Délmagyar logó

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 14°C | 24°C Még több cikk.

Folyami hajózás - elúszott remények

Szeged – Szegeden jelenleg egyetlen sétahajójárat működik, a sporthajózás iránt pedig szerény, de folyamatos az érdeklődés. A folyami áruszállítás bár környezetbarát, rendkívül lassú, és a Tisza mint lehetséges közlekedési útvonal ma gyakorlatilag kihasználatlan.
Késve indulunk a szerbiai Magyarkanizsára, mert az egész szegedi nemzetközi hajóállomást elfoglalta a Tisza alacsony vízállása és egy zárlatos zsilip miatt Szegeden ragadt francia utasszállító luxushajó, a Victor Hugo. A Danuvia séta- és rendezvényhajóra a külföldieket szállító hajón keresztül, kalandos módon jutunk föl. A recepció után jobbra fordulva a napozó fedélzetre lépcsőzünk, majd egy rendkívül meredek szögben elhelyezett pallón óvatosan lefelé araszolva jutunk a sétahajó fedélzetére. A 130 fő befogadására képes 30 méter hosszú hajó 12 hengeres motorja beröffen, lassan távolodni kezdünk a kikötőtől.

Az utazást a Szegeden jelenleg egyetlen sétahajójáratot üzemeltető cég, az Előre Vízisport Kft. szervezte. Indulás előtt az ügyvezető mutatkozik be. Idén öt járatot indítanak Magyarkanizsára. Nyilas Mihály, Magyarkanizsa polgármestere arról beszél, Horgos és Röszke mellett a Tiszán is szükség lenne egy határátkelőre. – A Tisza összeköt minket. A szerb turisták is szívesen jönnének Szegedre, ha enyhülnének az adminisztrációs nehézségek – mondja a Tisza-parti kistelepülés első embere.

Folyami hajózás - elúszott remények. Fotó: Arany T. János (galéria)

Az érkezés

Az utazás eseménytelenül telik, a 10 óra 40 perces indulás után alig több mint fél órával, negyed tizenkettőkor jön az SMS: Üdvözöljük Szerbiában. Az utazás ideje alatt Tarnai Gábor, az üzemeltető cég ügyvezető igazgatója elmondja, tavaly két járatot indítottak, azok sikerén felbuzdulva döntöttek úgy, idén öttel próbálkoznak. Ötszáz szegedit szeretnének kivinni, és ugyanannyi szerb turistát hozni.

A cég másfél éven át egyeztetett a Zentai Révkapitánysággal. A legnagyobb problémát a bürokrácia és az azzal járó adminisztráció okozta. A Magyarkanizsa által üzemeltetett határátkelőn nincs 24 órás szolgálat. Mivel a fizikai határ és a hivatal nincsen egy helyen, előre be kell jelentkezni.

Folyami hajózás - elúszott remények. Fotó: Arany T. János (galéria)

A Karib-tenger hajói

Az Allure of the Seas jelenleg a világ legnagyobb luxus utasszállító óceánjáró hajója, holtversenyben a testvérhajójával, az Oasis of the Seas hajóval. A hajót a Royal Caribbean International üzemelteti. Hossza 360 méter, az utasok számára 16 szint van megnyitva. Építési költsége 2006-os árakon számolva 1,2 milliárd amerikai dollár volt. A hajón a szokásos éttermeken, bevásárlóközpontokon kívül egy kétszintes táncterem, egy 1380 férőhelyes színház és egy műjégpálya is található. A hajón egy ötéjszakás Karib-tengeri kirándulásra Floridából a Bahamákra, majd a mexikói Cozumelbe már csak 2014 őszére lehet jegyet foglalni. A superior tengerre néző erkélyes kabinban a részvételi díj két főre közel 1500 euró, azaz valamivel több mint 400 ezer forint.

A magyarkanizsai kikötőből a töltésen sétálunk a körülbelül egy kilométerre lévő Balkán Csárdába, ahol bemutatják Magyarkanizsát, pálinkával és borral kínálnak.

