Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Fegyverekről tanulnának az iskolában?

Csongrád megye - A sorkatonaságot helyettesítve az iskolákban katonai ismeretek oktatásával nevelné fegyelemre és hazafiasságra a fiatalokat a kormány. A diákok még fegyverhasználatot is tanulnának.

A 11. osztályosok részletesen megtanulják a kézi- és nehézfegyverek működését, például az AK 47-es gépkarabélyét, azok elméleti kezelését és a harci taktikákat is. Meg kell tanulniuk a vezényszavakat, az alaki utasítások végrehajtását, valamint a szabályos tisztelgést is – többek között ez áll a Nemzeti Erőforrás Minisztérium által elkészített kerettantervben, amely elvben az új Nemzeti alaptanterven alapul, s amelyből következtetve kötelező tantárgy lehet a középiskolákban a katonai alapismeretek oktatása.

Az AK 47-es
Az elpusztíthatatlan AK 47-es

Fakultatív foglalkozás
– Úgy érzi az ember, mintha azt gondolnák a kerettanterv megalkotói, hogy az elmúlt 20 évben semmit nem csináltak a pedagógusok. Eddig is szívvel-lélekkel a haza szeretetére neveltük a diákokat – fogalmazott egy szegedi pedagógus, aki kérte, a nevét ne írjuk le. Elmondta: akkor is oktattak honvédelmi ismereteket a középiskolában, amikor ő volt fiatal, borzasztóan unták, és ez most sem lenne másként. Tanórán kívüli foglalkozáson, fakultatív programként több értelmét látná ezen ismeretek terjesztésének. Azt pedig, hogy fegyverekről tanulnának a diákok az iskolában, ráadásul kötelező jelleggel, nagyon rossz kezdeményezésnek tarja.
 
A dokumentum azonban fontos kérdésekre nem ad választ. – Lehet, hogy egy gimnázium részére készítették, de az is lehet, hogy egy katonai szakközépiskolának. Ennek tudatában teljesen más a tartalomról beszélni – hallottuk Galló Istvánnétól, a Pedagógusok Szakszervezete elnökétől.

A szakszervezeti vezető elmondta: az sem állapítható meg, hogy a tantárgyat milyen időkeretben kívánják tanítani, és hogy milyen végzettségű pedagógus lesz erre jogosult. – A köznevelési törvény és a Nemzeti alaptanterv is nagy hangsúlyt helyez a hazaszeretetre, a hazafias nevelésre, de nem biztos, hogy ezt egy honvédelmi nevelésen keresztül lehet csak megvalósítani – fogalmazott az elnök.

Annyi biztos, hogy bőséges a négy évre jutó tananyag mennyisége: 9. osztályban Magyarország biztonság-, és szövetségi politikájáról tanulhatnak, megismerve a NATO, az EU és az ENSZ működését. A 10. évfolyamban a térkép- és tereptani ismeretek következnének, majd a már említett fegyverkezelési ismeretek. A kormány célja ezzel az, hogy a sorkatonaságot helyettesítve nevelje fegyelemre és hazafiasságra a fiatalokat. Az új NAT szerint ugyanis ki kell alakuljon a diákokban a közösséghez való tartozás, a hazaszeretet, és az a felismerés, hogy szükség esetén minden magyar állampolgár kötelessége megvédeni Magyarországot.

Erőszakot szül
Nem tartom jó ötletnek, hogy a fiatalok fegyverekről tanuljanak az iskolában. Gondoljunk csak a közelmúltban történt soproni kettősgyilkosságra, ahol az egyik gyerek a lövésztársaság tagja volt – emlékeztetett Szalma Ibolya. A szegedi pszichológus szerint a fiatalok amúgy is sokat játszanak fegyveres, harcos számítógépes játékokat. Egy idő után bekódolják magukba, hogy harcolniuk kell. Szélsőséges példa, de a norvég tömeggyilkos, Anders Behring Breivik is ilyen számítógépes játékokkal játszott. Mi értelme az iskolában kötelezővé tenni a katonai ismeretek oktatását, militarizálni a fiatalokat? – veti fel a pszichológus, aki az iskolaőrök alkalmazását is elítéli. Szerinte az erőszak erőszakot szül.

