Délmagyar logó

2018. 01. 21. vasárnap - Ágnes -3°C | 3°C Még több cikk.

Engem nézett, de csak elbambult

Szeged - Akinek a városi kerékpározás félelmetes vagy bonyolult, tartson a Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportjával egy Hogyan ne üttesd el magad túrán. Pénteken a körforgalomról, a szemkontaktusról tanultunk, és kiderült, mi az a kerékpáros felállóhely a Hősök kapujánál.
A városi biciklizés mókás, gyors, és tömegek csinálják – a kerékpáros szervezetek erről szóló rendezvényeit sokan ismerik. A Bringázz a munkába! és a Critical Mass mellett azonban van még egy program, amelyet érdemes megjegyezni: a Hogyan ne üttesd el magad (HNÜM) túra. A Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportja 2008 óta rendszeresen viszi el kisebb körútra azokat, akik számára félelmetes vagy időnként bonyolult a forgalomban biciklizni.

Pénteken tucatnyian indultunk a Somogyi-könyvtár elől, egy-egy szakasz után ifj. Nagy Gábor, Csüllög Imre és Dovalovszki András értelmezte és magyarázta a közlekedési helyzeteket. A körülbelül egyórás kaland során tekertünk többek között a Belvárosi hídon, a Stefánián, a Vörösmarty és a Károlyi utcán, a Petőfi Sándor sugárúton és a Vitéz utcán.

Biciklis túra a biztonságért

A túravezetők megfigyelései szerint a Belvárosi hidat 100-ból 97 kerékpáros helyesen használja. Szeged felé haladva a fürdő mellett azonban számítani kell rá, hogy néhány bicajos elbambul a strandolók láttán, vagy hogy gyalogosok jönnek fel a hídra.

A Stefánián – érdekes helyzet – a bicikliútról nem lehet balra kanyarodni. A Dózsa utca előtt ezért az úttestre hajtottunk, és visszafordulva a körforgalomból kanyarodtunk a Vörösmarty utcára a Széchenyi tér felé.
Különleges a Mikszáth Kálmán utca is, ahol a Mars tér felé nem kötelező használni a kerékpárutat. Ha például a Károlyi utcáról érkezünk, mehetünk a Mikszáthon az úttesten is.

A Hogyan ne üttesd el magad túra kerekezői az Oskola utcán. Fotó: Frank Yvette
A Hogyan ne üttesd el magad túra kerekezői az Oskola utcán.
Fotó: Frank Yvette

– Amennyiben parkoló autók mellett kell tekerni, tartsunk másfél méteres távolságot. Ha valaki dudálással adná tudtunkra, hogy nem tud vezetni, csak mosolyogjunk. Jobb, ha dudálnak, és megelőznek, mint ha egy másik autóból csendben ránk nyitják az ajtót – tanácsolta Csüllög Imre.
Dovalovszki András arról beszélt, hogy álló kocsisor mellett a piros lámpánál előre mehetünk, de fontos, hogy ne álljunk meg holt térben. A Boldogasszony sugárúton ezt könnyű elkerülni, a Hősök kapujánál ugyanis kerékpáros felállóhelyet alakítottak ki az autók előtt. Ezt egy sárga csík jelzi az aszfalton. A kocsisor e mögött várakozik, így a kerékpárosok indulhatnak el először, ha zöldre vált a lámpa.

A Petőfi Sándor sugárúton haladni dzsungelharc: a kerékpárútra faágak és bokrok lógnak. Bár végig elsőbbségünk van, a keresztutcákból érkező autósok nem mindig adják meg, ezért nem árt felvenni a szemkontaktust a sofőrrel. Ha a szemébe nézünk, elvileg ő is lát bennünket, bár – jegyezte meg Imre – vele előfordult már, hogy a vezető később azt mondta: elbambult.

