Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Fejleszteni kellene a szegedi repülőteret

Európa, Csongrád megye - Perspektívát adhat a helyi gazdaságnak és új lehetőségeket nyithat a közigazgatás átalakulása – véli Nagy Imre. A területfejlesztési tanulmányairól ismert településtervező a regionális repterek példájával igazolja: ha dominálhatna a helyi döntés a fejlesztési források terén, akkor a nagy európai projektekhez is közelebb kerülhetne a megye.
– A regionális repterek hálózata megmutatja, hogy egy országban milyen a területi érdekérvényesítés állapota – véli Nagy Imre. A korábban Csongrád megye főépítészeként is dolgozó terület- és településrendezési tervező arra hívja fel a figyelmet, hogy e téren utolsók vagyunk Európában. – A Magyarországhoz hasonló területű államok közül Ausztriában, Szlovéniában, de még Szlovákiában is nagyságrendekkel nagyobb a tartományi és a regionális repterek szerepe. Például Ausztriában minden tartományi székhely rendelkezik nemzetközi repülőtérrel, ami urbanisztikai és regionális fejlesztési kérdés. Míg a „sógoroknál" 30 százalékos az arány, addig nálunk az ország légi forgalmának mindössze 1 százaléka a helyi légikikötőké. E másodlagos repterek hálózata alapján a múlt század 60-as éveiben hazánk is a többi európai ország színvonalán állt. Ám a 70-es évektől itt visszafejlesztések, tőlünk nyugatabbra jelentős beruházások történtek. Számos adat mutatja: szoros az összefüggés a regionális repterek forgalma és a térség fejlettsége között – hangsúlyozza a szakember, aki kiemeli: korunk felgyorsult életét segíti a közlekedés. Úgy véli: a MALÉV csődje utáni új helyzetben újra kellene gondolni a vidéki repterek hálózatát.

Szoros az összefüggés a regionális repterek forgalma és a térség fejlettsége között – hangsúlyozza Nagy Imre. Fotó: Veréb Simon
"Szoros az összefüggés a regionális repterek forgalma és a térség fejlettsége között."
Fotó: Veréb Simon

Mi a megye?

– A megye: az a terület, ahol élünk, amelynek szerves része a két megyei jogú város is. A szakemberek és a helyi politikusok feladata a fejlesztési elképzelések és a források összehangolása. A területi tervezés hangsúlyával a megyei önkormányzatok, a megyei képviselők nagyobb szerepet kapnak a fejlesztési döntésekben. Ezzel közelebb kerülünk a regionális autonómia európai szisztémájához – érvel Nagy Imre.
 
 
– Ha dominánsabb a helyi döntés az uniós fejlesztési forrásokról, akkor a nagy európai projektekhez, köztük a közlekedést fejlesztő programokhoz is közelebb kerülnek a régiók. Jelenleg központi döntés eredményeként él az a direktíva is, ami Ferihegyet kiemelve rögzítette: 200 kilométeres körzetében nem fejleszthető másik reptér. Holott a fővárostól 120–150 kilométerre is jól prosperálhatna a sármelléki vagy a debreceni légikikötő megfelelő támogatással – mondja Nagy Imre. E szempontból reményteljesnek tartja a közigazgatás korszerűsítését és ezen belül a középszint átrendeződését. Úgy véli: a közigazgatás régi átka, a minisztériumi felépítéshez igazodó „ágazatiság" végre eltűnhet az úgynevezett egyablakos rendszerrel, és a „területiség", a komplexitás kaphat nagyobb szerepet.

Jobban ki lehetne használni a törvény adta lehetőségeket. A hatósági jogosítványokkal felruházott területi főépítész felgyorsíthat, megalapozhat fejlesztési döntéseket. Például: a szegedi repülőtér nem szerepel nemzetközi repülőtérként az eddigi területi tervekben. Utólag még ez is beépíthető a tervek rendszerébe egy úgynevezett területrendezési és -fejlesztési tervtanulmánnyal – magyarázza Nagy Imre, aki reméli: fölértékelődik a területi tervezés szerepe.