Olvasóink írták

69 hozzászólás
  • 69. tucat 2012. április 23. 21:23
    „68. baba60 2012.04.23. 19:56
    Igen, azt hiszem, úgy vannak vele, s ennek is van szerepe abban, ami - velünk, a még pislákoló életünk minden területén - történik, általában is. Nekem egyre inkább úgy tűnik (nem sejtés ez, hanem meggyőződés, csak önvédelemből fogalmazok óvatosan :), hogy az ő hazafiságuk cinkos-néma esküszövege ilyen lehet:
    Hazánkat (értsd: hatalmunkat), ha kell, az életetek árán is megvédjük.
    Kár, hogy nem értik: ha így tesznek nekik sem lesz hazájuk.”
  • 68. baba60 2012. április 23. 19:56
    „Szeretném tudni, hogy a mostani fiatal demokraták közül hányan tanulták a katonai vezényszavakat alaki felvonulásokat és egyéb katonai himi-humit. Vagy úgy vannak, hogy ők már nem behívhatók katonának, ezért ez a nagy lelkesedés?”
  • 67. macs 2012. április 23. 14:11
    „56. Lehiggadt,
    kösz! :-)”
  • 66. tucat 2012. április 23. 01:18
    „63. X_Y 2012.04.22. 21:51
    Miből?
    A kérdésem kétféle értelmezését is felajánlom:
    1. Miből tetszik gondolni?
    2. Miből tetszik gondolni a finanszírozást?
    A második kérdéshez egy segítő gondolat: nem egy úttörő-, bocs, aktualizálom: cserkészgárda, bocs, helyesbítem: cserkészcsapat ;) néhány hetes álló- vagy vándortáboráról volna itt szó, hanem egy őrülten drága és bonyolult logisztikájú szervezetről, amely szakadatlanul a készültség egy meghatározott fokozatában működik, egyszerre ellátva egy sor, precízen szervezett és összehangolt feladatot, amilyen pl. a kiképzés, az objektumok (amelyek jelenleg nincsenek, fel kell építeni őket) őrzés-védelme (hacsak nem adják e feladatot bérbe egy őrző-védő cégnek :D), a technika (amely egy reguláris haderő számára ma nem létezik, tehát be kell szerezni) folyamatos karbantartása, a tartalék erők nyilvántartása és szükség szerinti mozgósításának megszervezése, egység- magasabbegység- és hadseregszintű, valamint nemzetközi erőkkel közösen végrehajtott harcászati, hadászati gyakorlatok... És, cseppet sem utolsó sorban, ellenkezőleg, fő helyen (!): az egész, őrületesen költséges és a társadalom jelenlegi szerkezetét is lényegileg átalakító kalamajka CÉLJÁNAK (vagy legalább az okának) a meghatározása sem ártana. Van ötlete? Kicsit félek, hogy igen, s az az előző, még éppen csak húsz esztendős század januárjának tizedik napjához kötődik valamiképpen. :S ;) Sajnos az ilyen cél, vagy ok megjelölését nemcsak értelmetlennek - és a jelenlegi helyzetben okafogyottnak -, hanem kifejezetten (köz)veszélyesnek is tartom. Még akkor is, ha a törvényhozóink közé delegálta a tiszta lelkiismeretű, de gyászos hangulatú, nyilvánvalóan súlyosan összezavart nép azokat a hangadókat, akik éppen e dátum elé szeretnék visszaforgatni az idő, szerencsére megállíthatatlan és csak egy irányba forduló kerekét. De őket sem katonai erővel kell legyőzni, sőt, nem is legyőzni, hanem, ha tartós és megnyugtató, igazi békés eredményt várunk, akkor kizárólag meggyőzni érdemes. Ha másképp nem megy, akkor például a választópolgárok szavazataival, mert a nép, az istenadta, bizony nagyhatalom, olykor még a józan ész felett (helyett:)) is át tudja venni az uralmat. Én meg éppen úgy gondolom, hogy nagyon ideje lenne már a Józanész kezére játszanunk. Míg végleg el nem pártol tőlünk, szegény. ;) :)”
  • 65. tucat 2012. április 23. 00:32
    „62. Lehiggadt 2012.04.22. 21:46
    Az észrevétele néhány részletét, ha nem is teljesen alaptalannak, de túlzónak tartom, és olyan is van közöttük, amely nem világos, s az én értékrendem szerint nem is ide való (nemi identitás és/vagy orientáció, mint "jellemfolt"). Az utolsóként leírt, figyelemre méltó mondatát azonban félreérteni nem, csak kiegészíteni lehet, s ha nem veszi rossz néven, meg is teszem:
    "A mai vezetők komoly testőrség nélkül már ki sem mernek menni az utcára!"
    Hacsak nem muszáj, lassacskán mások sem, egyre több helyen. S nem azért érzik magukat védtelennek, mert nem lapul Browning, Parabellum, netán egy jóképű, betárazott Uzi a kabátjuk alatt, hiszen ők, a békésen jóhiszeműek, a jó értelemben vett "lelki szegények" nem is vágynak erre, sokkal inkább szeretnék, ha senki lelkében és senki hóna alatt nem rejtőzne gyilok. De sajnos épp azok szerelkeznek fel ilyesmivel, akik nem jóhiszeműek, és nem védeni, hanem bántani készülnek a "lelki szegényeket", ezért aztán őket a francos jogszabályaink e kérdésben sem hatják meg.
    Hát, azt hiszem, ilyesmiket érezhetnek a tiszta szívű "lelki szegények". Én mégis köztük érzem jól, mi több: biztonságban - és lelki gazdagnak - magam! :)”
  • 64. jozko 2012. április 22. 23:45
    „A hazaszeretetre nevelés szükséges - és mostanság igencsak elhanyagolt - tevékenység.
    A haza védelme sokkal több, mint a fegyveres harcban való helytállás képessége.

