Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Gúnyos mosoly miatt fojtogatta társát

Szeged - Agresszív a társadalom, a mesefilm, nemtörődöm a szülő, tehetetlen a tanár – ezért erőszakosak a gyerekek. Az iskolákban is megjelent az agresszió: a diákok társaikat, pedagógusaikat is megszólják, megütik. Mi a megoldás?
– Nagyon megváltoztak a gyerekek az elmúlt öt évben – panaszolta egy pedagógus nemrégiben a szegedi konferencián, amelyet az Erőszakmentes, egészségtudatos iskola elnevezésű mozgalom irányítója, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szervezett.

– A mozgalom az óvodai, iskolai, kollégiumi élet erőszakmentességéért jött létre. Már él az az ingyen hívható telefonszám (06-80/204-976 – a szerk.), amelyet diákok, szülők, igazgatók és pedagógusok is hívhatnak, ha problémás helyzetbe kerülnek – tájékoztatott Farkas Katalin, az intézet főigazgatója.

Márpedig „problémás helyzetek" előfordulnak. Legutóbb egy tizenhat éves általános iskolás fiú rugdosta meg tanárnőjét Szécsényben, mert a pedagógus rendreutasította rossz magaviselete miatt. De az elmúlt egy évben megyénkben is történt öt hasonló eset.

Csak az iskolatáska változatlan, a viszonyok mások. Illusztráció: Frank Yvette
Csak az iskolatáska változatlan, a viszonyok mások.
Illusztráció: Frank Yvette

– A társadalomban tapasztalt agresszív viselkedés betört az iskolába is. A gyerekmesék, a filmek erőszakot sugároznak, és azt sugallják: a problémák megoldására a legmegfelelőbb eszköz az erőszak – összegez tanulmányában Mayer József és Vígh Sára oktatáskutató. Diákokkal beszélgetve megállapították: a megkérdezettek többsége már találkozott erőszakkal az iskolában. Ez lehet, hogy csak „beszólogatás" volt, az eltérő zenei ízlésűek például megtalálják egymást, klikkesednek. De akadt olyan lány is, akit osztálytársa egy gúnyos mosoly miatt kezdett fojtogatni.

A kutatók hangsúlyozzák: a családon belüli erőszak kisugárzik az iskolába is, a szülők felelőssége óriási. Ha a gyerekek látják, nincs következménye viselkedésüknek, tovább provokálnak. A tanári tekintély hiánya gátlástalanná teszi őket: „simán letegezem a tanárt, elküldöm az anyjába" – idézik az egyik tanulót.

– Nagy a nyomás az iskolákra, a pedagógusokra, hogy oldják meg a problémát. A tanárok azonban egyedül képtelenek felvenni a küzdelmet az iskolai erőszak ellen. A pedagógus neveljen, tanítson, ne várják el, hogy rendőr, nyomozó vagy pszichológus legyen – fogalmazott az oktatási jogok biztosa, Aáry-Tamás Lajos. Szerinte az iskolai erőszak nem pedagógiai probléma, sokkal összetettebb kérdés, a büntetés pedig csupán a végső eszköz lehet.

Esetek

2008. január 18.: „Ribanc, drogos" – ezért a közösségi portálon megjelent üzenetért kellett bűnhődnie egy 13 éves fiúnak a Makkosházi iskolában. Hat diáktársa előbb énekeltette, majd megpofozta és megrugdosta.

2008. február 21.: Állkapcsát zúzta össze egy ötödikes, újszentiváni kislány a tiszaszigeti iskolában. Becsöngetés után nyolcadikos fiúk fogták közre, csiklandozni kezdték, a lány a földre esett, és megsérült.

2008. október 2.: Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak és csoportos garázdaság miatt büntetőeljárást indított a rendőrség azon szülők ellen, akik egy dorozsmai óvodában fojtogatták, majd többször megütötték az egyik óvónőt.

2009. február 19.: Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak gyanújával indított eljárást a rendőrség két szülő ellen, mert a gyanú szerint megverték Almási Pált, a Makói Általános Iskola igazgatóját, aki 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett.

