Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 1°C | 8°C Még több cikk.

Forgalmi buktatók Szegeden

Aki Szegeden megtanul autót vezetni, utána bármelyik városban boldogul – legalábbis így tartja az egyik oktató. Tény, hogy nem könnyű ebben a városban autózni, gyakran éppen az álmos, lassú, enervált sofőrök miatt.
Életszerű helyzetekben – csúcsforgalomban – is tanulniuk kell a kezdőknek Fotó: Segesvári Csaba
Szűkös körforgalmak, logikátlanul kialakított kereszteződések és bicikliutak, fák takarásában álló közlekedési táblák. Gyakorlott autóvezetőknek is égnek áll a haja ezektől, pedig Szegeden sok van belőlük. A kezdőknek, az autóvezetést tanulóknak igazi próbatétel a szegedi közlekedésben helytállni. Kormányos Árpád autósiskolájában vezetési órán vettünk részt – egyszerre figyelhettük a szegedi autósokat a szakember és a „mazsola" szemével.

Dávid tanulóvezető mögött kapunk helyet. Beállítja a tükröket, kuplung, kis gáz és már indulunk is a Mérey utcából. A Mars térnél egy szűkös utcába kanyarodunk, az oktató már mondja is: – Nem telik el nap, hogy egyirányú utcában ne találkoznék szembejövővel! És tényleg, jön, szembe. Dávid lassít.

Több olyan kereszteződést is érintettünk, ahol viszont nem értettem, miért lassít a tanuló. A Veres ács és a Nemes takács utca, valamint a
Álmos város

Szegeden nem csak a tanulók csorognak lassan. A gyakorlottabb, ügyesebb vezető nem is érti, hogy miért kell még hosszú másodpercekig várni, hogy elindulhasson, miután zöldre vált a lámpa. Vagy: aki nem mer negyvennél többel menni, miért a belső sávokban sétakocsikázik. Az oktatók többsége állítólag a lendületesebb vezetéshez szoktatja a kezdőket. Bevett szokás a forgalmi vizsgákon, hogy aki nem veszi fel a közlekedés ritmusát és indokolatlanul lassan halad, az próbálkozhat újra.  
Veres ács utca és a Kálvária sugárút kereszteződésben a fák lombjai mögött bújik meg az „elsőbbségadás kötelező" tábla. Szintén a zöld levelek takarásában áll az a tábla is, amelyik a Kossuth Lajos sugárúton, a kórház előtt jelzi, hogy a külső sáv kizárólag a buszoké. Ezt jól látható helyen és legalább egy kereszteződéssel előbb kellene jelezni.

Kormányos Árpád szerint a biztonságos közlekedéshez sok minden kell, de leginkább: hely. – A szegedi körforgalmak kilencven százaléka „gyárilag" hibás. Túl szűkösek és kiszámíthatatlanok – állítja az oktató. De ezeknél kritikusabb pontokat is tud az utakon. Azt mondja, sok városban járt már, de szerinte kifejezetten szegedi sajátosság, hogy a nagykörúti csatornafedők épp a keréknyomban vannak... A Csongrádi sugárúti, legújabb bicikliútról is megvan a véleménye, de ezt már megírta az újság – mondja.

Tanuló és oktató is egyetért abban, hogy a többi autós türelmetlen és agresszív a kezdőkkel szemben. Főleg, ha reggeli csúcsban, például a Szent István térnél, a sóderrakások és az útépítő gépek között próbál evickélni „az a szerencsétlen amatőr". – Életszerű helyzetekben kell megtanulniuk vezetni – magyarázza Kormányos Árpád, miért kormányozzák az oktatók a tanulókat csúcsforgalomban is olyan helyekre, amelyek a gyakorlottak idegeit is próbára teszik.

Az oktató úgy gondolja, aki Szegeden megtanul vezetni, utána bárhol boldogul. – Voltak tanítványaim, akiknek a fővárosi forgalomban kellett vizsgázniuk és helyismeret nélkül, csak a táblák alapján hibátlanul vették az akadályokat – mesélte. Az igaz, ismerte el, hogy a mai tanulóvezetők „kevésbé gyakorlatiasak", mint mondjuk a tíz évvel ezelőttiek. Többségük feláll a számítógép elől és úgy ül be vezetni. De éppen ezért – még több türelmet igényelnének.

Győri Nikolett

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötven- és ötszázforintos 1956 tiszteletére

Újabb évfordulós emlékpénz kiadását jelentette be a Magyar Nemzeti Bank. Érméből hárommal,… Tovább olvasom