Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Erkölcstanon csak az erkölcsről nem lesz szó

Szeged - Erkölcsösebbek nem lesznek a diákok az erkölcstanóráknak köszönhetően. Újat sem tanulnak, a pedagógusok mégis hasznosnak érzik az első és ötödik évfolyamon bevezetett új tárgyat. Egyfajta osztályfőnökióra-pótlék lehet, ahol sokat beszélgethetnek a diákokkal – erre a feszített tanrend miatt egyre kevesebb lehetőség volt.
A szülők nyáron úgy választották az erkölcstant a hittan alternatívájaként, hogy fogalmuk sem volt sem nekik, sem a pedagógusoknak, mit tanulnak majd az elsős és ötödikes gyerekek ezen címszó alatt. Szeptember másodikán azonban megérkeztek a tankönyvek. Bár az, amiből az erkölcstant kellene tanulni, sok helyen a mai napig hiányzik, találtunk olyan iskolát, ahol zökkenőmentesen elkezdődhetett az új tantárgy oktatása. Két pedagógussal lapoztuk fel a mozaikos kiadványokat, hogy kiderítsük, milyen lesz az új óra.

Hogyan köszönünk?

Amit felnőttként gondolunk arról, mit lehet tanítani erkölcstan címszó alatt, annak nyoma sincs a tananyagban. Az elsős könyvvel kezdtük. Hogyan köszönünk, miért tanulunk – ezek a témák kerülnek elő az első órákon. Az év folyamán többek között szóba kerül a család, a napirend, az egészséges életmód, a közlekedési szabályok, a foglalkozások, az ünnepek és a népszokások. De vannak tisztán matematikai és olvasási, szövegértési feladatok is.

Az erkölcstan témáiról más órákon eddig is beszéltek a pedagógusok – állapította meg a tankönyvet lapozva Ábrahám Beáta és Csőke Zsuzsa. Fotó: Schmidt Andrea
Az erkölcstan témáiról más órákon eddig is beszéltek a pedagógusok – állapította meg a tankönyvet lapozva Ábrahám Beáta és Vácziné Csőke Zsuzsanna. Fotó: Schmidt Andrea

Az óraszervezés jelenti a legnagyobb gondot

Bár a hittan is elvileg órarend szerinti óra kellene legyen, több iskolában csak délután tudta a felekezeti oktató vállalni az óra megtartását. Ebben az esetben a diákoknak erkölcstanórára is be kell ülniük, hiszen nem lehet lyukasórájuk. Ahol viszont összehangolták a hittant és az erkölcstant egy időre, vagyis csoportbontásban tanulnak, ott sem biztos, hogy mindenhol a legjobb megoldás született, hiszen alkalmazkodni kellett a vallási oktató időbeosztásához. Egy első órában megtartott hittan – amire van is példa – viszont az elsősök esetében kifejezetten energiapazarlás a szakemberek szerint, a kicsik ugyanis ekkor tudnak a leginkább koncentrálni – amire egy matematika-, írás- vagy olvasásórán lényegesen nagyobb szükségük van. Erdő Péter bíboros éles kritikát fogalmazott meg a hittanoktatással kapcsolatban. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke kiemelte, ők ezt az új intézményesített hittant nem kérték, és megjegyezte, másfél év nem volt elegendő a kormánynak arra, hogy jogszabályban meghatározzák a kötelező csoportlétszámot, amire óradíjat számolnak, illetve eldöntsék azt, hogy a nyári vakáció idejére kapnak-e fizetést legalább a főállású hittanárok, ahogy a világi erkölcstant tanító kollégáik ezt megkapják.

– Ezekről eddig is beszélgettünk, szinte mindegyik téma előkerült valamelyik órán. Azt veszem észre, hogy a környezet, a technika és az anyanyelv tananyagából szemezgetve állították össze ennek a tárgynak a témaköreit – fogalmazott Ábrahám Beáta, az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola alsós tanítója, akinek a legnagyobb fejtörést az okozza jelen pillanatban, hogyan fogalmazza meg egy elsős számára, mi az az erkölcs. Hiszen ha már ez a tantárgy neve, biztosan rákérdeznek majd.

