Délmagyar logó

2017. 11. 20. hétfő - Jolán 1°C | 8°C Még több cikk.

Felváltja a hazai a kínait?

Szeged - Nincs bő gatyánk és karikás ostorunk, de magyar sörért talán hajlandóak vagyunk 30 forinttal is többet fizetni. Az áruházak polcain júliustól 80 százalék lesz a magyar áruk aránya. A jelenlegi helyzetet vizsgáltuk: a húsoknál jó a helyzet, ám a zöldségeknél többségben az olasz, holland, kínai import.
Évek óta tiltakoznak a magyar termelők: egyre jobban kiszorulnak a boltok polcairól, a hazai élelmiszeripar mintegy 25 százalékkal esett vissza. Az eredmény: csatornába öntött tej, bevásárlóközpont előtt szétdobált dinnye.

Most megtörni látszik a jég, a nagy áruházláncok polcain július 1-jétől 80 százalékban magyar élelmiszert találhat a vásárló, miután csütörtökön a termelői, feldolgozói és kereskedői szakmai, valamint az érdekképviseleti szervezetek megbízottai aláírták az élelmiszer etikai kódexet.

Így tett az Országos Kereskedelmi Szövetség, melynek tagja például a Tesco is. Az Aldi, a Lidl vagy a CBA viszont nem. A Lidl még fontolgatja az aláírást Kovács Gergely beszerzési ügyvezető igazgató szerint – hozzátette: a magyar piacra lépésük óta céljuk, hogy növeljék kínálatukban a magyar áruk arányát. A CBA hazai üzletláncként előnyben részesíti a magyar árukat – mondta Fodor Attila kommunikációs vezető. A csokoládék, húsáruk, tejtermékek jó 90 százaléka származik hazai termelőktől. Kizárólag magyar lisztet, tésztát láttunk például tegnap az egyik szegedi CBA-üzletben. A zöldségek között már más volt a helyzet: német krumplit, holland répát és lila hagymát, kínai fokhagymát találtunk, csak a zeller és a fejes káposzta termett magyar földben.

A húsospultokon már most is hazait kínálnak. Fotók: Segesvári Csaba
A húsospultokon már most is hazait kínálnak.
Fotó: Segesvári Csaba

A csokoládék esetében is nagy a nemzetközi konkurencia, sok a lengyel és német termék. Igaz, az epres Boci például 245-ös árával 4 forinttal olcsóbb, mint a német Schogetten. Lengyelből már 129-ért is találni, de ebben a kategóriában is akad magyar vetélytárs, 14 forinttal olcsóbban. Ám ha le akarjuk öblíteni, vagy elveinkből kell engednünk, vagy a nadrágszíjon: míg a német import sörért 145-öt, az Ászokért 159-et, a Kőbányaiért 195-öt fizethetünk.

A Lidlben ráadásul lengyelt már 109-ért, szlovákot 129-ért találtunk, a Soproni 155. Nincs bő gatyánk és karikás ostorunk, de talán megengedhetünk magunknak plusz 30 forintot. Csakúgy, mint az ásványvizek esetében: a Szentkirályiban csak a reklámarc, a portugál futballista, Figo a külföldi, a másfél literes flakon 125 forintba kerül, míg német párja 109-be.

A zöldségeknél, gyümölcsöknél itt is külföldi dominanciát tapasztaltunk: a kígyóuborka spanyol, a fokhagyma olasz, a t. v. paprika marokkói, francia a karfiol, olasz a kelkáposzta. Cseh burgoniát (sic!) 299-ért láttunk, a kicsit közelebbi, kisteleki krumpli olcsóbb is: 249 forintba kerül kilónként. Míg a magyar alma 299, a jóval haloványabb lengyel 199. Találtunk makói vöröshagymát 119-ért, alig négy forinttal drágább, mint előző vizsgált helyünkön a német.

Több magyar áru kerül a boltok polcaira.
Több magyar áru kerül a boltok polcaira.
Fotó: Segesvári Csaba

A húspulton viszont végig azt olvashattuk: „magyar termék", hazai volt a sertéskaraj, csirkecomb és -mell is. Ezt tapasztaltuk az Aldi és a Tesco polcait vizslatva is.

Nógrádi csalódott

– Csalódott vagyok, mert a kormány ismét a könnyebb megoldást választotta – fogalmaz a döntés kapcsán Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere, a Fidesz országgyűlési képviselője. Szerinte nem etikai kódexre, hanem törvényi szabályozásra van szükség, csakúgy, mint Szlovákiában, Romániában, Német- vagy Franciaországban. – Ez csak időhúzás, szépségtapasz, nem rögzíti például a polcpénz mértékét sem. Már készítjük a törvénytervezetet, amely ezt is szabályozná, 10-20 százalékosról egyszámjegyűre szorítaná le. Várhatóan még áprilisban benyújtjuk – mondta.

