Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Épülő pályák országszerte

Legutóbb az M3-as Tiszántúlra vezető szakaszának átadásával hosszabbodott jelentősen – 64 kilométerrel – a magyar autópálya-hálózat. A következő legnagyobb falat az M5-ös Félegyháza és Szeged közötti, 49 kilométeres része.
Nagyon régen várták ezt a táblát a szegediek. Fotó: Karnok Csaba
Magyarország első autópályáját, az M7-est a hatvanas években kezdték építeni, 1971-re ért a sztráda Zamárdiba, akkor egy füst alatt adták át Martonvásártól egész a Balatonig a bal pályát. A jobb oldalt is hamarosan megépítették, de utolsó szakasza csak 2002-re készült el – az M7-es teljes felújításával egyszerre. Közben az M7-es másik végén is dolgoztak: a horvát határtól „befelé" épült (9 km), és a szlovén határra vezető M70-es autóút is kész lett (20 km). Idén az M7-es egy szigetszerű darabját avatták (20 km), előtte és utána egyelőre a 7-es főutat kell használni.

Az M1-es építése 1966-ban kezdődött, az M1-M7 kivezető szakaszának kialakításával. Budapest és Győr között állami pénzből, a Győr és az országhatár közötti szakaszon koncessziós formában készült az M1. 1982-re értek az építők Győr közelébe, de csak a rendszerváltás idején adták át a várost elkerülő szakaszt. Onnan a magánberuházó folytatta Hegyeshalom felé a pályát és Rajka felé az M15-ös autóutat, mely 1998-ra készült el.

A hetvenes években kezdték építeni az M3-ast, de csak 1998-ra jutottak Füzesabonyig. Az utóbbi évek leghosszabb, egyben átadott autópálya-szakasza ennek folytatása: Füzesabonytól Polgárig 64 kilométert építettek egyben, amely 2002 végére készült el. Azóta az M3 újabb szakasszal bővült, és épül tovább Nyíregyháza felé, miközben az M35 Debrecen felé nyújtózik. A miskolciakat az M30-as hozza közelebb a sztrádához – 2004-re készült el.

1994-ben adták át az M0-s autóút első szakaszát, amelyet most építenek tovább. A már kész keleti szektor első részét jövő héten avatják. 1999 óta új irányba vezet gyorsforgalmi út: a fővárostól északra húzódó M2 eleje ekkorra készült el. Dél felé most épül az M6-os autópálya Budapest–Érd–Dunaújváros nyomvonalon.

Az első, nem a fővárosból induló gyorsforgalmi út 2003-ig épült meg: a 20 kilométeres M9-es autóút a szekszárdi hídon vezet keresztül, és jelenleg is dolgoznak az M8-as Duna-hídján – Dunaújváros térségében.
A következő autópálya-átadás Kiskunfélegyháza és Szeged között lesz – holnap délután. Az M5-ös és az M43-as most elkészült szakasza összesen 49 kilométer hosszú.


Szakaszosan

Elsősorban az előkészítéstől függ, mekkora darab épül egy autópályából – mondta Béni Gyöngyi. A Nemzeti Autópálya ZRt. szóvivője emlékeztetett arra, hogy például az M3-as 64 kilométeres szakaszát már 1998-tól készítették elő, mégis csak 2003-ra tudták a forgalomnak átadni. A tervezés, engedélyeztetés, a földterületek megszerzése kétszer annyi ideig tart, mint a kivitelezők munkája. Függ attól is, hány darabban készül egy pálya, hogy milyenek a műszaki lehetőségek (az M7-esen most egy nagy völgyhíd épül), és hogy a közbeszerzést hogyan írják ki. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bezárt a Krisna-templom

Bezárták a Sándor utcai Krisna-templomot. A szerzetesek a pappal együtt elmentek Szegedről. A… Tovább olvasom