Harry Potter és a barátság

Az ötödikeseknél szintén semmi új téma nem kerül elő. Van például szövegértelmezési feladat – a Harry Potter egy részletével. Az év folyamán beszélgetnek majd a nevek eredetéről, az arckifejezésekről és azok jelentéséről, a test és a lélek egyensúlyáról, az időbeosztásról, barátságról, szeretetről és a konfliktuskezelésről is.

– Azt gondolom, ez a tantárgy az osztályfőnöki órákat egészíti ki, ahol szintén ezeket a témákat érintettük. De a technika- és életvitelóráknak is hasonló a tematikájuk – foglalta össze véleményét Vácziné Csőke Zsuzsanna, aki most kapott ötödikes osztályt a Ságváriban. Már meg is tartották az első órát, a diákoknak pedig tetszett.

Lesz idő beszélgetni

Abban mindkét pedagógus egyetértett, hogy új ismeretet nem ad a gyerekeknek, mégis hasznos az erkölcstan. – A beszélgetésekre máskülönben nincs nagyon idő tanítási időben, ez az óra pont erről szól – mondta Vácziné Csőke Zsuzsanna. – Elsőben pedig a meseolvasásra lesz több idő, hiszen a mellékletben több történet is van, amelyeket ezeken az órákon feldolgozhatunk – tette hozzá Ábrahám Beáta. Az elsős pedagógus szerint kiváló lenne ez a tárgy arra is, hogy az alsó tagozatban nem létező osztályfőnöki órát helyettesítse, csakhogy erre nem lehet felhasználni, mert aki hittanra jár, nem biztos, hogy bejár ezekre.

Az erkölcstant tanító pedagógusok most vesznek részt a képzésen, így ők is még csak most tanulják ezt a tárgyat. Azt például egyelőre nem tudják, hogyan osztályozzák majd a diákok teljesítményét, hiszen olyan tárgyról van szó, amelynek nincs kötelező tananyaga. Az elsősök szöveges értékelését vélhetően az órai aktivitás és hozzászólások alapján mérik majd, az ötödikesek tankönyvéhez pedig tartozik munkafüzet – valószínűleg az ott kidolgozott feladatokra kapnak majd jegyeket.

Vértanúság, erő

Nem minden erkölcstankönyv aratott osztatlan sikert. Van olyan kiadvány, amelyben olyan mondatok szerepelnek, mint hogy a sok befogadott nép szétbomlasztotta az országot, vagy hogy a bátor ember legnagyobb tette a vértanúság. Az erények felsorolásában pedig olyan tételek szerepelnek, mint a hazaszeretet, a vallásosság, a büszkeség, a hősiesség és az erő.

Olvasóink írták

50 hozzászólás
  • 50. Roland1000 2013. október 11. 18:43
    „Erkölcs... Onnantól, hogy a Ptk-ból kikerült a házastársi hűség fogalma, ellenben bekerült, hogy elveheti valaki az unokahúgát..., és el lehet hurcolni fényes nappal, sok ember szeme láttára, füle hallatára egy nőt, és meg is lehet erőszakolni, és egy szívbeteg ember akár bele is halhat egy rohamba, mert úgyis részegnek nézik az erkölcsösök és tesznek rá..., ahol az a mocsok terjed, amit az egyes oldalakon komment gyanánt lehet olvasni...

    Erkölcs? Az emberek többsége nem is tudja, mi az.”
  • 49. tucat 2013. szeptember 10. 23:45
    „Kedves Nobody13, V.Imre és Kispacni!

