Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

Gyorshajtás: két perc előny 50 ezerért

Szeged – Deszk és Makó között kipróbáltuk, érdemes-e padlógázzal száguldozni. Kiderült: alig két perc előnyért akár 50 ezer forint bírságot is begyűjthetünk.
A Tispol keretében 3 napig kiemelten ellenőrzik a gyorshajtókat Európa-szerte. – Csongrád megyében 7 traffipax figyeli a sebességtúllépőket. Forgalmas utak mentén és a településeken átvezető tranzitszakaszokon mérünk, egyik kiemelt helyszín a 43-as út deszki része – tájékoztatta a delmagyar.hu-t Szenti Szabolcs, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője. – A bankkártyás fizetés lehetőségének próbaüzeme bevált, a helyszínen megbírságolt külföldiek döntő többsége egyből kifizeti a kiszabott bírságot – értékelte az új helyzet tapasztalatait Szenti Szabolcs. A főhadnagy szerint rövid időn belül „elterjed", hogy már nálunk sem lehet büntetetlenül száguldozni. Amíg a 43-as úton a traffipaxos autó mellett beszélgettünk, újabb szabálysértőt mértek be a rendőrök. Egy bolgár Mercedest állítottak félre, 63 kilométer/órás sebességgel haladt az 50-es szakaszon. Megtudtuk, 13 kilométer/órás sebességtúllépés még a szabálysértés kategóriájába tartozik, ezért a vétkes 20 ezer forintos helyszíni bírságot kapott – többek közt azért, hogy elmenjen a kedve a száguldástól. Akik lakott területen átlépik a 64 kilométer/órát, már közigazgatási bírságra számíthatnak. Megtudtuk: Vas megyében, központilag intézik a büntetések kiszabását és kiküldését.

Sebességellenőrzés a 43-ason. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Eddig az elmélet. De megéri száguldani? Kipróbáltuk, Deszktől Makóig teljesen szabályosan, minden KRESZ-szabályt betartva közlekedtünk. Visszafelé viszont tapostuk a gázpedált: azért, hogy kiderítsük, a zsúfolt 43-ason mennyire éri meg előzgetni és gyorshajtani.

Alig hagytuk el Deszket, egy 80-nal haladó román kamiont akartunk megelőzni, de a forgalom miatt ez nem sikerült. Klárafalvánál 50-re lassítottunk, a hátsónkban pillatanokon belül megjelent egy magyar kamionos. Szeged felé folyamatos a forgalom, egymást érik a járművek. Az előttünk haladó román kamionos nem lassít, jó hetvennel zúg keresztül a településen. Ferencszálláson is csak a jobbos kanyar miatt lassít a román kamionos, előzni itt sem tudunk. Két kilométer után sikerült megelőzi a kamiont, a 25-ös kilométernél már a megengedett maximummal, 90 kilométer/ órával haladtunk. Egy perc sem kellett, újabb kamionsort értünk utol, lelassultunk 70-re. Egy német, ideiglenes rendszámmal előzgető Opel vágott elénk, majd folytatta a veszélyes manőverezést, „természetesen" index nélkül. A Maros-hídra már csak 60-nal cammogott a sor, leginkább azért, mert sikerült a 43-ast úgy kijavítani, hogy a korábbi kátyúk helyére buckákat öntöttek. Mire beértünk a hagymájáról is híres városba, alig 45-tel döcögtünk. A hódmezővásárhelyi elágazásnál fordultunk vissza, a navigáció szerint a 19 kilométeres távot – Deszk és Makó között – 18 perc 35 másodperc alatt tettük meg, átlagsebességünk 61,6 kilométer/óra lett.

Sebességellenőrzés a 43-ason. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Irány Deszk, ami a csövön kifér! Átlagosnak mondható, 103 lóerős autónkkal visszaindultunk Szegedre. Mértük – ha mindenkit megpróbálunk megelőzni, és nyomjuk a gázt –, mennyivel hamarabb érünk vissza. A 30-as kilométernél egy román kisteherautót utolérve a kilométerórára pillantottunk, lakott területen már a megengedett érték felett haladtunk. Makót elhagyva, még a hídon megelőztünk egy kamiont, 90-re gyorsítottunk, és már fékeztünk is. A jobbos kanyar előtt utolértünk egy kamiont, a körforgalomig már tudtunk előzni. A forgalom Szeged felé is irtózatos. Előzésre készültünk, közben megfigyeltük, hogy az előttünk haladó román kamionos az úthibákat úgy kerülgeti, hogy a menetirány szerinti bal oldalra 60–80 centire átsodródik – ez több mint veszélyes. A tükörben észrevettük, hogy a román kisteherautó, amelyet megelőztünk, utolért minket. Az erős forgalom miatt csak a 25-ös kilométernél tudtuk a kamiont lehagyni – tövig nyomtuk a gázt. Örömünk a 23-as kilométernél alábbhagyott, újabb kamionsor állta utunkat. Előzésre már nincs lehetőség, beértünk Ferencszállásra.

