Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Fittyet hánynak a KRESZ-re a Makkoserdő soron

Szeged - Közel egy éve, hogy átadták a felújított Makkoserdő sort, ám a megváltozott forgalmi rendhez azóta sem idomultak az autósok: nem adnak elsőbbséget a kisebb utcákból, jobb kéz felől érkezőknek.
„Forgalmi rend megváltozott" – három narancsszínű tábla harsogja ezt a Makkoserdő soron a Csongrádi sugárút felől érkezőknek. Hiába. Az út másik végén, a Körtöltés utca felől 30-as övezetet jelző tábla fogadja a kanyarodó autósokat – akik mégis teljesen figyelmen kívül hagyják a KRESZ-t.

Egy éve 200 millió forintból újították fel a Körtöltés utcát és a Makkoserdő sort: előbbin terelőszigetekkel és sáveltolással, utóbbin fekvőrendőrökkel igyekeztek lassítani a forgalmat – az amúgy is 30 kilométeres övezetté nyilvánított utakon. Az itt autózók szerint azonban sem a sebességkorlátozást, sem a jobbkéz-szabályt nem tartja be a közlekedők jó része.

Heizler Tamás, a Porsche Szeged ügyvezető igazgatója mindennap jár a Makkoserdő soron: innen közelíti meg cége telephelyét. Visszafelé, a Gömöri utcáról érkezve soha sincsen könnyű dolga, bár elsőbbsége lenne.

A Makkoserdő sor és a Gömöri utca kereszteződésében a Gömöriből érkezőknek van elsőbbségük, de csak ritkán kapják meg. Fotó: Karnok Csaba
A Makkoserdő sor és a Gömöri utca kereszteződésében a Gömöriből érkezőknek van elsőbbségük, de csak ritkán kapják meg. Fotó: Karnok Csaba

– Tízből két autós tartja be a szabályt, s enged el. A biciklisek, motorosok, autósok többsége azonban nem is figyeli a táblákat. Kémlelem az arcukat: a kereszteződésnél nem is néznek jobbra, nem sejtik, hogy elsőbbséget kellene adniuk. Inkább megvárom, míg elmennek. Néha mutogatom nekik a jobb kezem, integetek, nekem kellene mennem, de nem értik – mondta Heizler Tamás, hozzátéve: „minden reggel van itt valamilyen esemény, legutóbb egy biciklissel fékeztünk nagyot mindketten".

Két napot bír a tábla

– Valóban vegyes a KRESZ alkalmazása itt, de baleset tudtommal még nem történt – mondta Kalmár Ferenc, Öreg-Rókus önkormányzati képviselője. Néhányan jelezték neki: jelentősen megnőtt a forgalom a területen. Az Ősz utca előtti járdaszigeten található terelőtábla azonban nem ennek esik áldozatul – a figyelmetlen autósok döntik ki rendszeresen: a képviselő szerint „két napot sem bír ki egy tábla".

Saját statisztikánk tegnap még Heizlerénél is rosszabbra sikeredett: 10 közlekedőből csak az utolsó, egy motoros volt az, aki jobbra pillantott a kereszteződés előtt – ő sem lassított –, a többiek láthatóan nem is gondolták, hogy elsőbbséget kellene adniuk. – Még több fekvőrendőr kellene, vagy néhány napig forgalomirányító rendőrökkel lehetne átszoktatni a közlekedőket – javasolta egy másik autós, Varga Ferenc.

