Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 20°C Még több cikk.

Forró fogadtatás buszon, villamoson

Szeged - Saját bőrünkön teszteltük a kánikulában a szegedi tömegközlekedési eszközök klímáját. Ültünk FVV 1200-as és Tatra villamoson, Mercedes és Ikarus buszokon. Szondáztattunk és hallgatóztunk is. Minden járművön tíz percig utaztunk: mértük az utastér hőmérsékletét.
Ablak mellett és árnyékban: a szegedi tömegközlekedést használók többsége így utazott a tegnapi kánikulában – lapunk utcai hőmérője 32-34 fokot mutatott – a többségében klimatizálatlan villamos-, troli- és autóbuszjáratokon.

A 4-es villamoson először egy párbeszédre lettünk figyelmesek: egy fiatal lány mesélte barátjának, hogy csak nyitott ablak mellett viselhető el a levegő. Néhány napja ugyanis egy idős asszony a közelében levő összes ablakot behúzatta vele: elmondása szerint a hőmérséklet ezután kibírhatatlan volt. Mi a Szabadkai úti végállomásnál a jármű árnyékosabb fertályában foglaltunk helyet. Egy, a Vám térnél felszálló asszony már beletörődve vette tudomásul: a Tatra hűvösebb oldala megtelt. Utóbb kiderült, hogy a tegnapi nap legüdítőbb járművén utaztunk: 32,9 fokot mértünk, ami megfelelt a kinti hőmérsékletnek. Ezt a villamos rengeteg ablakának tudtuk be: a huzatban még kellemesebb volt a hőérzetünk, mint a szabadban.

– Hát, meleg, az van – válaszolta Pamuk Petra már az FVV 1200-ason. A 3-ason utazó lány szerint itt nehezen nyílnak az ablakok, ezért elsősorban az árnyékos oldal adhat enyhet az utasnak. Mi 35,9 fokot mértünk. Az igazi szaunaérzést az egyik csuklós 8-ason éltük át. Az Ikaruson összesen hat apró nyitott ablakot számoltunk meg, ami ahhoz sem volt elég, hogy minimális légmozgást idézzen elő. – Sokszor járok ezen a vonalon, ahol többnyire sikerül klímás járatokat kifognom. Hát ez most nem ilyen – mondta egy programajánló füzettel magát legyező Tóth-Kovács Linda. A járat a maga 36,6 fokos hőmérsékletével a legforróbb jármű díját nyerte el.

Egy SZKT-s Mercedes Citaro. Majdnem 36 fokot mértünk a tegnapi hőségben, pedig van klíma a járművön. Fotó: Frank Yvette
Egy SZKT-s Mercedes Citaro. Majdnem 36 fokot mértünk a tegnapi hőségben, pedig van
klíma a járművön. Ugyanakkor képünkön is látható, nyitva vannak az ablakok.
Így viszont nehéz a légkondi dolga. Fotó: Frank Yvette

Sokáig vártunk az első klimatizált Mercedesre, de már a járműre fellépve éreztük, hogy nem érzünk semmit. A klímás buszon 35,9-36 fokot mértünk. A vezető azt mondta: ő bekapcsolta a légkondit, de a jármű csak ennyire képes. Ahogy láttuk: tegnap délután a nap legmelegebb szakában a 8-as vonalán három klimatizálatlan és kettő klímás jármű közlekedett. Levezetésképpen egy 76-os buszra pattantunk fel: a digitális hőmérő majdnem 36 fokot mutatott tíz perc után.

– A Szegedi Közlekedési Társaságnak öt klimatizált autóbusza van, amelyek a nyolcas vonalán működnek – mondta Dózsa Gábor. Az SZKT igazgatójától azt is megtudtuk: Magyarországon jelen pillanatban nincs klímás troli. – Nyár közepére elsőként nálunk működik majd az a négy belőlük, amelyekben az utastérben klíma is lesz – magyarázta. Jelen pillanatban a villamosokban sincs hűsítő levegő az utastérben. Mindössze hat csuklós Tatrában fúj a szellő: a vezetőfülkében. Csányi Jenő, a Tisza Volán divízióvezető-helyettese elmondta: flottájukból mindössze négy szólóbuszuk klimatizált. Az ok prózai: a működtetés jelentősen megnövelné a járművek üzemanyag-fogyasztását.

Olvasóink írták

  • 15. levelin 2008. július 07. 06:04
    „Naponta használom a tömegközlekedési eszközöket.
    Meleg van ez tény.Nyár van,ez is tény.
    Kitartás,még néhány hónap,és már azzal töltik meg az újságot,hogy hideg van,és a sofőrök nem fűtenek.
    Akkor majd hideg lesz,és tél.
    Mi meg birkák vagyunk,mert ugrunk mindenre.
    A szösztől fuldokló városról szóló cikk is ilyen volt...”
  • 14. k 2008. július 06. 00:27
    „Köszi az infot, bár az újságírótól vártam volna el h válaszoljon!!

    Majd ha több pénzt áldoznak mindkét cégnek majd akkor, addig ez van amink van!! Sztem más városokhoz képest azért előrébb vagyunk!”
  • 13. joy 2008. július 05. 01:00
    „-1. Ha nyitva az ablaxart se ér a klíma!
    -2. Ha minden megállóban ki kell nyitni az összes ajtót, akkor szintén kidől a hideg az utcára.

