Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Elvitte a pók a kocsit, ezért lemondtak róla

Szeged - Évek óta változatlanul áldatlan állapotok uralkodnak a szegedi parkolásban. Az egyre emelkedő büntetési tételek sem riasztják a közterületek bitorlóit.
Van, akinek kétszer vitte már el a pók az autóját egymás után. De olyan is akadt, aki kifizette a büntetést, mégis otthagyta a kocsiját roncsnak a Szeparknál.

A látszat csal, a szegedi sárga pókok nem kivételeznek. Pusztán technikai okból kénytelenek „válogatni" a tilosban parkoló járművek között. A Szegedi Közlekedési Társaság parkolási üzletágának (Szepark) három emelős trélere közül ugyanis csak egy képes dzsipet vagy akár egy kilencszemélyes kisbuszt is a hátára venni. Ez tehát azt jelenti, hogy kivétel nincs: egy autós sem parkolhat, ahol jólesik – járdán, üzletbejáratnál, gyepen, virágágyásban, tűzcsapon vagy a tiltócsíkokkal a forgalomtól elzárt területen. Hiába veszi a személye elleni merényletnek valaki, akkor is vonatkozik rá a KRESZ. Ismerősöm erre azt mondja: alkotmányos alapjognak csak az számít, hogy eljussunk egyik pontból a másikba, és nem az, hogy ezt autóval tegyük.

Vannak gépkocsik, amelyeket akkor is otthagynak a Szeparknál, ha már kifizették a büntetést. Fotó: Schmidt Andrea
Vannak gépkocsik, amelyeket akkor is otthagynak a Szeparknál, ha már kifizették a büntetést.
Fotó: Schmidt Andrea

A szegedi közterületi szabálysértők ellen a rendőrök és a közterület-felügyelők hivatottak fellépni. A sárga pókok pedig végrehajtják az általuk hozott döntéseket: elszállítják a tetthelyről a vétkesek járműveit. Forrai Gábor, az SZKT forgalmi és parkolási üzletág-igazgatója elmondta: évek óta áldatlan a helyzet. Egy nap átlagosan húsz autót visznek a Csáky utcai Szepark-telepre, nem ritka azonban a napi harmincas csúcs sem. Nincs „priusza" egy autónak sem, nem „utaznak" senkire. Az viszont már a társaságnál is feltűnt, amikor egy köztérbitorlóra egy nap kétszer csapott le a pók, és kétszer váltotta ki a gazdája.

Nincs bilincs

A szegedi közterület-felügyelet tapasztalatai szerint a belváros legzűrösebb helye az elmúlt hetekben a Kiss Menyhért utcai bolt és bank oldala, illetve a nagyposta mögötti utca. Kerékbilincset januártól kezdve nem tetetnek fel a gépjárművekre, mert azzal nem hogy „megtisztítanák" a tiltott helyeket, hanem hosszabb időre rögzítenék a vétkest.

A borsos büntetési tételek úgy tűnik, nem rettentik el a renitenseket. Pedig egy személyautóért bruttó 12 ezer 900, egy teherautóért viszont a háromszorosát, 36 ezer 270 forintot kell kifizetni az újrókusi telepen – aznap. Merthogy a költség hízik: 930 forint tárolási díjjal naponta. Még szombaton és vasárnap is, igaz, a Szepark ügyeletet is működtet, a kocsik tehát éjjel-nappal kiszabadíthatók. Részletfizetés, kedvezmény nincs.

Nagy valószínűséggel emiatt váltanak ki szinte minden autót még a beszállítás napján. Ha mégsem, a Szepark egy hónap után kerestetni kezdi a tulajdonost a közterület-felügyelettel. Az elkerített, bekamerázott és őrzött telepen mégis ácsorog kéttucatnyi lepusztult maradék. Forrai Gábor tájékoztatása szerint ezek majdnem mind a Szepark korábbi örökségei. Ugyanis egészen 2007-ig ők tárolták a városszerte elhagyott roncsautókat is. Ezeknek is a közterület-felügyelet keresi a gazdáját. Ha a bent tárolt gépkocsik gazdáját nem találják, vagy ő hivatalosan lemond a járművéről, akkor azt roncsként értékesítik. Persze, ez sem jótékonysági szolgáltatás; a büntetésen, a tárolási tarifán kívül még értékesítési díjat is felszámolnak, ami 11 ezer 340 forint.