Áruszállítás

Szeged 2007-es közlekedésfejlesztési koncepciójában az olvasható, hogy a Tisza mint lehetséges közlekedési útvonal ma gyakorlatilag kihasználatlan, a szegedi medencés kikötő, amely az ország öt közforgalmú kikötője közül egyetlen a Tiszán, jelenleg alig tölti be funkcióját. A folyó eredményes közlekedési célú hasznosítását akadályozza, hogy nincs nemzetközi vízi úttá nyilvánítva, továbbá középső szakaszán (Csongrád és Szolnok között) az elvárt 2,5 méteres hajózó vízmélység nem biztosított. Egy nevének elhallgatását kérő szakértő szerint a helyzet azóta sem változott. – 35 éve álmodták meg a medencés kikötőt, azzal a céllal, hogy majd összeköti a vasúti, közúti és vízi közlekedést. Nos, a vasút pályaengedélye lejárt, a közút pedig soha nem készült el. A Maty-éri evezőspálya és a vasúti felüljáró után lévő körforgalom vakága vezetne oda. Amíg a csongrádi vízlépcső nem épül meg, addig a Tisza kiszámíthatatlanul hajózható – magyarázza a szakember.

Probléma a vízállás

A kamionok vasúti szállításáról bebizonyosodott, hogy hiába környezetkímélő, rendkívül lassú. A vízi szállítás környezetbarát és gazdaságos, de még a vasútnál is lassabb, illetve ha nem arra kell vinni az árut, amerre a víz folyik, használhatatlan. Alacsony vízállásnál a homokpadok miatt hajózhatatlan a folyó, magasnál pedig a nagyobb úszóművek, mint például a francia Victor Hugo, nem férnek el a híd alatt.

Folyami hajózás - elúszott remények. Fotó: Arany T. János (galéria)

Elhivatott sportosok

– A vizsgadíjak emelkedése megtizedelte az érdeklődők számát – kezdi Kipper György, az ismert szegedi vitorlázó. A Tiszavirág Sportegyesület elnöke hozzáteszi, szolid, de folyamatos az érdeklődés a tanfolyamok iránt, amelyet havonta indítanak. – Sajnos el kell hagynunk a medencés kikötőt. Vagy a Partfürdőre, vagy a régi téli kikötőbe költözünk, de ez a vitorlássport iránti elkötelezettségünket és elhivatottságunkat nem befolyásolja – teszi hozzá a vitorlázó.

* * *

Elúszik az uszadék

A Tisza szerb szakaszán több helyen hatalmas uszadékfák sorakoznak a part mentén. Kipper Györgytől megtudtuk, Szerbiában, Magyarországgal ellentétben nem tilos az uszadékfák kihalászása. Áradáskor csónakkal bemennek a sodródó fadarabokért, kikötik, felcímkézik a fákat, majd amikor leapad a folyó, kitermelik azokat. Magyarországon az uszadék az állam tulajdona.

Olvasóink írták

  • 12. nemjoezigy 2013. június 16. 21:57
    „A pénz nélküliség mindenre elég indok.? 1988-1998 közt a MAHARTnál dolgoztam kotróhajón. Nem tudom ma mennyire megy ez a munka, ha az építőipar stagnálása miatt a sóder bányászatra nincs igény. De azért a vízi közlekedés biztosítása és a part védelem (a Balatonon is) azért indokolná, hogy a kotrásokat folyamatosan és tervszerűen végezzék. A gazdagok befektethetnének ebbe. (habár tudom, hogy naiv vagyok és a hazáért ezt sem teszik meg, mind ahogy mást sem adnak vissza népnek, amit egyébként elvettek és abból gazdagodtak meg!)”
  • 11. gubanc 2013. június 16. 21:44
    „Sok a marhaság a cikkben. Aki a bürokráciával vádolják a révkapitányságot életükben nem utaztak hajóval. Ez nemzetközi előírás. Én 10 évig voltam velük baráti kapcsolatban és most is barátok vagyunk. Tudomásul köll venni, amit a törvény mond. A forgalom hiánya az utazási irodák lustasága, mög pesszimizmusa. Senki sem tud értelmes "csomagot" olcsón előadni. A jót ettünk, meg jót ittunkkkon kívül csak a hoztunk piát, meg cigit a program és nulla a reklám.”
  • 10. szöszi 2013. június 16. 19:45
    „9. _csutak_ 2013.06.16. 18:37
    Mi egyszerűen pancserek vagyunk.... Bármi ami közlekedés, marhára nem értünk hozzá... tök mindegy hogy úttest vagy víz... Talán kotorni kéne a Tiszát, és akkor nem verné be egy hajó sem a fejét! De mikor a Dunát nem kotorják, mit várunk?