    Nem értem miért, de rendre fennakadnak a válaszaim. Talán a felhasználói szabályzatot sértik, netán valamilyen titokzatos, magasabb érdekeket, de, bár többször elolvastam őket utólag is, nem sikerült rájönnöm, miért. Az is lehet, hogy a terjedelmükkel volt baj, nem tudom, mindegy már, in eternum.
    Ezek után nem lehetek biztos benne, de remélem, legalább ezt, a nyúlfarknyi üdvözletet elolvashatják: köszönöm, hogy megtiszteltek a figyelmükkel, és érdekes disputát folytathattam Önökkel!

    További izgalmas, eredményes, és az Önöktől megszokott, higgadt, kulturált hangú, a közösség ügyeit előre vivő értekezést kívánok mindnyájuknak - e portál hírei alatt is!

    Novák László”
  • 48. v.imre 2013. szeptember 10. 11:04
    „Tisztelt nobody13 és Tucat hozzászólók! Csak meg szeretném köszönni hozzászólásaikat, amelyek egyrészt gyakorlati, másrészt az elmélet oldaláról részletezi a témát tömören, mégis közérthetően. Saját tapasztalatom alapján tudom, mennyire igaz, amit és ahogyan a gyakorlat igazol!”
  • 47. kispacni 2013. szeptember 10. 10:34
    „46.
    " a problémám az egész erkölcstan-oktatással? A farkas magyarázza a birkának, hogyan ne egyen húst :-(((("

    Ne csináljanak semmit és akkor sokkal jobb :-)”
  • 46. nobody13 2013. szeptember 10. 06:43
    „Kedves Tucat!

    :-) Először is köszönöm kiigazításait, valóban, hozzászólásom töltete inkább érzelmi alapú (döbbenet és csodálat elegye), mint tudományos. Egyetlen észrevételt - feltételezés? - tisztáznék: esetünkben mentálisan és fizikálisan nagyon is egészséges, aktív (néha hiperaktív :-)) gyerekekről van szó, nem gondozójuk vagyok, csak valaki, akivel gyakran találkoznak. Valaki, aki az említett tulajdonságaik miatt a társaságukban szívesebben tartózkodik, mint a folyamatosan "felnőttködő" szüleik között :-D Szóval valahogy kicsit úgy képzelje el, mintha az elméjét és a lelkét wellnessbe küldené a mindennapi frászolás után-helyett. (Ha önnek nincs ilyen, szerencsés ember) Vagyis: lehetnék a felnőttek között, akik közel sem mutatnak egymás iránt olyan viselkedés formákat, mint az említett gyerekek egymás iránt és irántam - úgy is fogalmazhatnék: elfogadnak tiszteletbeli gyereknek, amiért őket választom. Nekem ez a különös, ebből szűrtem le, hogy felnőttkorra valahogy kivesznek az alapvető pozitív jellemvonások (amelyek együttese nálam már bizony súrolja az intelligenciát :-), amelyek gyermekkorban még legtöbbször jelen vannak, mert a gyerek mindig "tisztának" születik: később tanul meg félni, aggódni, később tanulja meg a frusztrációt, a hazugságot, képmutatást. Ezekért felelős a család, a társadalom. Számomra egyenesen következik mindebből, hogy ahhoz, hogy egy emberi lény EMBERI LÉNY maradjon, meg kellene őriznie gyermekkorának tulajdonságait, ehhez viszont egy olyan társadalom szükségeltetne, ahol már ilyen emberek vezetik őket az élet útjain, tehát belekerültünk egy ördögi körbe. Mert ilyen felnőttek javarészt nincsenek. Akik felnőttkorban ilyenek, azokat bedarálja a társadalom, belőlük lesznek a "lúzerek": akiket először raknak ki a munkahelyről, akiket először semmiz ki a család stb. Magyarul: inkább elrettentő példa lesznek a felnövekvő nemzedékek számára, semmint olyan pozícióba, helyzetbe kerüljenek, hogy átadhassák mindazt, amitől emberek maradtak. (Számomra ugyanis nem a vagyon, elért társadalmi pozíció, népszerűség egy ember értékmérője...)
    Kedves Tucat, érti, mi a problémám az egész erkölcstan-oktatással? A farkas magyarázza a birkának, hogyan ne egyen húst :-((((”
  • 45. tucat 2013. szeptember 09. 22:38
    „3. zehn
    :D

