Délmagyar logó

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 15°C | 27°C Még több cikk.

Feketén ér legtöbbet a roncs

A roncsautók leadása – amennyiben a tulajdonos regisztrált autóbontóban hagyja – nem kerül egy fillérbe sem. Az utóbbi időben mégsem ezért kevesebb az út szélén felejtett kocsi, hanem a feketegazdaság miatt: hamis papírokkal vásárolják meg a roncsot, s illegálisan bontják alkatrészeire.
Nem minden roncs eladó. Károlyi Imre nem válna meg a Chryslerétől. Fotó: Schmidt Andrea
A roncsautó bontási igazolásáért 2900 forintot kell fizetni, az okmányirodán 1500 forint az illeték, ennyiért állítják ki azt a határozatot, amely igazolja, hogy a járművet kivonták a forgalomból. Vagyis együttesen 4400 forintba kerülne, ha meg szeretnénk szabadulni használhatatlanná vált autónktól, de ezt a költséget a bontók átvállalják.

– Először a regisztrált bontóba kell bevinni a kocsit, ott adják ki a bontási igazolást, majd az okmányirodában ezzel az irattal, valamint a törzskönyvvel, forgalmi engedéllyel együtt lehet kérni az autó kivonását a forgalomból – mondta Kaprinayné Rádi Gizella, a szegedi okmányiroda vezetője.

Regisztrált, veszélyeshulladék-kezelési engedéllyel rendelkező autóbontó mindössze négy található a megyében, ezek – a MÉH, a Roncs, az Autofrance és a RAF Kft. – három évre kapnak környezetvédelmi és közlekedési felügyeleti engedélyt. Károlyi Imre, a RAF Kft. tulajdonosa, vezetője elmondta, az ügyféltől még az adminisztrációval járó terheket is átveszik.

A bontóban húszezerért semmisítik meg a roncsot. Fotó: Schmidt Andrea
A bontóban közel 20 ezer forint egy autó megsemmisítésének költsége, hiszen a veszélyes hulladékot el kell szállítani, valamint fizetni az emberek bérét. A vállalkozó haszna az eladott hulladékból keletkezik.
Az emberek azonban bedőlnek a hirdetéseknek, és kétes üzletekbe is hajlandóak belemenni, csak azért, hogy pár ezer forintot keressenek.

Az öreg autókat is be lehet hozni

Január 1. óta bármilyen autót be lehet hozni az országba külföldről, még a tízévesnél idősebbeket is. Korábban csak az Euro 2-es motor követelményeit teljesítő jármű kaphatott engedélyt, ez pedig kizárta az 1996 előtt gyártott, katalizátor nélküli autókat. Az utóbbi években visszaesett importautó-forgalom után a szakemberek most attól tartanak, hogy roncsautó dömping elé nézünk. A lestrapált, de olcsó járművek pedig eláraszthatják a magyar utakat.

Ezért úgy írnak alá adásvételi szerződéseket, hogy nem ellenőrzik a vevő papírjait. Örülnek annak, hogy a roncsért 10-12 ezer forintot kaphatnak bizonyos „Kovács Jánostól". Ezt követően pedig csodálkoznak, amikor újra súlyadót kell fizetniük – tudtuk meg rendőrségi forrásokból. A kocsinak sosem lesz bontási igazolása, ami alapján hivatalosan ki lehetne vonni a forgalomból. Ilyenkor veti be azt a trükköt a volt tulajdonos, hogy az autót ellopták. Az engedéllyel nem rendelkező bontók ráadásul környezetszennyező módon tüntetik el a felesleges roncsokat, és sokszor együttműködnek az autótolvajokkal is, ugyanis sok lopott autót legalizálnak a roncsautókból kiszerelt alkatrészekkel.
Információink szerint évente 150-160 ezer autóról kerül le a rendszám az országban, de csak 40-50 ezer végzi hivatalos bontóban. Szegeden a legtöbb autót minden év decemberében vonják ki a forgalomból, 2006 utolsó hónapjában 600 határozatot hoztak – közölte Kaprinayné Rádi Gizella. A többi hónapban átlagosan 70-80 kérelem érkezik hozzájuk.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Délépítő levonult a Vedresről

Bombaként robbant a hír: pénzügyi problémák miatt levonult tegnap a Délépítő Zrt. a Vedres István… Tovább olvasom