2009. február 20.: Kiderült, hogy még január közepén egy 17 éves diák bántalmazott Szentesen egy középiskolai tanárnőt. A tanuló önkényesen akart távozni a tanóráról. A pedagógus ezt úgy akarta megakadályozni, hogy a diák elé állt, mire a fiú hátracsavarta a tanárnő kezét, és félrelökte.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. Beth 2009. március 27. 19:13
    „Mennyire igazad van Sandwitch!”
  • 21. Norman_Bates 2009. március 27. 16:09
    „kUrvaegyszerű: törvényeket kellene hozni, nem kerülne semmibe se”
  • 20. Sandwitch 2009. március 27. 11:09
    „Nekem is van gyerekem, három. Középiskolásak, általános iskola felső tagozatos. Nem féltem őket semmitől. Ugyanis nálunk szerető, törődő családi hátteret látnak. Biztosak a mi szeretetünkben, nem vágtuk át őket soha, elhiszik amit mondunk nekik és igyekeznek úgy tenni a dolgukat, hogy megfeleljenek az elvárásoknak.
    Persze néha náluk is beesik a szöveg: Erika nénit (legyen pl.matektanár) nem lehet kibírni, hülyén magyaráz, nem lehet megérteni, különben is minek ezt megtanulni, úgysem lesz rá szükségem. No, ilyenkor elmondom nekik, hogy a felvételinél senkit nem fog érdekelni, hogy Erika néni milyen és hogy magyarázott. A bizonyítványba sem lesz beírva a jegy mellé. A tudás fogja érdekelni a felvételiztetőket. A tudásra pedig azért van szüksége, mert a mi példánkon láthatja, hogy fejenként 5-6 szakmával, 2-3 nyelvtudással azért el lehet boldogulni a világban. És látja azok példáját is, akik küszködnek tudás nélkül. Nem hülyék a gyerekek, le tudják vonni a következtetéseket és látni fogják a helyes célt, csak segítenünk kell nekik megmutatni. Ez pedig nem a tanár dolga. Legalábbis az én gyerekeimnek nincs szükségük arra, hogy más nevelje őket, ők "csak" tanulni járnak az iskolába.”
  • 19. lidi 2009. március 27. 10:45
    „kedves veroj! Igen, nagyon nehéz, még szülőként is, nem hogy gyerekként, ellenállni a többség nyomásának. De sztem bízz magadban és a gyerekben és tarts ki a mellett, amit fontosnak gondolsz (főleg, mert ha a kicsi még csak 8 éves, az igazi nyomás még majd csak néhány év múlva jön...). Én legalábbis ezzel próbálkozom, és bízom benne, hogy beválik, mert ezt gondolom jónak, mert azt hiszem, hogy a ygereknek szüksége van a biztonságra, az odafigyelő szülőre, a határokra, amik között biztonsággal mozoghat. Aztán majd idővel kiderül, igazam volt-e. Nem akarom elkiabálni, de a jelek bíztatóak. Az egész világot úgyse tudjuk megjobbítani, de a gyerekünkért mégiscsak felelősséget vállaltunk a születésekor, nem? És ha ez naivitásnak vagy hülyeségnek tűnik, hát, vállalom...”
  • 18. veroj 2009. március 27. 10:33
    „kedves lidi.
    Igen abban én is egyetértek veled,hogy nem veréssel kell nevelni és alázással én csak azt mondtam,hogy nem egyszerű,mert nem vagy ott melette a nap 24 órájában,és amíg lesznek olyan szülők akik úgy kezdik az évet,hogy tudok-e egy jó magántanárt mert neki ugysem lesz ideje a gyerekkel foglakozni és úgy gondolja,hogy a gyereknevelése kimerűl a súlyosabb zsebpénzekben addig az én gyerekem sem fogja megérteni,hogy mit miért teszek.Mert egyértelmű,hogy minden gyereknek jobban tetszik az olyan példa akiknek semmi dolguk nincs és nem kell otthon a leckét felmondani.Abban pedig biztosan igazad van hogy nem tudna senki felsorolni egy gyerekjogot sem.”
  • 17. Ajna 2009. március 27. 10:15
    „tapasztalataim szerint egy átlagos középosztálybeli szülőnek nincs elég ideje a saját gyerekére/gyerekeire ...

    elmegy 8ra (jobb esetben) dolgozni, majd hazaér 6óra körül (mert ugye meg nem fizetett, de kötelező túlóra a munkahely el nem vesztése érdekében) ... aztán már annyira zombi, hogy esetleg vacsora, gyerek ágyba dugása és ennyi.