A lépcsőház nem jó

Dovalovszki András a biztonságról is beszélt: nem jó ötlet lépcsőházban hagyni a biciklit, inkább egy forgalmas utcán zárjuk le. Ott ugyanis feltűnőbb, ha megpróbálják ellopni, míg a lépcsőházban több ideje van a tolvajnak. Ha táblához lakatoljuk, ellenőrizzük, hogy nem lötyög-e a tábla, sokat ugyanis könnyű kiemelni. Az U lakat a legjobb, és figyeljünk arra is, hogy ne zárjuk össze véletlenül más kerékpárjával a sajátunkat.

A Fekete Sas utca felől szerettünk volna a Petőfire eljutni, de mivel a körforgalmak mellett a kerékpárút kitáblázás nem folytonos, így még a Lófaránál kikanyarodtunk a Tisza Lajosra, és behajtottunk mindkét körforgalomba. A túravezetők tanácsa szerint nem az útpálya szélére húzódva, hanem a közepén haladtunk úgy, hogy autóval ne tudjanak megelőzni. Ha ugyanis a körforgalom peremén tekerünk, akkor a kikanyarodó autós esetleg magával visz.

Az irányváltást karral kell jelezni – látszólag alapvető, mégis sokan elfelejtik, ezért néha következtetnünk kell: ha ez előttünk haladó biciklis nem teker, imbolyog és a fejét forgatja, akkor jó eséllyel kanyarodni fog.
Az Aradi vértanúk terén fejeztük be a túrát, ahol elhangzott: a lezárt Dóm tér furcsa helyzetbe hozza a bicikliseket, a hídról érkezők a belvárost csak komoly kerülővel tudják megközelíteni.

Akit érdekel, a következő Hogyan ne üttesd el magad túra időpontjáról a szegedbicaj. blog.hu oldalon tájékozódhat.

Veszélyes szakaszok Vásárhelyen és Szentesen

Vásárhelyen több olyan kerékpárútszakasz is van, ahol igencsak figyelniük kell a bicikliseknek. Ilyen a piac melletti rész, a Kálvin János tér és a Táncsics Mihály utca kereszteződése, ahol többször is történt már kerékpáros baleset. A Dr. Rapcsák András út Kossuth tér és Lázár utca közötti részén, illetve az Ady Endre úton csak a járdára festett sárga csík választja el a gyalogosokat a kerékpárúttól. Az Andrássy úti kirakatsornál pedig a parkoló kocsik mögött haladnak el a biciklisek, inkább az autók sofőrjeinek okozva gondot. Szentesen a Vásárhelyi úton felfestett biciklisáv veszélyforrást jelent a kerékpárosok és a gépjárművek számára is, főképpen a Csillag utca sarkánál, ahol nehezen belátható és szűk is az úttest. A parkoló autók sincsenek biztonságban: a figyelmetlen biciklisek nem egy visszapillantó tükröt összetörtek már. Problémás még a Tisza-híd felhajtója, a Csongrád és Szentes közötti kerékpárútból ez a szakasz ugyanis hiányzik.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. la-za 2010. július 20. 14:43
    „52. ghosty9 2010.07.09. 14:55

    Igazad van ghosty9! Fejet hajtok előtted. Taníts mester!!! Mindenben igazad van/volt/lesz.... Könnyesre sírom minden nap a párnámat amióta ráébresztettél fogalmazási hiányosságaimra...”
  • 52. ghosty9 2010. július 09. 14:55
    „51. la-za

    "Egy dolog olvasni valamit és másik dolog értelmezni. Utóbbival valószínűleg problémáid vannak. "

    Ja. Valószínűleg. Hát persze. :-) Hol is válaszolsz a feltett kérdésemre? Azt a részt tényleg nehezen értelmeztem... :-)

    (Gyk. mert nincs ilyen válasz.)