Nem volt jobb a helyzet, amikor a Körtöltés utca felől érkezőket figyeltük: nekik a Jakab Lajos, a Tündér és a Nádas utcából érkezőket is el kellene engedniük. Nincs is könnyű dolguk: az elsőként említett utcába például a sarki lakóháztól alig lehet belátni. A másik két utca fekvése sem túl szerencsés, bár a Nádas utcai kisbolt előtt legalább láttunk pozitív példát: egy utánfutós Ford vezetője megállt a Makkoserdő soron, hogy elengedje a jobbról érkező két kocsit – amelyek előtte türelemmel megvárták, hogy egy rájuk sem hederítő, telefonáló kopasz férfi jókora lendülettel elhúzzon előttük luxusautójával.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. ifj. Nagy Gábor 2008. augusztus 18. 09:47
    „Úgy is van, nincs ott semmiféle kitáblázása a kerékpárútnak.

    Aki mást állít, készítsen fényképet a tábláról és tegye be a fórumba.”
  • 43. ifj. Nagy Gábor 2008. augusztus 17. 19:02
    „Azt a táblázást megnézem holnap... Mert volt olyan, hogy Makkoserdő soron lakó ismerősöm esküdött meg rá, hogy van tábla, aztán kiderült, hogy mégsem, de ez már több hónapja volt.”
  • 42. Vega 2008. augusztus 17. 13:33
    „nyuszatka:
    erről már akartam írni, nagyon sokan felhozzák. menj át harminccal biciklivel egy fekvőrendőrön aztán meg autóval. melyik esetben fog az agyvelődben kikötni az ülés?:) persze ez durva példa, de a lényeg hogy a bicajos enyhén szolva jobban érzi azt, ha rossz az út. ezért hát válogat, mert neki FÁJ.
    ha kiveszed a rugót meg a lengéscsillapitót az autodbol, akkor tölem aztán ott mész ahol akarsz:)”
  • 41. nyuszatka 2008. augusztus 16. 19:50
    „Megnéztem, ki van táblázva a bicikliút.
    Ha a bicajuosok azért nem mennek rajta, mert hullámos, és nem lehet rajta gyorsan menni, felvetődik bennem, hogy én kocsival a bicajúton fogok menni, mert nem tudok gyorsan menni a fekvőrendőrök miat...:-)”
  • 40. web 2008. augusztus 16. 18:16
    „Úgy bele szerettek ebbe a fekvőrendőrbe hogy már lassan melléfekszenek.......azt hiszik,hogy ez megoldásCSAK A FIGYELMES KÖZLEKEDÉS A KRESZ SZABÁLYOK BETARTÁSA A MEGOLDÁS!”
  • 39. ifj. Nagy Gábor 2008. augusztus 16. 18:06
    „28. Géza Bácsi 2008.08.
    "Értsd már meg, hogy nem azért baj hogy a biciklisek az úton mennek mert nem szeretjük őket, hanem mert ott sokkal biztonságosabb!"

    Ez a mondta elég érdekesre sikerült, de:

