Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 2°C Még több cikk.

Fizetős marad az M43-as szegedi elkerülője

Csongrád megye - 2011-es átadásakor nem sikerült ingyenessé tenni az M43-as sztráda Szegedet északról elkerülő 7 kilométeres szakaszát. Pécsi példát találtunk arra, hogy a jövőben sem lesz díjmentes elkerülő az országban.
– A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem tervezi a díjmentesen igénybe vehető útszakaszok körének bővítését. A Pécs déli elkerülő út az e-útdíjas és e-matricás rendszerben is fizetős M60 folytatásaként épül meg – ezt válaszolta a bama.hu-nak Arzt Gergely, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályvezetője.

Ingyenszakaszokat 2008 előtt jelöltek ki

Az M5-ös sztráda 2005 decemberében ért el Szegedre: ekkor egy füst alatt megépült az M43-as M5 és 5-ös út közötti 3 kilométeres szakasza is, amely máig ingyen használható. Mint ahogy ingyenes lett és maradt is
a 2006 márciusában felavatott M5-ös Szegedet elkerülő, országhatárig elérő 15 kilométeres része. Díjmentes az M1 Győrt és Mosonmagyaróvárt, az M3-as Hatvant, Nyíregyházát, az M35-ös Debrecent, az M5-ös Kecskemétet, az M7-es Székesfehérvárt elkerülő szakasza, valamint a teljes M0-s.
Pécsen még kész sincs – 2015 tavaszára ígérik az avatást –, de már nagy a visszhangja annak, hogy fizetőssé teszik a Kertváros tehermentesítésére tervezett elkerülő utat – amelyet már 2012-ben át kellett volna adni. A pécsiek a korábbi ígéretek alapján abban bíztak, hogy hasonlóan más nagyvárosok elkerülő útjaihoz, itt sem kell majd fizetni.

Holott 2008 óta nem jelölnek ki ingyenes szakaszokat a hazai sztrádákon és gyorsforgalmi utakon. A Csongrád megyében élők is hiába lobbiztak azért, hogy díjmentesen lehessen autózni az M43-as Szegedet elkerülő, az 5-östől a 47-es főútig elérő közel 7 kilométeres szakaszán. Lassan feledésbe merül, mekkora elégedetlenséget váltott ki a döntés, amely az M43-as 2011. áprilisi átadása kapcsán derült ki. Botka László országgyűlési képviselőként és szegedi polgármesterként kérte az ingyenességet, megindokolva, hogy a díjfizetés miatt jelentős forgalom zúdul a városra.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium akkori infrastruktúráért felelős államtitkára levélben közölte vele, hogy az elmúlt 3 évben nem jelöltek ki újabb díjmentes szakaszokat a gyorsforgalmi úthálózaton, például az M7 és az M6 mentén sem. – Nem célunk újabb díjmenetes szakaszok kijelölése a gyorsforgalmi úthálózaton, hanem a jelenlegi díjszedési rendszer alapvető átalakításával egy igazságosabb, a használó és szennyező fizet elv alapján működő rendszert kívánunk mielőbb hazánkban is megvalósítani – állt a levélben.

Az M43-as autópálya átadása óta üröm az örömben, hogy hogy az elkerülőért is funkcionáló pályaszakaszaszért is fizetni kell. Fotó: Karnok Csaba
Az M43-as autópálya átadása óta üröm az örömben, hogy hogy az elkerülőért is funkcionáló pályaszakaszaszért is fizetni kell. Fotó: Karnok Csaba

Botka úgy érvelt: a díjfizetési kötelezettség „ellenkezik az autópályák építése során eddig már tapasztalt szabályozással, miszerint nagyobb városok mellett haladó – elkerülő útként is funkcionáló – pályaszakaszok ingyenesen használhatók".

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ninovei költő verselt Deszkről

A Deszk és Ninove tízéves kapcsolatáról szóló vers magyarul és flamandul is olvasható a belgiumi város önkormányzati hivatalának falán. Tovább olvasom