    Buszokra tényleg drága lenne utastérhűtést üzemeltetni, de a légcserét biztosítani kellene!”
  • 12. csanyiv 2008. július 04. 21:44
    „911: Ez egy "szakértői" cikk itt a DM-ben. A tények nem nagyon rúgnak labdába, a részletek elsikkadnak... :)”
  • 11. *911* 2008. július 04. 21:02
    „Azért vannak ám ferdítések ebben a cikkben. Felhívnám a tisztelt újságíró figyelmét, hogy az a Citaro amelyiken utaztak a 8-as vonalon, NEM rendelkezik utastéri klímával, ezért nem értem a jármű pocskondiázását. A T6A2-es típusú villamossal kapcsolatban valóban igazuk van, nagyon jól szellőzik, remekül áramlik benne a levegő. De, hogy ne legyen ilyen jó, az SZKT megkezdte ebben a típusban az ablakok cseréjét, így hamarosan a szellőzés ezekben a járművekben is a felére fog csökkenni. Jelenleg egy ilyen jármű közlekedik ebből a típusból új ablakokkal, ez pedig a 906-os. Kíváncsi lennék arra, hogy miért csak az SZKT járműveivel foglalkoztak kiemelten? Megnéztem volna a hőmérőt mit mutat egy új Mercedes conceto, vagy egy Ikarus 412-es autóbuszon. Nem értem miért mindig csak az SZKT leszégyenítésére vannak kihegyezve ezek a cikkek, holott a Volánnak mint ahogy a cikkben is áll, csak 4 klímás busza van, ezzel szemben az SZKT-nak van 5db klímás autóbusza és 2db klímás trolibusza forgalomban. Én még nem utaztam olyan klímás SZKT-s járművön, amelyiken ne működött volna!”
  • 10. k-nak válasz 2008. július 04. 20:43
    „k!
    KMS-390-on mérik a képen a hőmérsékletet.”
  • 9. k-nak válasz 2008. július 04. 20:43
    „k!
    KMS-390-on mérik a képen a hőmérsékletet.”
  • 8. Pöttyöske 2008. július 04. 11:10
    „7. : Igazad van! Egyszer felszállatm a barátnőimmel egy dugig tömött alacsonypadlós klímás trolira, ahol egy csomó utas, és 2-3 alsós osztály tömörült fel. Már a gyerekek rosszul voltak, jómagam is, mert én nem nagyon bírom a fülledt meleget. Kérték többen is, hogy kapcsolja be a légkondit, aztmondta h ő nem fogja, bírjuk ki. Amikor már a gyerekek osztályfőnöke is kérte, akkor elkezdett ordibálni h akkor se fogja, mert akkor sokat fogyaszt majd a troli és kevesebb pénzt kap. Közbe meg sok ember szállt föl a megállóknál, akkor is ordítozott, hogy emberek, menjenek beljebb, de akkor már az eső ajtónak voltam paszírozódva, annyian voltunk, a fülledt, oxigénmentes troliba. Nah kb. abba troliba volt 40 fok körül.”
  • 7. sofőrök 2008. július 04. 10:31
    „Egy volán dolgozó mesélte, hogy ha van is klíma azt nem kapcsolják be, mert többet fogyaszt a busz, de nem a cég miatt, hanem a megtakarított üzemanyagot felszámolhatja magának a sofőr.”
  • 6. Hné 2008. július 04. 10:16
    „A lényeg: A klimatizált járműveken sincs bekapcsolva a klíma, mert többlet üzemenyag fogyasztást eredményez. Magyarul az áremelés nem futja a klímatizálási többletköltséget?”
  • 5. cyt 2008. július 04. 09:52
    „EZER BOCSÁNAT!!! Én olvastam rosszul el a "többségében klimatizál(atlan)t" !!! BOCS és BOCS!!!”
  • 4. cyt 2008. július 04. 09:51
    „Idézet 1: "Ablak mellett és árnyékban: a szegedi tömegközlekedést használók többsége így utazott a tegnapi kánikulában - lapunk utcai hőmérője 32-34 fokot mutatott - a többségében klimatizálatlan villamos-, troli- és autóbuszjáratokon."
    Idézet 2: "A Szegedi Közlekedési Társaságnak öt klimatizált autóbusza van, amelyek a nyolcas vonalán működnek - mondta Dózsa Gábor. Az SZKT igazgatójától azt is megtudtuk: Magyarországon jelen pillanatban nincs klímás troli."
    Hát kérem, ma már nem csak Fletó tud mondani 1 órán belül ellentétes állításokat. És ezért még fizetést is adnak ...”
  • 3. k 2008. július 04. 09:39
    „Melyik Citaron ült a kedves újságíró, legyen szíves nekem rendszámot írni!! köszönöm”
  • 2. Alf 2008. július 04. 08:58
    „Ezeken az új, "lapospadlós" buszokon még normális ablak sincs. Ami van, az akkora, mint egy kisebbfajta lőrés. Ha félre lehet egyáltalán húzni?! De amúgy sem egy szerencsés kaszni. Lapos, jó, rendben. Az időseknek, kismamáknak praktikus. De ennyi......
    Jaaaa?! Hogy klíma pedig van rajtuk? Hol? Merre? Meddig.....? Mert én beüzemelve még nem tapasztaltam.”
  • 1. utas 2008. július 04. 05:46
    „A klíma csak akkor ér valamit, ha amikor működik, nem nyitják ki az ablakokat (mellesleg tönkremegy a berendezés). Ezt azonban csak akkor működik, ha nem az utasok nyitják-csukják. A kinti hőmérsékletnél sokkal alacsonyabbra (pl. 10-15 fokkal) állított klíma nagyobb kárt okoz a szervezetünknek.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Turi Tímea a Regiórában

Szeged - Péntek délután 13 óra 30 perckor ismét jelentkezik a Magyar Televízió 1-es csatornáján a… Tovább olvasom