Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Évi 300 millió kellene Szeged útjaira

Szeged - Az enyhe tél sem használ az utaknak, egyre-másra keletkeznek újabb rések, árkok, gödrök. Szegeden pénz és foltozóanyag kizárólag a balesetveszély elhárítására jut.
Nem is volt még igazi kiadós zimankó hóval a mostani télen. Pedig arra mondják a szakemberek, „megeszi" az utakat, hiszen a burkolatoknak nem tesz jót sem az aszfaltot repesztő nagy hőingadozás, sem a repedésekbe befolyó sós hólé. Ehhez képest úton-útfélen lyukadnak az útjaink.

Hiányos útburkolat a szegedi rakparton. Most csak a balesetveszélyes kátyúkat tömik be. Fotó: Frank Yvette
Hiányos útburkolat a szegedi rakparton. Most csak a balesetveszélyes kátyúkat tömik be. Fotó: Frank Yvette
Legutóbb az állami kezelésű hálózat szegedi részén a nagykörút szolgált meglepetéssel: a Kálvária és a Csongrádi sugárút kereszteződésében látni újabb réseket, gödröket. A Csongrádi sugárúton az autósok kitapasztalták: érdemes inkább a belső sávot választani, mert a külső sávon, a trolimegállók közelében balesetveszélyes kráterek nyílnak. A sugárút és a Rózsa utca találkozásánál még a trolivezetőt is meglepte a minap, hogy mekkorát rázkódott a járműve, amikor belezöttyent egy kátyúba, és az alváz az úttestet súrolta.

A szegedi önkormányzati aszfaltcsíkokon ugyancsak bőségesen találni folytonossági hiányt. A Tisza Lajos körút az Aradi vértanúk tere és a rakpart között a leggyászosabb, hiába minden kátyúzás, nap mint nap új gödrök keletkeznek. A rakparton szinte semmit nem látni az eredeti burkolatból, a foltok mellett újabb öklömnyi és autókeréknyi gödrök éktelenkednek, és ez így ismétlődik a lejárótól a feljáróig. A Makkosházi körúton és a Rókusi körút vértói szakaszán sem jobb a helyzet; ott a buszmegállók öble és az úttest között virítanak nagy árkok.

Az állami utakat kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. mára ígért részletes tájékoztatást az útjavításról.

Az önkormányzati utakért felelős Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. útügyi csoportvezetőjétől, Marovszki Bélától megtudtuk: múlt héten elkezdték az aszfaltozást zsákos tömítőanyaggal, az aszfaltkeverő üzem ugyanis márciusig nem működik. Folytatása időjárástól függően következik. Kizárólag a balesetveszélyes kátyúkat foltozzák, mert ez a fajta zsákos aszfaltozás fagyban és nedves időben nagyon rossz hatékonyságú. Tehát csak „tűzoltást" végeztetnek, hiszen a többi kidobott pénz. Az idei útkeretet – az önkormányzati költségvetés hiányában – még nem határoztak meg a társaságnál. Ezért és a technológiai problémák miatt tavaszig csak nagyon indokolt esetben költenek a burkolathibákra.

Szeged útjairól a szakember azt mondta: igen elöregedett állapotban vannak. Felmérésük szerint az önkormányzatnak 20 ezer négyzetméter kifogásolható útfelülete van. A kátyúzás nem helyettesíti az aszfaltozást, az utak rendbetételére éppen ezért nem alkalmas. A feladata a pontszerű beavatkozás annak érdekében, hogy a balesetveszélyt időlegesen kiküszöböljék. A korábbi években az önkormányzat költségvetésében 2-300 millió forintot különítettek el nagyfelületű útjavításra, ez a keret most nagyon hiányzik.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. DobóI 2013. január 16. 13:57
    „41. okz63 2013.01.15. 05:46

    Menjetek inkább ti, akik szeretik hálásan csókolgatni a szőrös mancsát..”
  • 46. DobóI 2013. január 16. 13:51
    „42. almostevil 2013.01.15. 10:44

