Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 5°C

Feszes Carment dirigál fiatalokkal

Szeged - Kesselyák Gergely (39) dirigálja a jövő héten a Dóm tér idei operaprodukcióját, a Carment. A karmester 2004 óta a Szegedi Szabadtéri Játékok művészeti vezetője; arra kértük, összegezze, mit sikerült megvalósítania művészi programjából.
– Szerettem volna, ha az újszegedi színpadon is a Dóm térihez hasonló igényességű, művészi rangú produkciók jönnek létre. Mint a műfaj megszállottja azt terveztem, hogy ott is játszunk majd operát is. Ezt nem sikerült elérnem. Tudomásul kellett vennem, hogy a rendelkezésre álló költségvetésből – amelynek meghatározó része a bevétel – nincs lehetőség erre. A kisebb nézőtér előtt nem lehet rentábilisan drága produkciókat játszani – mondja Kesselyák Gergely. A szabadtéri művészeti vezetője úgy fogalmaz: a világ szeme a Dóm téren van, ezért az ottani produkciókból nem lehet kispórolni az Újszegedre szükséges pénzt.

– A sikeres János vitéz folytatásaként szerettem volna A varázsfuvolát meseoperaként bemutatni; sajnálom, hogy erre financiális okokból nem volt lehetőségünk. Alapvető célkitűzésünket – vagyis megmutatni, hogyan lehet a népszínház művészileg igényes színház is – sikerült megvalósítanunk. 2004 óta két nyáron játszottuk a Bánk bánt, Verdi Nabuccóját, műsorra tűztük Puccini Turandotját, most pedig a Carmenre készülünk, vagyis sokszínű az operakínálatunk. Fontosnak tartom, hogy a rendezők és a főszereplők szerencsés megválasztásával sikerült a musicalek törzsközönsége számára is vonzóvá tenni az operettet. Alföldi Róbert Csárdáskirálynője, Eszenyi Enikő Marica grófnője, a Béres Attila által színpadra állított Cigányszerelem nagyszabású, népszerű produkció volt. Abban bízom, a következő lépcsőfok Kerényi Miklós Gábor mostani Carmenje lehet – azok is megnézik majd, akik az elmúlt évtizedben Kero Dóm téri musicalprodukcióin nőttek fel. Biztos vagyok benne, hogy ez az opera is elnyeri a tetszésüket!

Kesselyák Gergely a Carment alakító Schöck Atalával a Dóm téri próbán. Fotó: DM/DV
Kesselyák Gergely a Carment alakító Schöck Atalával a Dóm téri próbán.
Fotó: DM/DV

Kesselyák Gergely szerint ahhoz, hogy a fesztivál kínálata látványosan bővülhessen, nagyobb legyen a komoly műfajok aránya, a fenntartónak három-négyszeresére kellene növelnie az éves támogatást. – Sokan magasnak tartják a jegyárainkat. Németországban sokkal kisebb fesztiválokon is négyszer-ötször ennyibe kerülnek a belépők, míg a hazai és az ottani éttermi árak között szinte már nincs különbség. Ahhoz, hogy ne kelljen jegyárat emelnünk, biztonságosan gazdálkodhassunk, továbbra is roppant fontos a musicaljátszás. Ha nyaranta egy második operát is szeretnénk bemutatni, nem lenne elég a produkció költségvetését megkapnunk, hanem ki kellene váltani azt a hatalmas bevételt is, amit a miatta kieső musical hozna – hangsúlyozza a Liszt-díjas karmester, aki a fesztivál művészi színvonalát vállalhatónak, jónak tartja. – Vannak sikeres és kevésbé sikerült produkcióink is, de ez a művészet: nem lehet mindig biztosra menni. Speciálisan nehéz feladat a Dóm tér hangosítása; sok szakembert meghallgattunk, több céget kipróbáltunk, nagyjából tudjuk, mik a fizikai korlátok. Máshol kellene lennie a főtoronynak, szükség lenne egy centersugárzóra is, ami megoldhatatlan. Volt némi javulás a hangosításban, de inkább hullámzónak lehet mondani a hangminőséget.

Debütáló címszereplő

Kerényi Miklós Gábor musicalekhez hasonlóan mozgalmas Carmen-rendezéséhez olyan fiatal énekeseket kerestek, akik nyitottak; lelkileg, zeneileg és fizikailag is mozgékonyak. – A szegedi szabadtéri presztízse szempontjából is fontos volt, hogy olyan fiatal művész alakítsa Carment, akit eddig még nem hallhatott a szerepben a közönség. Olyan hangszínt szerettem volna, amit csak egy igazi mezzo tud; Schöck Atala jó választás. Az Escamillót éneklő Lee Poulis és a Don Josét alakító Arnold Rutkowski is felfedezés lehet a magyar közönség számára – mondja Kesselyák Gergely, aki feszesre húzta az operát, mert úgy véli, a szabadtérin nehezebb hosszan fenntartani a közönség figyelmét.

Regensburgból hangmérnököket várnak

Kesselyák Gergely legutóbb Regensburgban dolgozott; az ottani fesztiválon kiváló hangminőséget tapasztalt, ezért meghívta az ottani szakembereket a Carmen vagy a Hair előadásaira. Felmérik-bemérik a Dóm teret, szakvéleményt adnak, hogyan lehetne optimális a hangosítás. A karmester szerint a hangminőség javításával tovább lehetne növelni a publikum elégedettségét.

Olvasóink írták

  • 3. Sebaj 2010. július 29. 14:17
    „Igen, egy ember, aki ilyen szakmai felkészültséggel és inteligenciával tud alkotni. Azért pedig külön dícséret, hogy képes és hajlandó az újításra, nincs begyöpesedve. Csak azok a "financiális okok" ne akadékoskodnának. Szeretem a színvonalas előadásokat. Emelem kalapoma Gergely előtt! Példát lehetne venni róla sokaknak, lehet alkotni színvonalasan így is.”
  • 2. louis 2010. július 26. 10:36
    „1. Agyi54 2010.07.25. 00:21
    "...a hangminőség javításával tovább lehetne növelni a publikum elégedettségét."
    Remélem megérem,mire nyugdíjas leszek,hogy elégedett legyek.......is.

    Hány évtized van még hátra a nyugdíjig, kedves Agyi54 ?? :-))”
  • 1. Agyi54 2010. július 25. 00:21
    „"...a hangminőség javításával tovább lehetne növelni a publikum elégedettségét."
    Remélem megérem,mire nyugdíjas leszek,hogy elégedett legyek.......is.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Sedesa fizet a Szeviép helyett

Az eljárás során kiderült, a konzorcium, illetve annak tagjai megsértették a hatályos szerződéses feltételek több pontját, vagyis a szerződött alvállalkozók a teljesítések egy részét további alvállalkozókra bízták. Tovább olvasom