    Nem állítom, hogy "levente oktatást" kell bevezetni - de az időnkénti fegyverbemutatónál azért több, szakszerűbb,
    szakemberek által vezetett képzési terminusok lennének indokoltak - a fiatalok személyiségéhez alkalmazva!

    Ami a hazát illeti, a mostani körülmények között kissé nehezen determinálható.

    Azt viszont talán el lehet érni, hogy azt a szűkebb régiót, ahová az ember kötődik , ahol a családja él/t/,
    ahová ő vagy a gyerekei iskolába jártak, ahol először megérintette a szerelem, ahol a szüleit eltemették, ahol a család megélhetéséhez szükséges kenyérre valót keresi, ahová az emlékei kötik - azt az élete árán is megvédje,
    biztosítsa utódjainak az életfeltételeket- és ha ehhez bárki ártó szándékkal közelít, azt akár fegyverrel, akár egy szőlőkaróval, de akár foggal és körömmel is távol tartsa!

    A fegyverismeret - mert vannak, lesznek, akiknek a honvédelemben alkalmasint a fegyveres harc jut - még
    a rakéták korában sem haszontalan tudás!
    /Nem válogatás nélkül mindenkinek/
    A honvédelmi ismeretek, a hazaszeretet viszont sokkal több, mint fegyverismeret!

