Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 17°C Még több cikk.

Fedett utca lesz a csarnok

Szeged - Vesmás Péter Ybl-díjas építész mutatta meg, hogy áll a nagycsarnok-beruházás a Mars téri építkezésen. A rókusi születésű szakember „patrióta küldetésének" tekinti, hogy szerepe lehet a piac újjászületésében. A Mars tér már 100 évvel ezelőtt is a város gyomra volt.
A Mars téri árusok hűséges vásárlói ezekben a hónapokban az építkezés kellemetlen oldalával szembesülhetnek: a beruházás ugyanis zajjal, piszokkal jár, a megszokott útvonalak helyett folyton újakkal kell megbarátkozniuk.

Akinek van térlátása, az lassacskán el tudja képzelni, milyen lesz a Mars téri piac, amikor elkészül. Vesmás Péter Ybl-díjas építészt arra kértük, segítsen szabadjára engedni a fantáziánkat. Vesmás az új piac megálmodója, cége, a Tér és Forma Kft. 1996-ban országos pályázatot nyert a tervekkel.

– 14 évig tartott, mire idáig eljutottunk – mondta az építész a félkész Mars téri nagycsarnok kellős közepén állva.

Épül a 123 méter hosszú nagycsarnok. Fotó: Karnok Csaba
Épül a 123 méter hosszú nagycsarnok.
Fotó: Karnok Csaba

– Érzelmileg kötődöm a térhez: rókusi vagyok, édesanyámmal mindig a piacon vásároltunk. Elmenni a rókusi templom mellett és odaérni a Mars térre – ez gyerekként az életem része volt. A tejet az Irén csarnok névadójától vettük: örülök, hogy a nemrég elhunyt Irén néni lánya tovább folytatja a hagyományokat, és ugyanúgy tejet árul – mondta Vesmás Péter.

Ősszel kész

A nagycsarnok a régi asztalos piac helyén épül, a két kiscsarnokra merőlegesen. A 4500 négyzetméter alapterületű csarnokban középre tervezték az asztalos piacot mintegy 300 elárusítóhellyel. A szabadban további 200 asztal lesz még az őstermelőknek, amelyeket az U pavilonnal párhuzamosan, két sorban helyeznek el. Az U pavilon előtt dísztér is lesz. A kivitelező a kiskunhalasi Merkbau Kft., amely a kiscsarnokokat is építette.

Az építész a nagycsarnokról elmondta: a kivitelező már túljutott a szerkezetkész állapoton, a szakipari munkáknál tartanak. Belül elkezdték a falazást, itt látszik, hogy ugyanazt a téglaburkolatot kapják a falak, mint a kiscsarnokok. Vesmás Péter megmutatta azt a „lánchidat", amely a nagycsarnok végében az egyik oldalt összeköti a másikkal: ezen a galériás részen madridi mintára „vigalmi negyedet" képzel el, ahol este se áll le az élet, ahol enni lehet, és a finomságok mellé bort kortyolgatni. A másik végen is lesz egy hasonló híd, amelyen majd a biztonsági szolgálat kuckóit helyezik el.

Vesmás elmagyarázta: fontos városszerkezeti elem, úgynevezett meghosszabbított tengely a 123 méteres nagycsarnok. A belvárosból a Mikszáth Kálmán utcán keresztül egyenesen ide lehet sétálni. Maga a csarnok is egy utcaként – fedett utcaként – él majd, amelynek itt nincs vége, hanem a Cserzy Mihály utcában folytatódik.