    24. macs; 26. Skywalker911
    Bizony!”
  • 44. tucat 2013. szeptember 09. 22:11
    „Az előbbi - talán a 43. sorszámot viseli majd, ha megjelenik, mert e pillanatban még nem látom itt - hozzászólásomban utólag felfedeztem egy kifejezést, amely, a kompaktsága miatt félreérthető (nem érthető), netán sértheti egyesek érzékenységét, ezért megmagyarázom. Erről a részletről van szó:
    "...nagyjából ép testi és neurológiai anatómiával és fiziológiai adottságokkal születő ember..." Ez itt, nagyon leegyszerűsítve, azt jelenti, hogy életképes, vagy kisebb-nagyobb beavatkozással azzá tehető, és az átlagos tartományba sorolható emberré fejlődés lehetőségeit magában hordozó lényről van szó, beleértve a kisebb-nagyobb fogyatékkal élő, de valójában a segítségünkkel ezzel együtt is teljes értékű életet élni tudó, átlagos, vagy olykor akár kiemelkedően értékes társainkat is.”
  • 43. tucat 2013. szeptember 09. 21:38
    „40. nobody13
    Szerfelett figyelemre méltó, bár nyilvánvalóan érzelmileg mélyen megélt (a leírásából számomra világos, hogy miért) élményekre alapozott, ezért tárgyi tévedéseket is tartalmazó észrevétel, amelyre azonban sok mindenben lehet támaszkodni, és amely a megfogalmazóját mély érzelemvilágú, értékes, szenvedélyesen igazságszerető, rajongó természetű embernek mutatja, egyszersmind olyannak is, akit olykor talán meg kell kicsit vigasztalni a csalódásai miatt.
    Kérem, nézze el, hogy megpróbáltam a személyisége affektív komponensét felvázolni, mert az is lehet, hogy a közelében sem jártam az igazságnak. :)

    Ha az erkölcs és etika, mint olyan, nincs is belehuzalozva, belekódolva az emberbe, de a mai tudásunk szerint az valóban tény, hogy az ismert földi állatok (az érzékenyebbek és a kritikát sem jól tűrők kedvéért: élőlények :D) közül az ember rendelkezik a legfejlettebb cortexszel körülölelt központi idegrendszerrel, amely, mint a test teljes anatómiai struktúrájával együtt integrált, egész lényt alkotó képlet, a tulajdonosát igen fejlett alkalmazkodásra teszi képessé. Ezeknek a mondhatni, rendkívüli adottságoknak a része a fejlett, differenciált kommunikáció, az elvont - és a test anatómiai adottságaival (pl. érzékelés-mozgásvezérlés) szinkronban működő kreatív - gondolkodás lehetősége, és még sok egyéb is, amelyek az ősi képletben, az agytörzsben (formatio reticularis) lakozó őslényt a lehetőségeiben valóban messze a többi állat fölé emelhetik. E képességek fejlesztésében azonban óriási szerepet játszik a mindenkori miliő, amely a magatartásmintákat is szolgáltatja a gyorsan és könnyen tanuló palántának...
    Ez tehát egy hihetetlenül érdekes, izgalmas és roppant bonyolult rendszer, amelynek a működését a mi korunkban elért csúcsteljesítménye alapján a magam részéről a legjobb esetekben is inkább csak értelmesen önző alkalmazkodásnak nevezném (sajnos egyáltalán nem általánosan jellemző ez sem, ellenkezőleg), amely azonban még fényévekre van attól a fokozattól, amely már a részemről is a csodálatra méltó INTELLIGENCIA titulust kiérdemli.
    Tudja, a gyerekek általában nyersen és ÖSZTÖNÖSEN őszinték, ami gyakran nyilván meg olyan magatartásformákban, amelyeket mi agresszívan kegyetlennek élünk meg. Azokban a srácokban, akik valamilyen testi-mentális deficittel élnek, ezért fokozottan rászorulnak a róluk gondoskodó felnőttek és erősek oltalmára, erős érzelmi kötelék alakul ki a szüleik és gondozóik irányában, és ezeknek az érzelmi-affektív attitűdöknek a tarnszfere az életük más területein is jellemzően tapasztalható; egyszerűbben: a biztonságukért folytatott küzdelmük fontos része lesz a környezetükből ellesett minták gyakorlása, e minták azonban az ő esetükben általában jóval "emberségesebbek", érzelemdúsabbak és empatikusabbak, mint a teljesen egészséges, fogyaték nélkül élő társaik esetében...
    A rengeteg hármasponttal azt szeretném jelezni, hogy a probléma megértéséhez évekig tartó, több tudományt és alkalmazásaikat is érintő szemináriumokon át tudnánk legfeljebb eljutni, erre azonban itt nincs lehetőségünk.

