Délmagyar logó

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 1°C | 13°C Még több cikk.

Épül, de torzó marad a nyugati elkerülő út

Csongrád megye - Mióta létezik az M5-ös sztráda, sokan feleslegesnek tartják a mintegy 6 kilométer hosszú nyugati elkerülő utat. Harmadik, 1,3 kilométeres szakasza mégis épül, az év végére készül el. De a félkörív így sem lesz teljes, a téli kikötőig tartó szakasz építéséről még szó sincs.
A hidegben a nyugati elkerülő újabb szakaszán sem építkeznek, de azt látni, hogy tavaly nyár óta mit végeztek el a kivitelezők. Mint ahogy azt Fazakas Orsolya, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője elmondta, a közműveket kiváltották, a nyomvonalról eltávolították a humuszréteget, és elkezdték a töltés építését is az 5. számú főút felőli oldalon. A tervezett vasúti felüljáró töltése pedig csaknem teljesen kész.

A 20 kV-os légvezeték kiváltáshoz is megkapták az engedélyt, de a téli idő és a belvíz hátráltatja a további munkálatokat. A projekthez kapcsolódik a logisztikai központ bekötőútjának felújítása: az építési engedély szerint a körforgalmat csak akkor lehet majd átadni, ha a logisztikai központhoz vezető jelenlegi út 5-ös főúthoz való csatlakozását elbontják. A felújítás a nyugati elkerülővel egy időben lesz kész.

Az 5-ös felé igen, a téli kikötő felé nem megy tovább a félkörív
Az 5-ös felé igen, a téli kikötő felé nem megy tovább a félkörív.
Fotó: DM/DV

A nyugati elkerülő út 3. szakasza a dorozsmai csonka körforgalomtól, a Szilva utcából vezet el az 5-ös főútig. Az 1,3 kilométeres, kétszer egysávos szakasz a vasút felett 61 méteres közúti felüljáróval halad át, az 5-ös úthoz kétsávos körforgalommal csatlakozik. A beruházás nettó közel 1,4 milliárd forintba kerül, és 2010 végére fejezik be.

A nyugati elkerülőnek azért ez az eddigi legköltségesebb szakasza, mert nemcsak vasúti felüljárót, hanem bicikliutat is építenek. A NIF Zrt. a pénzt uniós forrásból nyerte. A kivitelezőt közbeszerzési eljárás keretében választották ki. A nyertes a HSZ konzorcium, amelynek vezetője a Hídépítő, tagja a Szeviép Zrt.

DM/DV GRAFIKA
DM/DV GRAFIKA

Történet 2004–2010

Az összesen 5,8 kilométeres nyugati elkerülő út első szakaszát a Bajai és a Szabadkai út között 2004-ben, a másodikat a Bajai út és a dorozsmai körforgalom között 2006-ban adták át: a 2,2-2,3 kilométer hosszú szakaszok egyenként 1,1 milliárd forintba kerültek. Hogy a félkörív mikor zárul be a másik végén, a szerb határ felé vezető 5-ös út és a Tisza között, azt még mindig nem tudni.

Minek nekünk?

A nyugati elkerülő építésének 2004-ben, az első szakasz átadásakor még mindenki nagyon örült, mert az M5-ös csak 2005 végén ért el Szegedre. Utána azonban felmerült: minek is ez nekünk? Eredeti célja az volt, hogy „feltáró útként" kösse össze – észak felől haladva – a logisztikai központot, az ipari parkokat, a repülőteret és legvégül a medencés kikötőt. Mivel a röszkei körforgalomtól a kikötőig elérő szakasz építéséről egyelőre szó sincs, a nyugati elkerülő torzó maradhat. Most viszont – a villamospálya-építés terelései miatt – átmenetileg felértékelődött a szerepe.

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. babar 2010. február 16. 20:58
    „Igen! Köszi!”
  • 28. Zsoltee0716 2010. február 15. 20:43
    „Szerintem páran erre gondolnak!