    a kerékpárút városban, sok kereszteződéssel rendelkező útszakaszokon _NEM_ biztonságosabb, mintha az úton tekernénk. Annak látszik, ezt készséggel elismerem, de nem az. Mert a kereszteződésekben sokkal veszélyesebb az úttest melletti kerékpárúton átmenni, mint magán az úttesten.”
  • 38. Vega 2008. augusztus 16. 13:30
    „Serleg: magamtol fogok most idézni:
    "egyik kutya másik eb kategoria."
    nem irtam le, hogy nem lennék szabálytalan, de egyáltalán nem ezt akartam érzékeltetni, hanem azt, hogy sokszor hüjeség annyira számonkérni a kerékpárostol a kreszt. csak egyetlenegy példát irok le, hogy érzékeltessem a dolgot:
    a bertalan hidon tilos a járdán tekerni (igazából mindenhol tilos, ahol jó az út minősége. a forgalom intenzitása nem indikátor), aki ott akar átmenni annak bizony az uton a külsö sávban kell a kamionok közt felkapaszkodnia, vagy áttolja a járdán. hogy stílusos legyek, tuti fittyet hánynál a kresz-re.”
  • 37. nyuszatka 2008. augusztus 16. 09:23
    „Sziasztok!
    Én a Makkoserdő soron lakom, tehá eléggé sokat használom az utat gyalog, bicajjal, kocsival is.
    1. A gyerek kezét fogva kell kilépnem a lépcsőházból, mert gyakran száguldó biciklisek tépnek közvetlenül a ház előtt, de többször láttam már motorost is.
    2. Így a járda is kevésbé biztonságos - pl. a gyerek bicajozása kész életveszély, mert folyamatosan ordibálok vele, hogy ne lépje át a sárga csíkot.
    3. A parkolóból kitolatni sem könnyű, mert nagy lett a forgalom, és az utat használó biciklisek sm könnyítik meg a helyzetet, főleg, mert az ember nem is számít rájuk - az úton.
    4. Az autósok NEM 30-cal mennek.
    5. Minden nap 10-15 "anyázós" helyzet van a Tündér-Makkoserdő kereszteződésben.
    TEHÁT:
    ha mindenki betartaná a szabályokat, és mindenki meghozná a tőle elvárt áldozatot (bicajos zötyögjön, ha szar az út, autós lassítson, én, itt lakó, meg jobban figyelek a gyerekemre), nem lenne az ember idegbeteg, mire áthajt a környéken.”
  • 36. dova 2008. augusztus 16. 00:40
    „Serleg!
    Egyes! Üljön vissza a helyére!

    Mielőtt írogatsz, esetleg vehetnéd a fáradtságot és átnézhetnéd a szóban forgó szabályokat.
    Az hogy Te mit szeretnél az más kategória.”
  • 35. Konrad 2008. augusztus 15. 22:59
    „Humgor: pontosítok. Ott valóban van tábla, de később, ahol már az új út van (tehát nem a járdán felfestés, hanem a külön elkészített) már nincs. És ugye a tábla érvényessége pont a sarokig van. Egyébként valóban a nem rutinosokkal van baj. És a barmokkal, akik sokat mennek, de semerre nem néznek. Ilyen is van sok...
    Ezért is szeretek olyankor vezetni, amikor le van fagyva az út: akik nem tudnak vezetni, azok el se indulnak, akik meg nagyon tudnak vezetni, azok már az árokban vannak...

    Serleg: mint éppen most írtam, nincs kint a tábla, hogy kerékpárút. Ezért nem kötelező kerékpárral azon hajtani. Ha lenne tábla, akkor lenne teljesen igazad.”
  • 34. Serleg 2008. augusztus 15. 20:26
    „Vega!

    Ezt nagyon nem érzed. Van egy utca, amelyben az úttal párhuzamosan fut egy bicikliút. Neked ott kéne haladnod. Amikor nem ott mész kvázi szabálysértést hajtasz végre.

    Ugyanúgy, mint a gyorhajtó autók, akik "letolnak". Ugyanúgy. POn túgyanúgy.

    Ha szeretnél a gyorhajtó autóknak bemutatni. Igazd van tényleg. Te menj fel a bicilkiútra, és onnan mutogass.

    Az autókat meg mérje be valaki és büntesse meg. Ebben igazad van.

    Ennyi. Egyszerű.”
  • 33. Humgor 2008. augusztus 15. 20:11
    „Sziasztok!
    Kedves Konrád!
    Kedves Vega!


    Én szerdán este bicikliztem utoljára a Makoserdő soron, a Csongrádi Sgt-on jöttem át a Rózsa utca felöl. Ott ki van téve a kerékpárút tábla. Úgy van kitéve, hogy a Csongrádi sgt-on a belváros felé és a Makkoserdő sor felé is, én így láttam, de az is lehet, hogy már rosszukl emlékszem.

    Abban viszont van igazság, hogy összeségében nem jók a kerékpárutak, sok a keresztrepedés és a hepehupa, de még mindig inkább azon megyek, mert szerintem így is biztonságosabb. És tényleg nagyon rossz az, amikor autósként járok arra, és a nagyon szükre vett, szigetek között kerékpáros megy az úton. Szerintem veszélyes.

