Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 12°C | 17°C Még több cikk.

Feltámadhat a Tisza főutca

Szegedet 10 kilométer hosszan szeli át a Tisza, mindeddig kihasználatlan lehetőségek tárházaként. A folyó két partján pár éven belül elkészülne az az élményútvonal, turistalátványosságok füzére, amelynek pontjait menetrendszerűen közlekedő hajók kötnék össze. A tervet ma délután 16 órakor ismertetik a Novotelben.
Szeged új, turisták és helybeliek által egyaránt belakható főutcájává változtatnák a folyót Fotó: Miskolczi Róbert
Ha most nem, akkor soha – mondja Schilsong János, az Oskolás Kft. innovációs vezetője, a Szeged főutcája a Tisza elnevezésű projekt szellemi vezére. A következő Nemzeti Fejlesztési Terv forrásaira építve, a Tiszával kapcsolatban álló valamennyi intézmény, tulajdonosi és kezelői jogokat birtokló szervezet összefogásával 2009-ig el kell készülniük mindazon fejlesztéseknek, amelyek Szeged új, turisták és helybeliek által egyaránt belakható főutcájává változtatnák a folyót.

A tekintélyes méretű exkluzív tervezet a szabadidőre, a gasztronómiára és a helytörténetre fűzi fel a turista és a városlakó útját a Tiszán, akárcsak más vízparti európai városban. Az Oskolás Kft.-től a projektet az önkormányzat városfejlesztési irodája rendelte meg, s minden esély megvan arra, hogy mire 2010-ben Pécs megvalósítja az Európa kulturális fővárosához méltó fejlesztéseket, „alvállalkozójaként" Szeged is elkészül a magáéval.

Schilsong János azt állítja, Szegeden, a Tisza két partján
Közhasznú társaság kezében

A Szeged főutcája a Tisza című programra egy közhasznú projekttársaságot kell majd létrehozni, amely pályázik az NFT forrásaira. Ezekből „rendbe lehet tenni" a tíz kilométeres folyószakaszt, s ha ez már megtörtént, magánbefektetők csatlakozhatnak a programhoz.  
ingatlanfejlesztésben nem lehet gondolkodni, mivel ártérről van szó. Nem tehetünk mást, mint a rekreációt, a turizmust a zászlóra tűzni, kihasználni azt, hogy erdők, zöldterületek övezik a folyót a Maros és a Bertalan híd között, majd annak útja a szó szoros értelmében a belvároson keresztül vezet.

Az élménytúra útvonalának egyik vége a Boszorkánysziget lehetne, amelyek Szeged történelmének e sötét szelete „üzletileg eladható" formában, színvonalasan jelenhetne meg. A valahai sziget középkori hangulatú főteret kaphatna, amelyen nyaranta misztériumjátékokat, akár perbeszédeket is elő lehetne adni. A majdan menetrendszerűen közlekedő kishajók innen a következő pontra, a körbástyához, a volt halpiacig szállítanák az utasokat, majd a sóház előtti kikötőig, avagy újonnan felállított hajómalomig, amelynél kiszállva a szalámi- és paprikamúzeum fogadná a turistát. Akik halászlevet szeretnének enni, a Kiskőrössynél hagynák el a hajó fedélzetét. Májustól októberig mintegy tíz kikötési ponton vehetnének fel a hajók utasokat, akik még biciklijüket is magukkal hozhatnák. Az 1970-es évekig negyedóránként járt hajó a belváros és a partfürdő között – ennek már ma sem lenne semmi akadálya. A partfal kijáróinál napernyők alatt üdítőket árulnának és a szürke betont is felöltöztetnék. Az újszegedi oldalon a tervezők parti utat képzelnek el a Marostól a Lövölde útig, a partfürdőn keresztül (erre szintén lehetne megoldást találni). A gyalogos- és bicikliút fák között, tanösvényen vezetne, állatok természetes élőhelye mellett.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rövid szócsata a betegcsereperben

Szokatlan közjátékkal folytatódott tegnap Szegeden a betegcsereper: többek között az ügyvédek… Tovább olvasom