórahalom méretű kisváros. Így július végén összesen 418 ezer 20 Csongrád megyeit számolhatott össze a statisztika.

Az első félévben 10 Csongrád megyei csecsemő életét nem tudták megmenteni az orvosok, 4-gyel többét, mint egy évvel korábban. Így ezer élve szülöttre 6 csecsemőhalál jutott, 0,7 ezrelékponttal több, mint országosan. 2012 első felében – az országostól eltérően – élénkült a házasodási kedv, ez azonban csak enyhe korrekció az utóbbi évek alacsony szintjéhez képest. A 6 hónap során 579 pár állt anyakönyvvezető elé, csaknem 2 százalékkal több, mint 2011 hasonló időszakában. Ennek ellenére a megye lakosainak házasodási hajlandósága továbbra is alacsonyabb az országosnál, hiszen minden ezer lakosra 2,8 házasságkötés jutott, míg az ország egészében 2,9.

Olvasóink írták

60 hozzászólás
  • 60. macs 2012. szeptember 27. 11:43
    „57. dodoni,
    semmi gond, mert igazad van, az emberek a pénzről nyivákolnak. És tudod miért, mert pénzért lehet megkapni azokat a javakat, melyek fontosak az egészséges, tanult, az életben boldoguló gyerekek felneveléséhez. Szerinted az éhező, fázó, alultáplált és emiatt betegeskedő, tanulási nehézségekkel küszködő gyereknek mi lesz a sorsa? Ja, az már senkit se érdekel?
    Te is csak ostorozod az embereket, de megoldási javaslatod egy szál se! :-(”
  • 59. nobody13 2012. szeptember 27. 05:46
    „Dodoni, keress összefüggéseket...

    "Nem kell azon gondolkodnom, hogy megvehetem-e a drágább húst vagy sajtot."

    Itt, Magyarországon van az olcsó, meg a drága. Az olcsó azt jelenti, hogy minden vackot beleraknak, és sajt csak tejet, a hús meg húst nem látott (felvágottak). Nézd meg a kenyereket! Ilyen lisztadalék, olyan emulgeálószer meg állományjavító... Akinek az olcsóra van pénze, beborítékolhatja, hogy záros határidőn belül a teste elkezd lázongani (megbetegszik), mert az emberi szervezet nem arra van kitalálva, hogy műanyagot, vegyszereket meg egyebeket emésszen.
    A drága azt jelenti itthon, hogy többé-kevésbé eredeti alapanyagok vannak benne (pl. a csirke- vagy pulykamell az istenért sem megy az olcsó kategóriába, mert még nem találtak ki olyasmit, ami úgy néz ki, mint a csirkemell, de nem az), tehát viszonylag biztonságos a fogyasztása.
    Tehát: aki a drágához ragaszkodik, az hosszú távon az egészségéhez ragaszkodik, ezt hívjuk előrelátásnak, a szakemberek meg egészséges életmódnak.”
  • 58. Aranea 2012. szeptember 26. 18:08
    „Dodoni:
    Te fügefalevelet emlegetsz, ami nem takargató eszköz, hanem a fügefa természetes velejárója - ugyanis fügefa előtt állsz... már ha a SZEMELLNZŐdtől LÁTNÁL. Így meg csak lehajolva magyarázol annak az egy szem levélnek, amire azt gondolod, hogy valaminek a takargatására tették oda.”
  • 57. dodoni 2012. szeptember 26. 14:12
    „56. macs

    Ha még elér hozzád, mert már látom, hogy lekerült a cikk.

