Délmagyar logó

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 0°C Még több cikk.

Gyorsabb a busz, mint az intercity

Bár korszerűsítik a Szegedet és Budapestet összekötő két vasútvonalat, még az autópályán közlekedő buszok is vannak olyan gyorsak, mint az intercity. Az, hogy a vonat hasonló menetidőt produkáljon, mint az autó az M5-ösön, csak jövőbeli lehetőség: a járművek cseréjére, a vasúti pálya további átépítésére lenne szükség.

Ez a busz két óra tíz perc alatt tette meg a Budapest–Szeged távolságot. Fotó: Schmidt Andrea
A Tisza Volán budapesti expressz- busza „legyorsulta" az intercity vonatokat. A MÁV legrövidebb menetideje Szeged és Budapest-Nyugati között 2 óra 12 perc, a Tisza Volán reggeli járata Szeged, Mars tér és Budapest, Népliget között 2 óra 10 perc alatt teszi meg az utat. Igaz, a vonatok Cegléd felé kerülnek, több helyen meg is állnak, a busz pedig végig az M5-ös autópályát használja.

– Úgynevezett rásegítő járatról van szó – magyarázta Szeri István, miért nincs az expresszbusz benne a hivatalos menetrendben. A Tisza Volán vezérigazgatója szerint sok utas megy a végállomásig, így Budapestre az M5-ösön a kisegítő járatnak létrejött egy alternatív útvonal. Az alapjárat egyébként Makó és Budapest között közlekedik, de csak Kecskeméttől tér az autópályára, a menetideje így Szegedről 3 óra 5 perc.

A sebességi rekorder busz a szegedi Mars téren. Fotó: Schmidt Andrea
A Tisza Volán tervezi, hogy további járatokat indít az autópályán – tájékoztatott a vezérigazgató. Erről az érintett budapesti székhelyű Volánbusz Rt.-vel megkezdődtek az egyeztetések. Szeri István hozzátette: fölmerült, hogy az M1-es autópályán keresztül Győr, az M3-as autópályán pedig Miskolc felé is induljon expresszjárat, egyelőre azonban úgy tűnik, csak pénteken és vasárnap lenne ehhez elegendő forgalom. Ehhez is egyeztetés kell. A volánok közötti féltékenység miatt egyelőre azonban a Tisza Volán Szeged–Bécs járatát sem engedték az M5-M0-M1 útvonalra, ezért Veszprém–Kőszeg felé közlekedik.

Másfelé lassabb

A buszon nem a főváros felé utazók durván száz kilométert tehetnek meg két óra tíz perc alatt. A reggel Szegedről Miskolcra induló busz Gyomaendrődig jut el (111 km, 2 óra 18 perc), a győri Soltig (117 km, 2 óra 1 perc), a debreceni járat két óra elteltével Békéscsabán jár (98 km, 2 óra 8 perc), a zalaegerszegi pedig Baján pihen (105 km, 2 óra) A Tisza Volán pesti expressz járata egyébként a „normál" távolsági buszon utazók által irigyelt kényelmet nyújt. Hamarosan csak vécével fölszerelt buszokat állítanak be, és tervezik, hogy büfé is lesz a fedélzeten.

A MÁV kommunikációs igazgatósága szerint a vonat előnye az ütemes menetrend, az étkezőkocsi, az utas pedig alhat, dolgozhat. Hangsúlyozták: Kőbányáig két óra a menetidő, de a városközpontban fekvő Nyugati pályaudvarig is tovább lehet utazni. Kérdésünkre, hogy a vonatok menetideje mikor lesz az autóéval versenyképes, azt írták: a Szeged és Budapest közötti vasútvonalak fejlesztése folyamatos. Budapest-Nyugati és Cegléd között a megengedett sebesség óránként 120-140 kilométeres lesz. Átépítik a Cegléd–Szeged vonalat is: egy 13 kilométeres szakaszon második vágány épül, csökken a menetidő.

Cegléd–Kiskunfélegyháza között már óránként 120 kilométeres, Kiskunfélegyháza–Szeged között azonban csak 100 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok. Igaz, a tempó elvileg óránként 160 kilométeresre növelhető, ehhez azonban a vasúti pályára rengeteget kellene költeni, és az öreg járművek cseréjére is szükség van. Az állami vasútnál a 2007–2013 között elérhető uniós támogatásokban bíznak.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ügyvédi irodákba törtek be

Betörtek az egyik legnagyobb szegedi ügyvédi irodába. A tolvajok átkutatták az összes helyiséget,… Tovább olvasom