    Nem kell mindenkinek fekete lajbiban járni, nem kell bicskával enni a jégkrémet és nem kell
    rovásírással kitölteni a személyit: ennek hiányában is lehetünk hazafiak!
    És ez még messze nem nacionalizmus.
    Egyébként a több ezer éves mondás igaz lehet most is :
    Ha békét akarsz, készülj a háborúra - de ne csak fegyverekkel!”
  • 63. X_Y 2012. április 22. 21:51
    „Még 1-2 év és lesz sorkatonai szolgálat. Csak az a kérdés hogy 3 éves vagy hosszabb...”
  • 62. Lehiggadt 2012. április 22. 21:46
    „59. v.imre 2012.0422. 20:38
    .
    T. Imre!
    A gatyába rázás címén nem a feleslegesen okított témák számát kellene tovább szaporítani - az amúgy is megtépázott nevelőt tekintélyének további megalázásával! Ilyen lenne a kézifegyvar-használat okítása - honvédelmi nevelés címszó alatt!
    Nem a büszkeségünket erősíti, amikor megtudjuk, hogy a példaképpé állított eleink közül többen nem hogy hősök lettek volna, hanem csalók, sikasztók, tömeggyilkosok, gazemberek vagynemi identitással küzködők voltak!?!
    Szent Istvánunk tömeggyilkos volt!
    Mátyás királyunk közútálatnak "örvendett".
    Kossuth Lajos sikkasztott.
    Deák Ferenc nemi identitással küszködött...
    Van, aki terroristának nevezi azt, aki ki meri deríti valakiről, hogy jogtalanul használja a doktorátusi két betűt a neve előtt, de a saját félelmét leplezendő parlamenti őrséget akar létrehozni!?!
    A mai vezetők komoly testőrség nélkül már ki sem mernek menni az utcára!?!”
  • 61. info 2012. április 22. 21:36
    „Röhej! -a kormány "nevelné fegyelemre és hazafiasságra a fiatalokat" hát igen mindez csak a fegyverhasználatban merül ki.- szerintük. Ha ez így lesz, igen sivár lelkületű az az ember aki ezt támogatja.”
  • 60. tucat 2012. április 22. 21:10
    „A hozzászólások, mint rendesen, most is széles skálán helyezhetők el. Sajnos sokan a felszínt kapargatják, és természetesen megjelentek a különböző szélsőségektől sem mentes politikai felhangú, a pianotól a forte fortissimoig terjedő erejű harci indulók is. Van, aki egyenesen AK-val, vagy annak egy kényelmesebb, deszant változatával (AMD 7,62) űzné el innen is a társadalmunkra oly veszedelmes pszichológiát (és a vele társítható egyéb alkalmazásokat és "kártékony, nemzetromboló, demokratikus-balliberális..., áltudományokat" - a tudományok már csak ilyenek mifelénk ;) :D) a cikkben megszólaló képviselőjével együtt. De olyan is van, aki a felszín alá hatol, és azt is látja, mi zajlik a mélyben, s tudja, hogy az odalenti események a felszínen akkor sem ismerhetők meg helyesen, s így nem is irányíthatók, ha olykor hatalmas hullámokat keltenek - idefent.
    A tudósításban megszólaló pszichológus néhány mondata mögött - vagy, hogy a fenti, kissé zavaros képhez alkalmazkodva fogalmazzak: alatt - is szédítő mélységig hatolnak az egymással összefüggő, kisebb nagyobb, de önmagukban is dinamikus rendszert alkotó örvények. Ő tisztán látja e bonyolult rendszert, ezért próbál röviden elmagyarázni nekünk valami ilyesmit (láthatóan nem egyértelmű sikerrel):
    Az ország jelenlegi helyzete nem teszi indokolttá a fiatalok tömeges katonai kiképzését, mert egy erős katonai szervezet védőernyője alatt lehetünk, amelynek a működéséhez azonban, a szerződésben foglaltak szerint, hozzá kell járulnunk. Ezt tesszük is, és ez elég jelenleg, s remélhető - ha nem követünk el végzetes hibákat (EU. IMF, NATO...) -, hogy belátható időn belül elég is lesz. Persze, csak akkor, ha nem tápláljuk magunkat olyan (ideológiai) roboráló szerekkel, amelyek hatására gyengécske, de látványos (trianonos-trikolóros...) izomszöveteket növesztünk, amelyen folyton szétreped az eurogúnya is..., de komoly teljesítményre az ilyen, maszkulin látványú izmok éppúgy nem képesek, mint a zsírszövet, de sajnos iszonyúan túlterhelik a létfontosságú szerveinket...
    A lényeg azonban számomra, itt és most, ez: a katonai ismeretekkel megcélzott kölykök - egyebek mellett, de e társadalmi közegben sajnos nem kizárólag - az életkori sajátosságaiknál és az adott miliőben elérhető (és elért) szocializációs szintjüknél (culpa nostra!) fogva az ismereteiket nem feltétlenül abban a fegyelmező-korlátozó közegben hasznosítják, amelyben megszerzik (értsd: nem a militarista - bocs! - foglalkozás alaki és fegyelmi körülményei között), hanem ÁTVISZIK az ismereteiket olyan helyzetekbe és olyan közegekbe, ahol azok, a korábban (sok esetben hézagosan) megszerzett, és sajnos amúgy is sok hibával, veszélyes torzítással tarkított (pl. agresszív problémamegoldó és konfliktuskezelés...) magatartási mintákhoz társuló szociális gátlások csökkenésével, vagy akár teljes megszűnésével (egyes kamaszbandák rivalizáló, a szociális gátlásokat teljesen kiiktató, voltaképpen antiszociális irányú "ki_a_legény_ha_én_nem" hatásai) gyakorlatilag korlátlanul érvényesülnek. Most csak a szakemberek körében jól ismert transzfer jelenségét említettem, de ezzel együtt egyéb, nem mellesleg, általunk befolyásolható tényezők tengerébe kellene alámerülni ahhoz, hogy akár csak a cikkbéli téma, mint a problémakör keskeny metszete, viszonylag világosan érthető legyen. Sokasodó tragédiák jelzik évek óta a szociális közegünk válságának az elmélyülését, a (a politikai hatalmi játszmák következtében sokak által gyűlöletessé tett) szakemberek régóta "óbégatnak", teszik most is, de a köz, akárcsak a stadion lelátóján ülők a focihoz, ehhez is jobban ért, s e "szakértelmet" jól körülírható lobbik bravúros ügyességgel ki is használják továbbra is. Mely körök és hogyan? Erről most nem szeretnék szólni, mondjuk, mert a tudósításnak nem ez a témája. ;)
