Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Szeged - delmagyar.hu

2014. 12. 20. szombat - Teofil

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Szeged hírei > Felvételiző nyolcadikosok

Felvételiző nyolcadikosok

Szeged - Csökken a középiskolába jelentkezők száma, ezért a tavalyinál kevesebb intézmény rendez központi írásbeli vizsgát. Szombaton megyénkben több mint kétezer, a középiskolák 9. évfolyamára jelentkező nyolcadikos ír felvételi dolgozatot. A szóbeliket egy hónap múlva tartják.

Újszászi Ilona - 2008.01.26. 04:00
Megosztás: Facebook Twitter E-mail
Csökken a középiskolába jelentkezők száma, ezért a tavalyinál kevesebb intézmény rendez központi írásbeli vizsgát. Ugyanakkor a vezető intézmények válogatási módszereit nehéz összehasonlítaniuk a szülőknek. Szombaton megyénkben több mint kétezer, a középiskolák 9. évfolyamára jelentkező nyolcadikos ír felvételi dolgozatot. A szóbeliket egy hónap múlva tartják.

Csongrád megye 44 középiskolája közül csak 10 (a kisteleki és kilenc szegedi) gimnázium szervez a felvételi eljárást megelőző írásbeli felvételit. E 10 intézményben összesen 2205 diák tölti ki a 45-45 perces központi tesztet anyanyelvből, majd matematikából – tudtuk meg Bagi Ádámnétól, az Oktatási Hivatal Dél-alföldi Regionális Igazgatósága közoktatási referensétől. Pénteken a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokba készülők írásbeliztek, szombaton a középiskolák 9. évfolyamára jelentkező általános iskolások felvételiznek.

A szegedi Piarista gimnáziumban izzadtak pénteken a középiskolába pályázó diákok. Fotó: Miskolczi Róbert (Képgaléria)

– Erőpróba, de jobban örülnék, ha felvételi-sorozat nélkül, az általános iskolai eredmény és legfeljebb egy elbeszélgetés alapján választanának a jelentkezők közül a gimik – mondja a szegedi Szilné dr. Bottyán Tünde. A háromgyermekes anyuka sajnálja, hogy nem egységes a vezető középiskolák felvételiztetési módszere. A több helyre jelentkező gyerek februárban egyik szóbeli vizsgáról a másikra rohan, így aztán az ott nyújtott teljesítménye nem adja vissza se a személyiségét, se azt, amit megtanult az általánosban.

A tesztes írásbeli vizsgán a szegedi általános iskolák körülbelül 1700 végzősének zöme átesik. Például a szegedi Madách-iskola nyolcadikosainak 98 százaléka, a Tarjáni Magyar–Német Két Tannyelvű Általános Iskola három végzős osztályába járó 68 diák mindegyike. Ez utóbbi intézmény igazgatója azonban megkérdőjelezi, hogy a 45 perces teljesítmény hogyan írhatja fölül nyolc év pedagógiai munkáját?

– Amikor 18 éves korig tart a tankötelezettség, ellentmond az esélyegyenlőség elvének, hogy felvételikkel mazsolázzanak a továbbtanulók között a középiskolák – fogalmaz Szalai József. Pedig a szegedi gimnáziumok több tagozatán további írásbeli és/vagy szóbeli vizsgán is részt kell vennie a jelentkezőnek.


– A stresszhelyzetet azzal csökkentjük, hogy a szóbelizők előre megadott időpontra érkezhetnek. Továbbá a több tagozatra is jelentkezők számára olyan bizottságot állítunk össze, hogy például angolból és történelemből is egy helyen válaszolhatnak a kérdésekre – jellemzi sajátos módszerüket Kis Gábor, a Deák gimnázium igazgatója.

Jelentkezés

Az általánost záró diáknak jelentkezését február 15-éig kell elküldenie abba (azokba) a középiskolá(k)ba, ahol szívesen továbbtanulna. A múlt évben egy-egy nyolcadikos 2-4 középiskolát, s azon belül akár több tagozatot is megjelölt célként. Tavaly például a szegedi önkormányzati fenntartású középiskolák 2830 helyre 12 ezer jelentkezést regisztráltak – tudtuk meg Kardos Jánostól, a polgármesteri hivatal irodavezetőjétől.

A csökkenő gyereklétszám a felvételiztető kedv mérséklődését hozta. A megyebeli középiskolák többsége ugyanis az általános iskolában a közismereti tárgyakból elért eredmény alapján válogat a jelentkezők közül. Közülük a többség ötödiktől kezdve, mások csak a hetedik év végi, esetenként a nyolcadik félévi eredménnyel megfejelt osztályzatokból számítja ki az elérhető maximum 100 pontot.

