Délmagyar logó

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 20°C

Gyimesi: Visszaélések és súlyos pazarlások az SZKT-nál

Szeged – "A szegedi tömegközlekedést jelentős részben bonyolító, 100 százalékban az önkormányzat tulajdonában álló SZKT az elmúlt években bűncselekmény-gyanús szerződéseket kötött, bűncselekmény-gyanús beszerzéseket hajtott végre és súlyos mértékben pazarolta Szeged polgárainak közpénzét" – áll a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnökének közleményében.
Gyimesi László bizottság elnök szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt állítja, „a Társaság körülbelül 155 millió forint összeget költött el villamosépítésre. Ez a gyakorlatban egy olyan barkácsmunkát jelentett, amelynek eredményeként jelenleg 40 százalékos készültségben áll egy használhatatlan jármű az SZKT remízében. A 'prototípus' befejezéséhez további 145 millió forint szükségeltetne.

Megállapítható, hogy fentiek miatt jelentős hátrány érte Szegedet, mert az Európai Unió 85 százalékban támogatja az elektromos nagyprojektben beszerzésre kerülő új villamosokat. Fenti 'fejlesztésre' elköltött 155 millió forintot önrészként felhasználva további kettő, új, 100 százalékban alacsonypadlós, gyári, garanciás villamost vásárolhatna most Szeged. A prototípus megépítéséhez szükség volt két csuklószerkezetre. A Társaság a piacon rendelkezésre álló csuklószerkezetek felhasználása helyett úgy döntött, hogy a németországi Hübner GmbH-tól rendeli meg a csukló egyedi alkatrészként való tervezését és gyártását. Ez jelentős többletköltség volt a piacon fellelhető csuklószerkezetek alkalmazásához képest. Ezen túlmenően a Társaság – bár nyilvánvalóan csupán két csuklóra volt szüksége, tíz alkatrész beszerzésére kötött szerződést 55 millió forint értékben. A prototípusba beszerelt 2 alkatrészen kívül a többi csukló – mivel egyedileg, kifejezetten a prototípushoz tervezték és gyártották őket – forgalmi értékkel nem rendelkezik, értékesítésük megoldhatatlan. A felesleges alkatrészek megrendelésére kötött szerződés jelentős (körülbelül 40 millió forint nagyságrendű) kárt okozott a Társaságnak." (Információink szerint az SZKT-nál három részes, alacsonypadlós középrészű villamosok megépítésével kísérleteztek – Közép-Európa „villamosnagyhatalmainál", Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban bevett gyakorlat a régi villamosok ilyetén átalakítása –, amelyeket a prototípus sikere után részben a korábban készített motoros pótkocsik helyett gyártottak volna. – a szerk.)

Gyimesi szerint „az SZKT a Szegedi Közlekedési Társaság, nem Szegedi Tömegközlekedési Járműgyártó Társaság. A 'saját' jármű tervezésére és megépítésére vonatkozó döntés – a fentiek miatt – komoly vagyoni hátrányt okozott a Társaságnak, annak ugyanis nem feladata a járműgyártás."

Cottbusi és potsdami Tatrák Szegeden. Fotó: Garai Szakács László
Cottbusi és potsdami Tatrák Szegeden. Fotó: Garai Szakács László


A bizottsági elnök közleményében leírja, „az SZKT saját építésű trolibusz megvalósításába kezdett. A számla vége 196 millió forint lett. Az Európai Unió 85 százalékban támogatja az elektromos nagyprojektben beszerzésre kerülő új trolibuszokat. Fenti 'fejlesztésre' elköltött 196 millió forintot önrészként felhasználva további 1,3 milliárd forint értékben vásárolhatna, új, 100 százalékban alacsonypadlós, gyári, garanciás trolibuszt Szeged. A 'saját' jármű tervezésére és megépítésére vonatkozó döntés – a fentiek miatt – komoly vagyoni hátrányt okozott a Társaságnak.

A fenti villamos, és a trolibusz eddig mintegy 450 millió forintjába került az SZKT-nak. A Társaság nem rendeltetésszerű joggyakorlás keretében a közszolgáltatás keretébe, a közszolgáltatás tevékenységbe próbálta beilleszteni a kereskedelmi jármű forgalmazás előkészítését, és saját rezsis járműfejlesztést."

Gyimesi László sajtóközleményében kijelenti „az SZKT 2009. és 2010. években több olyan szerződést kötött, amelynek teljesítése következtében a Társaságot jelentős összegű vagyoni hátrány érte azáltal, hogy az Árképzési Szabályzatban előírtaknál jóval alacsonyabb rezsi óradíj mellett végzett szolgáltató tevékenységet külső megrendelők részére. 3800 forintos óradíj helyett 1000 forintos díjon végezték el a munkát. Ezen szerződések eredményeként 52 millió forint vagyoni hátrány érte az önkormányzati céget.

