Délmagyar logó

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 8°C | 18°C Még több cikk.

Feketén bontják a roncsokat

Manapság egyre kevesebb régi, „keleti" autót látni az utakon. A Ladák, a Polski Fiatok, a Trabantok és a Wartburgok kora leáldozóban. Sok közülük árván, elhagyottan hever a lakótelepeken, megfosztva rendszámtól, egy-egy keréktől vagy akár a műszerfaltól is.
Szebb időket és bizonyára jugoszláviai utakat is látott a kivénhedt Zastava Fotó: Segesvári Csaba
Állnak elhagyatva, forró napsütésben, szemerkélő esőben, havazásban, kibelezve, szétszedve, kerekeiktől, ablakaiktól megfosztva. Rútan, a környezetüket csúfítva. Pedig az autótetemek sorsa az uniós szabályozás szerint: az újrahasznosítás. Az elöregedett autó veszélyes hulladéknak tekinthető.

Illetéket kell fizetni

A tulajdonosoknak az arra szakosodott bontókban kell leadniuk a roncsot, majd az ott kiállított bontási jegyzőkönyvvel – 2950 forint az illeték – az okmányirodában vonják ki a forgalomból a gépjárművet, ami további 1500 forint illetéket jelent – tudtuk meg Maczelka Gabriellától, a közlekedési igazgatási csoport vezetőjétől. Tavaly októberben szűnt meg a kiskapu, addig a tulajdonos maga vállalt felelősséget, hogy környezetbarát módon tárolja a forgalomból kivont roncsautót.

– Az ideiglenes forgalomból való kivonás hivatalos procedúrája is megváltozott. A tulajdonos legfeljebb hat hónapra vonhatja ki a forgalomból a gépkocsiját, ezt 1500 forint befizetése mellett fél évvel meghosszabbíthatja. Ellenkező esetben a jármű visszahelyeződik a forgalomba – tette hozzá az osztályvezető.

Egy hónap a limit

Tóth József, a közlekedési felügyelet járműosztályának vezetője érdeklődésünkre elmondta, hogy egy hónapnál tovább nem lehet gépkocsit közterületen tárolni. – Az adatnyilvántartásból kiderül, az adott gépkocsit kivonták-e a forgalomból. Másodfokon eljáró hatóságként elszállíttatjuk a roncsautót, a költségek a tulajdonost terhelik.

A roncsautókat a közterület- felügyelet vagy a rendőrség utasítására a Szepark szállítja el. Forrai Gábor igazgató elmondta: az önkormányzat és a hatóságok bevonásával megpróbálják fellelni a tulajdonost. – Évente száz-százötven roncsot szállítunk el. Ha nem találjuk meg a tulajdonosokat, akkor a bontók között elárverezzük a lerobbant kocsikat: három országos lapban kell meghirdetnünk az árveréseket.

A bontásnak is ára van

Az elöregedett autók többsége a szabályozás ellenére sem kerül a bontótelepekre. Az ok prózai: a tulajdonosok nem akarnak fizetni a bontásért és az illetéket is meg akarják spórolni. Nem tévedés, legtöbbször a bontásért is fizetni kell. Ha a kocsiban még megvannak az újrahasznosítható alkatrészek, akkor ingyen is átveszik a telepek, de a lepusztult, teljesen kifosztott autótetemek környezetbarát feldolgozásáért fizetnie kell a tulajdonosnak.

Egy bontási engedéllyel rendelkező szegedi kft. tulajdonosa, Dobó József elmondta, hogy évente hétezer roncsot tudnának fogadni a telepükön, de novemberig csupán hatszáz autót vontak ki a forgalomból. – A százötven akkreditált bontó mellett közel ezernégyszáz illegális műhely dolgozik Magyarországon. A roncsautók kilencven százalékát feketén bontják. Már ha egyáltalán bontják, ugyanis a törvények szigorítása ellenére még manapság is rengeteg a kiskapu. Ezért látni annyi autótetemet az utcákon – tette hozzá keserűen a teleptulajdonos, aki a gépjárműbontók országos egyesületének is elnöke.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hárommegyés csata a kórházi ágyakért

Csongrád megye két kiemelt kórházának, a szegedinek és a szentesinek összesen 1621 ágyat biztosított… Tovább olvasom