    Az adót fizető csekélyszámú dolgozók kizsákmányolása szemtelenül nagy ... élet-halál harc. És amíg farkas-törvények uralkodnak, addig farkasok is születnek.”
  • 16. lidi 2009. március 27. 09:47
    „kedves babakocsi!
    azt kell mondjam, tévedsz! középiskolába készülő gyerekem van, tehát napirenden van nálunk témaként - és szerencsére nem gyakorlatként - az iskolai erőszak, a cigi (vagy mostanában inkább vízipipa, mert ez a divat - tudtad?), a drogok, a szex és a rakendroll..meg még elég sok minden, mert naponta beszélgetünk. amúgy pedig gyakorlatból tudom, milyen középiskolában tanítani...

    és még mielőtt mások is nekem ugranának - mert ugye verbális erőszak is van ám -, hadd mondjam el, hogy nem azt akartam mondani, vagy állítani, hogy akár egy szülőnek, akár egy tanárnak egyszerű lenne a helyzete manapság nevelés-irányítás tekintetében, de mégis csak a kölkök vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben, például mert miközben a tévére, meg a tanárra, meg a társadalomra mutogatunk mi, szülők, nem marad kezünk, amivel megfoghatnánk a ygerekünk kezét. Eléggé magukra hagytuk őket, mégis, honnan kellene megtanulniuk az alapdolgokat, például önfegyelemről, a mások iránti tiszteletről, ha nem otthon, lehetőleg, még mielőtt iskolába kerülnek, ahol reméhetőleg ott lesz egy pedagógus, akire fel lehet nézni, és aki képes és akar nevelni is. Én így látom. És igyekszem a magam életében ezt is követni, és bízom benne (bár biztos nem lehetek), hogy ez kellő tartást ad a gyerekeknek, és ott is követni merik ezt az utat, ahol a többség nem így viselkedik (és abban is bízom, hogy ezért nem éri majd attrocitás éppen őket). Persze nem muszáj velem egyetérteni.
    Aztán ha ezt kapom vissza a gyerekemtől, meg az unokámtól, hát hidd el, nem fogok kétségbeesni!”
  • 15. babakocsis 2009. március 27. 09:22
    „No, kedves Lidi, te aztán feltaláltad a spanyolviaszt!

    A mai diákoknak a lényege, hogy a tanár alig tudjon valami értelmeset elmondani órán. Állandóan beszélnek, esznek, rágóznak, és belepofáznak az órába. A 45 perces óra azzal telik, hogy folyamatosan rá kell szólni a diákra, hogy fogd már be a szádat, ne egyél, és csináld a feladatodat.

    A legjobb, ha veszel egy jojót, és csak azzal játszol. Miért? hogy elfoglald magadat, és ne mindig a másikba keresd a hibát.
    Szerintem te általános iskola alsó tagozatáról beszélsz. A felsőbe és középiskolába a tanárok szinte vért izzadnak a tanulókkal. Azok nem tanulnak, otthon csak a számítógép, a cigi, a hétvégi buli...
    És fel vannak háborodva, ha másnapra kérek egy házi feladatot, mivel nincs ideje megcsinálni.

