Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Évente 300 roncsautót hagynak a sorsára

Januártól öt autóból négyet legális bontóba kellene vinni, ezzel szemben országszerte 700-800 ezer kocsironcs éktelenkedik. Sok a feketebontó, a telepek egyesületvezetője a tudatlansággal és a hanyagsággal magyarázza az áldatlan állapotot.
Autóbontó a Tompai kapunál. Fotó: Karnok Csaba
– A baktói töltés oldalába löktek ki egy Trabantot. Ki szállítja el onnan? – érdeklődött szerkesztőségünkben Boda Lajos, aki már nem az első elhagyott autómaradványra hívta fel a figyelmünket. A baktói férfi a közterület-felügyeletnél tehet bejelentést, amennyiben rendszám látható rajta, azonosítják a kocsi tulajdonosát, felszólítják, majd három hónap múlva elszállítják a roncsot a közlekedési társaság Bakay Nándor utcai telepére. Ott hat hónapig tárolják, és ha még mindig nem jelentkezik érte a tulajdonosa, elárverezik. A kiselejtezett járműveket többek között a Dél-Magyarországi MÉH Zrt. hulladékátvevő-telepe fogadja.

– Négy hivatalos bontótelep adhat igazolást, amellyel a tulajdonos kivonhatja a forgalomból a járművét – tájékoztatott Hrabovszky Tamás, a cég előadója. A leadott kocsik ranglistáján az első hely a Wartburgé, második a Polski Fiat és a Trabant, ezeket a Lada és a Skoda követi. Novemberben és decemberben még csak napi két autót ártalmatlanítottak, azóta azonban – egy joszabálymódosításnak köszönhetően – megélénkült a „gépkocsiforgalom". További növekedésre számítanak, mivel a kétüteműek 2008-tól már csak katalizátorral vizsgáztathatók. Ha a fődarabjai megvannak és 2002 júliusa előtt gyártották, egy autót 6-8 ezer forintért adhat le tulajdonosa, de motor vagy sebváltó hiányában ennél többet kell fizetnie.

Roncsderbi

Idén januártól minden öt autóból már négyet ellenőrzött körülmények között, bontóban kellene feldolgozni, az autógyártóknak és -kereskedőknek év közepéig kell kialakítaniuk a begyűjtőhálózatot. Ehhez képest Magyarországon évente 100 ezer autót vonnak ki a forgalomból, ebből hétezret Csongrád megyében. Tavaly negyedév alatt csak a tizede jutott legális bontóba. Országszerte 90-100 bontó dolgozik, mellettük pedig 2500-3000 illegális roncstelep működik. Az ország területén 700-800 ezer roncs károsítja a környezetet. Szegeden évente 300 maradványt szállít el a közterület-felügyelet.

Kísérletet tettünk két autókereskedésben: a Suzuki Pécskai is fogadta volna kétütemű régiségünket, „persze nem nagy pénzért", és a Tárkány Autóházban is választhattunk volna árbeszámítással egy újabb kiadású négykerekűt.

– Tavaly az első negyedévben közel harmincezer autót vontak ki a forgalomból, de csak hétszáz roncs került az uniós követelményeknek megfelelő bontókba. Néhány hét óta az önkormányzatnál a tulajdonosok nyilatkozatot tehetnek, hogy például a kertjükben kívánják tárolni a kocsijukat – tudtuk meg Dobó Józseftől, a Roncs Kft.-nél, aki egyben a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke. – Ezt sem ellenőrzi senki, mint ahogy a súlyadó-befizetések is sok mindenről árulkodnának, ha következesen utánanéznének. A kiselejtezett járművek ráadásul nem egyszerűen hulladéknak, hanem veszélyes hulladéknak számítanak. Büntetési tétele 1800 forint kilónként, így egy Lada akár 1,8 millió forintba kerülhetne az elhagyójának. Fogjuk rá a hanyagságra és tudatlanságra, különben csak a szándékossággal lenne magyarázható a kaotikus helyzet – tette hozzá a gépjárműbontók vezetője.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ügyvédi irodákba törtek be

Betörtek az egyik legnagyobb szegedi ügyvédi irodába. A tolvajok átkutatták az összes helyiséget,… Tovább olvasom