Olvasóink írták

  • 18. szegedivagyok 2012. május 15. 13:38
    „(N) Imre minden mondatával egyetértek. Sajnos egy kommentbe nem fért bele minden gondolat, oldalakat lehetne írni a témáról. Sajnálom, hogy a DM ilyen ritkán közöl megfelelő tartalmú cikket a szegedi repülőtérről, jó lenne ezen változtatni.”
  • 17. (N)Imre 2012. május 15. 12:26
    „Minden vélemény számít (köszönet jár érte, különösen szegedivagyok-nak, aki legjobban hangolódott rá a mondandóra), de a cikk nem egyszerűen a szegedi repülőtérről szól. Felhívom a tisztelt Olvasó figyelmét a lényegre: "A regionális repterek hálózata megmutatja, hogy egy országban milyen a területi érdekérvényesítés állapota, e téren utolsók vagyunk Európában. A Magyarországhoz hasonló területű államok közül Ausztriában, Szlovéniában, de még Szlovákiában is nagyságrendekkel nagyobb a tartományi és a regionális repterek szerepe. (...) E másodlagos repterek hálózata alapján a múlt század 60-as éveiben hazánk is a többi európai ország színvonalán állt. Ám a 70-es évektől itt visszafejlesztések, tőlünk nyugatabbra jelentős beruházások történtek. Számos adat mutatja: szoros az összefüggés a regionális repterek forgalma és a térség fejlettsége között (...) a MALÉV csődje utáni új helyzetben újra kellene gondolni a vidéki repterek hálózatát."”
  • 16. szegedivagyok 2012. május 15. 09:27
    „A repülőtér fejlesztésére igenis szükség lenne, azonban nagyon sokan téves elképzeléseiket írják le, illetve nem elég tájékozottak a témában. A szegedi repülőtérnek nem az lenne a fő funkciója, hogy Ferihegy "ellenfeleként" minél több nagy repülőgépet elszívjon, hanem, hogy egy valódi regionális repülőtérként üzemeljen. Itt a regionalitás alatt nem a 3 dél-alföldi megye kiszolgálását értem, hanem egy tágabb eurorégiót kell megcélozni. A legnagyobb gond, hogy a város vezetésének fogalma sincs mit szeretne csinálni a repülőtérrel, leginkább azért, mert nincs egy olyan ember akár a döntéshozók között, akár a repülőteret üzemeltető társaságnál, aki hozzáértően és maximális odaadással dolgozna a repülőtérért. Igen, fejleszteni kellene, de első lépésként nem egy óriási futópálya lenne a cél, hanem fokozatosan az igényeknek megfelelően bővíteni a repülőteret. Természetesen lehet ide álmodni egy Heathrow 2-t, de teljesen felesleges. Egész egyszerűen céltudatosan kellene fejleszteni, a célközönséget MEGKERESNI(!!!), enélkül soha senki nem fog ide repülni. Ez már nem egyszerűen műszaki kérdés, komoly marketing, összefogás a környező régiókkal, turizmussal, a gazdasági szereplőkkel. Na ez, ami itthon nem megy.”
  • 15. Mozimasiniszta 2012. május 14. 21:09
    „5.-ös saturnus ! olyan vagy mint a rólad elnevezett tv-készülék ! elavult, fekete-fehér és képhibás !
    Más : mára bebizonyosodott az SZKT-nak annyi köze van a légiforgalomhoz , hogy a villamos is megmozgatja a levegőt ! vizet gereblyézni meg minden hülye kiválóan tud !”
  • 14. uborka 2012. május 14. 18:40
    „Én nem akarok véleményt mondani,mióta a vasutasok vezetik a repteret, tudni kell,egy reptér egy lyukas kút ami semmit sem hoz,de ezek az emberek nem repültek ,ha nem elvették tőlünk a repteret.A reptér üres kihalt,stb. lehetne hétvégén bulikat rendezni, főzni stb.,de Viliéken kivül senki nincs kinn .Ők is azért mert bérelnek belőle.Itt van a Román reptér fölösleges itt kiépiteni valamit, szántsák be az okosok ,vagy temetőt nyissonak rajta mert ki dobott pénz minden meg mozdulásuk, a nem értés végett. Hát ennyi,talán ezt a fotót még a hőskorban fotózták le hamisitanak a fotóval is. saját kutyát sem lehet be vinni a reptérre , azok ki vannak tiltva, meg még, ha tudnák micsoda elképesztő elkébzelések vannak???? Itt okos emberek vannak a mi pénzünkért..Hova süllyedünk??????egy repülő ember.....

