Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

Haladékot kapott a tápai komp

Szeged - Fizetésképtelen a tápai kompot üzemeltető cég. Állami támogatást kér, de ha nyer, a pénzért cserébe a városnak még 5 évig fenn kell tartania a kompközlekedést.
Pályázhat állami támogatásra a tápai kompot üzemeltető Sadar Komp Kft. – erről döntött a közgyűlés városüzemeltetési és fejlesztési bizottsága. Juhász Gyula (KDNP) elnök elmondta: mérlegelték a szempontokat, és megszavazták, hogy a közforgalmú kompközlekedést biztosító magáncég nyújtsa be pályázatát az államhoz 4,2 millió forint működési és 2,3 millió forint fejlesztési támogatásra. Arról nem határoztak, hogy kell-e a komp egyáltalán, hiszen nem kötelező feladat működtetni. Ez azonban a képviselők szerint nem a városüzemeltetési bizottság kompetenciája. Az elnök – aki egyben Tápé önkormányzati képviselője is – hozzátette: a komp esetleges leállása veszélyezteti az őszi munkákat, hiszen a nehéz járművek a Móra Ferenc hídon nem kelhetnek át a Tiszán. Ezen kívül az algyői és a maroslelei tanyákon élő 3-400 család közlekedését is segíti, akiknek a komp hiányában 40 kilométert kellene kerülniük.

Haladékot kapott a tápai komp. Fotó: Frank Yvette (galéria)

Szalmaszál

Megnyugtatott a bizottsági döntés, hiszen a cég fizetésképtelen, ebben a hónapban még futotta a fizetésekre, de a járulékokra már nem. Október 10-én várható a pályázatról a döntés, és esélyesek vagyunk. Enélkül lehúzhatjuk a rolót – tájékoztatott Jaksa Sándor, a Sadar Komp Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, 5-5 éves fenntartási kötelezettséget korábban is vállalt a város: 2010-ben egy 6-7 millió forintos, idén pedig egy 7,5 millió forintos pályázati támogatás kapcsán.

A Sadar Kompnak év végéig van az önkormányzattal érvényes szerződése, a meghosszabbításról a képviselők ráérnek decemberig határozni. A döntés előkészítéséhez a bizottság a polgármesteri hivatal városüzemeltetési bizottságával tanulmányt készíttet, hogy fennáll-e a komp társadalmi szükségessége. Azt is elemzi a szakiroda, hogy milyen feltételekkel, milyen szolgáltatást vár el a város, és hogy ehhez megvan-e a költségvetésben az anyagi háttér. Juhász Gyula megjegyezte: ha most nem engedélyezte volna a bizottság, hogy a cég állami támogatást kérjen, akkor biztosan halálra ítélte volna a kompot. Ha megkapja a cég a 6,5 milliós támogatást, akkor a városnak 5 éves fenntartási kötelezettséget írnak elő. Ezzel együtt is dönthet úgy év végén a közgyűlés, hogy mégsem köt újabb szerződést a Sadar Komppal. Abban az esetben vissza kell fizetni az állami támogatást.

Hétfőn a vagyongazdálkodási bizottság is megerősítette a városüzemeltetési grémium döntését: pályázhat a Sadar Komp, noha van pénzügyi kockázata a működtetésnek.

Többször beszámoltunk róla: a kft. 2000-ben szerezte meg a tápai komp létesítményeinek tulajdonjogát, és 2007-ben kötött ötéves szerződést a várossal az üzemeltetésre. Idén a működtetésre 17 milliós támogatást szavazott meg a közgyűlés. A cég nem hogy nem volt nyereséges, de májusban 3 millió forint gyorssegélyt kért, és kapott a várostól.

Olvasóink írták

  • 7. Hisztigép 2012. szeptember 18. 11:14
    „A havi árbevétel: 200 000 és 250 000.- forint között mozog. Az üzemeltető nem feltétlen ragaszkodik az üzemeltetéshez, mindazért csinálta eddig, hogy ne hagyja cserben azokat a családokat, akik a túlparton laknak, és nap mint nap igénybeveszik a kompot annak érdekében, hogy ne kelljen a gyerekekkel 40 km-t kerülniük. Hozzáteszem, hiába igényelték meg annak idején az ingyenes autópályát arra a szakaszra, amelyen meg tudták volna közelíteni a várost, a város vezetősége ezt elutasította, de természetesen a kompra sincs szükség. A városnak is lenne lehetősége megvásárolni a kompot, de a belső ellenőrzési vizsgálat után a kedves vezetés is rájött, hogy az üzemeltetés nem hozható ki nyereségesre, így arról nem is esik szó odafönt, hogy esetleg a város átvenné az üzemeltetést. Segíteni sem akarnak annyira, mert idézek egy felső vezetésben dolgozó személyt: a bevétel úgysem hozzánk folyik be, nem úgy, mint a városi kézben levő cégeknél, lásd SZKT, stb. A tisztelt városi vezetést, tehát mocskos módon nem érdekli az emberek sorsa, csupán az, hogy miből mennyi pénzt lehet kivenni, a többi pedig nem lényeges. A hat fő: az ügyvezető, aki ellátja az ügyvezetői feladatokat, meg a hajózási üzemeltetésvezetői feladatokat is, 1 fő az irodában, négy fő pedig a kompon. Mivel a komp minden nap közlekedik, hétvégén, ünnepnapon is, így a személyzet váltja egymást. Ha valaki szabadságra megy, akkor az ügyvezető, vagy az adminisztrátor áll be révészkedni, már az is igen nagy problémákat okoz tehát, hogy a szabadságolásokat meg tudják oldani. Gondolom mindenki számára világos az, hogy pihenőnapokat kell tartani, és a kedves hozzászólók sem szeretnének a hétből hét napot dolgozni egyfolytában reggel fél héttől este hétig.... esőben, napban, a kormányállásban volt olyan, hogy több, mint 50 fokot mutatott a hőmérő....Az előírás az lenne, hogy 1 fő hajóvezető legyen, egy fő matróz, és egy fő révész. Szegeden sikerült egyedül kijárni azt a hatóságoknál, hogy lehessen úgy üzemeltetni a kompot hivatalosan is, hogy csak két fő személyzet legyen rajta. Így már eleve 2 fő munkabére meg van spórolva. A mindszenti komphoz annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy nem üzemanyaggal működik, ott volt arra lehetőség, hogy úgy alakítsák ki a komp működtetését, hogy a víz sodrása vigye, így nincs szükség üzemanyagra. Gondolom senkinek nem kell bemutatni, hogy a mai üzemanyag árak mellett ez mennyit számít... Nem mocskolódni szeretnék a Tisztelt hozzászólókkal, csupán annyi a célom, hogy világosan átlássák azokat a dolgokat, amikhez hozzászólnak, és ennek tükrében tudjanak véleményt alkotni.”
  • 6. bánki 2012. szeptember 16. 09:23
    „A 44101-es út ,,országos" közút! 21+339 szelvény. Ergo biztosítani kell az átkelési lehetőséget.