2009-ben az SZKT 75 millió forintért vásárolt egy kiselejtezett villamost Cottbusból. A villamos használhatatlan, az SZKT számára értéktelen. Cottbusban a vágányok nyomtávja 1000 milliméter, Szegeden 1435 milliméter. A villamos ára meghaladja az 50 millió forintot, így a tulajdonos hozzájárulására lett volna szükség a megvásárlásához. Ilyen döntés hiányában történt a beszerzés. A villamos 75 millió forintba került, ennek ellenére az SZKT üzleti beszámolójában 40 millió forint lett bevallva." (Szeged korábban is vásárolt Cottbusból villamosokat, ezek a mai napig járnak az 1-es és a 4-es vonalakon. Ám nemcsak ebből a kelet-német városból vásárolt Tatrákat az SZKT, hanem Potsdamból is, ahol a Gyimesi által is említett normál, 1435 milliméter nyomtávú szerelvények járnak. S nemcsak ott kiselejtezett villamosokat, hanem alkatrészeket, egyebek mellett forgóvázakat is vásárolt az SZKT, amelyeket aztán beépített a Cottbusból származó Tatrákba. – a szerk.)

„A Kbt. előírásaival ellentétben az SZKT-nál, az elmúlt időszakban részekre bontották az eljárásokat, és az ezzel kapcsolatos szerződéseket mesterségesen önálló kötelemként szerepeltették, holott azok hasonló beszerzési tárgyakra irányultak, sőt azonos szerződési partnerekkel kötötték meg a szerződéseket. Gyakran mellőzték az értékhatár alatti beszerzések vonatkozásában a Beszerzési Szabályzatban előírt eljárási rendet, döntéshozatali mechanizmust.

Fenti cselekmények nélkülözik a gazdálkodás mindennemű célszerűségét és felvetik a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúját, ezért a Bizottság feljelentést tesz az illetékes nyomozóhatóságnál" – fejezi be közleményét Gyimes László.

Olvasóink írták

55 hozzászólás
  • 55. Belváros 2011. június 03. 10:46
    „KEDVES "ELVTÁRSAK"!!!!

    KÉRETIK ELOLVASNI A HOZZÁSZÓLÁSOKAT ÉS UTÁNA EGY KICSIT MAGUKBA SZÁLLNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 54. jozko 2011. május 28. 01:50
    „A futó -és sajnos egyre öregedő, egyre költségesebb szervízigényű - járműpark üzemeltetése , felújítása ,
    tökéletesítése úgy érzem, munkaköri kötelességnek minősül , amit a Dózsa Úr által vezetett SZKT-
    sokak szerint lelkiismeretesen, eredményesen-tán még az alkalmazható technikák és technológiák közül a legcélravezetőbbet választva - még nyereséégesen is oldott meg.

    Úgy gondolom, a vizsgálat nem is ebben talált hiányosságokat!

    Viszont szumma szummárum, a mintegy félmilliárdnyi beruházás a kísérleti prototípusokra
    -amelyek a készenlétet meg sem közelítik és állítólag jó, ha félelkészültükben állnak -
    bizony meghaladhatja egy nem fejlesztésre és gyártásra szakosodott cég "játszópénz kreditjét" !

    Amiről a vizsgálat tanúsága szerint úgy a beszerzési mint az elszámolási oldalon csak "tájékoztatóak"
    a beszámolók a tulajdonos Önkormányzat felé - és nem pontos elszámolások!
    Hozzá nem értőként én nem állíthatom, hogy Dózsa Úr túllépte a hatáskörét ,
    vagy megvalósította a hűtlen kezelést - viszont ha az ellenőrző bizottság jogászai ezt állítják -
    ott már komoly baj lehet!
    Az alapos gyanú még nem vád -ahhoz a nyomozó hatóság még bizonyítékokat kell, hogy találjon, a gyanúsított/ak pedig védekezhetnek!
    A jogászok annyit minden bizonnyal tudnak, hogy jogalap nélkül nem szerencsés feljelentést sem tenni,
    mert kiadós perre és elmarasztalásra számíthatnának!
    Ugyanakkor nem is ostobák-ilyen nagyságrendű és ilyen horderejű, az Önkormányzat vagyona terhére elkövetettnek látszó eset/ek/ben hallgatni: bűnpártolás!

    Elfogultsággal /akár politikai elfogultsággal/ vádolni Gyimesi Lászlót bárki részéről ostobaság!
    A bizottság tette a dolgát.
    Akinek rendben volt/van a szénája-nincs mitől tartson!

    Ahol viszont gond van - ott rendet kell csinálni!
    Az önkormányzat vagyona nem Csáky szalmája!
    Ezen a Bizottságon ezt lehet számonkérni!