    Az anyagiasság nem ezt jelenti, hanem azt, hogy másról se nyivákol itt a nép, mint a pénzről, meg arról, hogy mért nem tud ő többet költeni. Hogy miért jár a nyugati polgárnak, ami jár és neki miért nem? (A gyarmatrendszert és egyebeket lazán figyelmen kívül hagyva.) Nem az éhhalál elől menekül innen a nép, hanem azért mert "Nem kell azon gondolkodnom, hogy megvehetem-e a drágább húst vagy sajtot." Ennél azért még Hegedűs István is magasabb árat szabott az árulásért.”
  • 56. macs 2012. szeptember 26. 11:46
    „54. dodoni,
    igen, a magyar anyagias! Borzasztóan anyagias, ki akarja fizetni a számláit, mert azt akarja, hogy a gyerekei feje fölött fedél legyen. Borzasztóan anyagias, mert azt szeretné, ha a gyerekeinek legyen étel az asztalán, ruha a testén. Azt szeretné, hogy a gyerekei megfelelő képzést kapjanak.
    Tényleg igazad van, ez már aljasság. :-(”
  • 55. dodoni 2012. szeptember 26. 11:09
    „51. Aranea

    "Valamilyen fügefalevél nélkül nem állhat tükör elé a rossz lelkiismeret."

    "Kell ideológia a tömeggyilkosnak is."”
  • 54. dodoni 2012. szeptember 26. 11:08
    „52. nobody13

    A magyar nép igencsak rabjává vált ennek a jövőt megfojtó globalizációnak. Anyagias. Semmi más nem érdekli, csak az, hogy mi van a borítékban, illetve most már a számlán. Özönlik kifelé az országból, hagyja itt pusztulni elei örökségét, mert máshol jobb áron el tudja adni magát. Irigy. Individualista. Az egyént a szűkebb-tágabb szülő-nevelő közössége nem érdekli. Természetszerűen annak pusztulása se. Sőt, ha ennek tényét, jelenségeit a szeme elé tárják, az kifejezetten idegesíti. Önigazolásokat, magyarázatokat keres az erkölcsi züllésére, mérhetetlen lealjasodására. Ez a nép pusztulni fog, mert pusztulni akar.”
  • 53. nobody13 2012. szeptember 26. 07:03
    „Részlet egy novellából...

    "Egy hengerben, sárgásan opalizáló folyadékban látom magam - azaz csak azt, ami maradt -, és ami egyszer talán lesz belőlem. A látvány - amelynek az emberi anatómiához vajmi kevés köze van - sokkoló. Csak a koponyám ép, a testem többi részéből a puszta csontváz látszik - és ami köré épül.
    - Ez az eljárás lényege. Ezért volt szükség a DNS-spirálra, amit némileg módosítottunk, így építjük újra molekuláról molekulára a testedet. A váz megmaradt - a lágy szöveteket egy speciális folyadékban egyszerűen leoldottuk -, ahogyan a koponya is, hiszen az evolúció bebizonyította: ez a legéletképesebb forma a Földhöz hasonló adottságokkal rendelkező bolygón. De az új test, amely köré épül, az új szervek, már tökéletessé tesznek titeket.
    - Mennyi idő ez?
    Bár arcizmai nem mozdulnak, a mosolya - amelyet egyszerűen érzékelek - nyilvánvaló.
    - Az idő relatív. Itt egy ilyen folyamat hét időegységet vesz igénybe. Ez nálatok körülbelül fél évnek felel meg, a ti időegységeitekkel mérve. Most a harmadik fázisban vagy, mondhatni az elején. De mire a végére érsz, már nem lesznek kérdéseid. Az elmédbe beiktatott blokkok megszűnnek.
    - De ha az embert is ti teremtettétek, akkor mi szükség volt a blokkokra? Miért nem használhattuk ki agyunk teljes kapacitását?
    - Amikor megteremtettünk titeket, kihasználhattátok. Vagy elhitted a hazugságokat a korai ember ,,primitívségéről", csak azért, mert nem ismerte a technológiát, a természettel harmóniában élt, annak részeként? Elárulom, ez volt a cél. A delfinek sem használnak eszközt. Ők az óceánok uralkodó intelligens faja, ahogy az ember a szárazföldé volt. Ám az ember esetében sajnos volt egy rizikófaktor, amelyet akkor még nem tudtunk kiküszöbölni: az erőszakra hajlamosító gén. Nem tudtuk, mire számítsunk, ezért építettük be a blokkrendszert. Később bebizonyosodott, milyen jól tettük... A gén erősebbnek bizonyult, mint a létprogram: sajnos egy idő után egyszerűen átvette a hatalmat. Az ember már nem létezni akart, nem a boldogságra vágyott, hanem uralkodni, és ehhez pusztítania kellett.
    A folyamat ettől kezdve automatikus volt. Ahogyan erősödött ez a gén, úgy kerültek blokk alá az olyan képességek, mint pl. a telepátia. Képzeld el, mi lenne az eredménye, ha az emberiség a mostani állapotában képes lenne ezt használni! Vagy a teremtő funkció. Az emberi agy képes a gondolatokat materializálni. Mi lenne, ha bárki arra gondolna, hogy az ellensége holtan esik össze? Ez a képesség is blokk alá került. Ahogyan a gravitáció legyőzése, valamint az, hogy szabadon járjatok-keljetek a világok között. Akikben az erőszakgén hatása gyengébb, azok még képesek átjutni időnként ezeken a kapukon, általában álmukban, épp ezért senki nem gondolná - gyakran ők maguk sem -, hogy amit megéltek, valóság. Vannak, akiknek különös megérzéseik vannak, illetve szinte belelátnak a többi ember tudatába. Ők életképesek, de a társadalom lassan egyre inkább kiveti őket magából, ezért nincs jövőjük. Az emberek jelentős hányadánál azonban már csak az alapfunkciók működnek - létfenntartás, fajfenntartás -, de ha az erőszakgén ilyen sebességgel erősödik, ezek is felmondják a szolgálatot, és akkor az emberiség elpusztul.
    Már tudom, az erőszakgént ezúttal teljesen kiiktatták: nem maradhatott elvarratlan szál, hiszen a projekt sikere vagy bukása múlhat rajta."”
  • 52. nobody13 2012. szeptember 26. 07:00
    „Aranea, többszörösen nálad a pont.

