Délmagyar logó

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos -2°C | 7°C Még több cikk.

Fáradtan a volán mögött: mint részegen vezetni

Szeged–Makó - Autópályán egyetlen szempillantás alatt 14 métert teszünk meg. A rendőrök azt tanácsolják: csak kipihenten vezessünk, álmosan nemcsak magunkat, másokat is veszélyeztetünk.
Csütörtök reggel fél 6. Sokan már autóban ülnek, az is lehet, hogy hajnalra már több mint ezer kilométert vezettek. A fáradt sofőr ritkán veszi észre: egyre nagyobbakat pislog, ásít, 130-as tempónál másodpercekre becsukja a szemét. Szerencsés esetben időben megáll és pihen, gyakran viszont tragédiát okoz a kialvatlanság.

Fáradtan a volán mögött: mint részegen vezetni. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Egy hosszabb pislogás is lehet halálos

A Wikipédia szerint egy átlagos pislogás 100–400 ezredmásodperc hosszú. Egy szabályos, óránként 130 kilométeres sebességgel közlekedő autós másodpercenként 36 métert tesz meg, egyetlen pislogás alatt 14 métert halad. A scania.com cikke azt írja, a fáradt sofőrökre jellemző „hosszú pislogás", vagyis mikroalvás 30 másodperces is lehet.

Halálos baleset: elaludt a volánnál – gyakori sajtóhír. Tavaly októberben az M43-as autópályán okozta 14 ártatlan halálát egy kamionsofőr, aki elaludt. A hasonló balesetek elkerülésére a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Baleset-megelőzési Bizottsága tegnap közlekedésbiztonsági akciót tartott. Az M43-as felhajtó szakaszán a rendőrök megállították az autósokat, teherautósofőröket. Ellenőrzés után energiaitalt kaptak – Sebastian Vettel Forma–1-es pilóta arcképével –, és felhívták figyelmüket a fáradtság veszélyeire.

Az autópályán reggel hatkor is intenzív volt a forgalom. – A legdinamikusabban a sztrádákon lehet közlekedni, viszont a sofőrök az ingerszegény, monoton környezet miatt könnyebben fáradnak – mondta a vakító reggeli napsütésben Vad Róbert, a baleset-megelőzési bizottság titkára. – Ha a sofőr elalszik, a mellette ülők és a többi közlekedő testi épségét is veszélyezteti. Magyarországon tavaly 646 halálos közúti közlekedési baleset történt. Becslések szerint az áldozatok 2 százaléka elalvás miatti balesetekben veszti életét. Fáradtan volán mögé ülni legalább akkora kockázat, mint részegen vezetni – magyarázta. A titkár elárulta: speciális szimulátoros rendszerrel végzett vizsgálatok kimutatták, hogy az éjszakai műszak után autóval közlekedők sokkal több, végzetesnek számító hibát követhetnek el, mint azok a sofőrök, akik pihenten vezetik járművüket.

A Makó felől Szegedre tartó Fruzsa Balázs elmesélte: Németországban az autópályán egyszer már elaludt – baleset lett a vége. – A szalagkorláton ébredtünk, négyen utaztunk az autóban, de szerencsére komolyabb sérülés nélkül megúsztuk a kalandot. Reggel 7-re járok dolgozni, korábban Kecskemétre, most Szegedre. Jobban figyelek, hogy pihenten vezessek – mondta.

* * *

Elalvás elleni riasztó
Az interneten számos, a sofőr éberségét figyelő eszköz kapható. A fülre rakható készülékek közös tulajdonsága, hogy éles hangot adnak ki, ha a vezető feje 15–20 fokot előrebillen – elszundikál. A veszélyekre az egyik legnagyobb internetes útvonaltervező is figyelmeztet. A viamichelin.com hosszú utaknál kétóránként pihenőt javasol. 