Kéttucatnyi kocsi hiába várja gazdáját a Szepark telepén. Fotó: Schmidt Andrea
Kéttucatnyi kocsi hiába várja gazdáját a Szepark telepén.
Fotó: Schmidt Andrea

Ritka, mint a fehér pick up

A pókok által begyűjtött autók közül évente egy-két autóról mond le a gazdájuk. Kiszámoltuk, ha egy személyautóról rögtön az első nap lemond a gazdája: az a bevontatással (12 ezer 900) és az értékesítéssel (11 ezer 340) együtt összesen 24 ezer 240 forintba került. Ha a gazdája mindjárt a bontóba viszi, akkor súlytól függően – a veszélyes hulladék kezelési költségével, ami 20 ezer – ugyanott van. Nemrég egy fehér kisteherautóról mondott le a Szeparknál a tulajdonosa egy nap alatt: a bevontatásért (36 ezer 270) és az értékesítésért (11 ezer 340) összesen 47 ezer 310 forintot fizetett. Ezt a megoldást választotta még akkor is, ha a bontóval olcsóbban megúszta volna. Oda ugyanis a szállítás ingyenes, a bezúzás pedig – szintén súlytól függően – 30 ezer.

Olvasóink írták

  • 13. cc 2008. április 02. 16:40
    „Kolompárral egyetértek ,a Csongrrádi és a Brüszeli sarkán balra kanyarodva már fel lehet borulni autóstól.”
  • 12. micsibucsi 2008. április 02. 07:41
    „Méghogy "nem szelektálunk"! Hát az nem egyfajta szelektáció, ha a 3 pókautóból csak 1 képes a terepjáró elszállításra? Nos ezek az emberek tisztában is vannak járműveik eme képességével, ezért érzik magukat sérthetetlennek. Nem véletlen, hogy nap mint nap, pontosan ezeket az autókat látom olyan helyeken "parkolni", hogy az már jóérzésű embernek gyomorfordítóan irritáló! S csak néma tehetetlen dühvel lehet konstatálni azt amikor két, bazinagy terepjáró közül szedik ki a kispolskit, ami szemmel láthatóan telis tele van gyermekruhákkal és játékokkal! Hát akkor mi ez kérem ? Ezt látva egy szavam nem lett volna, ha sorba kezdik az elszállítást, de nem a kettő közül szedték ki az igazságosság bajnokai!”
  • 11. waterbear. 2008. március 31. 23:32
    „Intézményesített lopás a´la Szeged...”
  • 10. proletar 2008. március 31. 22:16
    „kedves SZepark vezetok, ket oraja kerdeztem meg, hogy maguk is felrefordutjak a fejuket pentekenkent, amikor sapkas fiatalok parkolnak hatalmas szep autokkal a "John Bull" elott es a lezart utcakon?

    de nem valaszoltak.

    esetleg feltik maguk is a fejuket?
    mert en igen. ahogy a belga egyuttes mondja: az a gyanum, hogy azonal "szet leszek baszva" , ha problemaim vannak a sapkas fiatalemberekkel.

    maguk is felnek?

    de most mar varom a valaszukat!”
  • 9. kolompár 2008. március 31. 21:06
    „Tisztelettel én csak annyit írnák le,hogy az utak nem az önkormányzaté nem a közterületfelügyeleté semelyik olyan szervé sem amelyik semmi szolgáltatást nem ad csak büntet.”
  • 8. proletar 2008. március 31. 19:03
    „es mi a helyzet a "Jonh Bull" kornyeken parkolo, foleg pentekenkent tilos teruleten allo szep autokkal?

    nincs kapacitas?
    pesze en se merek oda nezni, nekem is csak egy fejem van, ha szetverik, nem nol helyette masik.