    Kis barátom, hol voltál te a felújítási pénz követeléseddel, akkor amikor a szocik által Szeged útjaira szabadított kamion csürhe tönkre vágta Szeged útjait?”
  • 45. nelek 2013. január 16. 08:36
    „A képen látható kátyú jó ismerősöm, én is átmentem rajta a minap.”
  • 44. macs 2013. január 15. 11:53
    „M5-ös saga:
    1992 tavasza - Először írnak ki pályázatot az M5-ös építésére, akkor még a röszkei országhatárig. Egy évre rá a Közlekedési Minisztérium elhagyja a tervekből a Kiskunfélegyházától Röszkéig tartó szakaszt.
    1994. május 2. - Schamschula György közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter koncessziós szerződést ír alá az M5-ös autópálya megépítésére és üzemeltetésére a nemzetközi versenytárgyaláson győztes francia Bouygues vezette konzorciummal, amely a Screg építővállalattal, az osztrák Bauholdinggal és a Magyar Aszfalt Kft.-vel később megalakítja az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-t (AKA Rt.). A társaság 35 évre szerzi meg az üzemeltetési jogokat.
    1995. december 11. - Lotz Károly közlekedési miniszter az AKA Rt.-vel aláírja a módosított koncessziós szerződést. Ennek értelmében a 70,7 milliárd forintos beruházást 80 százalékban hitelből fedezik az építtetők. A beruházás rentabilitásának érdekében 1998 és 2004 között - szükség esetén - a magyar állam az Útalapból készenléti típusú üzemeltetési hozzájárulást nyújt, értéke 1993-as áron számolva 9 milliárd forint. Az állami kezességvállalásról szóló okmányt Bokros Lajos pénzügyminiszter írja alá.
    1996. március 15. - Megkezdődik az alföldi autópálya építése. Decemberben felavatják a Budapest-Kecskemét közötti szakaszt. A december 28-tól fizetendő úthasználati díj a személyautók számára 850 forint. A nehézjárművek az alapdíj négyszeresét fizetik.
    1997. január 24. - Miniszteri biztost neveznek ki az autópályaügyek felügyeletére. Az M5-ös magas tarifái miatt demonstrációval fenyegetőznek Bács-Kiskun és Pest megyei önkormányzatok vezetőivel.
    1998. április 29. - Az AKA Rt. pert nyer egy magánszemély ellen, aki az M1-es per mintájára meg akarja állapíttatni, hogy az M5-ösön is aránytalanul nagy az autópályadíj.
    1998. június 9. - A közlekedési miniszter felavatja az M5-ös Kecskemét-Kiskunfélegyháza közti szakaszát.
    2000. december 12. - Fónagy János közlekedési miniszter bejelenti, hogy újrakezdik a tárgyalásokat az AKA Rt.-vel, és van esély arra, hogy az M5-öst bevonják a matricás rendszerbe. Egy hónappal később a miniszter közölte, hogy a tárgyalások az AKA Rt.-vel eredménytelenek maradtak.
    2002. június 27. - Csillag István gazdasági miniszter tárgyalásokat kezd az AKA Rt.-vel a matricás rendszer bevezetéséről.
    2002. augusztus 27. - Medgyessy Péter miniszterelnök az önkormányzati választások kampánynyitó nagygyűlésén Szegeden azt ígéri, hogy legkésőbb 2006-ig Szegedig megépül az M5-ös autópálya.
    2003. december 23. - A Medgyessy-kormány rendeletben felszólítja a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy indítsa el a közbeszerzési eljárást az M5-ös továbbépítésének megkezdésére. A gazdasági minisztert felhatalmazzák, hogy állapodjon meg a társasággal az autópálya kivásárlásában.
    2004. január 1. - Tovább emelik az M5-ös autópálya díját: a személygépkocsival közlekedőknek Budapesttől Kecskemétig 2440 forint, Budapesttől Kiskunfélegyházáig 3430 forint, a nehézgépjárművek tarifája a főváros és Kecskemét között 7550 forint, a teljes M5-ösön 10 620 forint.
    2004. január 7. - Medgyessy Péter kormányfő bejelenti, hogy az M5-ös autópályát kezelő AKA Rt. részvényeit kormánydöntés értelmében az állam 2004. január 31-ig megvásárolja. Az M5-ös a tervek szerint március 12-től bekerül a matricás rendszerbe, s kiírják a pályázatot az M5-ös Szegedig történő meghosszabbítására.
    2004. február 11. - Medgyessy Péter miniszterelnök parlamenti bejelentése szerint az Állami Autópálya Kezelő Rt. 82,7 millió euróért 40 százalékos tulajdont vásárol az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben.
    2005. december 10-én átadták a dél-alföldiek által régóta várt Kiskunfélegyháza - Szeged-Észak közötti autópálya-szakaszt, az 5-ös főúttal összekötő M43-as autópálya-szakasszal együtt.
    2006. március 11-én átadták az M5-ös autópálya Szeged-Észak és a Röszke országhatár közötti autópálya-szakaszt.”
  • 43. zorba5 2013. január 15. 11:34
    „45: Na álljon meg a menet. Én ide se oda se, de nem mondassz igazat.
    Emlékszel-egy bizonyos Lotz Károlyra aki a Horn-Kuncze (MSZP-SZDSZ) kormány minisztere volt? Ő módosítatta az MDF-s 1. kormány minisztere által (Schamsula György) kötött alapszerződést az M5-ről, érdekes, hogy jóval előnytelenebbre. (Árnyékdíj, rendelkezésre állási díj, párhuzamos utak nem bővíthetők, egyéb állami szakaszok is bevonhatók a fizetősbe, stb és egy apró kitétel: ha 2002 előtt felmondásra kerül a szerződés 1 milliárd Eurós bírságot köteles fizetni az állam. Na, a módosítási moratórium járt le 2003 végén. így azért könnyebb volt a folytatás.
    Az útfenntartás és hókotrás a helyi önkormányzat kötelessége, erre nem jár támogatás, de ezt elspórolja évek óta a hivatal.”
  • 42. almostevil 2013. január 15. 10:44
    „35. DobóI 2013.01.14. 16:52
    Ne felejtsd el, hogy ha a Fideszen múlik, akkor ma nincs M43 elkerülő és az M5 is csak Félegyházáig ér.
    Miről is beszélsz Te itt?
    Az, hogy Szeged mennyi pénzt kap útfenntartásra, hókotrásra stb. nem itt dől el. Kopogtass nagyreményű vezéreid ajtaján!”
  • 41. okz63 2013. január 15. 05:46
    „29. DobóI 2013.01.14. 12:50
    35. DobóI 2013.01.14. 16:52