    Ha tehát azt mondja, hogy a nagyjából ép testi és neurológiai anatómiával és fiziológiai adottságokkal születő emberbe kódolva van minden, a fentiekben említett képesség LEHETŐSÉGE, azzal, minden vita nélkül, tökéletesen egyetértek. Ha jól meggondolja, akkor az is világos lesz egyből, hogy a preferált magatartásformáink mennyire függnek a miliőhatásoktól, az épp aktuálisan legitimált és intézményesített szocializációs céloktól és módszerektől..., amelyek mind egy adott kultúra folyományaiként vannak jelen az életünkben, sokszor olyan természetességgel, hogy elképzelni sem tudjuk, lehetne a dolgainkat másképp, esetleg, uram bocsá´, sokkal jobban is csinálni. ;)

    Fontosnak tartom azonban újra hangsúlyozni, hogy értem az észrevételei lényegét, és örömmel is olvastam a hozzászólását!

    Kellemes megújulást, félelemmentes, derűs, intelligens, erkölcsösen megnyugtató, igazán pihentető álmokat!”
  • 42. queenmargareth1 2013. szeptember 09. 20:13
    „megnéztem, 16 évesen nem tudtam volna kulcslyukon kívül másra gondolni...de igen asszociálható
    http://www.origo.hu/itthon/20130909-nem-penisz-hanem-kulcslyuk-van-a-tizedikes-irodalomkonyvon.html”
  • 41. kispacni 2013. szeptember 09. 20:11
    „33. és 35