    inn semmi sincs csak a nagy mező, még saját kutyáját is az embernek ki tiltották.Pocsék emberek,nem ide valók....”
  • 13. TUTI 2012. május 14. 17:26
    „:) ez már igy marad...:)”
  • 12. macs 2012. május 14. 17:18
    „11. szgd-i,
    a híd csak a vasúttal összekapcsolva építhető meg, a városnak ennyi pénze nincs és erre a célra nincs pályázat. Sajnos!”
  • 11. szgd-i 2012. május 14. 16:52
    „8. spityu54
    Azért a kormányzatnak vannak még lehetőségei hogy a teherforgalmat vasútra tereljék át. Az osztrákok mesterei az ilyen technikáknak. Mondjuk az is hozzá tartozik hogy ilyen esetben a vasútvonalat olyan állapotba kell hozni, hogy az műszakilag versenytárs lehessen. De ez már egy másik történet. Minden esetre az első lépés a híd megépítése lenne.”
  • 10. roxper 2012. május 14. 16:27
    „Menjenek át békéscsabára, kopogtassanak be a reptér vezetéshez és kérdezzék meg, hogy a pár éve felújított reptér, amire elvertek >1 mrd forintot hozott-e már vissza valamit, járnak-e kisgéppel német turisták a gyulai fürdőbe vagy sem! :(”
  • 9. fszabi2009 2012. május 14. 15:24
    „Ahoz, hogy Szegeden legyen "normális" légi forgalom, az 55-ös út az már részlet kérdés... Írtátok korábban az évi 140-150.000 utast. Ehez azért rendszeresen kéne Boeing 737 (Malév flotta gerincét adta), vagy Airbus A320-as (komplett Wizzair flotta) - ezek közepes méretű, közepes hatótávolságú gépek - típusoknak érkezni Szegedre. Ezen gépek üres súlya 32-42t, felszálló súly pedig 62-75t változattól függően. Max terhelés mellett felszálláshoz kell nekik 1200-1600 m hosszú, a biztonságos leszálláshoz pedig 2000-2500 m hosszú futópálya, 45-50 m szélességben, kb 100t teherbírásig. Ezen felül, hogy minden időjárási körülményben és napszakban a reptér repülhető legyen kell, még ILS - magyarul műszeres leszállító berendezés - a hozzá tartozó fénytechnikával. Évi 140.000-150.000 utas kezeléséhez kell egy utasforgalmi épület, forgalmi előtérrel együtt. Olyan utasforgalmi épület ahol ki szolgálják a Schengen és Non-Schengen utasokat. Továbbá kell még műszaki bázis (fedett hangár az említett gépek fogadására), ha véletlen az ide érkező vasnak vmi gondja akad, akkor azt javítani lehessen. Irányító torony, ügye bár anélkül semmit nem ér az egész. Most nézzük ezek közül mi az ami adott! Futópálya: 1185x35m talán 20t terherbírásig - hát ez sajnos kevésa fentiekhez. Utasforgalmi épület - nincs. Műszaki bázis van a jelenlegi gépek kiszolgálására. ILS nincs, fénytechnika van. A reptér nem repülhető csak jó időjárási körülmények között, leginkább nappal. Irányító torony van, de az a fentebb említett nagyobb gépek kezelésére nem alkalmas. Szóval az 55-ös út a legkisebb gond. Bármi ami ennél kisebb persze az jó terv, de felesleges pénz kidobás... A fentebb említettekhez pedig nem két fillér kell, hanem vkinek nagyon sok pénzt be kell tolni a projectbe.”
  • 8. spityu54 2012. május 14. 15:13