    Sajnállak, és remélem majd öregkorodra nem kapod vissza a gyerekedtől, mivel az ő gyereke vagy éppen az aktuális kirándulás majd fontosabb lesz, mint te!”
  • 14. lidi 2009. március 27. 09:12
    „egy gyereknek igenis meg kell tanítani, hogy vannak jogai - mert vannak, még bizony speciális jogai is, mert gyerek.
    De ezzel egy időben meg kell azt is tanítani neki, hogy kötelezettségei is vannak - mondjuk alapból az, hogy mások azonos jogait tiszteletben tartsa...
    Én azt gondolom, hogy ez a gyerek, a szülő és a társadalom érdeke is, és elsősorban a szülő, meg a társadalom felelőssége (na erre kellenének péel az osztályfőnöki órák...).
    viszont azt tapasztalom, hogy a ygerek max onnan tudja, hogy neki jogai vannak, hogy mondjuk a tanár rámordul, hogy azért olyan szemtelen, mert neki jogai vannak, az ő (a tanár) keze meg sajnos meg van kötve - szóval ha valójában azt mondanánk egy gyereknek, egy szülőnek, vagy egy pedagógusnak, hogy ugyan soroljon már fel 3 ygerekjogot, sokan zavarba jöünnének, attól tartok, és max a sorozatokból tudott "szülő nélkül nem lehet kihallgatni a ygereket" dolgot dobnák be.
    Pedig itt van péel ez, kifejezetten ygerekeknek, de nem árt meg szülőknek és pedagógusoknak sem:
    http://www.gyermekjogok.obh.hu/unicef.php