    Az is igaz, hogy Szeged kerékpárhálozat nem összefűggő. A Kálvári sgt és a Rókusi krt között például egyáltalán nincs. És sok helyen értelmetlenül vezett. Mindig félek a régi hídon átmenni a liget felé....

    Ma is mentem egy kört a városban bociklivel, a PICK szalámigyártól a Keresztöltés utcáig. Annak ellenére, hogy minden kereszteződésben, ahol nem volt lámpa lelassítottam, 2 autós nem adta meg az elsőbbséget, ott ahol erre tábla hívja fel a figyelmet és pirosan is fel van festve a bicikliút, de legalább 10 igen! Teljesen megértem a bicikliseket is és az autósakat is. Nekem tényleg szerencsém, hogy mindkét járművel sokat járok (autóval 6000km/hó) megérte mmindkét oldalt.

    Szóval nagyon megértem Vega álláspontját is, de meg kell értenünk, hogy legalább annyi hibás autós, biciklis és gyalogos van arányaiban.

    Nekem sem adják meg mindig az elsőbbséget a jobbkézszabálynál autóval, és sajnos, amilyen vagyok, néha utánnamentem az autóstársnak. És arra hivatkozott - amit már írtam.
    - De hát nekem nem is volt táblám.
    Mutattam, hogy nekem sem.

    MI akik sokat vezetűk az országban- én is Budapesten dolgozom- nem rutinból vezetünk, hanem tényleg minden kereszteződésben szétnézünk. De a helyi erő az éves 5000km futásteljesítményével és csőlátásával.... A legjobb példa erre a Széchenyi tér. Amióta a városháza mellett megváltozott a forgalmi rend....”
  • 32. Vega 2008. augusztus 15. 18:39
    „maradjunk annyiban, hogy a kerékpáros kresz és infrastruktúra nem olyan fekete-fehér, hogy azt betűről betűre kellene követni. az ominozus helyen van kemeny kb 150 méter kerékpárút, amit szabályosan használjak mert az igy van megirva a nagy könyvben (én kb ennyi részt használok belőle). aztán ha vége ennek a szakasznak akkor mivan? akkor lép életbe az, hogy kezeljem rugalmasan a szabályokat és a helyzeteket az autosok javára (sokszor a nagybötűs kreszt megszegve). kénytelen vagyok, élni akarok. itten van a kettős mérce kérem.
    ha valaki tizenöttel kacskaringozik az autouton az tényleg nem fair, de egy fekvőrendőrökkel tarkított harmincas övezetben harmincöttel tekerve kvázi megakadályozni a gyorshajtást az egyik kutya másik eb kategoria. és akkor ugye nemis beszéltem arról a forgalomszervezésről ami direkt életveszélyes helyzetbe hoz engem. ne én legyek már elővéve na.
    olyan vicces amikor napi szinten majdnem megöl pár autós (pl. a petöfi sándoron a kerékpáruton), látom mennyi állatságot müvelnek egymás közt is, aztán odajön valaki és megkérdi tőlem: de a zebrán ugye tolod a kerékpárt?
    nem is tudom miért kell ezt megmagyaráznom.

    Géza bácsi:
    az én érdekem az, hogy ne száguldozzanak ott az autok, ahol tilos nekik (és még értelmetlen is a fekvőrendőrök miatt). amugy jöttek már szembe ifával is a józsef attila osztott kerékpárutján...

    Taliga:
    igen, ott gyorshajtok. gondolom ez a legnagyobb bajod az egészben:) irigyellek akkor.”
  • 31. Konrad 2008. augusztus 15. 18:07
    „Kedves Humgor!

    "-Aki azt állítja, hogy rossz a kerékpárút: hazudik, nem egy német kerékpárút, de egy fokkal sem rosszabb, mint Szegeden a többi."