– Az utóbbi négy évvel szemben idén először nem írásbeliztetünk – közölte Martinuszné Korom Gabriella. A makói József Attila Gimnázium pályaválasztási felelős igazgatóhelyettese szerint jól méri a gyerekek kompetencia szintjét a központi írásbeli, de most nem látták szükségesnek ezt a szűrőt, ugyanis az általános iskolai bizonyítványt tekintik iránytűnek. Ellenben hat tagozatuk közül a 18 felvehető angolost szóbeli elbeszélgetés alapján választják ki, mert az a tapasztalatuk, hogy az általánosbeli érdemjegy nagyon különböző teljesítményt takar.

Pontok és arányok

Több mint húsz éve szervez felvételit a jelentkezőknek a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium. A sok pályázó közül ugyanis csak így tudják kiválasztani a leendő elsősöket – érvelt Gál Béla. Az igazgató szerint a fiatalok számára is megnyugtató, hogy a különböző erősségű általános iskolák bizonyítványában szereplő jegyek csak 20 százalékban befolyásolják az itteni végső pontszám kialakulását. A központi írásbelit követő szóbeli felvételi újabb szűrőjén túljutó, felvételt nyert radnótisok 98 százaléka képes is teljesíteni az iskolai követelményeket.
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!


Moderálásra küldöm 5. tanár úr 2008.01.27. 22:11

T.Grandpierre Cecilia
Sajnos éppen fordítva van: a gyengébbek, fegyelmezetlenebbek miatt nem lehet órán eléggé foglalkozni a tehetségesebbekkel.
Pedig nekik is joguk lenne a képességeik szerinti oktatásra.

Moderálásra küldöm 4. S.Grandpierre Cecília 2008.01.27. 20:39

A nagyon rendes tanár/úr/ felkészíti a gyerekeket a felvételire. Óra alatt segíti azokat, akik jobb tanulók, és központi felvételizést előíró iskolákba jelentkeznek. A többiek addig nyugodtan ülhetnek a padban, semmittevéssel tölthetik az időt.
Pedig nekik is lesz matematika, stb. a másik iskolában is. Azonkivül másképpen magyaráz, - most, érthetőbben- mint egyébként a rendes orákon. Szinte kiváltságosokként kezeli a diákokat, megkülönbözteti a jobb tanulókat. Ezt sem figyeli senki. Mit csinálhat egy tanár? Nem különorában kellene segíteni az egyébként is jobb tanulókat? A gyengébbek káráre megy ez is. Micsoda dolog ez? Hol vannak a szakfelügyelők. A tanár/úr/ eddig is "nyomta" ezeket a diákokat, most meg még így is előnyben részesiti, rendes óra alatt, a többiek kárára. Ezt is lehet egyes iskolákban, osztályokban? Ha szólnék, mégjobban lenyomná a gyerekemet! Kiszolgáltatott helyzet, és ezzel vissza is él egy pedagógus/?/. Az oktatás szégyene!

Moderálásra küldöm 3. tuti 2008.01.27. 20:18

Állítólag nem tudást, hanem képességeket mérnek. :/ Hm ... Valamikor régen volt a beiskolázandó gyerekek továbbtanulási lapján szöveges jellemzés. Nem ezt a szubjektív formát sírom vissza, de felmerül bennem a kérdées: Vajon miért nem lehet most pl. erre visszatérni oly módon, hogy az általánosban többször is bemért képességek és készségek korrekt eredményeit tüntetik fel stresszeltetés helyett?? Az én gyerekem is szétizgulta az agyát, készült, feszült, aztán nem értette, hogy miért is kellett neki felvételit írni központilag, aztán elmenni egy másik szóbeli felvételire is. Nekem ez kb. ugyanolyan "kísérleti hülyeség", mint annak idején az volt, hogy 1974-ben érettségizőknek nem voltak jegyei, csak megfelelt, meg nem megfelelt. Aztán jött a töri érettségi eltörlése egy évre.
Ugyan meddig kísérletezik még a közoktatás a gyerekeinkkel?

Moderálásra küldöm 2. $K@CY 2008.01.26. 22:41

hát mondjuk jah....én tavaly felvételiztem és szétizgultam az agyam az egész héten:S:S

Moderálásra küldöm 1. D95 2008.01.26. 14:17

Szegeny kicsik ugy neznek ki mintha az izomagnetikus szekviciok celebralis fuziojarol dolgoznanak ki egy 4es fel oras zarthelyit.
Tul nagy a nyomas ezeken a kis toproncsokon. Nem igazan ertem hogy mi a haszna egy ilyen vizsganak.



Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

HIRDETÉS

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...