    Amúgy pedig az, hogy nem lehet a gyereket verni, nem jelenti azt, hogy nem lehet megbüntetni, határokat szabni neki, vagy nevelni. Legalábbis remélem, hogy abban egyetértünk, hogy fizikai bántalmazás meg lelki nyúzás-alázás nélkül is szót lehet érteni egy másik emberrel, például a saját gyerekünkkel (aki azért, valljuk be, az elintézési módjait nagyrészt tőlünk lesi el, otthon).”
  • 13. veroj 2009. március 27. 08:39
    „xene@freemail
    Nekem van gyerekem és én nemigazán szoktam ráhagyni mindent sőt már azt is megkaptam,hogy vagyis inkább a gyerekem hogy ilyen szigorú anyád van milyen szar neked és hiába nevelem én úgy ahogy annak idején bennünket ha a suliban vagy az utcán mást lát és ő is úgy probálkozik ahogy 90 százaléka az osztálynak.Nem lehetek vele a nap 24 órájában,hogy minden lépését figyeljem.Ja és ha megbüntetem akkor közli a 8 éves gyerek,hogy neki jogai vannak,az a marha aki ezt kitalálta,hogy nem lehet büntetni a gyereket sehol sem otthon sem az iskolában na annak úgy egy hétre odaadnám az erőszakosabb gyerekeket kiváncsi lennék,hogy mit tenne amikor megprobálná őket fegyelmezni és nem hallgatnának rá és elküldenék melegebb éghajlatra.”
  • 12. lidi 2009. március 27. 08:33
    „hát lehet, hogy a röpdolgozat rémével nem lehet lelki terrorizálni a gyerekeket (ami sztem is vicces), de hidd el, rengeteg eszköz van még erre, és a tanárok egy része - tisztelet a kivételnek - használja is. Igaz, a gyereket nem ütik meg - én ezzel úgy vagyok, bölcsi óta, hogy én sem verem a más gyerekét, más se üsse meg az enyémet, mondjuk alapból nem hiszek a verésben -, de ettől még simán megnyomoríthatja, kínszenvedéssé teheti az iskolai órákat.
    És lehet, hogy a pedagógusnak elsősorban tanítania kéne, némelyik erre sem igazán képes, bár ez nyilván mindig is így volt, meg más szakmákban is vannak kontárok, csak itt ugye elég nemes anyaggal dolgoznak, sok-sok gyerekkel hosszú ideig, de azért a nevelés sem ártana - kezdve onnan, hogy péel egy harmincas tanárnő milyen ruhában járkál be az életkoruknnál fogva kissé zizi nyolcadikosok közé... folytatva azzal, hogy sok helyen gyakorlatilag eltűntek az osztályfőnöki órák, pedig lenne miről beszélni mindenhol - ivászat, drogok, szex, hogy csak néhány dolgot mondjak -, pedig a ygerekekben nyilván lenne erre igény, még azoknál is, talán főleg azoknál, akikkel otthon se beszélget a szükő. Igaz, nem olyan sok az a heti egy óra, de mégis valami, nem azon kéne beszedni a pénzt az osztálykirándulásra, meg pótolni, ami a szakórán elmaradt. És nyilván nem lehet minden tanár fekete öves karatés, hogy beavatkozzon, de talán nem is kéne megvárni, amíg addig fajulnak a dolgok. Mert sajnos azt is tapasztalom, hogy néha egy pedagógus vany még annyit se tud az osztályáról, mint mondjuk egy szülő, aki beszélget otthon a kölkével (pedig mindig vannak kis nyaligépek, akik tudósítanak, de, sajnos, az csak egy mozaikkocka, kedves kollégák!), és ha látja is, mi folyik, nem ő irányít, nem avatkozik bele, aztán csodálkozik, ha valamelyik éveken át kussoló gyerek, akin addig olyan jót szórakozott a többi, dührohamot kap, hiszen addig semmi baj nem volt vele, olyan kiss csöndes volt... ja, a tökéletes iskolai lövöldöző alapanyag és szituáció. Ehhez sztem elég annyira pszichológusnak lenni, amennyit a főiskolán megtanítanak + nem árt törődni a kölkökkel, figyelni rájuk, nem a kényelmesebb megoldást választani, és csak a technikai dolgokat elvégezni, mint pedagógus, vagy osztályfőnök. És ezzel persze nem azt mondom, hogy a szülőknek, vagy a társadalomnak nincs felelőssége, bár mondjuk a társadalmat, úgy an block nehéz rávenni, hogy változtasson, a szülő meg a pedagógus meg konkrét helyzetben találkozik konkrét gyerekekkel ugye, tehát érdemes mindenkinek a jó magyar mondás szerint a saját házatáján kezdeni a söprést...
    ja, és ahhoz, hogy a ygereket Mónika meg Joshi barát, meg az MSN meg az Iwiw neveli és felügyeli, semmi köze a liberális nevelésnek, kár ezzel dobálózni.”
  • 11. KamuNeni 2009. március 27. 08:16
    „Let the teachers Pack. (A six shooter that is)”
  • 10. IVY 2009. március 27. 08:15
    „Köztünk legyen szólva, -a Mónika és Joshi show-ban sem látnak semmi mást. Főműsoridőben, a délutáni órákban.
    Cigányék a stúdióban folytogatják és rugdossák, anyázzák egymást.
    Mit várunk akkor a gyerekeinktől. Az egész család rohan ezeket a kritikán aluli sz@rokat nézni és együtt szurkolnak, hogy milyen hamar durran el az első pofon az adásban. (A leckeírás pedig marad hajnalra.)