    A többit nem ismerem, ezt igen, mert errefelé járok néha. Hidd el, ha 20-nál gyorsabban mész, akkor már használhatatlan. Lehet, a többi is a városban ilyen. De akkor miért nem jelzik ezt minden létező módon a városnak? Most akarnak megint pár km-nyi kerékpárutat építeni, nem kellene inkább felújítani abból a pénzből? Vagy megint okosabbak a politikusok?

    "-Aki azt állítja, hogy nincs kitáblázva az is hazudik. Ki van táblázva a kerékpárút és fel is van festve a megfelelő helyen. (az megint más kérdés, hogy a vakhangya gyalogos meg azon megy...)"

    Tény, jelenleg Bp-en vagyok, és a kerékpárutat utoljára tegnap este 9-kor láttam. Akkor még nem volt kitáblázva. Ha azóta változott, igazat adok neked. Felfestés viszont valóban van, de annak nincs kényszerítő ereje.

    "-Akinek meg nem ér meg kb 400Ft-ot az élete (hátsó piros világítás minimum) ,attól meg egyszerűen el kell venni a biciklit."

    Teljesen igazat adok neked!

    Egyébként mivel szüleim pont ezen a részen laknak, látom mi megy ott nap-mint-nap. Még balesetet is láttam, igaz, nem jobbkezes baleset volt, hanem bolondsuzukis szembesávban gyorsanhajt típusú. Viszont az elgondolkoztató, hogy fültanuja voltam olyan esetnek, amikor a majdnem elütött autós a kurvaanyázó másiknak annyit mondott: "jobbkézszabály", akkor az azt be nem tartó nő visszakérdezett a mellette ülő pasijának: "az mi?"...”
  • 30. Taliga 2008. augusztus 15. 18:06
    „Vega!


    Ha Te a bicikliút ellenére az úton mutogatsz az autóknak, akkor lehet, hogy nem érzed, de Te vagy egy kicsit eltévedve.
    Ja és ha 35-tel mész 30 helyett, akkor Te is gyorhajtó vagy nem?”
  • 29. Rafael N 2008. augusztus 15. 17:58
    „Tanulságo sorok.


    Ugyanannyi vakhangya van a biciklisek, a gyalogosok és az autósok között is. Nem kell egymásra mutaogatni, mindenki előbb saját helyén tegyen igazságot.

    1, gyalogos: nem mászkálok át a négysávos körütakon keresztbe a zebrától 10kmre, a szágoldó autók között. (pl nagykörút)
    nem mászkálok a felfestett kerékpárúton

    2, biciklis: ahol van kerékpárút, ott ott megyek. Elől-hátúl kivilágítva. Kereszteződésekben én is lassítok, nem száguldok ki a sövény közűl 40-el. Ha az úton megyek én is ismerem a táblákat.

    3, autós: városban nem nyomom neki mint bolond tehén az olajtot, mert körülöttem tele van törékeny puhatesűekkel (gyalogos, biciklis). Nem parkolok bicikliútra, járdára és tilos helyre. És ismerem a kreszt. Majd az autópályán nyomom neki.

    És igen is, az összes vakhangyát meg kellene büntentni, nemcsak ha autós, hanem akkor is ha biciklis vagy gyalogos!”
  • 28. Géza Bácsi 2008. augusztus 15. 17:52
    „Vega!


    Na ez az igazi kettős mérce!

    Andalogsz a bicikliddel a szűk autóúton, és beszológatsz az autósoknak. Miért nem mész fel a bicikliútra (ahol van)

    Értsd már meg, hogy nem azért baj hogy a biciklisek az úton mennek mert nem szeretjük őket, hanem mert ott sokkal biztonságosabb! A TE érdeked. Gondolj belem Te írtad, hogy száguldoznak az autók körülötted. A bicikliúton táncsak nem jönnek autók szembe?”
  • 27. Humgor 2008. augusztus 15. 17:46
    „Kedves Vega!

