Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Gyönyörű, fiatal, nő és Cessnát vezet

Szeged – Ene Adelina két éve visz utasokat kisrepülőkkel Szeged fölött. Nőként ugyanazt kellett bizonyítania, mint férfi pályatársainak: felelősséggel el tud vezetni egy gépet. A repülőtér gyepén együtt készülődtünk felszállásra.
Gyönyörű, fiatal, nő és Cessnát vezet. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Egy család sétált mögöttünk izgatottan a Szegedi Repülőtéren, mindannyian egy Cessna típusú kisgéphez igyekeztünk. A kevés magyar pilótanő egyike, a szegedi Ene Adelina rutinosan ellenőrizte a műszerfal gombrengetegét és az egész gépet, miután egyeztetett az irányítótoronnyal.

– Kiskoromban ugyan már rajongtam a repülésért, majd a középiskola után gondoltam egyet, jelentkeztem a Nyíregyházi Főiskolára, és miközben elvégeztem a repülőmérnöki szakot, megszereztem a kereskedelmipilóta-jogosítványt is, így kerültem a pályára. Ez azt jelenti, hogy nemcsak egymagam repülhetek, utasokkal is felszállhatok, felelősséget vállalhatok értük – mesélte a 26 éves pilótalány, aki két éve szállítja már Szeged felett a repülés szerelmeseit. – A családom annó el sem hitte, hogy tényleg repülni akarok. Amikor már a főiskolára jártam, akkor tudatosult bennük a döntésem. Eleinte minden repülés után fel kellett hívnom az édesanyámat, de csakis utána, hogy előre ne aggódjon – emlékezett vissza.

Gyönyörű, fiatal, nő és Cessnát vezet. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Nők a magyar légtérben

Az első magyar utasforgalmi pilótanő Czigány Ildikó volt, aki a Malév kötelékeiben dolgozott annak megszűnéséig. Az eredetileg zenetörténet szakon végzett pilótanő több repüléssel kapcsolatos könyv szerzője, novellák, esszék, „etűdök" kötődnek a nevéhez.

Mitől repül a gép? Mi tartja a levegőben? Hogyan lehet kormányozni? Először ezekre a kérdésekre keressük a választ, mint minden felszállás előtt, hiszen a repüléseken az utasok megismerkedhetnek az alapmanőverekkel is. Miközben a műszerfal gombjainak és kapcsolóinak tömegével ismerkedünk, nagy hanggal befut egy, a reptér munkatársaiból álló csapat. – Éppen egy beavatási szertartás zajlik. Ha valaki megszerez egy új képesítést, akiknek már megvan a papírjuk, rituálisan elfenekelik a repülő orrának támaszkodót – magyarázta nevetve Adelina. – Ezen én is átestem. Néha még szoktak csipkelődni, de nőként ugyanazt kellett bebizonyítanom, mint férfi kollégáimnak, hogy nekem is megy a repülés. A reptéren mindenki nagyon segítőkész, és érzem, hogy szeretnek – fogalmazott. – A vitorlásrepülősök között több a nő, de aki tényleg repülni akar, nincs akadálya, hogy más típusú gépekre is jogosítványt kapjon. Tőlünk nyugatra több a női pilóta, Európa legnagyobb légitársaságánál, a Lufthansánál például kvóta is van, hánynak kell lennie a csapatban – magyarázta a pilótalány.

Eközben arrébb gurultunk a Cessnával, hiszen nemrég szállt csak le, és a következő út előtt még újra kellett tankolni. Ene Adelina magabiztosan állt meg a töltőállomás betonján, eközben rádión kértük segítséget a művelethez, hiszen így szabályos.

Gyönyörű, fiatal, nő és Cessnát vezet. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

– Általában 2-4 utast viszek fel, sokan ajándékba kapják a 15–25 perces utat. Aki fél felszállni, az be sem jelentkezik hozzám, de azt látom, hogy mindenki egészséges izgalommal ül be a gépbe. Sőt sokan utánaolvasnak a repülőknek, felkészülten érkeznek – beszélt tapasztalatairól. – Igazán nagy kihívás lenne egy nagy gépet vezetni, de most még a rutinszerzés fázisában vagyok. Olyan ez, mint a taxisoknál: a tudás nem elég, sokat kell vezetni a megfelelő referenciákhoz. De drága „mulatság" a repülés, még úgy is, hogy utasokat szállítok Szeged fölött, akik megnézhetik fentről a várost, és megkereshetik a magasból a házukat. Munka után jövök ki én is a reptérre – tette hozzá Adelina.

Olvasóink írták

  • 7. szegedivagyok 2013. augusztus 21. 21:49
    „2. polo 2013.08.18. 17:47

    <moderálva>

    Inkább a helyesírásod kommenteld. Egyébként ebben a gépben nem is botkormány van. Ücsörögj tovább a mentődben és elégedj meg vele.”
  • 6. SP 2013. augusztus 19. 18:42
    „Magyar
    Kedves és segítőkész.”
  • 5. Teo 2013. augusztus 19. 13:07
    „Nincs magyar pilóta szegeden? Minek ide a Román?”
  • 4. Mike3 2013. augusztus 18. 22:20
    „Mitől repül a gép? Mi tartja a levegőben? - PÉNZ PÉNZ PÉNZ :)

    Gratulálok, 26 évesen, nőként CPL, szép teljesítmény!”
  • 3. IncontinentiaButtocks 2013. augusztus 18. 18:39
    „10/6”
  • 2. polo 2013. augusztus 18. 17:47
    „jól bánik a botkormánnyal:))) enyémet is foghatná:))))))))))))”
  • 1. bj029 2013. augusztus 18. 12:29
    „"Mitől repül a gép? Mi tartja a levegőben? Hogyan lehet kormányozni?" - És ezekre keresik a választ? Én kb 8-9 évesen kérdeztem ezt...”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Önkéntes munka: segíts másokon, formáld magad

Eddig csupán önszorgalomból jelentkeztek ilyen munkára azok, akiket ez érdekelt, tavaly óta azonban közösségi munkaként minden középiskolásnak kötelező. Tovább olvasom