    Hogy sokat közlekedsz mindenfélével, az dicséretes, bár kissé előzmény nélküli a mostani társalgási folyamban, így nem sok értelme van számon kérned rajtam az értelmezést. Amúgy szerintem is sok a figyelmetlen biciklis, arányaikban talán kétszer annyian is vannak, mint autósok, mégis inkább az utóbbiak jelentenek reális veszélyt... (Bringás még sose akart elütni, autós legutóbb épp tegnap, piros 206-os...) A szabálytalanságoknál viszont nincs ilyen szorzó, inkább csak más jellegűek a szabálytalanságok (autósoknál gyorshajtás, zebra figyelmen kívül hagyása, túl kis oldaltávolság tartása, veszélyes előzések, szabálytalan hangjelzés, folytassam?).”
  • 51. la-za 2010. július 08. 12:26
    „Együtt élek vele....bár nem tudom mi a problémád a fogalmazási szinttel.
    Egy dolog olvasni valamit és másik dolog értelmezni. Utóbbival valószínűleg problémáid vannak. Ne aggódj, ez fejleszthető! :)

    (Csak a Te kedvedért leírom a 48-as hozzászólásodra reagálva: sokat közlekedek autóval, sokat biciklivel és sokat tömegközlekedéssel és az a tapasztalatom, hogy sokkal körültekintőbbek és szabályosabban közlekednek az autósok, mint a kerékpárosok.)”
  • 50. ghosty9 2010. július 08. 11:50
    „49. la-za

    "Ha szerinted nem...hát a te bajod..."

    Mondjuk nem, egy vállvonással túlteszem rajta magam. Neked viszont továbbra is ezzel a fogalmazási szinttel kell együtt élned. :-)”
  • 49. la-za 2010. július 08. 09:44
    „Talán olvasd el a korábbi hozzászólásaimat, okoska.... úgy gondolom eléggé egyértelmű voltam. Ha szerinted nem...hát a te bajod...”
  • 48. ghosty9 2010. július 08. 08:49
    „47. la-za

    "Ezerk szerint nem láttad azt a pici szócskát az írásomban hogy "IS"."

    De láttam. Mutatnál még egyetlen karaktert, amivel arra utaltál, hogy ez az autósokra vonatkozik, és egyelőre ők se pampogjanak? :-)

    (Főleg, hogy láthatólag "autós" vagy, és pampogsz.)

    Na, tán ennyit arról, ki az "okoska".”
  • 47. la-za 2010. július 07. 14:39
    „ghosty9! Te okoska! Rendkívüli a hozzászólásod! Ezerk szerint nem láttad azt a pici szócskát az írásomban hogy "IS".

    Előbb értelmezd az olvasott szöveget...”
  • 46. ghosty9 2010. július 07. 10:05
    „46. la-za

    "Először meg kéne tanulni közlekedni (a biciklisnek is)"

    Meg az autósnak is. Null-null.”
  • 45. la-za 2010. július 07. 00:51
    „Példa: a minap a Gogol utcában parkoltam bal oldalon (pár méterre a Dáni utca kereszteződésétől). Elindulásnál hátratolattam h kiférjek az előttem állótól, de előtte hátranéztem jön-e valami mögöttem és mit látok...? A Dáni utcából, tilosból kanyarodik a biciklis a gogolra balra kis ívben.....és közben nekem mutogat és elküld a qrva anyámba hogy a francért nem figyelek....

    Felőlem mehet akármerre a biciklis....szurok rá....de a francba is figyeljen már másra is.....főleg ha olyan helyről érkezik ahonnan nem számítok rá...”
  • 44. la-za 2010. július 07. 00:44
    „35. vuk 2010.07.06. 10:21

    Érdekes a hozzáállásod. Akkor ne figyelj oda. Bízd magad az autósra....te tudod.

    De hogy közhely??? Hát a londoni meg a koppenhágai biciklis helyzet nem az??? Vegyétek már észre hogy nem ott éltek. Először meg kéne tanulni közlekedni (a biciklisnek is) és utána lehet pampogni... :)”
  • 43. E! 2010. július 06. 16:08
    „Jó lett a videó :)
    (meg a cikk is :) )”
  • 42. ifj. Nagy Gábor 2010. július 06. 15:27
    „34. la-za 2010.07.05. 22:46
    "CSImre, Atomboy és ifj. Nagy Gábor!