    Olvastam a hozzászólások valamelyikében, hogy ezek a kölykök "csak élni akarnak..." (de a kötelességeikről nem szívesen vesznek tudomást - így valahogy folytatta a hozzászóló). Valóban, élni akarnak, és ebben igyekszem is támogatni őket, ha kell, látszólag velük megütközve is; másfelől, mert kölykök, valóban nem szívesen követik mindenben a reguláinkat, kivált, ha azok a pillanatnyi vágyaikkal (ők ezt gyakran nyíltan érdekként és jogként értelmezik, de ezen kár lenne fennakadnunk, mert a kölyök már csak ilyenek, és számomra ez hozzátartozik a természetes bájukhoz, amely nélkül nem tudnám ennyire tisztelni és rajongva szeretni őket), és főleg az egyébként beláthatóan "jogos" szükségleteikkel nincs szinkronban (mellesleg a felnőtt személyiség is éppen így működik, ideális esetben fejlett önuralommal, ahogyan a mi társadalmunk tagjainak a többsége - gondolja és harsogja önmagáról, elkülönülve a kártékony, már-már üldözendő, de mindenkor többségben lévő embertársaitól :S ;)). Ilyenek. Mindig ilyenek voltak, és - őszintén remélem - ilyenek is maradnak. Mindannyiunk nagy felelőssége, hogy így lehessen, hogy így legyen.
    S még egy gondolat, amely felbukkan a tudósításban is, de én is utaltam rá fentebb: a katonai drillekre alapozott fegyelem a hadseregben megkerülhetetlenül szükségszerű, ott nem lehet demokrácia, ott parancsuralmi rendszer működik, s ha az meggyengül, az egész (hadi)gépezet összeomlik, és akár fizikailag is megsemmisül, túlmutatva mind az élőerőben, mind a technikában kalkulált veszteségeken. Az ilyen rendszerekről szóló ismeretek átadása a jelenlegi (általános ismereti) tantárgyak integrációjában is tökéletesen megvalósítható az iskolai oktatásban, ahogyan ez többé-kevésbé meg is történik. Ennyi elég, nem kell több. Aki azonban elszántan katonai pályára készül, annak katonai képzést (annak minden kellékével, alakisággal, fegyelemmel, fegyverismerettel, állóképességgel, fizikai alkalmassággal, harcászati, taktikai, stratégiai, hadászati képzéssel...) biztosító iskolában a helye, lehetőleg idejekorán és úgy, hogy az életkori sajátosságait is figyelembe vevő, de állandó, a katonai fegyelemmel jellemezhető, a drillek megszokását és a katonai életforma interiorizálódását eredményező közegben kelljen élnie. Ez létfontosságú, főleg, de nem csak az eredményes kiképzése érdekében. Úgy tudom, van is érdeklődés e foglalkozás (hivatás) iránt, amely elegendő a vállalt kötelezettségeink teljesítéséhez, és amelyért - egyelőre - elfogadható színvonalú biztonsági garanciákat is kap az ország cserébe a bennünket is magában foglaló és védelmező katonai szövetségtől. Az ezen túlmutató célok lebegtetését enyhébb esetben felelőtlen (politikai) kalandorkodásnak, súlyosabb esetben pedig a közös érdekeket szándékosan és önző módon veszélyeztető, üldözendő magatartásnak tekintem. Akkor is, ha e szavakra máris a nyakam fölé emeli az ügyeletes bakó a pallosát. Hogy emeli, afelől nincs kétségem, mégsem félek, mert a körülötte nyüzsgő, lelkes segédei hadától nincs elég helye a számomra végzetes mozdulat végrehajtásához. :)
    A lényeget most tehát az a számomra, hogy a jelenlegi szociális (és politikai) miliőnk ismeretében kifejezetten veszélyesnek látom a katonai jellegű képzés általános kiterjesztését a tervezett formában. Talán lesz olyan, aki a fenti, rövid gondolatok alapján tisztán fogja érteni, vagy sejteni kezdi, miért. Csak, hogy a támadási felületet csökkentsem, elmondom: teljesítettem sor- és tartalékos katonai szolgálatot is, nem is kevés ideig összességében, egyszer-egyszer kalandregénybe, vagy akciófilmekbe illő körülmények között is, ahonnan nem is kerültünk ki mindannyian - hogy ne legyen túl ijesztő - teljes épségben. Szerencsére ez a veszély, ha a dolgainkat felelősséggel kézben tartjuk, a srácainkat, általános kötelezettségeik teljesítése közben, jelenleg nem fenyegeti. A magam részéről azon vagyok, hogy ez minél tovább így is maradhasson, és ők "csak" élni akarhassanak. Ésszel, felelősséggel önmagukért és egymásért, s ha kedvet éreznek a katonai szolgálat iránt, vállalják önként, és teljesítsék boldogan. Őket IS tisztelni fogom a közérdekű erőfeszítéseikért.
    Kérek engedélyt a takarodót végrehajtani.”
  • 59. v.imre 2012. április 22. 20:38
    „56.Lehiggadt 2012.04.22. 20:19