    „7szgd-i Temesvárral soha nem fog versenyezni ez a hobbi reptér,amire teljesen feleslegesen költöttek milliókat. A román kaminokat csak addig lehetett ro-la-ra kényszeríteni amíg nem voltak EU tagok,és a közlekedési engedélyek véges száma miatt kényszerültek vonatozni, jelenleg ezt már csak a törökökkel és a szerbekkel lehet megcsinálni.”
  • 7. szgd-i 2012. május 14. 13:16
    „Nehéz dió, Szegednek versenyezni kellene a Temesvári nemzetközi reptérrel. Túl nagy beruházás, fizetőképes kereslet meg nem sok, és még ott az említett versenytárs is. Inkább egy vasúti híd építését tartanám most életszerűbbnek .Mivel a nemrég felújított reptérnél csak a rövidebb, kimondottan kisgépes forgalom számára alkalmas beruházás történt ez véleményem szerint akkor egy elhibázott lépés volt, a hosszabb pályát kellett volna elkészíteni. de ha már így alakult akkor a vasúti híd építésével végre ro-la forgalmat lehetne erősíteni románia felől, méghozzá úgy, hogy már a kamion eleve vonattal jöjjön át a határon romániából.”
  • 6. gyalogkakukk 2012. május 14. 12:32
    „Már az előző korszerűsítésnél, a reptér előtt lévő (55-ös) utat le kellett volna süllyeszteni, hogy felette nagyobb futópályát lehessen építeni, a nagyobb gépek miatt. Ez ugye Európa számos országában kivitelezhető és meg is csinálják, csak sajnos nálunk nem gondolkodnak ennyire előre.”
  • 5. saturnus 2012. május 14. 11:32
    „Itt a nagy bizonyítási lehetőség a fidesznek és híveinek álljanak ki követeljék verjék a tamtamot a harmadik hídért amit viktorkájuk ígért fűt fát.és a repülő térértis lehet küzdeni.”
  • 4. Horthyszobor 2012. május 14. 11:24
    „Kellene, kellene, de hát a jó szoci katonáknak útjában állt a saját "fődterület", oszt jónapot:)”
  • 3. SP 2012. május 14. 09:34
    „A térségben új területet kellene kijelölni a nagy gépeknek.

    Keresni
    topológiailag kedvezőbb adottságokat a közelben.
    Ezt a repteret Újszegedre képzelték el eredetileg: LHUD

    Sport repteret pedig Algyőre.”
  • 2. Ilusfia 2012. május 14. 09:07
    „Kiegészítem 1. klj-54 megjegyzését. Repülőteret évi 140-150 000-es utasforgalom alatt nem lehet gazdaságosan üzemeltetni. Modelezte már valaki, hogy ez Szeged, mint regionális reptér, estében mennyi lenne?”
  • 1. klj-54 2012. május 14. 08:53
    „A téma jó, de pár kérdés felmerül bennem.
    Miért én az állampolgár fizessem meg a reptér fejlesztését?
    Ha valóba szükség van rá, ahogy az állítás elhangzott, akkor akik hasznot húznak belőle miért nem finanszírozzák meg?
    Az előző kérdésemben a lényeg!
    Mert ha valóban kell a reptér akkor a használó megteremti a feltételeket.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tönkreteszi a vaklicit a gyógyszertárakat

A gyógyszerek drasztikus árcsökkenésének a patikák a vesztesei - az évi két vaklicit tovább nyirbálja bevételeiket, és készleteiket is leértékeli. Tovább olvasom