    Akinek más területen is vizsgálódni lenne kedve: nosza!
    Vannak törvényes lehetőségek!

    Itt most belecsaptak a lecsóba.
    Nem kívánom senki vesztét , ha ártatlan!
    Ha viszont a nem hétköznapi fizetéséért , prémiumért , javadalmazásokért -amit a jó munkáért adtak
    vagy helyeztek kilátásba-
    vezetőként csak annyira futotta, hogy a Rendőrségnek kell vizsgálódni és a Bíróságnak igazságot tenni:
    akkor bizony hulljon a férgese!”
  • 53. Parttalan 2011. május 27. 21:35
    „46. papsajt 2011.05.27. 07:14

    "Holló hollónak":
    www.kibulizottorszag.net”
  • 52. klj_54 2011. május 27. 17:31
    „38. Rozsdás 2011.05.26. 22:30
    Lenne mit tanulnunk tőlük, de nem, mert mi magyarok vagyunk:(”
  • 51. unalacrima 2011. május 27. 08:57
    „Amennyiben van remény arra, hogy Magyarországon tisztességesen elbírálnak feljelentéseket, akkor talán meg kellene várni az eredményt.Ha a villamos és trolifejlesztés a teljes projektre vetítve hasznot hozott volna a cégnek, munkát adva az SZKT szakértelmének, akkor a feljelentőknek valóban felelniük kelleNE majd. Ideézek azonban egy Gyimesi részletet a HVG 2010. dec. 18.- i számából "... a felmentésekkel ( ld önkormányzati cégvezetők) keletkező városi fizetési kötelezettségeke masszívan ellensúlyozni fogják az új cégvezetők munkája révén megspórolt milliók" Ehhez képest azt láttuk, hogy mindegyik cég veszteséges üzleti tervet nyújtott be. Ezt kellene kommentálnia Gyimesi Úrnak! Tisztességes demokráciában a nyilatkozónak vissza kellene adnia a diplomáját annak a karnak, ahol szerezte. Ellenkező esetben az intézménynek kellene visszavennie már csak a presztízse megóvása érdekében is.”
  • 50. kisvirag.simon 2011. május 27. 08:41
    „Kérdezzék meg a dolgozókat...30-évre visszamenőleg, akik ott dolgoztak-dolgoznak.
    Tudtuk ..a vezetőség mindent lenyult!!”
  • 49. favágó 2011. május 27. 08:34
    „Szerintem a "díszpintynek" csak az a baja, hogy az 5. Hugó u-ban nincsen villamosmegálló!:-)
    Univerzális ember ez a Gyimesi! Mindenhez annyira ért! De erről a nyilatkozatáról eszembe jut a régi vicc!
    Berlinben Merciket osztogatnak! A hír igaz, de ...!:-) A többit úgy is tudjátok!:-)”
  • 48. saturnus 2011. május 27. 08:05
    „Gyimes Lászlót a tanácsnokok uszítják,hogy a súlyos népszerűség vesztésről eltereljék a figyelmet .Ma látható,hogy országos szinten mindenütt ezt csináljék a fidesz-KDNP politikusai a sámli forradalmár uszítására. Akkor a képviselő urak jelentsék már fel Barta polgármesterség alatt ,az akkor 600 milliót kapott az SZKT és eltünt a pénz amiből új villamosokat kellett volna vásárolni.No meg a polgármester aZ új Wolskvagen Passat-ot értékcsökkenként megvette lenyúlta.”
  • 47. kalkutta 2011. május 27. 07:55
    „Akkor is volt egy kezdeményezés, biztos voltak lelkes szakemberek akik létre akartak hozni valamit. Feltehetőleg kezdett összeállni egy csapat ami szintén nagyon fontos egy vállalkozásban. Amit most szétvernek párt alapon. Ha mindig szétverjük egymás próbálkozásait akkor örökké a pártok által (főleg) gerjesztett korrupció mocsarában fogunk vergődni. Ők meg mindig zsebre teszik a közpénzeket.
    Úgy kell nekünk ha ezt hagyjuk.”
  • 46. papsajt 2011. május 27. 07:14
    „Holló, hollónak nem vájja ki a szemét .

