Délmagyar logó

2017. 03. 27. hétfő - Hajnalka 2°C | 12°C Még több cikk.

Feketelista a fogyasztókért is

Feketelista készül cégekről, kereskedőkről – Budapesten. A fogyasztókkal szemben jogszabályba ütköző magatartású cégek listáját Csongrád megyeiekkel is lehetne bővíteni. A vitás ügyek rendezésével foglalkozó békéltető testület elnökét a tipikus esetekről kérdeztük.
Nemcsak televíziót veszünk, hanem a készülékkel együtt jótállást is. Fotó: Karnok Csaba
Feketelistára tehetik a „renitens" ügyfeleket a bankok és a mobilszolgáltatók, de milyen lehetőségei vannak a fogyasztó állampolgárnak? Honnan tájékozódhat arról, ha a gazdasági élet szereplői nem teljesítik jogszabályban előírt alapvető kötelezettségeiket?

Hamarosan a fogyasztóvédelmi egyesület feketelistájáról, melyre a békéltető testület által határozatban elmarasztalt – egyelőre – budapesti cégek neve kerül. A honlapon a fogyasztókkal szemben – elsősorban a minőségi kifogások intézése során – jogszabályba ütköző magatartást tanúsító cégek, kereskedők neve és a velük szemben felmerült panaszok lesznek olvashatók. A listát Csongrád megyei ügyekkel is lehetne bővíteni.

Dékány Lászlótól, a Csongrád megyei békéltető testület elnökétől megtudtuk: 2005-ben az ügyeik megduplázódtak, de még így is kevesen tudják, hogy a vitás fogyasztóvédelmi ügyek rendezésével ők vannak megbízva.

Előző évi tapasztalataik alapján elmondta: legtöbb esetben a vásárlók szavatossági és jótállási jogainak érvényesítését nem biztosították a forgalmazók és a szolgáltatók. Gyakran előfordul például, hogy márkás sportcipőket visznek vissza az üzletbe a vevők. A forgalmazók ilyenkor szívesen küldik az árut akkreditált minőségvizsgálóhoz, akinek a szakvéleményével a békéltető testület gyakran nem elégedett. Dékány László úgy fogalmazott, hogy a szakvélemény sokszor túl általános, nem világít rá az ok-okozati összefüggésekre.

Békéltető testület

A gazdasági kamarák mellett, de tőlük függetlenül működő békéltető testületeket az 1997-es fogyasztóvédelmi törvény hozta létre. Elsődleges feladatuk a felek között rövid idő alatt – 30 nap, illetve szükség esetén 60 nap alatt – egyezséget létrehozni. Az eljárás a felek számára ingyenes. A Csongrád megyei testület 20 főből áll.

Gyakori gond az is, hogy a meghibásodott termék javítása rendkívül hosszú ideig tart. A vonatkozó jogszabály szerint ugyanis csupán törekedni kell arra, hogy a reparálás 15 napon belül befejeződjön, de például nehezen beszerezhető alkatrészekre hivatkozva a végtelenségig is eltarthat a helyrehozatal. Ezt a vevőnek nem kötelessége kivárni, kérheti helyette a termék cseréjét.

Megesik az is, hogy nem kellően tájékoztatja a szolgáltató a fogyasztót, aki csak a szerződés megkötése után értesül a rá vonatkozó „apró betűs" kötelezettségekről.

Kötelező erejű határozatot a békéltető testület csak akkor hozhat, ha a bepanaszolt fél úgynevezett alávetési nyilatkozatot tesz. Ennek hiányában csupán ajánlást tehetnek. Ha pedig az elmarasztalt szolgáltató ezt figyelmen kívül hagyja, akkor egyetlen lehetőség a nyilvánosság.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jótékonysági bál, beteg gyerekekért

A szegedi Független Civil Fórum négy év szakértői munka után szövetségeivel elindul az őszi… Tovább olvasom