Délmagyar logó

2016. 05. 29. vasárnap - Magdolna 16°C | 29°C

Gyengék lettek a felvételik

Idén a szokásosnál is gyengébb eredmények születtek a középiskolai felvételiken. A szülők szerint indokolatlanul nehéz a dolgozat, ami alapján eldől a továbbtanulás. Egy iskolaigazgató szerint csak látszik: romlik az oktatás színvonala.
Nem tanítják meg őket gondolkodni

Az idei feladatsor valóban nehezebb volt, mint az előző években, de a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium igazgatója szerint nem csak ez az oka a rossz eredményeknek. – Az a rendszer, amelyben a pedagógusoknak az elmúlt években dolgozniuk kell, megnehezíti az oktatást. Emiatt pedig romlik a színvonal – mondta Gál Béla. Hozzátette: a gyerekek képességei továbbra is megvannak, de már nem tanítják meg őket gondolkodni, így kevésbé felkészültek. – Nincs olyan készségük, ami egy ilyen feladatsor megoldására képessé teszi őket. Ezt ideje lenne figyelembe venni a felvételi feladatlapok összeállításakor is: olyan szintű feladatokat kellene adni, amit valóban meg tudnak oldani a diákok.
Az országban összesen több mint 53 ezer tíz, tizenkettő és tizennégy éves diák írt középiskolai felvételi dolgozatot január 16-án matematikából és magyarból. A vizsgán sokan elkeseredtek – már akkor azt lehetett hallani, hogy nehezek voltak az idei feladatsorok.

A napokban mindenki meg is tudhatta, hogyan sikerült a dolgozata – és elindult a második felháborodáshullám.

– A lányom magyardolgozata az elérhető 50 pontból 40, a matekja viszont csak 14 pontos lett. Nagyon ideges lettem, amikor megtudtam. De miután hallottam, hogy a barátai milyen eredményeket értek el, rájöttem, ez jónak számít – mesélte Mónika. Sem az ő teljes nevét, sem a többiekét nem írjuk le, hiszen még nem dőlt el, kit hova vesznek fel.

– Az egyik legerősebb iskolában négyes feletti a fiam átlaga, mégis csak 56 pontot sikerült összességében elérnie – háborgott Szilvia. Fia saját magától is többet várt: matematikából 5-ös, ennek ellenére csak 30 pontot ért dolgozata. Sovány vigasz, hogy ez az eredmény magasabb az átlagénál.

Több iskola honlapján már elérhetők a felvételi eredmények. A Radnótiban például a hatosztályos képzésre felvételizőknél a magyardolgozatok átlaga 33,7, a matematikáé 28,9 pont volt. A négyosztályos gimnáziumi képzést választók eredményei sem voltak jobbak. A felvételi összteljesítmény alig éri el a 60 százalékot. Főleg a matematika rontott a statisztikán: a két iskolában összesen 26 olyan dolgozat született, ami még 10 pontot sem ért el. Ez az ott felvételizők több mint 6 százaléka.

– Valóban az volt a cél, hogy megszégyenítsük őket? – tette fel a kérdést Margit, aki pedagógusként is azt mondja, borzasztó volt a felvételi. Számára úgy tűnik, mintha elbeszélne egymás mellett a tanári kar és a felvételit előkészítő bizottság, teljesen más típusú feladatokat kérnek ugyanis számon a gyerekeken, mint amit tanulnak. 
 


– Nem csak egy egyenletet kellett megoldani, ahogy megszokták, hanem szöveges példákat, amiket először is értelmezni kell. Ez pedig nem mindenkinek megy gyorsan – mondta Andrea is. Mások azt emelték ki, hogy matematikából nem lehetett számológépet használni. Így ha a részeredmény véletlenül nem volt jó, máris rossz lett az egész feladat. Többen azt is megjegyezték: 45 perc nagyon rövid idő arra, hogy egy olyan dolgozatot írjanak meg a gyerekek, ami dönt a továbbtanulásukról. 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

3 férfi közel 40 migránst szállított Ausztriába

Összehangoltan dolgozó embercsempészek ellen emelt vádat a Szegedi Járási és Nyomozó Ügyészség. Tovább olvasom