    http://robban.hu/penisz-kerult-a-magyar-10-osztaly-irodalom-tankonyv-boritojara/”
  • 40. nobody13 2013. szeptember 09. 19:34
    „Az erkölcs és etika az emberbe kódolva van. Úgy hívják: emberség. Na, ezt lehet intézményileg vagy családilag kiirtani nagyon gyorsan. Én most sokat vagyok különböző korú és nemű gyerekek között, vannak jómódúak és kevésbé jómódúak, de sok a közös bennük: az igény a figyelemre, a fogékonyság a bölcsességre, a maximális tolerancia a másság, a különbözőség iránt, az őszinteség, a jóság, tisztaság (képmutatás hiánya), az agresszivitás hiánya. Valahogy felnőttkorra ezeket zömmel elfelejtik az emberek, és mindez az ellenkezőjére fordul. Tisztelet a kivételnek. Talán nem a gyerekeket kellene erkölcsre tanítani, hanem ők taníthatnának bennünket felnőtteket? Én így vélem. Többet tanultam tőlük egy hónap alatt, mint amit nekem bárki felnőtt, legyen pap, vagy tanár, tudna. Pl. a fogyatékosságaimat teljesen természetesen kezelik, beszélünk róla, nyíltan, nem cikizik ki a felnőttek által szégyenletes módon "kikezdett" kisegítő iskolás srácot, sőt, közöttük nyílt ki az amúgy rendkívül értelmes, tisztelettudó és udvarias kamasz, kérés nélkül alkalmazkodnak, igazodnak hozzá, hozzám, miközben együtt töltjük az időt. Erre EGYETLEN felnőtt barátom, ismerősöm nem képes, csak ha minden alkalommal szólok :-(”
  • 39. tucat 2013. szeptember 09. 18:54
    „A kérdéssel kapcsolatos észrevételeimet már közzétettem itt:
    http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/mi_az_az_erkolcstan/2348605/ - segítségképpen legalább az erkölcs alapfogalmainak megközelítéséhez. A bejegyzés szövegét tehát nem tekintem vitaindítónak, miként azt sem tudom senkivel megvitatni, hogy az emberi elme alkotta matematikai logikával elvégzett, decimális (2 x 2) művelet eredménye 4.
    A felületes és valószínűleg érdektelen, a témát kizárólag érzelmi alapon megközelítő, offenzív alapállású olvasó számára a szöveg - melynek, az elsőtől az utolsóig, minden szava integrált, kivonhatatlan része a mondanivalómnak - ömlengősnek, terjengősnek tűnhet. Ők (a Zemberek) fogadják őszinte részvétemet. Nekik jobbulást, s ha lehetséges, mielőbbi, teljes felépülést kívánok - erkölcsösen, őszintén, az elemi közérdek felismerésének a birtokában!
    A bilincsek és ballasztsúlyok nélküli elméjű, ma még sajnos gyér (egy tucatnál azért nagyobb :D) létszámú kisebbségnek, a szabadoknak pedig izgalmas szellemi kalandokat kívánok! Ezek főleg akkor várnak rájuk, amikor az alapfogalmakat a hétköznapi élet dzsungelében rejtőző, az ego-pumpálta érzelmi lencsék torzításai miatt nehezen (sajnos a legtöbbünk számára egyáltalán nem) felismerhető helyzetekre próbálják vetíteni és alkalmazni.

    Akkor hát, bakancsot, hátizsákot fel, induljon a túra!
    Jó éjt, békés álmokat, és egyszer majd üde, verőfényes reggelt, FELEIM! (Ez nem a hajnali égbolt felhő- és fényviszonyain múlik...)”
  • 38. Agáta 2013. szeptember 09. 17:57
    „"Abban mindkét pedagógus egyetértett, hogy új ismeretet nem ad a gyerekeknek, mégis hasznos az erkölcstan." Még jó, hogy hasznosnak tartják, de nem tudom, hol élnek ezek a pedagógusok. Ha a gyerekek birtokában lennének az erkölcsnek, átadnák a helyüket a tömegközlekedési eszk.-ön az időseknek és a terhes, vagy kisgyerekes anyáknak pl. és még lehetne sorolni a deviáns magatartás további formáit, úgymint lopás, hazudozás, osztálytárs bántálmazása, a tanár leköpése stb.
    Az erkölcs (vagy morál) fogalma alatt (mai köznyelvi szóhasználatunkban) a magatartásunkat befolyásoló, általunk (vagy a társadalom által) helyesnek tartott, olyan szabályok összességét értjük, amelyek túlmutatnak a jog és az egyéb írott szabályok keretein. Az erkölcs szabályai a társadalmi normák egyik típusát jelentik. Más megfogalmazás szerint az erkölcs azon elvek összessége, amelyek a helyes és helytelen, a társadalmi jó és rossz megkülönböztetését segítik a cselekvés szintjén.
    Továbbiakat itt lehet olvasni: http://www.kislexikon.hu/erkolcs1.html#ixzz2ePXSYR9M”
  • 37. grafika88 2013. szeptember 09. 17:13
    „35. margitka ! Mai origót olvasd el. Ott megtalálod. köszi.”
  • 36. margot 2013. szeptember 09. 16:44
    „Erkölcstelenek tanítanák erkölcsöt, hova fejlődött a világ.”
  • 35. queenmargareth1 2013. szeptember 09. 16:13
    „33. grafika88 2013.09.09. 14:58