Száguldás egy BMW X5 4.8i E70-nel.

Egy kamiont sikerült megelőzni Klárafalváig. Azt vettük észre, ha az autósok rendőri ellenőrzést látnak, még a megengedett sebességet sem tartják, satufékkel borzolják a közlekedők idegeit – így a 43-ason nem egyszer csak 40–60 kilométer/órával haladhattunk. Másik „érdekesség": a török, román, bolgár kamionosok úgy követik egymást, hogy nincs köztük hely. Pedig a KRESZ előírja, hogy egy 7,5 méternél hosszabb járműnek legalább egy személyautónyi követési távolságot kellene tartania. Ha egy négyes kamionsort akarunk megelőzni, fel kell készülnünk arra, nem fognak visszaengedni a sávunkba a külföldi teherautósok. Deszkig már nyitott az út előttünk, ezért jól haladtunk. A községhatárt jelző táblán túl is 63–65-tel haladt a konvoj, visszaérkeztünk indulási helyünkre. A navigáció szerint a visszautat 16 perc 49 másodperc alatt tettük meg, 67,9 kilométer/órás átlagsebességgel.

14 éves gyorshajtó az M6-M8-as autópályán.

A rendszeres sebességtúllépéssel mindössze 106 másodpercet, azaz 1 perc 46-ot nyertünk! Ha mozgó traffipaxszal futottunk volna össze, akkor ez a gyorsaság közel 30 ezer forintunkba került volna. A lakott területen 60–63-mal haladásért is újabb 10–20 ezer forintra bírságra számíthatnák. A fentiek is alátámasztják, semmi értelme 1–2 perc előnyért veszélyeztetni magunkat és a közlekedés többi résztvevőjét – sőt nem is kifizetődő. Egy 19 kilométeres, lakott területekkel sűrűn tűzdelt, nagy forgalmú szakaszon könnyedén összeszedhetünk 50 ezer forint bírságot.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. korcoló 2010. április 29. 20:52
    „Tisztára,mint egy Forma 1-es közvetítés...”
  • 21. antikos 2010. április 29. 17:07
    „A második video haláli:)))

    Gondolom nagyobbság:)))”
  • 20. Zs 2010. április 29. 15:26
    „Azaz, pl. belterületen ha 62-nél megállítanak, akkor helyszíni bírság és büntipontok a vezetőnek; de ha csak a fa árnyékából lefilmeznek 64-nél, akkor a tulajnak megy a soron kívüli adó - és a gyorshajtó személye a a kutttyát se érdekli...”
  • 19. Zs 2010. április 29. 15:24
    „Ez bizony így vala...”
  • 18. okz63 2010. április 29. 14:58
    „"16. hozzászólás THK 2010.04.29. 11:46
    ezt régen mondhatta, mert egy ideje már az üzembentartó felelőssége a dolog, mindenképpen fizetned kell, ez már nem kibúvó"

    De kibúvó, ugyanis helyszíni bírságot már csak akkor szabnak ki, ha megállítanak.
    Levélben már nem küldik ki ezer éve, csak a közigazgatási bírságot.
    Ha nem állít meg és nem lépted át az objektív felelősséghez szükséges határt, akkor megúsztad.”
  • 17. mikkviktor 2010. április 29. 11:58
    „Nem, ezt idén februárban mondta.Mivel nem éred el a minimális büntethetősg határát, ezért ez kvázi egy kiskapu.”
  • 16. THK 2010. április 29. 11:46
    „14,
    ezt régen mondhatta, mert egy ideje már az üzembentartó felelőssége a dolog, mindenképpen fizetned kell, ez már nem kibúvó”
  • 15. Frankó 2010. április 29. 11:11
    „tudna vki adni egy linket, amin a jelenleg érvényes sebességhatár indexek vannak, ami mutatja a büntetés?”
  • 14. mikkviktor 2010. április 29. 10:53
    „Persze, ha megállítják az 50es táblánál 60nal száguldozót . Ha nem, kimegy a papír, azt mondom, hogy nem nevezem meg a sofőrt, és el van felejtve az egész...Legalábbis rendőr ismerősöm ezt mondta...
    Érdekes módon a mobilozókat nem ellenőrzik...”
  • 13. ClarkGriswald 2010. április 29. 10:25
    „Jó a cikk Csaba! Végre! :)”
  • 12. segesvarics 2010. április 29. 09:36
    „9. hozzászólás na_mit_talaltam 2010.04.29. 08:51
    Ez így van. Állampolgári felelősség. Az én felelősségem.”
  • 11. Zs 2010. április 29. 09:07
    „Azt már megoldották nagyjaink; a trafis kocsi a mérőberendezés része, mert annak a szivírgyújtójáról működik és így akárhol letámaszthatják a sünpajtik...