Olvasóink írták

  • 12. Bandi78 2012. március 25. 14:03
    „A nagyobb baj az, hogy a sofőröktől megkövetelik a túlvezetést. (ha nem érsz oda időben az áruval, akkor kirúgnak)
    4 kezesben meg lehet oldani, de az meg drága.”
  • 11. klj-54 2012. március 24. 10:23
    „@nyugdíjas:
    A profit mindenek felett!
    Nem véletlenül lett a korong helyett a digitális tachográf bevezetve.
    Ezt is lehet buherálni, de annak nyoma van!”
  • 10. nyugdíjas 2012. március 24. 09:25
    „Egy angol kisfilmben láttam, hogy a gépkocsivezetők kipihentségét/fáradságát egy reflexidőt mérő kis kézi készülékkel mérték, amely egy piros fény felvillanásától számítja, és mutatta meg, hogy a felvillanástól számítottan a vizsgált személy, hány tized/század másodperc alatt nyomta meg a válaszgombot´. Aki fáradt volt, az a meghatározott limit idő felett teljesített,amit egy digitális kijelző mutatott, és a fáradt járművezetőt már nem is engedték tovább vezetni... Miért csak Én´ veszek észre ilyen egyszerű és kézenfekvő információt/megoldást, az illetékes hatóság(ok) miért nem?”
  • 9. klj-54 2012. március 23. 16:27
    „@Mignon:
    Semmi gond Barátom:)
    A világ legrendesebb emberei ők!
    Az én életem és a többi közlekedő ember életét óvják meg a szabályok ellenőrzésével.
    Aki ezt nem érti meg az alkalmatlan a közúti közlekedésre.”
  • 8. Mignon 2012. március 23. 15:46
    „7. Csutak!

    Bocs, igazad van!
    A "BAG" a röviditese a "Bundesamt für Güterverkehr"-nek, en irtam hibasan "BfG"-nek.

    Mentsegemre legyen mondva, hogy meg soha nem vezettem kamiont!”
  • 7. klj-54 2012. március 23. 15:34
    „@Mignon
    A BAG hol maradt barátom?
    Nekem segítettek parkolót keresni:)
    Elküldtek a (A3, shell) parkolóból, hogy már nincs hely.
    Menek kifelé ott a BAG, mondnom neki, hogy kitelt az időm, hová menjek?
    Visszavittek és a kétméteres szőke parkoló kezelő picike lett mire a BAG-s befejezte:)
    Csak annyit kérdezett;
    hová akarok állni?
    Még ehhez, akkor még magyar rendszámmal voltam!”
  • 6. ráérő 2012. március 23. 14:37
    „5. Mignon
    Nem ismernek trefat!."
    Ide haza sem: 0-6 percig 50.000 ft innen indul.Az kb.170 Euró.
    A külfőldieket egy nem tul régi hir szerint 800.000 forintra is büntetik,amit nem tudni mivel indokolnak,mert max. kiszabható 400.000 ft lenne csak a vezetési ill pihenőidökkel kapcsolatban.
    Indokolt esetekben a vezetésiidő tullépésére is lenne lehetőség ,de az indokokat szinte sosem veszik figyelembe.”
  • 5. Mignon 2012. március 23. 13:58
    „A magyar gepjarmüvezetök figyelmebe!

    Nemetorszagban a pihenö idöt nagyon szigoruan veszik!
    (A legszigorubban a "rakomany biztonsagos elhelyezese" a kamionon)
    Az elöiras szerint a soför napi max. 9 orat vezethet, es 11 ora pihenö idöt kell tartani.
    Ha a vezetesi idöt tullepi, a büntetes:
    -minden megkezdett felora utan 30,- Euro büntetes (tehat 60,-Euro/ora)
    Amannyiben nem tud vagy akar fizetni, akkor 15,-Euroval szamolnak 1 napot,
    börtönt...

    Ezt 4 intezmeny ellenörizheti a közutakon:
    a rendörseg, a Zoll (VAM), a rendeszeti hivatal (Ordnungsamt) es a
    Teherforgalomi Szövetsegi Hivatal (Bundesamt für Güterverkehr-BfG-)

    Nem ismernek trefat!.”
  • 4. klj-54 2012. március 23. 10:02
    „A megoldás a becsületesen megfizetett járművezető!
    Mert akkor nem fog felesleges kockázatot felvállalni arról nem is beszélve, hogy nem az anyagi gondjai fognak a fejében járni.
    De hogy cinikus legyek, amíg a lóvéval vergődik addig biztosan nem alszik el:(”
  • 3. savos 2012. március 23. 09:31
    „Talán a pihenőidő be nem tartásáért. Ne fogalmazz úgy, mint egy újságíró!”
  • 2. vuk 2012. március 23. 08:49
    „1. acidrain 2012.03.23. 08:31
    azert is buntethetne eppen, de inkabb a pihenoido betartasaert szoktak ott, ahol van tachograf.”
  • 1. acidrain 2012. március 23. 08:31
    „Hajjaj, akkor hamarosan a rendőr büntetni fog fáradtságért.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bödőcsöt és a pingvineket is látni kell!

Humor, Herold, színházak, fürdő. Hétvégi ajánlat az istenhozta.hu programjaiból. Tovább olvasom