    "a globalizációnak (világgyarmatosítás) az a célja, hogy az ember többet és többet fogyasszon, ezt úgy érheti el, hogyha belülről kiüresíti, hogy csak az élvezeteinek, a munkájának vagy a pénzének éljen. A fogyasztói társadalomban való lét nem összeegyeztethető a gyermekvállalással, mert az nem gazdaságos. Aki sikeres akar lenni, annak nem kell gyerek, mert annyival is kevesebb idő marad a munkára vagy éppen a vásárlásra.
    Azonban a globalizáció a végén önmagát is felfalja, mint a zoknit a folt; mikor elfogynak az erőforrások, az addig olcsó termékek és nyersanyagok helyére nem kerül majd semmi, és az új rendszer leggyengébb láncszemei a korábbi fogyasztói társadalom szekértolói (legkiszolgáltatottabb fogyasztói) lesznek."

    (Végh László)

    http://astro.elte.hu/~hetesizs/FFEK/jelentes.pdf

    Ez dr. Hetesi Zsolt fizikus oldala, kérlek, itt is olvasgass. Ha olyan intelligens vagy, amilyennek a szűk látóköröd ellenére tűnsz (ez nem bűn, orvosolható), akkor fel fogod ismerni, hogy ami most történik, egy hosszú folyamat eredménye. Pont, vége, mert ez tudományos tény, és nem fantazmagória.”
  • 51. Aranea 2012. szeptember 25. 22:49
    „50. dodoni
    "Ezt a sok sületlenséget vajon melyik beírásomra alapozva találtad ki?"
    A véleményem az évek folyamán általad írt ÖSSZES hozzászólásod alapján alakult ki, s itt nem csak a Délmagyarosakra gondolok.
    " Elolvashatnál néhány írást"
    Az évek során már elolvastam, amik a nepesedes.hu-n szerepelnek.
    "Ám a te figyelmed meg nem terjed ki arra, hogy a mennyiség vészes apadása zülleszti, rothasztja a minőséget is."
    Erre könyveket lehetne áldozni. Mégis pár dolog egyértelmű: a jobb anyagi körülmények közt élők (ha úgy tetszik, "egykék") megengedhetik maguknak a magasabb képzettséget, nyelvtudást, stb. vagy egy induló vállalkozáshoz szükséges családi segítséget - s még sorolhatnám. A túlsúly stb. pedig véletlenül sem a jómód egyenes következménye - sőt! Magyarhonban a szegények (akik érdekes módon éppen a legtöbb utódot hozzák világra) jellemzően MINŐSÉGI ÉHEZÉS áldozatai: krumpli-rizs-tészta-zsír... egészséges ételek (zöldség-gyümölcs-soványhúsok-sajtok) híjján pedig igencsak hízni lehet csak... Arról nem is beszélve, hogy jellemzően nem ez a réteg az, akinek a szülei tudják biztosítani a sportolási lehetőséget pl. uszodabérlet formájában.
    Van olyan család, ahol jellemző a kajával, nasival való "kényeztetés" a jellemző, másutt ugyanez egy kondibérlet, jobb bicikli, sporttábor. Ez pedig jellemzően felfogás kérdése, ami ha megvan, akkor már csak az a kérdés, hogy a család megengedheti-e magának a csemete ilyetén "kényeztetését". Úgyhogy erősen sántít az érvelésed.”
  • 50. dodoni 2012. szeptember 25. 21:36
    „48. Aranea