Olvasóink írták

25 hozzászólás
12
  • 25. Gaborszabo 2009. április 13. 12:05
    „Abszolút "magyar termék vásárlás- párti" vagyok, DE:

    Ősszel nem kellene kivinni 30 Ft-ért a magyar almát, hogy aztán ilyenkor 300-ért vegyük a bennmaradtat. ( Mert azért a magyar paraszt a biztonság kedvéért (hogy ne kelljen az értékesítéssel bajlódnia) odaadja a külföldi felvásárlónak
    Némelyik magyar "paraszt" viszontelad, mi meg jóhiszeműen megvsszük a "kitudjahonnanszármazó" zöldségeit
    Tényleg azért "sírtunk" régen, hogy legyen Milka csoki, meg banán, most van, és az a baj....
    Kevés, ha valami magyar, legyen az is tényleg jó minőségű...
    Van még magyar tulajdonú sör- és csokokládégyárunk????
    Azzal viszont tényleg számolni kellene, hogy ne utazzon több ezer km-ert a zöldség és a gyümölcs, ami itthon is megterem.
    Legyen magyar sajt és tejtermék, a lengyel, cseh, stb. bociból meg az ottani parasztok árulják ki otthon, amit tudnak.
    Hát én ennyit gondoltam ezen a szép húsvét hétfőn. Szép napot Mindenkinek, és ne veszekedjetek.”
  • 24. redstar 2009. április 13. 08:27
    „Ez egy nagy marhaság, mert:
    -a magyar paraszt tanuljon meg olyan színvonalon termelni, hogy a vásárló önként, és dalolva válassza portékáját, mert az jó, egészséges, tetszetős,és kedvező árú.
    -egyáltalán termeljen, ne az utakat állja el, öntse ki a tejet, törje össze a dinnyét, stb.../ami igazi paraszt tempó hisz se haszna, se eredménye.../
    -ha nem volt jó a TSZ, ahol nagyjából csak 8 órát dolgozott,utána lezuhanyozott /már amelyik/, kis táskájában valamit mindegyik haza vitt mindennap a közösből,utána a háztájiban még volt ereje,kedve dolgozgatni /mert a tsz-ben nem igazán fáradt el.../ s bármilyen szart megtermelt, azt az állam akár ráfizetéssel is felvásárolta/, katonaként a hóban törtük a kukoricár, mert a paraszt üdül Szoboszlón meg Debrecenben, - szóval, ha mindez nem volt jó, hát most ne sírjon...Mindig sírtak, hogy elvették "apáik földjét" - most meg nem tudnak vele mit kezdeni....úgy hogy kár őket támogatni, kidobott pénz:aki érti a dolgát, boldogul, aki nem, az menjen tönkre...!”
  • 23. halak33 2009. április 12. 21:23
    „Török! Lengyel csokit nem szoktam venni, s az igazság h. elég ritkán veszek csokoládét! Ha igen, akkor a régi hagyományos rizses csokit veszem és eszem! :)”
  • 22. halak33 2009. április 12. 21:13
    „Török! Kommentárt nem fűzök a beszólásodhoz, az Úr majd megbocsát szavaidért! Ha elolvasnád az előzőekben leírt soraimat abban benne van, hogy a magyar zöldség-gyümölcs OK, én más termékekre gondoltam! :)”
  • 21. Hm 2009. április 12. 16:46
    „tők 8 úgyanazt kapjuk csak másik címkével:(:I(:(:( románoktól, ukránoktól, bulg, kínai és egyéb csemegék magyar logóval szuper lessz:):(:) a piacokon is nagyrészt ez van a zseni parasztjaink egyrésze is inkább veszi mint termeli!!!!!!!!!! mert az sokkal többet hoz a konyhára!!!!! Persze a technológia, pénz tudás szakértelem hiányának köszönhetően drágában rosszabat tudnak sokan termelni mint NY-Eu-ban!!!
    Tisztelet a kivételnek szerencsére, ilyet is ismerek!!!!!”
  • 20. flexsnake 2009. április 12. 12:28
    „3. ha azonos minőségű termék akkor az ár játszik szerepet , sőt minden esetben az ára az első.
    Bár inkább külföldön vásárolok mert még mindig olcsóbb mint itthon.”
  • 19. flexsnake 2009. április 12. 12:28
    „3. ha azonos minőségű termék akkor az ár játszik szerepet , sőt minden esetben az ára az első.
    Bár inkább külföldön vásárolok mert még mindig olcsóbb mint itthon.”
  • 18. tüsök 2009. április 12. 12:15
    „török
    Ami jó minőség azt természetesen a külföldivel szemben megvesszük.De csak azért mert magyar,NEM.
    Zöldséget gyümölcsöt piacon vásárolok ismerős termelőtől.”
  • 17. török 2009. április 12. 12:00
    „bocs, a Lindt svájci, de a lényeg benne volt.”
  • 16. török 2009. április 12. 11:59
    „tüsök: mi nem versenyképes szted? rengeteg magas minőségű magyar termék van.

