Délmagyar logó

2017. 06. 27. kedd - László 17°C | 33°C Még több cikk.

Évente negyven sín törik el

Az elöregedett szegedi villamossínek egyre nehezebben bírják az időjárás viszontagságait. A síntörések legtöbbje nem veszélyezteti a közlekedést, de miattuk többször kényszerül lassítani a villamos. A tuja azonban még kisebb sebességgel is igen nagy robajjal halad át a törött sínen.
A törött sínek általában nem olyan veszélyesek, mint amilyennek tűnnek. Fotó: Karnok Csaba
Egy Boldogasszony sugárúton lakó olvasónk, Gyányi István hívta fel a figyelmünket arra, hogy hetek óta ijesztő síntörés látható a házuk előtt járó 1-es villamos vonalán. A sugárút és a Batthyányi utca sarkánál szerinte különösen veszélyes motorkerékpárral közlekedni, a törött sín melletti betonpanelek közül ugyanis hiányzik a kitöltő anyag, így a pálya melletti árkok megdobhatják a jármű kerekét. Amíg a törött sín mellett beszélgettünk, több környékbeli lakó is odajött hozzánk, hogy elmondják: hiába közlekednek itt óvatosabban a tuják, zakatolásuk zavarja otthonuk nyugalmát.

Az SZKT igazgatója, Dózsa Gábor elmondta: a síntörések veszélyesebbnek néznek ki, mint amekkora a tényleges hatásuk. – A törött sín általában nem jelent közlekedési problémát. Ha viszont olyan mértékben mozdulnak el egymástól a törött síndarabok, amely már a kisiklás veszélyével jár, azonnal elvégezzük a hevederezést – hangsúlyozta az igazgató.

Gyányi István azt mutatja, a törött sín melletti betonpanelek közül hiányzik a kitöltő anyag. Fotó: Karnok Csaba
A sínek megfúrása és hevederekkel való rögzítése csak ideiglenes megoldás, de ilyen hidegben a hegesztéssel nem érdemes próbálkozni, várni kell, míg felmelegszik az idő.

– Évente körülbelül 30-40 síntörés történik Szegeden, jelenleg is nagyjából ennyi helyen rögzítettük a síneket – mondta Dózsa Gábor. Az SZKT vezetőjétől azt is megtudtuk, hogy nem a legnagyobb hidegben sokszorozódik meg a törések száma, hanem akkor, amikor elkezd enyhülni az idő.

A Csongrád Megyei Közlekedés-felügyelet igazgatója, Balló Zoltán szerint a Boldogasszony sugárúti villamospálya meglehetősen lepusztult állapotban van, hiszen ez a szakasz 30-35 éves. – A törések oka legtöbbször az anyagfáradás, a sín ágyazatának a kiüregelődése, de a régebbi hegesztési pontokon is gyakran előfordul, hogy nem bírja a sín a húzófeszültséget – mondta Balló Zoltán.

A szegedi villamospályák – a nemrégiben felújított szakaszok kivételével – 1975 előttiek, így nem csoda, ha egyre több problémát okoznak a közlekedési társaságnak. Várhatóan 2007 és 2009 között az összes régi villamosvonalat átépítik Szegeden. Ez ugyan hatalmas munka lesz, de utána mindenütt olyan állapotú lesz a pálya, mint az új, Tisza Lajos körúti szakasz. Ezután kerülhet sor a villamospark cseréjére is, így a „bengáli tigrisek" teljesen eltűnnek majd Szeged hétköznapjaiból. Addig pedig az SZKT munkatársai folyamatos bejárással ellenőrzik a sínek állapotát, és a villamosok vezetői is azonnal jelzik a diszpécsernek, ha valahol hibát találnak. A teljes felújításig ezért sok helyen sebességkorlátozást vezet be a társaság.


Kilengő villamosok

A Boldogasszony sugárúti egyenesben suhanó villamosok gyakran erősen kilengenek oldalirányban. A vidámparki hangulatért is a régi technológiával készült pálya a felelős. Az építők egykor a síneket zúzott kő ágyra helyezték, a nyomtávot pedig átkötő vasakkal biztosították, aztán mindezt leburkolták. A bitumen minősége azonban az idők során romlott, szabad befolyást engedett a víznek a sínek alá, amitől azok megsüllyedtek. A felújítások során már új technológiát alkalmaznak, az összefüggő kemény vasbeton lemezek hatékonyan védik a sínek alapját. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Székesfehérvárra szállítják az alföldi tej egy részét

A tagjaitól átvett tej feldolgozására és exportra készül az Alföldi Tej Kft., amely november óta… Tovább olvasom