    7.
    Persze, hogy nem mázlinak kellene lenni és reményeim szerint nem is az, de biztos, hogy jópár mázlista is van, aki "megkomolyodik" - a sajnos a szerencsétlenül járt felelőtleneknek szólt...”
  • 10. Asti 2010. április 29. 08:58
    „Lehet, hogy tévedek, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy a rendőrségi gépkocsi megállása a Kresz 40. §. szabályai szerint történt.
    A KRESZ szabályai valamennyi közúton közlekedő és járműnek minősített közlekedési eszközre vonatkoznak! Nincs megkülönböztetve, hogy másképp érvényes a piros autókra, más azoknak, akik hivatali feladatokat látnak el, vagy pedig más a sebességet mérő rendőrautóknak.
    Akikre egyedi szabályok vonatkoznak azt a paragrafusok tételesen megemlítik. Vannak kivételek a villamosokra, a kerékpárosokra, a veszélyes anyagot szállító járművekre stb., és megérthető okokból jelentősen más a megkülönböztető jelzéseiket használó gépjárművekre vonatkozó rendeletek.
    Mint közlekedésben résztvevő mindig is azt tartottam, hogy a szabályokat be kell tartani, és hogy a megfelelő hatóság maximális feladata e szabályok betartatása de a feltétlen példamutatás is.
    Budapesten a rendőrség elveszetett egy pert, mert a sebességmérés a Kresz szabályaival ellentétes módon történt. A per hatására a BRFK elrendelte a befizetett bírságok és büntetések visszafizetését azoknál az eseteknél, ahol a sebességmérés nem a Kresz szabályai szerint történtek.”
  • 9. na_mit_talaltam 2010. április 29. 08:51
    „És saját magára tett terhelő vallomást, miszerint tudatosan megszegte a közúti közlekedés szabályait? Talán hivatalból is vizsgálni kellene aznapi "teljesítményét". Szeretném látni az 50 ezres csekk másolatát.
    Semmi, ismétlem, semmi sem adhat felmentést a szabályok megszegésére, még ha egy cikket is rittyentenek ez alkalomból.”
  • 8. Stevvve 2010. április 29. 08:50
    „Nagyon jó cikk!

    Korábban rendszeresen előztek az S-kanyarban külföldi polgártársaink, ma már csak hetente 1-2 szer látok életveszélyes helyzetet.
    Ha lenne mozgó járőr, talán kevesebb is lehetne.

    Mondjuk engem a lakot területen 70-90 nel "közlekedő" seggbemászó kamionok idegesítenek - és mivel a rendőrök ezért nem büntetik őket, kénytelen vagyok én megtenni...”
  • 7. bespin 2010. április 29. 08:46
    „6. Akkor addig a bizonyos pontig, sok embernek mázlija volt? Soknak nem?
    Nem mázli kérdésnek kéne lenni, hanem a természetes, józan gondolkodás velejárójának.”
  • 6. Zs 2010. április 29. 08:41
    „csak azt nem éri meg mindenki... sajnos”
  • 5. bespin 2010. április 29. 08:35
    „Címlapra a cikket Csányi helyett! Kár, hogy a nyomtatott sem ezzel kezdődik.
    Ez a fajta út-idő-sebesség jellemzők tapasztalata és elfogadása automatikussá válik egy bizonyos kor és kilométer levezetése után.”
  • 4. joy 2010. április 29. 08:14
    „Jöhet a szegedi kátyúkról szóló cikksorozat!
    No az lenne egy igazi Végtelen történet!”
  • 3. szatyi 2010. április 29. 07:52
    „Gratula Segesvárinak! Ezt a cikket nagyon jól megcsinálta, várjuk a folytatást.”
22 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eddig 15 ezren látták Capa fotóit

Szeged - Közel 15 ezren látták a magyar származású világhírű fotográfus, Robert Capa legendás… Tovább olvasom