    Még ilyen marhaságot! Régen ugyan hogy hajóztak akkor? Átrepülték a hidat? Vagy egy csomó régi szegedi fotó, amin még javában látszik hogy arra használták a folyót, amire való. Érdekes, hogy akkor sikerült?”
  • 9. _csutak_ 2013. június 16. 18:37
    „Hollandiában, Belgiumiban minden csatorna hajózott!
    Nem folyó, csatorna.
    Mi ilyen gazdagok vagyunk :(”
  • 8. szöszi 2013. június 16. 18:06
    „Vicc, nemzetközi hajóállomásnak nevezik azt, ami nincs nemzetközi vízi úttá nyilvánítva? Idiótaság... Meg ez az egész. Egyetlen hajókirándulás van, az is 1 órás max. Ennél azért többre is futhatná, nem igaz hogy nem lehet az útvonalat meghosszabítani, mondjuk Csongrádig, vagy legalább kétféle kirándulási lehetőséget biztosítani. egy rövidebbet és egy hosszabbat, legalább szombatonként nyáron! Tök béna az egész. Itt van nekünk egy Tisza, máshol ahol nincs, mindent megadnának érte, és hihetetlen hogy eltékozolják a kiaknázatlan lehetőségeket. Kifogás kifogás hátán... ugyan. Ez a szerbiába átutazás is kifogásokkal tarkított. Mondjuk a szerbek idiótábbak még nálunk is... De biztosan lenne rá igény, akár vonat helyett is biztos szívesen használnák a hajóközlekedést.”
  • 7. Pandora 2013. június 16. 17:12
    „3. csonakos 2013.06.16. 14:47

    olyan drága, hogy inkább csónakkal menj :)
    http://www.hajokirandulas.hu/hu/szeged/programok/”
  • 6. tol 2013. június 16. 17:10
    „kedves medaschrek, azóta jó nagy <moderálva> lettél, már megbocsáss!”
  • 5. tol 2013. június 16. 17:07
    „mit nem adna Pécs vagy Debrecen egy ilyen természeti kincsért, a szegediek meg csak nézik bambán a Tiszát. Szomorú állapot...”
  • 4. mediashreck 2013. június 16. 17:00
    „Emlekszem Szegeden sertültem.
    Pölyhödzött a nemi szervem.

    Ugy 1966 lehetett, ott a Tisza-parton nyaranta volt
    -"papucs"-motorcsonak verseny!
    Szaguldoztak a versenyzök Romaniabol, Bulgariabol es Csehszlovakiabol...!
    A Mora-muzeum mellett kellett 6,- forint belepöt fizetni.

    Ma, hol vannak a papucsok...?
    :)”
  • 3. csonakos 2013. június 16. 14:47
    „Lehetne egy napos Csongrádra menő fölmérést is végezni! Persze az ár nem mindegy! Biztos lenne rá igény! Valami reklám, weboldal ahol lehet látni mikor és mennyiért megy Szerbiába ez a hajó?”
  • 2. mediashreck 2013. június 16. 14:34
    „Egy kerdesem lenne:

    Az "uj-Hungaria" (allitolag ma Novotel, nos vele szemben volt a 30`-as evekben a "financia")
    az akkori adohivatal, az a sarki epület, sarga.
    Na, az en gyermekkoromban (ugy az 1960-as evek) az valami "titkarnökepzö" (?)
    iskola lett.
    (ott, a környekben születtem fel, lattam is ott sok gyönyörü hölgyet,
    de hogy az milyen iskola, kepzö volt, ma sem tudom.)

    Na.
    !970-es evekben ott volt a Hatarörseg Tiszafelöli oldalon, az alagsorban az irodajuk.
    (engem persze ismertek)

    Volt egy Volvo (!) gyönyörü, gyors motorcsonakjuk a hataröröknek, es egyszer megengedtek nekem, hogy
    beleüljek!
    (le is vittek a hatarig!)

    Ma is örömmel gondolok a Magyar hatarörökre!

    Ma is ott vannak?”
  • 1. mediashreck 2013. június 16. 14:07
    „Szegeden egy hajoskirandulas a Tiszan olyan elmenyes lehet,
    (Algyö es a Boszorkanysziget között), mintha

    Nevadaban a Grand Canyon-ban egy biciklitura...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szirénázó mentőautónak ütközött egy Golf a Csongrádin

Egy balesethez tartott az a mentőautó, amellyel egy Golf ütközött a Csongrádi sugárút és a Rózsa… Tovább olvasom