    Ha Botkával van bajod, akkor miért nem hozzá mégy el fogadó órára és mondod el neki?
    Kezd már uncsi lenni, hogy bármilyen gond merül fel, neked mindig mindenben ő a hibás!”
  • 40. deszkás 2013. január 14. 21:24
    „Majd az üzemanyag színezésből az autósok -mint DELMADARKA írta- össze dobják.Neeeem szőkítés SZÍNEZÉS. Hogy minek kinek miért is a kutyát se érdekli a VEZETŐ 112/ 3-os Fideszkádjenpé vezető kurmányunk.”
  • 39. Kutya11 2013. január 14. 18:16
    „Jegyezzük meg csendesen: szerintem 2010 előtt se volt ráköltve a kellő pénz a város útjaira. Akkor meg még nem volt az átkos <moderálva>...Nem tudom miért kell ezt is agyonpolitizálni??? Nem politikai kérdés, hogy az önkormányzatnak nincs pénze az útjaira!
    36:
    a városházi PR lapra a Szegedi Tükörre szánt lóvé pedig elég lenne a maradék 80 %-ra. Ugye?
    2002-2010 közti igazgatók "megérdemelt" prémiumából, ami valahogy el van felejtve, újra lehetne aszfaltozni az egész Szegedet, nem? Most jó ez így? Torzul a lényeg.”
  • 38. uborka 2013. január 14. 17:39
    „Nem kell ide egy fillér sem!!!Amit el loptak adják vissza, és a slendrián munkát is meg kell szüntetni!! Szégyen,hogy hol tartunk az utakból kifolyólag is!!! Itt nincs egy vezetőnek sem lelki furdalása?????????????????”
  • 37. roxper 2013. január 14. 17:01
    „35.
    Ja hogy a <moderálva> építette az autópályát és az elkerülőt is?! :DDDDDDDDDDDDD”
  • 36. Commander-V2 2013. január 14. 16:58
    „Pár hete osztott szét a Fidesz-Jobbik mutyi koalíció 61 millió jutalmat a cégvezetőknek, olyan szépen dolgoztak egész évben. Pedig jobb lett volna utakra költeni. A 20% elkészülhetett volna belőle!”
  • 35. DobóI 2013. január 14. 16:52
    „33. gondolom 2013.01.14. 15:45