    csak ugy kerdezem.”
  • 7. makis 2008. március 31. 15:39
    „Arra még nem gondoltatok, hogy a főnökök nem engedik a "nagyok" autóit elvitetni? Ügyvédek, étterem, butik tulajdonosok zsíros falatok!!!!
    Arról miért nincs cikk, hogy a havonta ingyen kiadott autóknak mekkora a száma és milyen márkájúak????
    Miért van 50 autó kiadva ingyen havonta ha az elszállítósok nem hibáznak????”
  • 6. FossiL 2008. március 31. 15:33
    „Mert arra az egy-két parkolóra a szemfüles közelben dolgozók lecsapnának, és mert ellenőrizhetetlen lenne, hogy ki az aki csak pár percre állt meg, ki az aki egész nap ott áll. Persze meg lehetne büntetni azt aki egész napra elfoglalja a helyet, viszont így csak adtál a szarnak egy pofont, mert aki 5 percre állna meg, az sem tudna parkolni, őt nem vigasztalja, hogy az illetőt megbüntették. Amint látod/olvasod, a büntetés meg senkit sem tart vissza.
    Az ilyen mercis rbélák, meg jujjuj, de megmutatnád szerncsétlen dolgát végző, veled törvényt betartatni kívánó parkoló-őrnek! Úgy kell neki...”
  • 5. egy 2008. március 31. 15:31
    „Egy autójuk van, ami az ilyen nagyobb méretű járműveket elviszi?
    Forrai Gábor figyelmét felhívom, hogy ha vennének még legalább egy ilyen nagyobb jármű szállítására is alkalmas pókot, akkor az hamar behozná az árát... Persze, ha azt "dolgoztatnák" rendesen!
    De ez van, mindig csak a "kicsik" szívnak!
    Elvittek egy Tuareget is? Azt a mindenit! Szép! Hetente egy? Nem sűrűn látok értékes, és nagy autót a "pókon"! Vagy csak egy ember tudja kezelni ezt a szerkezetet?
    Toth B. Ferenc!
    Én, egy büszke magyar vagyok, de sajnos a mi közlekedési kultúránk az hagy némi kívánni valót maga után...
    Intézmények előtt 1-2 parkoló ingyenesen? Szerinted hányan állnának ott, akiknek közük nincs a közeli intézményekhez?
    Vedd csak figyelembe a mozgáskorlátozottak parkolóhelyeit...Azokat sem a rászorulok használják...”
  • 4. Toth B Ferenc 2008. március 31. 14:17
    „Hello!
    Teljesen megértem hogy meg kell büntetni a szabájtalanul parkolo jármütulajdonost De az hogy valaki aki nem belvárosi és egy oráshoz elemcsere vagy más szervizbe javitásra ad le valamit sehol nem tud ugy parkolni arra a pár percre hogy ne lenne mikulás csomag vagy más valami büntetés a szélvédön Miér nem lehet arra lehetöség hogy az ilyen és hasonlo szolgáltatásokat végzö intézmények elöti utrésznek legyen 1- 2 szabad parkolo hely Csak erre a célra Ha anyira akarunk mindenbe a külföldi példa szerint csinálni ezt is át kellene venni Tiszteletel T. Buzder”
  • 3. rbéla 2008. március 31. 12:23
    „Az én mercimet is elvitték már, de vettem egy másikat .de ha meglátnám amikor elviszik akkor nagyon nagy baj lenne . puff .”
  • 2. gyalogos 2008. március 31. 12:19
    „múltkor a városháza elől vittek el egy vw touareget, bátrak voltak :D de amúgy állításukkal ellentétben a kis- és középkategóriás személyautókra utaznak..”
  • 1. csicskák 2008. március 31. 08:03
    „azé´ a bmw-ket, meg merciket nem eri egyikse elvinni, mert félnek”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A fűtés után a vízért fizetjük a legtöbbet

Szeged - A földgáz mellett a víz- és a csatornadíj drágul évről évre a legnagyobb mértékben. Tovább olvasom