Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 8°C | 22°C Még több cikk.

Erősödik a vásárlói öntudat

A rendszerváltással megváltozott a fogyasztói magatartás is: egyre többen kérik számon jogaikat a rosszul teljesítő kereskedőkön, akiket rendszeresen ellenőriz a fogyasztóvédelem. Szegedi sétánkon azt láttuk: a „cirkuszt" még kevesen vállalják, a szakember szerint azonban a sokasodó panaszok a fogyasztói öntudat erősödését jelzik.
Fotó: Frank Yvette
Az egyik szegedi bevásárlóközpontban tolta bevásárlókocsiját Pásztor Gáborné, aki elsősorban a szavatosságra és az összetevőkre figyel a polcról levett élelmiszereknél. Neki ez a legfontosabb, mert nem egyszer találkozott már olyan akciós áruval, amelynek lejárt a szavatossága. Egyébként is kerüli a gyanúsan olcsó élelmiszereket – inkább feleakkora mennyiségű, de megbízható márkát választ. Megkérdeztük a hölgyet arról is, hogyan oldaná meg a tipikus fogyasztói problémát: akciós áron hirdetnek egy terméket, a pénztárnál azonban a régi árát számolják fel. Mint mondta, ilyen esetben nem szokott „cirkuszolni", inkább otthagyja az árut.

A bojkott is egy megoldás

Egy műszaki multiban készült porszívót vásárolni Czengei János, aki az ilyen termékeknél főleg a gyártási helyet, meg a készülék árát nézi. A férfi arra panaszkodott, manapság szinte minden termék a Távol-Keletről származik, ezekben pedig kevésbé bízik meg, még akkor se, ha jótállást és garanciát is adnak hozzá. Szerinte az olcsóbb műszaki termékek mindig akkor romlanak el, amikor már nem javíthatók díjmenetesen. Elmondta azt is: még egyetlen boltban sem kérte a vásárlók könyvét, mert panaszát nem intézték volna megfelelően – helyette „bojkottálja" az üzletet.

Tipikus panaszok, jogos megoldások

Petrik Sándor, a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség főtanácsosa elmondta, hogyan kellene az öntudatos fogyasztónak kezelnie a körutunk során felmerült problémákat. Ha nem az akciós áron számolnak a pénztárban, a vásárlónak kérnie kell azt. Ha a problémát többen is jelzik, a fogyasztóvédelem – vizsgálat után – bírságolhat. Ha egy kereskedő nem akar jegyzőkönyvet fölvenni egy kifogásról, a fogyasztó kérheti a vásárlók könyvét, amelyben rögzítheti panaszát. Ennek alapján a fogyasztóvédők két évre visszamenően ellenőrizhetik, a kereskedő megette-e a szükséges lépéseket a probléma rendezése érdekében. A főtanácsos azt ajánlja, piacon csak nyugtát kérve vásároljunk, különben nem reklamálhatunk később. Hálózati elektromossággal működő eszközt egyébként is csak az árulhat, akinek a piacon működési engedéllyel rendelkező üzlete van, ahol a vásárló később is megtalálhatja.

Maga kárán tanul az ember


A Cserepes sori piacon a pulóvereket nézegető Martin Jánosnét arról kérdeztük, mennyire bízik a piacos termékek minőségében. Mint mondta, aki a piacon vásárol, nem kap rosszabb árut, mintha a belvárosban szerezné be azt. Az viszont előfordult már, hogy az itt régebben megvett rádiós magnó két hét után felmondta a szolgálatot – az árust azonban már nem találta a piacon, számlája pedig nem volt. – Mindenki a maga kárán tanul: én azóta csak édességet és ruhát veszek a piacon, abban még soha nem csalódtam – számolt be tapasztalatairól.

Nő a bejelentések száma

Kovalcsik Andrea, a Csongrád Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség főosztályvezetője szerint visszatérő vizsgálataik és kiszabott bírságaik ösztönzően hatnak a kereskedőkre: évről évre kismértékű javulást tapasztalnak a fogyasztóvédelem frontján. Tavaly közel ezer ellenőrzést végeztek a megyében különféle témában, összesen majd húszmilliós bírságot szabva ki. Egyre több a panaszbejelentés is, ezekben főként a minőségi kifogások nem megfelelő kezelését jelentik be a fogyasztók, vagyis például azt, hogy nem cserélik ki, nem javítják meg az adott terméket, noha arra jótállási kötelezettség vonatkozik. A vezető szerint a növekvő számú bejelentés azt jelzi, hogy erősödik a fogyasztói öntudat, a vásárlók egyre inkább tisztában vannak az őket megillető jogokkal. Az igazgató elmondta, a kereskedők folyamatos felvilágosítása is fontos feladat, ugyanis a számos szabálysértés oka gyakran az, hogy nem ismerik a megfelelő jogszabályokat.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csúszásban a reptérépítés

A csapadékos időjárás és a magas talajvíz miatt nem készül el határidőre, április 20-ára a szegedi… Tovább olvasom