    Négy alkalmazott havi költsége : 1,2 1,5 mFt, komp üzemeltetési kts. 0,5 mFt, amortizáció 0,2 mFt.

    Kérdés ? - mennyi a bevétel !”
  • 5. szi201247 2012. szeptember 15. 01:06
    „Egyetértek Jerichoval. A mostani vezetésről én is több rosszat hallottam már mint jót. Ha mégis adnának neki pénzt, akkor alaposan szét kellene ott előbb nézni, hogy miként mennek a dolgok. De az lenne a legjobb ha keresnének egy tisztességesebb üzemeltetőt”
  • 4. p!b 2012. szeptember 14. 14:40
    „6 embert foglalkoztat a komp így nyilván csődbe mennek. Minek kell oda 6 ember? 2 ember van a kompon 4 meg az irodába?
    Kicsit irreálisan magas a fizetésük annak ellenére, hogy önkormányzati támogatás kell az üzemeltetéshez.
    Tőlem megszűnhet, legalább az erre szánt pénz olyan helyre jutna ahol nagyobb szükség van rá, vagy csinálják meg nyereségesre, mint mindszenten.”
  • 3. Jericho 2012. szeptember 14. 14:36
    „Engedjék meg nekem, hogy hozzászóljak a fentiekhez. Azért is, mert valamikor a kompnál dolgoztam . A 70-es évek végén, 1978 - ´79 -ben két évig voltam ott, egészen a bevonulásomig. Napkeltétől napnyugtáig szállítottuk az arra járókat a komppal, napnyugtától napkeltéig pedig egy evezős dereglyével tettük ugyanezt a gyalogosok és a kerékpárosok legnagyobb megelégedettségére. Akkoriban a KPM üzemeltette a kompot, úgy, mint az utakat, hidakat, stb. Senkinek sem jutott eszébe se a megszüntetése, se az az agyament dolog, hogy magánkézbe adjanak egy közcélú, közhasználatú kompot. Mint ahogy a hidakat, utakat sem adják magánkézbe, bár ma már ez sem biztos, hogy így van. Nem ismerem a jelenlegi üzemeltetőt, de hogy nagy gazember lehet, az biztos. Amíg ment a bolt, addig senki sem hallott róla, ahogy van egy kis bibi, rögtön fenyegetőzik. Azért úgy csendben megkérdezem: nem kellene tőle visszavenni az üzemeltetési jogot? Nem az államnak kellene üzemeltetni a kompot, mint más egyéb közlekedési területet?”
  • 2. Lámpion 2012. szeptember 14. 07:48
    „"...a bizottság a polgármesteri hivatal városüzemeltetési bizottságával tanulmányt készíttet, hogy fennáll-e a komp társadalmi szükségessége."
    Valóban. 2012-őt írunk és egy vacak kompot üzemeltetünk Tápé mellett a Tiszán.
    Amikor lehetne Mars-járónk is...
    Az sokkal elegánsabb lenne:
    http://www.youtube.com/embed/XRCIzZHpFtY?rel=0”
  • 1. csonakos 2012. szeptember 14. 07:15
    „Ugye, ugye! Ha nem tartózkodtak volna a szegedi választott Fideszes képviselő urak az M 43-as ingyenessé tételéről az első lejáróig ami Maroslele és a Tisza -Maros háromszögbe visz most ez a gond nem is lenne! Az, hogy a nehéz, vagy inkább mondjuk ki lassú járművek átkelhessenek a Móra ferenc hídon, bizony könnyen megodható lenne mert előtte és utána is van lejárási lehetőség a mellékutakra. Nem ördögtől való ez a gondolat csak az akarat hiányzik hozzá! Az egy másik kérdés, hogy már úgy megszoktuk ezt a tápai kompot, a Tisza része lett.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csakazért sem lesz ősz!

Érdeklődés híján az ősz elmarad ezen a hétvégén. Hőség már nem lesz, az eső is csak pénteken esik. Tovább olvasom