Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 19°C | 29°C Még több cikk.

Érkezik Szeged új villamosa

Szeged - Szeptember végén érkezik meg Szegedre a város új villamosflottájának prototípusa. Forgalomba helyezés előtt 10 ezer kilométert kell futnia utasok nélkül.
Miskolc a negyedik, Debrecen a hatodik villamos-közbeszerzési pályáztatást bonyolítja – írtuk egy hónapja a tömegközlekedési projekteket összehasonlítva. Szegedre két héten belül befut az első új villamos. Botka László polgármester szerdán a Facebook-oldalára feltett néhány fotót a szegedi flotta prototípusáról, amely már a lengyel PESA Bydgoszcz SA cég gyakorlópályáján rója a köröket.

Szemtől szemben az új villamossal.
Szemtől szemben az új villamossal.

– Tartja a határidőt a gyártó, szeptember utolsó napjaiban az első új villamos Szegedre érkezik – mondta lapunk érdeklődésére a városvezető. – Az üzembe helyezésnek nagyon szigorúak az előírásai, a magyar Nemzeti Közlekedési Hatóság már kint járt a gyárban, bevizsgálta a villamost, semmi problémát nem talált, a törvénynek megfelelő második vizsgálati kör szeptember 20. után lesz. Az is jogszabályi előírás, hogy az új villamosok prototípusának 10 ezer kilométert kell megtennie Szegeden próbaüzemben. Vagyis megérkezik, és jövő év elejéig üresen, később homokzsákokkal megterhelve közlekedik majd a város különböző vonalain. Ezzel megszerzi a típusengedélyt. A flotta többi nyolc villamosa előreláthatólag jövőre érkezik meg; februártól májusig havonta kettőt szállít a lengyel gyár. Azoknak már nem kell végigcsinálniuk ezt a bonyolult engedélyezési procedúrát.

Szeptember végén érkezhetnek az új villamosok Szegedre.
Szeptember végén érkezhetnek az új villamosok Szegedre.

Megírtuk: 2009 októberében rendelte meg a város a tömegközlekedési nagyprojektben a 9 új, alacsonypadlós járművet, összesen 16 millió euró (körülbelül 4,5 milliárd forint) értékben. A PESA a prototípus szállítását 24, az összes jármű leszállítását pedig 32 hónapra vállalta. A villamosokat speciálisan Szeged igényeinek megfelelően alakították ki. A színéről a szegediek szavazhattak, és úgy döntöttek: napfényes, vagyis sárga legyen. A 120Na típusú szerelvények 30,1 méter hosszúak, és 5 részből állnak. 3 forgóvázzal, 6 oldalajtóval, 1 vezetőfülkével rendelkeznek, 210 utas befogadására alkalmasak 42 ülőhellyel. A legkorszerűbb technológiával készülnek, légkondicionáló és utastájékoztató rendszer is működik majd rajtuk.

Olvasóink írták

62 hozzászólás
  • 62. dBrown 2011. szeptember 17. 10:25
    „59! Idézek a cikkből: "az első új villamos pedig 2013 őszén érkezhet Debrecenbe"
    Nekünk cca. két hét múlva jön. Debrecenben ez a 6. pályázat, nekünk első körben kiderült, hogy Pesa.
    Hol is vagyunk lemaradva?”
  • 61. totha 2011. szeptember 16. 13:59
    „59. Bendegúz007 2011.09.16. 13:23
    "Most már nem csak Miskolc,de Debrecen is megelőz minket a villamos projektben."

    Ez hogy jött ki neked?
    Szeged két évvel ezelőtt tartott ott ahol most Debrecen. Miskolchoz képest pályépítésben is jobban állunk, villamos beszerzésben meg sokkal jobban.
    Igaz a szegedi projektnek trolibeszerzés is része, ami viszont lehet hogy végül nagyon el fog húzódni.”
  • 60. horvathi 2011. szeptember 16. 13:33
    „58. macs
    Nem elsősorban a KGST "védőernyőjének" megszűnése miatt szűnt meg számos hazai, jól prosperáló cég. Sokkal inkább számos hazaáruló gazember asszisztálása miatt, akik engedték, sőt a Júdás pénzükért cserébe még aktívan elő is segítették számos hazai gyár, sőt egész iparágak teljes tönkretételét, az ezáltal üresen maradt piac átengedését a külföldi cégek javára.