A csarnoknak különös hangulatot adnak az Ausztriában készült hajlított, ragasztott fatartók, amelyeket majd belülről is látni lehet. – Mintha összekulcsolnánk az ujjunkat, olyan a hatás. De ennek nem csak esztétikai jelentősége van: a tetőszerkezet „bazilikális bevilágítást" tesz lehetővé, a természetes fény miatt olcsóbb lesz majd az üzemeltetés – magyarázta az építész.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. csanyiv 2010. május 25. 08:51
    „Már miért kellene a Bakay végétől összekötni a rókusi vasútállomást? Régesrég megvan az építve. Az SZKT vágányrendszerét meg éppen most újították fel, illetve bővítették ki a az új villamosremízek miatt...”
  • 30. N.P. 2010. május 22. 11:33
    „kurbinyek 2010.05.22. 09:14

    A szívem vérzik a domaszékiekért, de az ő kényelmüknek mi (szegediek) fizetjük meg az árát! Mi az, hogy nem akar átszállni? Tudod, ha Alsóvárosról átmegyek Újszegedre - át kell szállnom! Egyébként, pedig egyáltalán nem biztos, hogy a Mars térre érkezők mindegyike a belváros felé indul el!!!! A Mars-téri helyzet tarthatatlan. Már a buszoknak sincs elég hely (ott parkolnak a környező utcákban) nem beszélve arról, hogy egy pályaudvaron illene lennie parkolónak. Most frankón bent van egy fizetős zóna közepén!”
  • 29. kurbinyek 2010. május 22. 09:14
    „Zehn, N.P.
    Az a tendencia Ny-Európa nagyvárosaiban, hogy az elővárosi (vasút vagy villamos)vonalakat összekötik a városi hálózattal, és így átszállás nélkül érkezik a külvárosokból a nagyváros központjába az utas. Az átszállás ugyanis a legnagyobb visszatartó erő a tömegközlekedést választók számára. Az átszállás idő, pénz és bizonytalanság.
    Magyarázd meg egy domaszékinek, hogy miután utazott 20 percig az új Bakay buszállomásig, várakozzon, szálljon át és fizessen még egy helyijáratos jegyért, hogy bejusson a Belvárosba.
    Most 305 Ft-ért és kb. 25 perc alatt bent van a városban, ezután átszállással 30-35 perc alatt 305+270=575 Ft-ért fog kerülni”
  • 28. zehn 2010. május 22. 08:47
    „N.P. Egyetértek. Szeged magyar viszonyok közt nagyváros,ám nem olyan nagy, hogy 5-10 perc alatt ne lehessen tömegközlekedéssel elérni a belvárost. Tessék csak kitenni a buszpályaudvart a központból. Egyszerűen nem oda való!”
  • 27. N.P. 2010. május 22. 08:32
    „kurbinyek 2010.05.22. 07:02

    Én pontosan fordítva gondolom! Mutass még egy Szeged nagyságú várost, ahol a pályaudvar bent van a városközpontban, behozva oda eszméletlen forgalmat, zajt, parkolási problémát stb. Igen, a pályaudvarról bizony be kell "tömegközlekedni" a belvárosba.”
  • 26. arany30 2010. május 22. 07:30
    „nagyon lassan halad”
  • 25. arany30 2010. május 22. 07:30
    „nagyon lassan halad”
  • 24. kurbinyek 2010. május 22. 07:02
    „nyomdasz63