    http://kepfeltoltes.hu/view/100215/szeged_tervek_2001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg”
  • 27. babar 2010. február 14. 21:00
    „Évekkel ezelőtt a fenti elkerülővel kapcsolatban olvastam éppen a fórumban lehet, hogy valamelyikőtök tollából (talán csanyiv..) hogy az útnak készen vannak a tervei a 4-6 szakaszokra is...
    Az ötlet, hogy ezzel a 3. szakasszal az 5-ös főút és annak kezelése kikerül a városból az nagyon király!!
    Az már kevésbé tetszik, hogy megváltóként kezeltek a 43-ast. Nem az! Folytatni kell az elkerülőt a vásárhelyi útig! A Rókusi és a Makkosházi körutakat tehermentesíteni kell, még hozzá kivűlről.”
  • 26. papsajt 2010. február 14. 12:26
    „Én úgy tudom az 5-ös úti körforgalomtól tovább épül az út, a mihálytelki útig, de a gyálai lenne a korrekt”
  • 25. NTK 2010. február 14. 11:12
    „"21. hozzászólás CsImre 2010.02.13. 22:53
    A város további terjeszkedését lehetőség szerint el kellene kerülni, főleg a ritkás beépítettségű területeket, meg a város melletti üzletközpontokat."

    Sok helyen olvastam már ezt, csak azt nem fejtette ki soha senki, hogy miért... Vagy Szegedből kis Manhattant akarnak egyesek csinálni?

    "22. hozzászólás CsImre 2010.02.13. 22:54
    Az a lenti szaggatott vonal hová megy? A Tiszába belevezet, és kész, az hiányzik még? Mellesleg a medencés kikötő nem ott van, ahová a szaggatott vonal vezet."

    Ez egy Móriczka rajz. Ha jól tudom akkor az 5-ös úti körforgalomtól nem épül tovább az út, hanem a felüljáró szegedi oldalán lehet majd lekanyarodni a medencés kikötő felé. Így meg lehet spórolni egy vasúti átjáró X milliós költségét.

    "23. hozzászólás SP 2010.02.14. 10:57
    Az lenne a hasznos, ha az 55. út reptéri szakasz megszüntethető lenne, elkerülővel. "

    Volt egy időszak amikor aluljáróban akarták vinni.”
  • 24. SP 2010. február 14. 11:02
    „A volt Ikarusz és a Belvárosi temető közötti üres sáv alkalmas lenne elkerülőnek!
    A 34-es irány bővítés lehetősége már ebből adódna.
    Mi a véleményed Mike3?”
  • 23. SP 2010. február 14. 10:57
    „Az lenne a hasznos,
    ha az 55. út reptéri szakasz megszüntethető lenne, elkerülővel. A reptér könnyen bővíthető lenne a 34-s irányban.”
  • 22. CsImre 2010. február 13. 22:54
    „Az a lenti szaggatott vonal hová megy? A Tiszába belevezet, és kész, az hiányzik még? Mellesleg a medencés kikötő nem ott van, ahová a szaggatott vonal vezet.”
  • 21. CsImre 2010. február 13. 22:53
    „A Kölcsey-n korzó, a város mellett torzó.

    13. strangerr

    A város további terjeszkedését lehetőség szerint el kellene kerülni, főleg a ritkás beépítettségű területeket, meg a város melletti üzletközpontokat.”
  • 20. h65535 2010. február 13. 21:46
    „..... Kedves cikkíró! Közlekedik ön egyáltalán vagy csak össze-vissza firkál marhaságokat?!”
  • 19. NTK 2010. február 13. 21:30
    „15. hozzászólás strangerr 2010.02.13. 18:48
    "Az M43 úgy is ingyenes lesz az M5 és a 47-es út között.
    Erről tudsz valami forrást?"

    Igyekszem logikusan gondolkodni. Sokat segít benne az Index Útépítés fóruma... ;-)

    No szóval, a közlekedési tárca ingyenessé tette az M5-öt a 159-174 km között. Az M43 első három km-re már ingyenes. Ha Szeged városa nem akarja azt, hogy a 47-esről az M5 felé tartó forgalom továbbra is a városon zúduljon át, akkor minden bizonnyal az ingyenes használatot fogja "igényelni" az illetékes minisztertől. Ez így logikus.”
  • 18. Lixus_kzs 2010. február 13. 21:05
    „Aszfaltozzuk le az egész megyét és akkor nincsenek ilyen problémák. De most komolyan az szúrja valakinek a szemét, hogy sok az út? Nem tetszik, nem kötelező arra menni.