    Az Illetékes Hivatal helyében, -én a legrövidebb időn belül megtiltanám ezeknek a sz@roknak a sugárzását.
    Remény? Álom? Szerintem az marad.”
  • 9. honorus 2009. március 27. 07:05
    „Az első nyilvánosságra kerülő fenyítésnél ami egy gyereket érne pedagógusok részéről, valami idióta Ombudmann lépne fel, helytelenítené. Szakadna meg az összes!!!
    Itt van a fantasztikusan nagy liberalizmus eredménye ahol a jogait mindenki baromira ismeri de a kötelességiet nagy ívben lesz@rja!!!!
    Ott tartunk hogy a gyerek rohan az igazgatóhoz hogyha a tanár előre nem bejelentett dolgozatot akar írtani. Az Ombudman szerint meg nem lehet a röpdolgozat rémével lelki terrorban tartani a gyereket. Röhej!”
  • 8. demeterkornel 2009. március 27. 06:20
    „Kitalálták ezt a baromságot, hogy "Az erőszak erőszakot szül", és akkor most be lehet bújni emögé a frázis mögé.
    Engem még méterrúddal vágott fejbe a tanár, ha nem figyeltem az órán, aki pedig fölöslegesen beszélt, körmöst kapott egy pálcával. Tudtuk, mi a rend, felfogtuk, hogy ki a főnök, tanultunk mint az állat. És ettől nem utáltuk meg a tanárt, sőt, tiszteltük, és szerettük. A gyereknek nevelés kell!
    Már a 2.5 éves gyerekem is tudja, hogy a játszótéren semmit nem vehet el, ami nem az övé, először meg kell kérdezni a tulajdonosát, hogy játszhat-e vele. És amelyik szülő nem szól rá a gyerekére, amikor fellöki a gyerekemet, vagy rugdossa, ahhoz visszaviszem a gyerekét a grabancánál fogva, és elbeszélgetek vele egy kicsit. Nehogy már a nyúl vigye a puskát!
    IVY-nek tökéletesen igazat adok. Én felhatalmazást adnék a gyerekem tanárának, hogy ha szemtelen a gyerek, csavarjon le neki nyugodtan egy fülest.”
  • 7. bambinaXX 2009. március 27. 02:19
    „1.,6. egyetértek - sajnos a szülői "liberalizmus" az oka. ha azt látja a gyerek, h a pedagógusnak nincsen tekintélye a szülő szemében, akkor a gyerekében sem lesz..
    Ha 1kicsinek (már 1,5-2évesnek!!) nem magyarázzák el a homokozóban, h miért nem szabad elvenni a más játékát v leönteni homokkal, akkor sosem fogja magától megérteni.. és látjuk hova vezet.
    De megoldást nem a gyerekektől kell várni, csak a szülők, pedagógusok összefogásával lehet megoldani.
    Már gondolkoztam azon, h bölcsi,ovi,iskolában miért ne lehetne olyan portást alkalmazni, aki "biztonsági őr" is egyben..??? Mégse egy pedagógus, v isk. igazgató feladata lenne megkérdezni idegenektől, h mit keresnek ott? és lenne segítség, egy arra (is) alkalmas személy, aki megakadályozza, h bántsák a tanárt.
    némelyik (mindegyik) iskolában pedig nem ártana fémdetektoros kaput beszerelni.. tudom ez költséges..
    Az pedig mindenképpen helyes, ha ilyen intézményekbe nem lehet "csak úgy" besétálni - ott a belgiumi, német, amerikai, stb. borzalmas eset..”
  • 6. xene@freemail.hu 2009. március 26. 21:26
    „A szülők eléggé elengedték a gyeplőt manapság...az a lényeg, hogy megetetik, felöltöztetik a gyereket, s elviszik a suliba, bőöcsibe stb. Nevelni nem kell a gyereket, úgyis ott van a TV, számítógép. Egy-két példa: benn ülök a fürdőkádban, erre benyit a 8 éves kisgyerek a fürdőszobába....a szülő semmit nem szólt. Kinn van a tálban a negró, meg sem kínáltam a gyereket, már be is nyalta az összeset. A kedvencem az egyik kis unokatesóm...nemrég voltunk náluk, s elkezdi a sütit enni..beleharap egyet, majd visszadobja a tálba, eztán kivesz egy másikat, beleharap abba is egyet, s visszadobja...ez így ismétlődött...senki nem szólt semmit a szülök közül...aztán azzal kínálnak...liberális gyerek-nevelés....én nem azt mondom, hogy verjék a gyereket, de tudja, hogy hol van a határ...de ezt sajnos ma a szülők nem "tanítják".”
  • 5. dodó 2009. március 26. 20:34
    „Egyszerűen csak integrálódnak...”
  • 4. Cat 2009. március 26. 19:13
    „"Szigorú vasfegyelem, spártai módszerek."
    Mindig a szélsőségek...
    A spártai módszerek is megnyomorítják a lelket, csak máshogy.
    Nem testi fenyítés kell, csak _egyáltalán_ valamilyen következetes büntetés.”
  • 3. csutka 2009. március 26. 19:08
    „Ami a legmegdöbbentőbb, már lányok is terrorizálnak lányokat.
    És sajnos vannak olyan iskolák ahol a tanárok elhallgatják ezeket.”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Noémi bárkáján otthon érzi magát

Üllés - Három éve az Ecopoly című vállalkozói játékon ismerte meg az ország az üllési birkás lányt,… Tovább olvasom