    A Bakay végén lévő buszállomás tényleg jó lehet többféle szempontból, csak éppen az utasok szempontjából nem az. A városközpontba igyekvőket (az utasok döntő többségét) átszállásra kényszeríti ez idő és pénz, csak azokat nem érinti hátrányosan akik tiszántúlról érkeznek. Most a Mars térről gyalog szinte minden elérhető max 15 perces sétával, ezért ha innen kiköltözik a buszállomás, akkor sokan (akiknek eddig jó volt a busz) inkább eleve kocsival jönnek be Szegedre, ha megtehetik, ez pedig növeli a zsúfoltságot.”
  • 23. nyomdasz63 2010. május 21. 22:27
    „22. kurbinyek 2010.05.21. 20:23
    Eredetileg is oda kellett volna tervezni ! Mármint a volánhoz ! Troli,busz van,a villamos is ,vonatcsatlakozás közel,a Rókusi pályaudvarig hátul pár száz méter sínt kellene csak fektetni az szkt területén.
    Bár úgy köz + uniós pénzből kevesebbet lehetne lenyúlni !”
  • 22. kurbinyek 2010. május 21. 20:23
    „A Kálvária sgt. végén az Öntödénél nem fog megépülni a buszállomás a Szeviép csődje miatt. Most két variáció van, vagy maradnak a Mars téren, és ott építenek egy kétszintes buszállomást vagy a Tisza Volán területén a Bakay végén. Most a Volán cégvezetése az új városvezetésre vár, hogy az kimondja, egyáltalán hol lehet az új állomást felépíteni.”
  • 21. deszkás 2010. május 21. 19:08
    „Varadipal! Az a hazai gyártó tönkrement mint hasonló kb 1 700!”
  • 20. greg 2010. május 21. 18:22
    „Akkor most utca vagy csarnok lesz-e? :D”
  • 19. N.P. 2010. május 21. 17:56
    „antikos 2010.05.21. 14:39
    Ja! Calatrava, Pelli... ez egy csarnok, ahol krumplit, hurkát, nagyfröccsöt fognak árulni...”
  • 18. varadipal 2010. május 21. 17:54
    „A biztonsági hidikuckóból hogy zavarják el a cigiárus potrohosokat? Lesz hová elbújniuk a biztonságiaknak.
    A csarnok egyébként szép lesz, csak azt nem tudom, hogy a faszerkezetet itthon miért nem tudták legyártani.
    A Makovecz is fával dolgozik, amilyen jó magyar, nem hiszem, hogy a sógorokkal gyártat. /Héviz, Zalakaros és S.úlylyhely főtere is itthon készült/. A hazai ipar biztos visszautasította a magrendelést, mert úgy el van havazva.-:)”
  • 17. nyomdasz63 2010. május 21. 17:54
    „16. madártej 2010.05.21. 16:56
    Bezzeg a nagyfeszültségű vezetéket átrakatták! Az is egy szép példa a jelenlegi viszonyokra! A 3. al-al- alvállalkozó csinálta meg.
    A ter/~t/vező beletervezte az út kellős közepébe az egyik oszlopot a vadaspark bejáratánál./röhely/
    Még a darut is fellökték a Móravárosi krt-Szél u sarkán.

    Reméljük a legjobbakat a Merkbau-tól a csarnokkal kapcsolatban,hátha ők egy/2/ fokkal jobbak !”
  • 16. madártej 2010. május 21. 16:56
    „A Szeviép akart egy nagy sportcsarnokot építeni a volt Vasöntödével szemben álló placcra és mellé az új buszállomást. Ez is a füstbe ment terv kategória lett, mint a sok ezer ágyas klinika, a biopolisz és a Világ Utcája...:)”
  • 15. Ferrer 2010. május 21. 16:37
    „13. hozzászólás .suhym.
    Nem engem kérdeztél, de én úgy emlékszem, kb. 5 éve úgy volt, hogy vhol a Sever környékén (asszem) lesz egy nagyon modernes pályaudvar, és talán el is kezdtek ott építeni valamit, de aztán leálltak. Szó mi szó, kicsit kinőtték már a buszok a Mars teret... Na de mi lenne ott a buszvég helyén?”
  • 14. AN 2010. május 21. 16:34
    „Én úgy emlékszem, a Kálvária és a Vásárhelyi kereszteződésénél lesz a buszpályaudvar. Vagy ez már változott?”
  • 13. .suhym. 2010. május 21. 16:24
    „Mikor lesz készen?

    Átadás után ugye el fognak tűnni a cigiárusok?

    "zehn" ,
    ez nem úgy indult, hogy a buszokat kitelepítik valahova?”
  • 12. zehn 2010. május 21. 16:09
    „Szerintem jó lesz ez. A buszpályaudvart mikor zavarják már el onnan? A füstös- büdös közeg nem való olyan helyre, ahol élelmiszert árulnak.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

300 millió szegedi iskolákra

Szeged - Lezárult Szegeden „A mi iskolánk, a mi óvodánk!" pályázat. Tovább olvasom