    Látod, az 50. hozzászólóval, Füvesemberrel megvitathatnátok, miért is akarja a kormány gatyába rázni az oktatást? Ami ellen mindenki tiltakozik, hogy ne! Így ne, úgy ne, sehogy se, mert sérti a tanulók zsenge lelkét.”
  • 58. mezopeti 2012. április 22. 20:31
    „Nem szar az életem. Én ott sokat tanultam és tapasztaltam. Egyáltalán nem vált hátrányomra! Más fajta fegyelmet, tartást és és gondolkodást tanultam. Nekünk sem ártott és ma sem ártana letörni az ifjak fenenagy egóját. Fél év, egy év nem a világ.
    És ma is szánom azon lekvár kortársaimat akik büszkék arra, hogy "E katágóriát" kaptak.
    Nem vagyok fegyvermániás és soha háborút! Mégis úgy álltam akkor is és most is a dologhoz, hogy kitartással lehet ott is tanulni valamit. Megtanultam parancsot végrehajtani, embereket irányítani. És láttam számtalan furcsaságot, hülyeséget is.
    És féltem a többiekkel, hogy mikor vezényelnek bennünket a Jugoszláv határra!
    Nem vagyok viszont meggyőződve, hogy én vagy a fiaim (időrendi sorrendben) nem leszünk valamilyen közeli fegyveres konfliktus tanúi vagy elszenvedői. S ha ciki a helyzet, akkor mindenkit visznek. Csak nem mindegy milyen képességgel vagy alaptudással. És olyankor a túléléshez fegyelemre van szükség. Si vis pacem, para bellum!
    A sorkatona csak az országát védi, ostoba embertársam. Külfödre a hivatásosok mentek és mennek. Fegyelmet nem a fegyvertől tanul. Fegyvert az kap a kezébe aki fegyelmezett. Ez a sorrend. Gondolom te nem jártál a "környéken".
    Az iskolai tanterv szintű oktatás azonban szerintem is egy baromság.”
  • 57. lukrecia 2012. április 22. 20:25
    „jééééééé már 54 -en ugrottak a gumicsont cikkre??? Haladunk :))
    Ebből sem lesz semmi uraim , de jó vasárnapi gumicsont érkezett önöknek.
    De akkor én is----Az iskolai katonásdit hülyeségnek tartom én is . Azt elfogadom valahogy nevelni kellene a fiatalokat, ezért egy 3 hónapos katonasággal pótolni lehetne a lemaradást. Nem többel.
    Bizonyos embereket meg kell törni, mert a családjukban nem kaptak ilyen irányú nevelést. 3 hónap intenzív katonásdi nem tenne tönkre senkit, azt hiszem jótékony hatása lenne .
    Persze ha katonai körülmények között mezőgazdaságot, tanítanának a fiataloknak azt is elfogadnám stb..”
  • 56. Lehiggadt 2012. április 22. 20:19
    „T. Macs!
    Szerintem a XXI. században élünk és nem a 19-ikben :D :D Nyilván elírtad...
    De azért teljesen igazad van! Korábban - más szavakkal ugyan - én is azt írtam, hogy a mai haditechnika mellett a ló nemi szerszáma is többet ér, mint egy tartalékos katona!
    V. Imrét rég nem lát-6-ta orvos...
    Fegyelmet és rendet a szülőktől meg a testnevelőtanártól IS lehet tanulni, de csak akkor, ha NEM az megy tanárnak, akit máshova nem vesznek fel, hanem az, aki perspektívát lát ezen a pályán! No, itt a baj!
    Én emléXem a mi "honvédelmi" nevelésünkre és sÖr-katona is voltam! Nem mi mentettük volna meg az országot a gaz "imprelistáktól", ahogy "apánk" mondta... De még ágyútölteléknek sem lettünk volna jók csak áldozatnak...
    Summa summárum: inkább a KRESZ-t oktassák, de a tanultak számonkérésével!!!!”
  • 55. zehn 2012. április 22. 20:04
    „51. Inkább arra mondj példát a történelemből,amikor egyedül képesek voltunk megvédeni magunkat? Nem fogsz találni ilyet. Fa karddal meg csúzlival ezután sem fog menni. Ha meg izraeli fejlettségű katonai potenciált szeretnénk, arra kb. száz évnyi nemzeti jövedelmünk menne rá. A NATO jelenleg a legjobb megoldás és egy kis létszámú profi hadsereg.
    Minden más álom és szánalmas melldöngetés. Emlékszem, annak idején Belgrádot 3 nap alatt szétlőtte az USA. Úgy, hogy az egyébként szervezett és nem is rosszul felszerelt szerb haderő nem is látta az ellenséget,csak össze-vissza lövöldözött a levegőbe.Mellékesen, a 20 millió román ,meg bármikor úgy vonul be a Tisza vonaláig, ahogy akar. de ne akarjon, úgy kell csinálni. Politikával, mert az olcsóbb. Jelenleg mindenkinek csak nekimegyünk. Ahogy látom.És ez nem jó. Pár lengyelen kívül nincs is igazán barátunk.”
  • 54. v.imre 2012. április 22. 19:59
    „52.macs 2012.04.22. 19:51