    Ajánlott és mindenki számára kötelezően megtekintendő film:

    Háború a nemzet ellen I-IV.
    (rendező Jelenczky István)”
  • 59. Bendegúz007 2011. szeptember 16. 13:23
    „Most már nem csak Miskolc,de Debrecen is megelőz minket a villamos projektben.
    http://index.hu/belfold/2011/09/16/debrecenbe_is_uj_villamosok_erkeznek/
    Nézzétek meg.”
  • 58. macs 2011. szeptember 16. 12:52
    „57. horvathi,
    szépen hangzik amit irsz, de lehet, hogy el kéne jutni addig a felismerésig, hogy a magyar termelők/gyártók csak akkor tudnak labdába rúgni a világpiacon, ha versenyképes termékeket/szolgáltatásokat tudnak előállítani.
    Azért érdemes végig gondolni, a KGST védernyőjények megszűnését miért követte nagyon sok magyar vállalat megszűnése?”
  • 57. horvathi 2011. szeptember 16. 11:50
    „Azt tudjuk, hogy van élet az unión kívül is. Sőt igazából csak ott van élet....

    Az EU-nak nem az a lényege, hogy nincs protekcionizmus meg egyéb ilyen rózsaszínű bárgyú képzelgések! Az EU-n belül az erősebb országok kőkemény protekcionizmust valósítanak meg a gyengébbek rovására. A gyakorlatban az EU éppen azt jelenti, hogy előzőleg tönkreteszik a gyengébb országok iparát (ld. magyar cukor-, növényolaj ipar, járműgyártás stb.), majd megfelelő versenytárs hiányában már a saját államuk által agyondotált termékeiket terítik azok piacán.

    Az EU az erősebb országok számára lerabolható piacot jelent a termékeiknek, a gyengébbeknek meg pusztulást.

    Ezt a gyakorlatot láthatjuk”
  • 56. totha 2011. szeptember 16. 11:17
    „54. horvathi 2011.09.16. 08:48
    "A közbeszerzési pályázatokat úgy kell kiírni, hogy azokon csak és kizárólag a magyar járművek nyerhessenek."

    Ki lehet így írni a pályázatot, csak akkor ne számíts arra, hogy az Unió beszáll a járművek finanszírozásába.
    Uniós támogatás nélkül viszont esély sincs arra, hogy pályázatot írjanak ki (tömegközlekedési) járműbeszerzésre.”
  • 55. strangerrr 2011. szeptember 16. 09:41
    „54. Előtte meg ki kell lépni au EU-ból. Mert ugye a Közös Piacnak épp ez a lényege, hogy nincs protekcionizmus, hanem verseny van.
    Azért azt nem nehéz belátni az elmúlt 40 év után, hogy ha nincs verseny (cocializmus) az elöbb utóbb milyen minőséget és veszteséget termel ki.

    Ha a versenyben nem tudunk nyerni, azért nem a versenyt (a piacot) kell okolni, hanem versenyképesnek kell lenni.

    Érdekes hogy a magukat jobboldalinak valló emberek, pártok nyomják a legvadabb komcsi dumákat és még észre sem veszik:)”
  • 54. horvathi 2011. szeptember 16. 08:48
    „52. strangerrr

    Tévedsz, mert ezt úgy hívják, hogy Hazai Védegylet, amelyet annak idején már Kossuth Lajos alapított meg: "Ipar nélkül a nemzet félkarú óriás"

    Az meg, hogy a magyar gyártmányú Ganz-Návag metró- és villamoskocsiknak, meg az Ikarus buszoknak legyen megfelelő piacuk először itthon kell alapot teremteni. Egyetlen magyar városban sem lenne szabad előfordulnia, hogy külföldi villamosok, metrók, autóbuszok járjanak! A közbeszerzési pályázatokat úgy kell kiírni, hogy azokon csak és kizárólag a magyar járművek nyerhessenek. Akinek meg ez nem tetszik az elmehet panaszkodni Tel Avivba a rokonokhoz.....”
  • 53. macs 2011. szeptember 15. 21:53
    „Nem értelek benneteket, hazai villamost akartok? Nos érdemes elolvasni:
    "Másfél évvel ezelőtt egy legenda -IKARUSZ - újjászületésétől volt hangos a hazai sajtó. A híradások persze némileg túlzónak látszottak, hiszen első körben mindössze annyi történt, hogy a korábban ARC néven gyártott buszokat immár Ikarus márkajelzéssel látták el - de sokan egy kedvező folyamat előszeleként tekintettek erre a szimbolikus eseményre."
    A megrendelések hiányában megint eltűnhet a patinás magyar márka.
    http://iho.hu/hir/ismet-veszelyben-az-ikarus”
  • 52. strangerrr 2011. szeptember 15. 19:06
    „Ezt hívják cocialmusnak:) De hajrá, ha ekkora üzlet a villamos gyártás csináld meg:)”
  • 51. horvathi 2011. szeptember 15. 16:07
    „Nem lehet olyan túlságosan nagy probléma a hazai gyártású villamos- és metrókocsik prototipusának legyártása. Néhány milliárd forint kiadást a nemzetgazdaság szintjén bitosan megérne. Még mindig olcsóbb lenne, mint munkanélküli segélyt kifizetni azoknak az értékes mérnököknek, szakembereknek, akik egykoron a világszínvonalon működő Ganz-Mávagban dolgoztak.