    Értem amit írtok, de nem értek vele egyet. Ennyi erővel azt is meg lehetne magyarázni, hogy a gyalogos is az úton menjen mert ott jobban látszik...."

    Ha a gyalogos 20-szal menne, igazad is lenne, de addig...

    "Ha az autós figyelmetlen az úton is elcsap...."

    A bicikliúton viszont még akkor is nagyobb eséllyel csap el, ha nem figyelmetlen.

    "Az utak ugyanúgy kereszteznek másik utakat, mint a kerékpárút....így a kerszteződés kérdése is megdől.....nemtom..."

    A mellékutcából kijövő autós azonban pontosan elzárja a kerékpárutat, de illedelmesen megáll az úttest szélén... nem dől meg... ;-)”
  • 41. pumpás 2010. július 06. 11:55
    „16 éve mindenhova bicajjal járok, még csak fékezni se kellett miattam... szerintem ha valaki tud közlekedni, az senkit nem üt el, és őt se fogják elütni, ha meg nem tud, akkor tankkal se tud! Ja és dicséret a városnak a sok új bicikliútért! (ha valaki még így sem tud közlekedni, maradjon otthon) Amúgy én arra "szavaznék", hogy zárják csak szépen le az egész belvárost, és csak tömegközlekedés, és biciklis forgalom legyen lehetséges! A legtöbb autóban egy, max két ember ül... mindenki sír, mikor jön a jégeső, az aszály, aztán meg az árvíz, de mégis autóval mennek még a vécére is... A bicikli jó, nulla káros anyag kibocsájtás, és még el sem punnyadsz, mint a volán mögött! Éljen a fent tarthatóság - nem ártana már elgondolkozni lassan rajta...”
  • 40. vuk 2010. július 06. 11:52
    „39. hozzászólás nelek 2010.07.06. 11:20
    Ujabb ember aki tanusitja, hogy
    1. kulon vezetett bicikliut varoson belul szar
    2. parkolo auto mellet egy-masfel meter tavolsagot kell tartani, akarmennyire dudal a mogotted jovo szellemi fogyatekos autos (amugy itt Londonban haromszor is korulneznek mielott kinyitjak az ajtot... valszek lenne kovetkezmenye jogi uton is, ha baj van).

    Amugy nekem zebran nagyjabol mukodik a "nem nezek oda" effekt, igy latja, hogy NEM fogok megallni a jarda szelen, ergo kenytelen lesz o... Persze azert periferias latasban benne van, ha megsem allna meg akkor azt is latom.”
  • 39. nelek 2010. július 06. 11:20
    „Az erősebb kutya elv már így is túl jól érvényesül.
    Ha gyalogosan vagytok:
    Próbáljatok csak átmenni a Kossuth sgt. egyik nem lámpás zebráján gyalog. Nem fog megállni senki, próbáltam.
    Ha kocsival:
    Volt hogy Kecskemétig kétszer kellett a fűre állni a szembe előző kamionok miatt.
    Vagyis: mindig lesz erősebb

    Szóval inkább arra kéne törekedni, hogy a KRESZ érvényesüljön. Amúgy a külön vezetett bicikliúton már majdnem az összes rendszeresen biciklivel járó ismerősömet elütötték már egyszer, igaz csak egy kicsit. Az úton csak egyet, igaz ott szegycsont lyukasztás volt kinyitott autóajtó által.
    Én a cikkben leírt szemkontaktust nem javaslom: azt jelenti látod, tehát mehet, hiába van elsőbbséged. Inkább tegyetek úgy, mintha a felhőket néznétek. Akkor ha észrevesz nem mer elédjönni.
    BMW, Audi sofőrökkel sem vennék fel szemkontaktust : "elvágjam a torkod kisköcsög?"”
  • 38. vuk 2010. július 06. 11:04
    „36. hozzászólás berkabela 2010.07.06. 10:31
    De amugy tok ertelmetlen volt amit irtal, eszrevetted?
    En azt hittem, hogy a szabalyok pont azert vannak, hogy ne az arosebb kutya elv ervenyesuljon.. De vegulis lehet balkant is jatszani, ha ezt akarjatok. Csak nehogy jojjon egy meg nalatok is erosebb :)”
  • 37. sagan 2010. július 06. 10:56
    „36. hozzászólás berkabela 2010.07.06. 10:31