    Nem vagyok a barátod.

    És igen kettős mérce, csak ezt Te alkalmazod. MIért mutogatsz az autóknak az úton, amikor neked a bicikliúton a helyed?! Igen kedves Vega, kettős mérce. Nálad!

    És egy ki pontosítás. ÉN is rengeteget járok Szegeden kerékpárral, azon a szakaszon is. Többet, mint autóval.

    Ez a poszt, a hangvétel Téged és a hasonló embereket minősít. Hiszen mindannyian tudjuk, hogy a közlekedés összes szereplője szokott szabálytalankodni. Ez a hely is alkalmas lehetett volna a véleménycserélésre.

    A dolog egyeszerű, a bicikliseknek a kerékpárúton a helye- így olyankor nekem is. Mellesleg ilyenkor elsőbbége is van a bicikliseknek többször. Ha valkinek pedig egy erre merőlegesen lévő utcában van dolga, akkor természetesen letér a bicikliútról és megy arra.
    A biciklisnek kötelezően -így nekem is- kivilágítva kell közlekedni, ez a saját és mindenki érdeke, a bicikliúton, ahol az van.

    De az a minimum, hogy ha biciklivel éjszaka az úton nyomod világítás nélkül, akkor legalább a töled jobbkézfelől közlekedő autónak megadod az elsőbbséget, ha jobbkézszabály van.

    Ennyi. Autóval pedig az ember menjen normálisan, és attól még, hogy nincs táblája, ne gondolja azt, hogy a másiknak pedig van!!

    Én soha nem parkolok kerékpárutra, járdára, mert az autósok többségével ellentétben Szegeden rengeteget járok biciklivel, és nagyon átérzem a kerékpárosok és a gyalogosok sorsát. Nekem is tele van a tarisznyám a bicikliúton parkoló autókkal meg ott piknikező gyalogosokkal, de ettől még nem mászkálok ki az autók közé, magara nézve nem érvényesnek tartva kreszt. És naem mutaogatok nekik.

    Te is csak akkor tehetnéd meg ha szabályosan közlekedsz. Csak akkor.”
  • 26. Vega 2008. augusztus 15. 13:45
    „Humgor: nekem (és valszeg nem csak nekem) az utam legtöbbször a jakab lajoson át vezet ahova mostmár be lehet hajtani szabályosan a makkoserdő sorrol kerékpárral, mert kinntvan a kiegészítő tábla. a bicajutról nincs rávezetés, igy kb 2 méteres sávban kivan kopva teljesen ott a fű, a bicajutrol az ott parkolo autok mögül kell kimenni és akkor nemis említettem mivan ha esik az eső. szimplán kitenni a behajtani tilos alá a kerékpáros kiegészítést könnyű volt, de hogy majd hogy lehet ráhajtani az meg rátok van bízva. ennek az eredménye meg is látszik. én személyszerint ezen a szakaszon a megengedettnél gyorsabban tekerek, de mehetnék hetvennel is, akkoris letolna mindenki, ez tipikus. a tanulovezetövel is ez van ugye. ha a kerékpáros tartson be minden szabályt (az élete árán is), akkor az auto is csak annyival menjen amennyivel neki szabad. én mutogatok hogy ha 35-tel tekerek akkor te milyen jogon tolsz le és ő mutogat hogy nemérdekel takarodjál a bicajutra. kettős mérce barátom.”
  • 25. kitta 2008. augusztus 15. 13:33
    „ahogy modod, átgondolatlan. Mindig találkozom forgalommal szemben jövőkkel, s olyankor többnyire még nekik áll feljebb.”
44 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Óriáskonvoj hozta a kassai kincseket Szegedre

Szeged - Államfőknek kijáró biztonsági intézkedések mellett hozták tegnap délután a Móra-múzeumba a… Tovább olvasom