    Ezt a sok sületlenséget vajon melyik beírásomra alapozva találtad ki? Hol mondtam én olyat, hogy a minőség nem fontos? Kérlek idézd! Nem fogod tudni. Ám a te figyelmed meg nem terjed ki arra, hogy a mennyiség vészes apadása zülleszti, rothasztja a minőséget is. Nem is kevéssé. Pl. egy cikk erről az oldalról azzal foglalkozott, hogy az egykék kb. 50%-kal nagyobb eséllyel lesznek túlsúlyosak. Az elkényeztetésre is nagyobb esélyük van, bizony, mert a szülők, nagyszülők összes figyelme ráirányul. Elolvashatnál néhány írást az egykéző vidékeknek (Pl. az Ormánság) az egykézésből eredő erkölcsi zülléséről.

    Az "elhasználódott eszközökkel" pedig az lesz, ami az egykéző vidékek "elhasználódott eszközeivel" lett: ott sílbakoltak a ház előtt kiüresedett tekintettel és mivel gyerekeik messzire elhagyták a fogyás miatt élhetetlenné vált vidéket, minden örömüktől megfosztva várták a halált.

    Ezt akartuk és ezt akarjuk.”
  • 49. dodoni 2012. szeptember 25. 21:29
    „46. macs

    "Hidd el, hogy ezek nem magyar specialitások!"

    Ilyen halmazatban csak nálunk van jelen az önpusztítás. És ami szintén tény: elég régóta.”
  • 48. Aranea 2012. szeptember 25. 21:17
    „46. macs:
    Nem, nem vagy figyelmetlen... őt csak és kizárólag a termelés, a "friss áru" érdekli - a sorsa már annál kevésbé (pontosabban csak annyira amennyire az önnön nyomorúságának újratermelésében részt vesz-e...).
    Hogy mi lesz az "elhasználódott eszközökkel" az már nem érdekli... ők mindig csak a hibáztatható, ostorozható bűnbakok szerepét töltik be az írásaiban. Úgyhogy marhára nem hiteles A magyarság fogyása miatt jajongása...”
  • 47. ráérő 2012. szeptember 25. 20:32
    „"
    Eltűnt egy kisvárosnyi lakosság Csongrád megyéből "
    Janicsra meg aki hozzászol csak rosszat mond.......aki teheti az megy!
    El lehet menni akinek nem tetszik !!”
  • 46. macs 2012. szeptember 25. 20:24
    „43. dodoni,
    azért kérlek, nyisd ki a szemed, ne csinálj úgy, mintha csak nálunk születne kevesebb gyerek, mintha csak nálunk nyúlnának italhoz, mint a problémák megoldásának egyetlen módjához, mintha csak nálunk vetnének önkezűleg véget az életüknek az emberek. Hidd el, hogy ezek nem magyar specialitások!
    Azért szívesen olvasnám a soraidat akkor is, amikor az időseket, betegeket érintő intézkedésekről van szó. Megértem, hogy számodra a gyerekek, mint jövendő eltartók, járulékfizetők fontosak, de akik már voltak eltartók/járulékfizetők, csak megöregedtek, megbetegedtek, azokkal kapcsolatosan miért nem vagy ugyan ilyen vehemens? Bocs, ha az vagy, és csak én voltam figyelmetlen. :-)”
  • 45. Neszemetelj! 2012. szeptember 25. 20:08
    „Nyert a Fidesz, menekülnek az emberek! Majd visszajönnek 2014-ben, ha lebőgnek Viktorék!”
  • 44. dodoni 2012. szeptember 25. 18:58
    „"Hátha utánunk egy olyan jön, amely nem elpusztítja az őt és az összes létező életet tápláló világot, hanem harmóniában él vele."