    Ha Arad, illetve Románia tudja ezt finanszírozni, akkor Magyarország miért nem?

    Aztán a hazai gyártású metró- és villamoskocsiknak piacot kell teremteni itthon! Nem lenne szabad előfordulnia olyannak, hogy orosz és franvia (a két ősellenség országunk) gyártmányú metrókocsikat vásároljunk, amikor létezhetne Ganz-Mávag kocsi is (a´80-as évelnen már készültek tervek és protipus ezek gyártására). A hazai városokban szintén nem lenne szabad cseh, német és lengyel villamosoknak futnia egynek sem, amikor ettől jobbat is képes lenne gyártani a Ganz-Mávag.

    A hazai piac biztosítása érdekében olyan pályázatokat kellene úgy kiírni, hogy azokon csak és kizárólag a Ganz-Mávag villamosai, metrói nyerhessenek. A külföldi szemetet meg vigyék oda ahová akarják.”
  • 50. TELSTAR 2011. szeptember 15. 15:40
    „A 2-es villamosjárat is készen lesz egyszer ??”
  • 49. joy 2011. szeptember 15. 15:39
    „Csak halkan súgom meg, nem csupán a fityisz tehet a dologról, az EU-s tenderek előírása, házi gyártású járműveket nem lehet a pénzéből készíteni.
    Ezért nagy kár, hogy nem volt lehetőség megoldást találni a városellenes új rablóbanda ténykedése révén, hogy a T-660-as testvéreiből készüljön a 10-es trolivonalra szükséges járgányállomány.

    Sajnos az itthuni ellenségeskedő prolitika megfoszt minden jótól bennünket: munkahely teremtés helyett rabszolgasors!
    :o(((”
  • 48. strangerrr 2011. szeptember 15. 15:20
    „Ellenben nagyon nagy a csend az új trolikkal kapcsolatban... ki tud róluk valamit?
    Mert ugye a 10-es vonal már több mint egy éve kész van.”
  • 47. strangerrr 2011. szeptember 15. 15:05
    „Megjegyzem az SZKT villamos és troli "gyártása" volt az első amit az fidesz lelőtt, mondván egy szolgáltatónak ez nem feladata...”
  • 46. strangerrr 2011. szeptember 15. 14:46
    „45. Ha valóban érdekel a téma, íme egy cikk erről:
    http://cities.blog.hu/2010/11/18/magyar_nemzeti_villamos

    "Összefoglalva tehát, ahhoz, hogy a magyar városokban magyar villamosok közlekedhessenek, a következőt kell megoldani:

    1. Találni egy befektetőt, aki hajlandó a fejlesztést, a gyár újraindítását, az egészet sok-sok milliárdért finanszírozni
    2. Megtalálni azt a szakembergárdát, beszállítói kört, akik képesek megfelelő minőségű villamosok sorozatgyártására
    3. Biztosítani a befektetőt, hogy az általa gyártott villamosokat tényleg megveszik a magyar városok
    3. Forrásokat találni a villamosvásárláshoz, mivel az EU direktben ehhez biztos nem ad pénzt
    4. Forrásokat talán a felmerülő pluszköltséghez, mert a szükséges kezdeti fejlesztések miatt a magyar villamosok sem lesznek olcsóbbak külföldi társaiknál. (vagy piaci áron alul kellene adni a járműveket, lényegében veszteségessé téve a villamosgyártást)
    5. Türelmet kérni a városlakóktól, hogy viseljék még el a régi kocsikat, hisz alsó hangon is öt év, mire egy új magyar villamos elkészülne
    6. A következő évekre szüneteltetni az új vonalak építését, hiszen az oda szükséges kocsik nem készülnének el időben.
    7. Mivel további piac nehezen akad, így újabb forrásokat találni a gyár mesterséges fenntartására, vagy épp megszüntetésére."”
  • 45. horvathi 2011. szeptember 15. 13:52
    „Magyarország már villamosokat sem képes gyártani? Pedig egykor Egyiptomba a Ganz-Mávag, mindenki nagy megelégedésére mozdonyokat szállított. Mennyi magyar munkahelyet és itthon adózó lehetőséget lehetne teremteni ezzel?

    Aradon mostanság helyeznek üzembe, Aradon készült villamosokat. A román ipar ennyivel fejletteb lenne a magyarnál?”
  • 44. strangerrr 2011. szeptember 15. 11:29
    „42. Szerintem valamit félreértettél. Ez típusengedély, nem műszaki állapot felmérés.

    Ja és "ideig", nem "idelyig":)”
  • 43. Beroesz 2011. szeptember 15. 11:05
    „42. bélás 2011.09.15. 10:32

    Azt hiszem a 2-es vonal Rókusi állomás és Vértó közötti szakasza pont megfelelő lészen.”
62 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Konferencia a vágygazdaságról

A vágygazdaság forrásvidékei – A turizmus (média)reprezentációi a globális áramlatok terében… Tovább olvasom