    halak: nem tudom, mi bajod a Tibi csokival, de ezerszer finomabb és jobb a minősége, mint az általad említett lengyel csokik, és a hasonló árú német csokik. Ja, hogy a Lindt csokira gondoltál? Az lehet, hogy az jobb, de az ára sem annyi, mint a Tibinek...”
  • 15. tüsök 2009. április 12. 11:25
    „Legyen a magyar termék árban,minőségben versenyképes és azt fogjuk vásárolni.Csak azért, hogy magyar nem fogjuk a szart megvenni.”
  • 14. török 2009. április 12. 10:50
    „halak, joy. kapjátok be. ha ti lennétek magyar gazdák, gondolom ti is kurvára örülnétek, hogy annyi összetartás nincs ebben a redvás országban, hogy segítjük egymást. kb. úgy érezhetik magukat, mint az erdélyi magyarok a kettős állampolgárság kapcsán.

    igenis kis tudatossággal jó áron lehet magyart venni. nem beszélve, hogy a nyugati zöldség-gyümölcs katasztrófa. a spanyol a legszarabb, se íze, se tápértéke. de óccsó a lidliben, és szép, nagy, hibátlan, úgyhogy a hülye vásárlók megveszik. ahelyett, hogy a piacon vennék a kisebb, de egészséges árut az őstermelőktől.

    Dolgoztam Lidlben, úgyhogy tudom, hogy ez megy. Mindent a szemnek, semmit a szervezetnek. És tényleg törvény kell, kötelezni kell a szaros Lidlt is, hogy ne csak import cuccokat áruljon. Szinte semmi nem magyar, csak a zöldség egy része, a frissáru egy része meg a pékáru fele. De minden más import. Kapják be ők is, meg akik ott vásárolják a szart occcsón.”
  • 13. gardista33 2009. április 12. 10:28
    „én meg nem iszok sört . egyre több az ilyen uszito cikk,önöknek lehet? :PPPpp”
  • 12. halak33 2009. április 12. 09:54
    „Spiler Neked is igazad van! :)”
  • 11. spiler 2009. április 12. 08:35
    „igyekszem termelötől venni mindig ugyanazt a minőséget kapom
    én is inkább abdrágább de jobb minőséget veszema mig a pénztárcám birja
    a magyar árúk sajnos nem érik el azt a minőséget amit megszoktunk,sok termelő és cég még mindig azt hiszi ,hogy az orosz piacra termel-gyárt dolgokat....de már oda sem kell!”
  • 10. joy 2009. április 12. 07:25
    „Drgágán rosszat nem veszünk!
    A mórakerti cuccok minősége gyakran a rangsor legalját sem érik el, áraik a boltokban meg jóval magasabbak az elfogadhatónál.
    Ad ám a franc 30 HuF-al töbet a sz.r termékért csak azért mert magyar, akkor inkább + 100-at a kiváló minőségű belga sörért fizetek!”
  • 9. Zsoltee0716 2009. április 11. 22:47
    „Jesz, talán így érvényesülni tud a magyar termék is, nem kel a külföldil fonyadt parikát enni, ami 5000kmt utazott, azt az érlelőbe meg zöldült, majd polcra kirakva másnap harmadnap, kezd meg romlani!
    Jó meg szopja a Tesco stb előre kell fizetni a gazdáknak, nem utólag!
    Mórakert is lehetne picit normálisabb a gazdákkal, I. osztályú cuccot adnak le az emberek már pici hiba miatt nem veszik át.
    Lásd kint a polcokon meg agyon nyomot és I. osztályúra címkézettnek van írva!

    De ha magyar ember gondokodik akkor kimegy a piacra vagy vásártérre vagy közvetlen a gazdától veszi az árút!”
  • 8. meska 2009. április 11. 22:24
    „A legnagyobb "eljátszomamagyart" a CBA ... ennél diszkrétebben nemtom jelezni, hogy valójában osztrák...”
  • 7. halak33 2009. április 11. 22:02
    „Egyetértek Veled Hungary! Remélem a Lidl nem lép be ebbe a táborba és a Penny sem!?? :)) Igenis kell a külföldi termék! Régen az volt a baj, hogy nincsen, most az hogy van! Akkor hogy is van ez?? Örüljünk hogy van választék a polcokon! Nem minden magyar terméke jó, azért ezt el kell ismerni! A magyar Boci csoki, Tibi csokiról nem is beszélve! Jobbak a német vagy más csokik! Vagy bármilyen más külföldi termék is, elsősorban a németek jók szerintem!! Sokkal, de sokkal, mint a magyarok! Nem mindenben! Az alapvető élelmiszerekben viszont én is támogatom a magyar termékeket! Liszt, cukor, kenyér.... :)”
  • 6. Hungary 2009. április 11. 21:26
    „Ja, és érdemes lenne megnézni a jó magyar Boci csoki cimkéjét. Na? Csak nem Csehországban gyártják? Sok hiba van a cikkben és sok szakmaiatlanság, ilyen szép magyar szóval írva”
25 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bohócdoktorok a szegedi gyermekonkológián

Szeged - Húsvéti kifestő, csokitojás, gyümölcscsomag - húsvéti ajándékokat kaptak a Szegedi… Tovább olvasom