    A rakétákat irányító tábornokok is az alapismeretek elsajátításával kezdték. Ha kedves az életed, néha a futás is hasznos...”
  • 53. v.imre 2012. április 22. 19:53
    „49.tzs_szeged 2012.04.22. 19:21

    Nem kell, hogy könyörögj... A felesége visszaemlékezését olvasva tudjuk, hogy István és őt ott a repülő bázison meglátogató felesége részére egy német tábornok lakását bocsájtották rendelkezésre és Ilona asszony beszámolt róla, hogy egymás között sajnos beszéltek az angolokkal való kiugrási tárgyalásokról, amit meglehet, a németek lehallgathattak. Mert több okból már gyanakodtak Horthy szándékait illetően. Ilona asszony által személyesen dedikált könyv van (többek között) a tulajdonunkban.”
  • 52. macs 2012. április 22. 19:51
    „40. v.imre
    az Isten szerelmére, nézzél már szét a világban, hol tart ma a haditechnika! A mai háborúkat nem szuronyokkal, spádékkal vivják! Hallottál már a műholdas vezérlésű bombákról?
    A XIX. században élünk!
    Aki háborúzni akar, az menjen és játszon paintballt!”
  • 51. v.imre 2012. április 22. 19:33
    „46.zehn 2012.04.22. 19:14