    Én ezt pl. baromságnak tartom.
    De van ennél még jobb is.
    pl. a 10. osztályos Irodalom könyv borítója. Akinek van ..nézze meg !
    Egy nagy fa kerítés ..és egy nagy férfi hímtag van rajta ! egy f...sz ! Nem vicc !!!!
    küld be a képet...ezek szerint 16 évesen már tudnunk kellett volna, hogy néz ki egy...én nem tudtam:..nagyon ciki?”
  • 34. dodoni 2013. szeptember 09. 15:04
    „24. macs

    Azért az idegenek befogadásának szükségessége, üdvössége, a feléjük irányuló tolerancia meg effélék állandó sulykolása mellett, nem ártana néha elgondolkodni az ezzel esetleg együttjáró problémákról is. Meg arról, hogy ahogy máshol is, itt is kettőn áll a vásár. Mert én azt látom, hogy a toleranciának az a fajta gyakorlata, amit itt mi évszázadok óta több bajt okozott, mint oldott meg.”
  • 33. grafika88 2013. szeptember 09. 14:58
    „Én ezt pl. baromságnak tartom.
    De van ennél még jobb is.
    pl. a 10. osztályos Irodalom könyv borítója. Akinek van ..nézze meg !
    Egy nagy fa kerítés ..és egy nagy férfi hímtag van rajta ! egy f...sz ! Nem vicc !!!!”
  • 32. porter 2013. szeptember 09. 14:47
    „"Van olyan kiadvány, amelyben olyan mondatok szerepelnek, mint hogy a sok befogadott nép szétbomlasztotta az országot."? Kíváncsi lennék, hogy a Magyarországon élő külföldi szülők mit szólnak hozzá! A gyerek majd úgy megy haza, hogy apa vagy anya bomlasztja az országot? Na az lesz csak az igazi móka!!!
    Az is durva, hogy már a tankönyvekben sem bízhatsz. Ezentúl el kell olvasnod a gyereked tankönyveit előre, hogy feltudj készülni arra, hogy megmagyarázd a gyereknek, hogy ez hülyeség.”
  • 31. lidi 2013. szeptember 09. 14:45
    „30: az utolsó bekezdés forrása valószínűleg ez a cikk:
    http://index.hu/bloghu/magyarinfo/2013/09/08/az_altalanos_iskolasok_tortenelem_es_erkolcstan_konyvet_iro_tanar_uj_konyveben_az_1000_eves_magyarel

    Skywalkerrel értek egyet: a nyitottság, a tolerancia, az empátia meglehetősen fontos erények - lennének. És ezt igenis gyerekkorban lehet megmutatni. Alapvetően pedig nem szabadna elfelejteni, hogy a gyerek mintakövető, vagyis bármit papolhat neki tanár, szülő, miniszter, tankönyv - a magatartásuk, és nem a szavaik lesznek a mintájuk...

    Szerencsére minket már nem érint ez a kényszerű választás-tanulás, de az megdöbbent, hogy miközben meditáltatjuk-testneveljük-erkölcs- és hittanoljuk a gyerekeket (heti 35-36!!! órában a 14 évest a középiskolában, délután négyig az általános iskolást), a szabad beszélgetésre nincs fenntartott idő épp az elsősöknek, akik két hónapja még ovisok voltak...”
50 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Razzia a Cserepes soron - volt aki elfutott

A NAV 70 munkatársa szállta meg a Cserepes sori piacot szombat reggel. Olyan árusok is zárva tartottak, akik akkor is kint vannak, ha reng a föld... Tovább olvasom