    Én meg maradok a vonatnál! És nem azért mert nincs autóm, hanem mert gyors és olcsóbb.”
  • 17. strangerr 2010. február 13. 20:37
    „16. Ez azért jó érv, mert ez bármelyik útra rá lehet mondani. Ha sapka azért, ha nem sapka azért.”
  • 16. eldorádó 2010. február 13. 20:11
    „vannak ennél sürgősebben megépítendő elkerülő (v "feltáró") utak!”
  • 15. strangerr 2010. február 13. 18:48
    „5. "Az M43 úgy is ingyenes lesz az M5 és a 47-es út között. "
    Erről tudsz valami forrást?”
  • 14. strangerr 2010. február 13. 18:40
    „Remélhetőleg a III. ütem elkészültével hamarosan ez lesz az 5 sz főút, és az állami útszakasz így "kijön" a városból, ami mind az állam mind az önkormányzat érdeke.
    Akár a déli, akár a sándorfalvi útig tartó folytatás természetesen már önkormányzati út lenne, megépítése önkormányzati feladat.
    Szvsz nagyon jó h még akkor megépült ez az észak-déli kapcsolat míg a város vagy akár reptér miatt "elépítették" volna a helyét. Ja és Kiskundorozsma és az említett bordányi út is jól járt vele.”
  • 13. strangerr 2010. február 13. 18:33
    „A nyugati elkerülő nem torzó, a T. újságíró számára hiányzó szakasz ugyanis már nem az elkerülő.

    Az 5 sz. főút szegedi átkelési szakasza "V" alakban megy át a városon. Már a 40-es években felmerült ennek a kedvezőtlen nyomvonalnak a kiváltása az elkerülő úttal. A rendszerváltás előtt azonban inkább a körútat szélesítgették.
    Amikor a nyugati elkerülő út építésének előkészítését megkezdték még szó sem volt arról, hogy az M5-ös megépül a határig. Csak Szegedig volt szó az autópálya megépítéséről (az is csak álom volt akkor még). Az első ütem átadása idejében született meg a döntés az M5 határig hiányzó 15 km-nek a megépítéséről.
    Ezután vetették fel egyesek, hogy innentől felesleges az elkerülő. Hogy mennyire nem az, azt azóta a II. ütemen tapasztalható forgalom is mutatja.
    Az út szükséges, csak éppen elsősorban már nem elkerülő, hanem feltáró funkciója miatt. A III. ütem megépítése után összeköti az M5-M43 autópálya csomópontot, a tervezett lézerközpontot, a logisztikai központot, az 5ös út melletii potenciális ipari területeket,bekötéssel a RO-LA terminált, a tervezett MÁV rendezőt,a repülőteret, az evezőspályát. És valóban ha folytatódna a medencés kikötő felé, akkor a közúti, vízi, légi, és vasúti objektumok mind az út mellé esnek, ami országosan is ritka adottság.
    Magában hordozza a város későbbi 4. körútjának csíráit, hiszen várhatóan a város nyugat felé az autópálya felé (is) terjeszkedik.
    Egyébként elképzelés van ha nem is a 47-esig, de a sándorfalvi útig való meghosszabbítására.”
  • 12. NTK 2010. február 13. 15:37
    „8. hozzászólás frakk 2010.02.13. 11:56
    Most őszintén: hol vinnéd el azt az utat? Ha megnézed ezt a képet...
    http://roads.extra.hu/road_plans/m43_1_szeged.jpg
    ... akkor láthatod, hogy így is Baktó északi csücskénél megy el az M43. Ide beszorítani még egy másikat szerintem lehetetlen. Plusz ehhez jönne még az ipar amivel csak körbezárulna a város. Így is az a baj szerintem, hogy már nem igen tud terjeszkedni sehova. Petőfitelep, Tápénál, az olajmező, Béketelepen az autópálya a gát.

    Egyébként meg az M43-ason - az 5-ös és a 47-es között - a menetidő jó ha lesz öt perc. Tehát egyáltalán nem nagy kerülő. Azoknak akik a város keleti részén laknak nagyon jó alternatíva lesz, ha valamelyik bevásárlóközpontba akarnak eljutni a Budapesti útra.”
  • 11. bootscode 2010. február 13. 14:04
    „Hogy lenne már felesleges a nyugati elkerülő, nagyon sokan használják és rendkívül hasznos.”
  • 10. klj_54 2010. február 13. 13:59
    „Bocs, megkergült a laptopom:(
    Utolsó mondatom:

    Ha folyamatosan lehet egy elkerülőn haladni, akkor őrült az, aki bemegy a lámpák közé.”
29 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ők már nem fakabátok

33 év az átlagéletkor a megye kapitányságain, a szegedi rendőr-szakközépiskolában pedig tavaly közel ötszörös volt a túljelentkezés. Tovább olvasom