    A fidesz 6 db. tartalékos katonát örökölt 2010-ben. Még jó, hogy román barátaink nem sétáltak el a Tisza vonaláig. A történelmi esélyek és lehetőségek néha apróságokon múlnak. A németek pl. milyen ürüggyel rohanták le Lengyelországot? Megrendeztek egy provokációt egy határmenti rádióállomás megtámadásával. Aztán visszaütöttek.”
  • 50. Füvesember 2012. április 22. 19:27
    „Nem tudom, hogy aki ezt a minősíthetetlen hülyeséget kitalálta, vajon látott-e már közelről magyar gimnazistát?
    Én ismerek nagyon sokat! Megmondom mi lesz: körbe fogják röhögni az előadót, skype-olnak, MP-3-at hallgatnak és sms-ezni fognak a pad alatt. Lesz egy laza órájuk, ami helyett inkább úsznának, nyelvet tanulnának, fociznának vagy a barátjukkal v. barátnőjükkel fagyiznának. Röviden: magasról fognak szarni az egészre. Kíváncsi lennék, hogy erre hány százmilliót fognak elherdálni?! Ha ebból a pénzből minden magyar gimnazista kapna egy uszodabérletet, sokkal többen éreznék úgy, hogy TÉNYLEG kaptak valamit, ami erősíti a hazaszeretetüket. Nekünk a ´80-as években kivénhedt munkásőrök és potrohos katonatisztek próbálták nyomni ezt a marhaságot (akkor az internacionalizmus nevében, az imperialista fenyegetés ellen....), jelentem, ki lettek röhögve! Senki ne csodálkozzon, ha már a fél világ rajtunk röhög!”
69 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zajvédő fal Algyőnél, kerékpárút Szegedig

Megerősíti az állam a 47-es utat, hogy 11,5 tonnás terhelést bírjon, és kerékpárutat épít mellé Szegedig. Tovább olvasom