    Te meg kérdezdd meg Botkától, hogy hol az sok EU-s pénz amit ígért direkt pályázással (Ti meg ész nélkül bevettétek...). Melleslega szocik több mint 4 éven át tönkre vágatták Szeged útjait azzal, hogy a külföldi kamionokat kontroll nélkül rászabadították Szeged útjaira, csupán csak azon hátsó szándékkal, hogy úgy is nekik fog profitálni, amikor dupla pénzből javittatják. Akkor is ugyúgy kátyús volt állandóan az alsó rakpart, már ennyire nem tellik számotokra a Cavintonra?”
  • 34. toth.andras.akos 2013. január 14. 16:49
    „Egyszer az életben (legalább PRÓBÁBÓL) meg kellene csinálni tisztességesen azokat az utakat. Persze amortizáció van, az entrópia növekszik, de legalább EGYSZER tényleg próbáljuk már meg... Meglepődnénk, annyit mondok... Persze akkor nem lehetne nyúlni, ez pedig pártállástól függetlenül megengedhetetlen.”
  • 33. gondolom 2013. január 14. 15:45
    „doboi kérdezd a Fideszes barátaid,hogy miért is vettek el Szegedtől sok sok pénzt? Ja igen,hogy a barátaid Pesten sok bútort ,autót ,telefont tudjanak venni. Nyugodtan hivd fel Botkát,hogy hol a pénz ,miért vettek el Szegedtől ?Meg mondja az biztos.De nem fog tetszeni,habár fideszesnek ,minden jó amit Orbán csinál.”
  • 32. roxper 2013. január 14. 14:05
    „29.
    Nagyokos amióta a kormányod van hatalmon a gépjárműadó 40%-a marad az önkormányzatoknál a korábbi 100%-kal szemben, erre varrj gombot!”
  • 31. roxper 2013. január 14. 14:04
    „24.
    Uez a helyzet az algyői hídon, hány éve van kint a sebességkorlátozó tábla?”
  • 30. MámegintKamu 2013. január 14. 13:40
    „Ez most prémium feladat vagy nem?? Ezért jár jutalom ??? Nem kell panaszkodni, hogy nincs lové, ha két kézzel szórjuk!!!!! Vezetésből, akta tologatókból a csürhét kirúgni, feladatokat összevonni és már lám spóroltunk több 10 millát évente vagy NEM????!!!!!! És talán lesz valami az útba is szerintem!!”
  • 29. DobóI 2013. január 14. 12:50
    „Mi a fenére fizetjük a súlyadót a városnak? Talán azért, hogy Botkának luxus autót vegyünk?”
  • 28. szentmiki 2013. január 14. 12:32
    „300 milliárd is kevés lenne, a hitvány munka megfizethetetlen...”
47 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A MÜPA-ban lépnek fel a szegedi szimfonikusok

A Szegedi Szimfonikus Zenekar újra fellép Budapesten, a Művészetek Palotájában, az ország legrangosabb koncerthelyszínén, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Tovább olvasom