    Akinek ez a hozzáállása a közlekedéshez az pszichológiailag alkalmatlan a gépjárművezetésre, és ki kellene szűrni. A közlekedés gyengébb résztvevőt kell kiemelten védeni.
    Fel kellene fogni,hogy nem gyalogolni és kerékpározni veszélyes,hanem a másfél tonnás fémkaszni,ezért azt kell kordában tartani.”
  • 36. berkabela 2010. július 06. 10:31
    „Majd,ha rájönnek,hogy az "erősebb kutya ......," ujra visszaáll a régi KRESZ szerinti erőviszony.Addig viszont sokan az életükkel fizetnek a hülye paragrafusok miatt.Eddig csak 90%-ban volt hibás az autós, most ez 101%.”
  • 35. vuk 2010. július 06. 10:21
    „34. hozzászólás la-za 2010.07.05. 22:46
    ".VEGYE TUDOMÁSUL HOGY Ő A SÉRÜLÉKENYEBB ÉS TESZEM AZT TOLÓSZÉKBEN NEM BIZTOS..."

    Ezert a kozhelyert olni tudnek. Erre az a valaszom, hogy az autos pedig vegye tudomasul, hogy o kurvara 1 tonna, es azzal rohadtovatosan kell banni, igy ot skoszor annyi felelosseg terheli, mint a biciklist vagy a gyalogost! Vannak orszagok, ahol a felelotlen balesetokozast is emberoleskent kezelik, ott aztan vigyaznak a kisebbre. Ezt kene jobban szem elott tartani.
    (kis parhuzamot vonva, ha megtamadnak geppisztollyal, akkor sem vighasztal a tudat, hogy lecsuktak a tamadomat, ha majdnem megolt.. viszont csak emiatt nem jarhatok golyoallo mellenyben minden nap, nem?)”
  • 34. la-za 2010. július 05. 22:46
    „CSImre, Atomboy és ifj. Nagy Gábor!

    Értem amit írtok, de nem értek vele egyet. Ennyi erővel azt is meg lehetne magyarázni, hogy a gyalogos is az úton menjen mert ott jobban látszik....sőt innen nézve a tej egészségesebb,mint a cigi...csak próbáld meg azt is letüdőzni.

    Ha az autós figyelmetlen az úton is elcsap....akkor is ha a biciklis bénázik. Az utak ugyanúgy kereszteznek másik utakat, mint a kerékpárút....így a kerszteződés kérdése is megdől.....nemtom...

    Igazából lényegtelen és költői volt a kérdésem. Csupán arra próbálok rávilágítani, hogy meg kellene tanulni együtt közlekedni. Nem anyázni és mutogatni mindenért a másikra...

    JA ÉS A LEGFONTOSABB! A BICILKLIS VIGYÁZON MAGÁRA IS....VEGYE TUDOMÁSUL HOGY Ő A SÉRÜLÉKENYEBB ÉS TESZEM AZT TOLÓSZÉKBEN NEM BIZTOS HOGY FOGJA VÍGASZTALNI A TUDAT HOGY "AKKOR IS NEKEM VOLT ELSŐBBSÉGEM ÉS AZ AUTÓST JÓL MEGBÜNTETTÉK"”
53 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csaknem húszméteres óriásrétes készült Mórahalmon

Közel 20 méteres rétest készítettek vasárnap Mórahalmon, a VII. Homokháti Sokadalom és az I. Dél-Alföldi Rétesfesztivál zárónapján. Tovább olvasom