Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Fuldokolnak a fuvarozók a bürokráciában

Szeged - Márciustól kemény büntetés és áruzárolás vár azokra a fuvarozókra, akik nem vagy rosszul regisztrálnak az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszerbe. A dorozsmai nagybani tájékoztat, kik az érintettek.
 Őszülnek a könyvelők

Egy könyvelőiroda összeszámolta, 64-féle adó- és járulékfajta van, ezért nincs ember, aki kövesse. Az adótörvénynek egy év alatt 150 módosítása volt, ebből 60-at időközben visszavontak.

– Ezzel a legújabb EKÁER-rendszerrel megint a kisembert nyomorítják. Külön titkárnőt kellene tartanom, annyi az adminisztráció. Könyvelőket fizetek, nekem ők intézik, de egyelőre nem értik, csak kóstolgatják. Szerencsére ellenőrzéskor eddig minden rendben volt. Igaz, a vámos 24 percig küzdött az út szélén, mire a központi számítógépből hozzájutott az adataimhoz – háborgott Pataki István (63) nyíregyházi fuvarozó, aki 17 éve hetente kétszer szállít almát a dorozsmai nagybani piacra a 18 tonnás teherautójával.

300 forint költség egy láda almára

– 30 éves tapasztalatból mondom, csökkentették volna le az áfát 10 százalékra, nem próbálna boldog-boldogtalan cselezni, de 27 százalék az nagyon sok. Ezen kívül van még 200 ezres súlyadó, vizsgáztatás, biztosítás, iparűzési adó, évi 1,1 milliós útdíj, 1,1 milliós helypénz, könyvelők. Egy láda almára 300 forint költség rakódik. Megbüntettek az útdíj miatt, mert 5 kilométert eltértem, kétszer 140 ezret fizettem. A növényellenőrök a címke hiányossága miatt róttak ki 360 ezret, de azt megfellebbeztem, nem kell befizetni. Máskor a tahográf papírját 10 perc késéssel cseréltem ki, 500 ezres büntetés, 10 havi részletben nyögtük. Belefáradtam, annyira szorítanak, hogy nem tudok eleget tenni.

EKÁER, te drága

A nyírségi fuvarozó is ott volt a Dorozsmai Nagybani Piac Kft. által szervezett tájékoztatókon. Stefán József, a társaság adószakértője elmondta, az EKÁER-t, vagyis az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert az áfacsalások kiszűrésére találták ki. Hiszen a „huncut" vállalkozók egyre kifinomultabb formáját dolgozták ki az áru „áfátlanításának".

Fulladoznak a fuvarozók a bürokráciától. Fotó: Frank Yvette (galéria)

Az adószakértő elsorolta a kivételeket. Nem kell regisztrálnia annak, aki őstermelő, és a nagybanira visz árut, hiszen még nem ismert a vevő és az érték. Annak sem kell, aki 3,5 tonna alatti teherjárművel szállít. Ehhez viszont az is kell, hogy az áruja ne legyen kockázatos. Kockázatosnak számít az összes gyümölcs, zöldség, húsféle. Akkor sem kell regisztrálni, ha kockázatos az áru, de 200 kilónál kevesebb. Arra sem vonatkozik a szabály, aki a saját termékét fuvarozza egyik telephelyről a másikra. Aki viszont konkrét nagykereskedő raktárába fuvaroz a piacon, annak kell EKÁER-szám, hiszen konkrét a vevője.

„Ha beindul, kegyetlen lesz"

A szakember azt is elmondta, először ügyfélkapun keresztül kell magát azonosítania a fuvarozónak adatokkal, aztán a cége és a járműve adatait kell megadni halálprecízen, a termékről a mennyiséget és a vámtarifaszámot is tudni kell. Az adatok 15 napig módosíthatók, ha például más jármű indulna. Fontos, hogy a szállítást le is kell zárni, anélkül nem érvényes. Akinek nem kell regisztrálnia, ajánlatos menetlevéllel igazolnia, miért nem tette.

Márciustól büntet hatóság, a mulasztási bírság a kocsin lévő áru értékének 40 százaléka lehet, és bár élelmiszert nem koboznak el, de zár alá veszik. A szakértő hozzátette, nem véletlen, hogy halasztották a szankciókat, mert normális esetben lett volna fél év a rendszer bevezetésére, de csak 10 nap volt, és most is nyekereg. Jövő héten újabb változás várható. Ha beindul, kegyetlen lesz.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Beszakadt az aszfalt a Lengyel utcában

Nem mindennapi kátyúra lett figyelmes olvasónk a szegedi Lengyel utcában. Egyelőre még közepes méretű, ám az ott készült fotó alapján is látszik, hamarosan egy legalább 30 centis lesz. Tovább olvasom