Délmagyar logó

2018. 11. 20. kedd - Jolán 2°C | 8°C Még több cikk.

Futással égetett zsír

A halnak úsznia kell, a madárnak repülni, az embernek futni – vallotta Emil Zatopek, a csehek egykori csodafutója. Ez a filozófia határozta meg Sipos István életét is, aki számos világcsúccsal vívott ki magának nagy rangot , és kérésünkre most a futás egészségmegőrző, testformáló szerepéről beszél.
– Az alap: a futás elkezdése vagy újrakezdése sohasem késő. Nem számít az életkor, sem a testsúly, ha erős az elhatározás. A hangsúly a fokozatosságon van. Előbb gyalogoljon, aki futni szeretne. Ahhoz, hogy valaki folyamatosan szaladhasson 30–60 percet, először el kell érnie, hogy le tudjon gyalogolni egy ilyen időtartamot intenzív sétával – kezdte az alapoknál futásra szoktató tanácsait Sipos István. – Heti háromszori 40–60 perces mozgást javaslok, legyen ez gyaloglás vagy lassú futás és gyaloglás váltogatása. Ideális, ha az edzésnapok után pihenőnapot tartunk. Egy kényelmes, jó cipő alapfeltétel. Aki már régóta nem sportolt, vagy jelentős túlsúllyal rendelkezik, annak a gyaloglás a legjobb mozgásforma. Néhány hónap múlva pedig – erősebben és karcsúbban, sokkal jobb közérzettel – szép lassan, fokozatosan áttérhet a kocogásra, majd a futásra.

A maratoni futó rámutat: az elhízás egyik fő oka, hogy a haszontalan és veszélyes anyagokat a szervezet a zsírszöveteiben és az izmok környékén raktározza. Hízásra nem hajlamos embereknél a toxinokat (mérgező anyagokat) főként az ízületi felszínek és az erek raktározzák. A fogyás a mérgező és fölösleges anyagoktól való megszabadulás. A helyes étrend a bevitt energia mennyisége és a kalóriák mellett arra is összpontosít, hogy a kalóriák miből állnak össze. Napi 2000 kalória származhat gyümölcsökből és tokaszalonnából is – az eredmény mégsem ugyanaz. Fontos, hogy a bevitt energia 60–70 százaléka is összetett szénhidrátokból (zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, rizs, krumpli, tészták), míg 20–30 százaléka fehérjékből (növényi fehérjék mellett lehetőleg minél világosabb színű húsokból, sajtokból) származzon, és csak maximum 10–15 százaléka zsírokból és olajokból (lehetőleg olajos magvakból, olajtartalmú természetes ételekből) – tanácsolja Sipos István.

Sipos István a Trans America versenyen: 64 nap alatt teljesítette a 4709 kilométeres távot. Fotó: DM/DV
Sipos István a Trans America versenyen: 64 nap alatt teljesítette a 4709 kilométeres távot. Fotó: DM/DV

– Bizonyított tény: a zsír az izomban „ég" el. Ezért minél több az izomszövetünk, annál gyorsabb a fogyás. Aki csupán táplálékmegvonással akar fogyni, igen nagyot téved. A legjobb kombináció: kevesebb táplálék, több mozgás! Fontos figyelmeztetés: ha túlságosan nagy a terhelés, szervezetünk a könnyen és gyorsan elérhető szénhidráthoz nyúl. Ha azonban közepes intenzitású a mozgás, akkor van ideje és elegendő oxigén ahhoz, hogy a szövetekben felhalmozott, lényegesen magasabb fűtőértékű zsírt égesse el – mondta a futás nagy szerelmese. Segít céljaink elérésében, ha találunk egy társat, akivel a megbeszélt időpontokban együtt gyalogolunk, futunk. Ha edzés közben tudunk beszélgetni, akkor nem túl intenzív a terhelés.

A kerékpározás, úszás jó kiegészítő mozgása lehet a futásnak. Futás előtti bemelegítésnek megteszi 5–10 perc gyaloglás.

A kezdőknek a heti három alkalommal végzett 30–40 perces futás, gyaloglás az első időkben alkalmanként 4–5 kilométert jelent. Ahogyan az izomzat, az állóképesség és az edzésidő nő, elérhetik az akár 6–10 kilométert is. Ezt elegendő tartani. Ha szokássá válik, egész évben teljesíthető lesz – összegezte tanácsait Sipos István, aki az egészséges életmód népszerűsítését tekinti ma is fő céljának. És persze fut, havonta 2–300 kilométert. Mint mondta, csak rövidebb távokon (esetében ez a maratont jelenti!) versenyez.

Rekordok könyvében

Sipos István 1959-ben született. Már gyerekkorában a futás lelkes híve lett. Fantasztikus adottságai, szorgalma, teherbírása meg is hozta az eredményeket: számos világcsúcsot állított fel ultramaratoni távokon. Legemlékezetesebb sikerei között meg kell említeni a Trans America versenyen elért első helyét, amikor keresztülfutott az USA-n, 64 nap alatt teljesítve a 4709 kilométeres távot. A rekordok könyvébe 2000-es eredményével került be - pihenőnap nélkül 20 ezer 203 kilométert futott Magyarországon, miközben több mint 3000 honi települést látogatott meg.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szombat esti láz Szeged egyetlen melegbárjában

Szeged - A Not Caféban, Szeged egyetlen melegbárjában jártunk szombat este. A bulikat heteroszexuálisok is szívesen látogatják. Tovább olvasom