    Akkor szóljatok ha tényleg lesz egyetlen elszámoltatás, a cirkuszt már rég unom.”
  • 45. TrombiFrédi 2011. május 27. 06:58
    „A Victor Hugo utcai bagázsra is ráférne egy vérfrissítés, mert többségük jelenleg van, de hiteles polgármester(jelölt)ük így nem lesz egyhamar...”
  • 44. Lehiggadt 2011. május 27. 02:32
    „"42. dublini 2011.05.27. 00:11 "
    T. Dublini!
    Az a politikus, akinek nincs konstruktív ötlete, az abból próbál megélni, hogy a másikat nem kritizálja, hanem pocskondiázza! A kritika ugyanis érvek mentén megy. A pocskondiázás viszont mondva csinált ürügyek mentén...”
  • 43. Gingko 2011. május 27. 01:10
    „155 millió? Az egész kötöttpályás közlekedés rekonstrukciójához képest mekkora összeg? Nem a képviselő Úr háztartásáról van szó. A Citaróból alakított trolik telitalálatok. Elismerték korábban. Hagyják dolgozni az ambíciózus szakembereket! A parkolási díjról beszéljenek inkább! Mire költik? Hogyan forgatják vissza?”
  • 42. dublini 2011. május 27. 00:11
    „én nem értek a politikához (sosem szólok hozzá politikai vonalon), igy kérlek benneteket, aki jártas az ügyben magyarázza el nekem, hogy miért van az, hogy SOSEM jó az amit az elöző kormány csinált, függetlenül attol, hogy éppen ki volt az....”
  • 41. helsinkirokker 2011. május 27. 00:06
    „Villamos Körte Pálinka. Erre ment el 50 milla. Sok?”
  • 40. Lixus_kzs 2011. május 26. 23:28
    „Nagyon szép és jó a tömegközlekedés fejlesztesése. Csak nem ennyiért.”
  • 39. Tapasztalt 2011. május 26. 23:06
    „Régen irtam ide, de emlékszem azt olvastuk, hogy az SZKT saját fejlesztésü trolija kiváló, a villamosgyártás előkészitése igéretes....Érdekes, akkor a fideszesek nem károgtak....az FB tagjuk sem.....Mert hát a saját gyártás munkahelyet teremt, importot vált ki, és Uniós pénz sincs mindig. A prototipus kifesjlesztése és legyártása érthető módon drágább, a sorozatgyártásnál ez visszatérül, ezt Galamb J. segitségével már Ford apó is tudta. És ráadásul a cég még nyereséggel is zárt, hát elmehetnének már a levesbe a feljelentőbajnok városi károkozók!”
  • 38. Rozsdás 2011. május 26. 22:30
    „A vágyak és a lehetőségek ??
    A világon esőként Kinának van MAGLEV vasútja!
    20.éve azt sem tudta mi az!De rájött arra hogy ha nemzetközi viszonylatban több a bevétele mint a kiadása,megvehet minden fejlett technológiát.
    20.év mulva ő lesz a világ legfejletteb gazdasága.
    Nem szüntette meg meglevő gyárait nem építette le mezőgazdaságát hanem továbbfejlesztette,modernizálta!
    Nem adta el cukorgyárait,konzervgyárait,nem vágatta ki almafáit,nem állitatta le vízi erőműinek építését,hajózik minden folyóján ami hajózható,"és nem keresztben hanem hosszában" soroljam még hogy mit b......el??
    Rengeteg saját fejlesztése van,és nem vétózák meg a Gyimesi félék hanem támogatják.
    Na ez lenne a fejlődés útja,ha felismerné egyszer valaki!!”
  • 37. gubanc 2011. május 26. 22:21
    „Csinos nő fenek élmény, ha fideszes, ha szoci akkor meg undorító.
    Szóval nekem ne ugassa a Holdat az, aki magántársaságba akarta vinni az SZKT-ét.
    És minden javítást a Fidesz szimpatizáns hirtelen felnövő cége végzett.
    Valami nagyon büdös, de nálatok kedves Fidesz pedálgépek.”
  • 36. masaka 2011. május 26. 22:18
    „"egyébként meg költsék inkább a pénzt a reptérre! bőven lenne mire"

    Ez lenne csak az igazi pénzkidobás.
    Akár merről nézem, semerről sem tűnik úgy, hogy tömegigényeket szolgálna a reptér.
    Hacsak a szúnyogírtó repülők felszállásait nem tekintjük annak, de azok felszállnak egy normál birkalegelőről is ha kell.
    A reptér az eredeti célját jelenleg nem nagyon látszik betölteni, miszerint a pénzes nyugatabbra élő vállalkozók neki köszönhetően sorra telepítik ide a gyártókapacitásaikat.
    Pillanatnyilag a vagyonos (bizonyára becsületes adófizető, alkalmazottakat nem kizsákmányoló) szegedi, repülővel rendelkező vállalkozók játszadozásai alá biztosítja vele a város közpénzen az infrastruktúrát.”
55 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A 82. Ünnepi Könyvhét szegedi programja

Gyerekeknek és felnőtteknek szóló meglepetés-programokkal is készül a 82. Ünnepi Könyvhét szegedi programjait immár 4. éve szervező Somogyi-könyvtár. Tovább olvasom