Délmagyar logó

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 17°C Még több cikk.

Fellegekben jártak a déris diákok

Szeged - Katonai gyakorlógépekkel repülhetett a Balaton felett október elején a szegedi Déri Miksa szakközépiskola 17 diákja. A fiúk egy pályázaton nyertek – a város hadtörténetét kellett bemutatniuk. Megtudták: üres gyomorral nem lehet felszállni.
Tavasszal hirdette meg a Honvédelmi Minisztérium Magyar Örökség díjas Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója és az Aranysas folyóirat országos hadtörténeti vetélkedőjét diákoknak – lakóhelyük hadtörténelméről kellett írniuk. A Déri Miksa Ipari Szakközépiskolában 17 fiatalember egy hónap alatt készítette el a Szeged hadtörténelme című, 13 és fél oldalas pályamunkát, feldolgozva a szegedi vár történetét és az 1849-es szőregi csatát is. A második fordulóban, a hadtörténeti múzeumban 60 perc alatt kellett kitölteni egy, a kiállítások anyagából összeállított feladatlapot – arra is rákérdeztek, milyen cigarettát szívtak a katonák a fronton – meséli Mónok Mária felkészítő tanár.

A fiúk győztek – egy pápai és egy egri intézmény diákjait és a vásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium csapatát megelőzve. Jutalmuk egy sétarepülés volt október elején, a kaposújlaki repülőtéren, a Balaton fölött. Mégpedig katonai gyakorló-, Bulldog és Cessna típusú gépeken.

Oda sem mert nézni: Szabó Zoltán a katonai repülő pilótafülkéjében. Fotó: DM/DV
Oda sem mert nézni: Szabó Zoltán a katonai repülő pilótafülkéjében.
Fotó: DM/DV

– Úgy fogadtak minket, mintha külföldi elnökök lennénk, még Sági János vezérőrnagy, a magyar légierő parancsnoka is köszöntőt mondott. Mire odaértünk, már kész volt a bográcsgulyás, a friss kalács, almát is kaptunk – meséli Vasas Gábor. Azt mondták nekik: egyenek, nem szabad üres gyomorral felszállni. Zombori Attila először repült: nem tagadja, küzdött „némi lifteffektussal".

A csapat

5 osztályból, 4 évfolyamról került ki a 17 fős csapat, amelynek Átyim László, Biliczki Ákos, Bulik Donát, Garami Gergő, Hartauer Márk, Jenei Sándor, Kecskeméti Szabolcs, Kovács Gergő, Losonci Kristóf, Nagy Vilmos Miklós, Sebők József, Szabó Zoltán, Szalai Dávid, Szekeres Ádám, Túri Zoltán, Vasas Gábor és Zombori Attila volt tagja.

A Cessnába egyszerre egy diák ülhetett, a Bulldogba kettő. Jó fél órát repült mindenki, 600–1200 méter magasan, 180 kilométeres óránkénti sebességgel. – Én vezethettem visszafelé egy kicsit – árulta el Jenei Sándor.

Ezután idegenvezetéssel megnézték Taszár gazdag képanyagot és technikai gyűjteményt őrző múzeumát, s magát a repülőteret, amelyet 2005-ig amerikai katonai gépek is használtak – azóta felverte a gyom. Bill Clinton amerikai elnök és Diana brit hercegnő is járt itt. A múzeum még működik: egy katonai rádión be is fogtak egy osztrák adót. Kiderült: a fekete doboz sárga – és marha nehéz. Láttak szétszedett sugárhajtóművet, klasszikus MIG-darabokat, például az első sugárhajtásút, a 15-öst, amelyet a koreai és vietnami háborúban használtak – ezt különösen Szalai Dávid csodálta: hagyományőrzőként barátaival feleleveníti a II. világháború csatáit, s hivatásos katona, harckocsizó vagy nehézgépszerelő szeretne lenni.

Mindenki gazdagabban ért haza – egyedül Gábor nem: ottfelejtette a kabátját. De hazakerül – egy dunántúli pilóta hozza el, aki néha iderepül, mert Szőregen szokott vadászni.

Olvasóink írták

  • 2. Pinaman 2009. október 22. 12:23
    „Moderalva < kurva durva >”
  • 1. szattila 2009. október 22. 07:17
    „Szerintem mindenki gratulálhat nekik, amiért öregbítették az iskolájuk és Szeged hírnevét.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Faültetés az újszülöttekért

Száz kisiskolással közösen ültet el 10 fát a város több jelentős cége november első hetében Szegeden. Tovább olvasom