    Szép, "mimózalelkű kannibál" gondolatok. Könnyek szöknek a szemembe tőlük. Rájöttem, hogy a saját néppel szemben a népességfogyás kapcsán megnyilvánuló közöny, düh, olykor undor, voltaképp emberutálatot takar. Nem tudom, hogy az emberen kívül képes-e más faj erre? Gyűlölni önmagát. Minden esetre nagyon megbomlott ott az agyakban valami, ahol ezek a gondolatok tömegével burjánzanak el.”
  • 43. dodoni 2012. szeptember 25. 18:50
    „42. macs

    Viszont amiben mi a Nyugatnak mintát és példát tudtunk adni az ez: önpusztítás. Mi ebben úttörők voltunk és vagyunk.”
  • 42. macs 2012. szeptember 25. 18:15
    „36. nobody13,
    biztos vagy benne?
    "A vasfüggöny lehulltával beáramlott a sok szemét. Politika, kultúra, erkölcs, etika, munkamorál... "”
  • 41. dodoni 2012. szeptember 25. 15:07
    „36. nobody13

    "Én hiszem, hogy az emberi faj előbbre való, mint pár magyar."

    Én viszont így gondolom:

    ,,A történelem népekben él, és népekben gondolkozik - írja Németh László -, népével az egyén földi halhatatlanságának is vége; semmiféle nemzetközi megváltás sem mentheti meg a rajtunk átszálló életet a jövőnek, ha a népnek, melyben atomok voltunk, magva szakadt."

    Németh László

    Tehát úgy gondolom, hogy aki a magyar nép békebeli, sosem látott hosszúságú, mélységű pusztulása hallatán, az adatok, tények ismeretében nem kapja fel a fejét és nem érinti meg legalább egy kellemetlen érzés erejéig, hogy mi lesz azzal a szűkebb szülő-nevelő közösséggel, aminek ő tagja, az, hogy is mondjam, minimum tisztességtelen.

    Önáltatás, önámítás nyugati magyarokkal és efféle optimista kijelentésekkel előhozakodni. Mert "És értsük meg végre, és ne felejtsük el egy pillanatra se, akármilyen örvendetes jeleket látunk itt vagy ott, szüntelenül vérző test tagjai vagyunk, melyben akármennyi pótlódik egyfelől* ugyanannyi, sőt több vesz el másfelől."

    Fülep Lajos A magyarság pusztulása 1929 (!!!)

    Tehát azt kérem, hogy mielőtt olyan kijelentéseket teszel amilyeneket, nézz utána annak a bizonyos népesedési problémának. Meg vannak az utóbbi bő száz év főbb demográfiai adatai és számos írás is foglalkozik ezzel. Egyik sem optimizmussal és a fényes jövő látomásával van tele. Nem is alaptalanul.”
60 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Úszóházi szülinap - 50 éve jött Szegedre a Szabadság

Fél évszázaddal ezelőtt érkezett Szegedre a Szabadság úszóház. 11 éve került magánkézbe - nyár óta a nemzeti örökség része. Tovább olvasom