Délmagyar logó

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 22°C | 35°C Még több cikk.

Harcmodort váltanak a 43-as út károsultjai

Szeged - Miután ötödször passzolták tovább a bíróságok a 43-as út melletti épületek kárával kapcsolatos eljárást, taktikát változtat a felperes. A megrepedt házak gazdáit összefogó egyesület az egészségüket károsító rezgés- és zajártalomra hivatkozva is perbe fogja az államot. Félmillió forintot követelnek fejenként.
Négy hónapja várja a 43-as Egyesület, hogy eldőljön, melyik budapesti bíróság tárgyalja a főút mellett megrongálódott házak ügyét érdemben. Kotroczó Béla, az egyesület ügyvédje lapunknak azt mondja, lehet, hogy a Fővárosi Ítélőtábla már kijelölt egy bíróságot, de erről még nem küldött értesítést. Valószínű, hogy majd csak az idézést kapja meg a következő tárgyalásra és helyszínre az egyesület. Amelynek tagjai azt állítják, azért repedtek, nyíltak meg 2007 után házuk falai, mert Románia és Bulgária uniós csatlakozása nyomán megnőtt a kamionforgalom a főúton, és ez nagy rezgést idézett elő a 43-as két oldalán.

A közel 250 háztulajdonos e kárt szeretné elismertetni és behajtani az út gazdáján, az államon. Keresetük a környezetvédelmi törvényre hivatkozva úgy érvel, hogy a forgalom keltette rezgés károsította a környezetet, az út fenntartója pedig nem gondoskodott a hatás megszüntetéséről a forgalom csökkentésével vagy az úthibák kijavításával, a burkolat cseréjével. Ha a bíróság ezt elismeri, és burkolatcserére kötelezi az útkezelő állami céget, ezzel kijelöli a felelőst is, így megteremtődik a jogalap a kártérítési igény benyújtásához.

A per 2010 októberében indult, ám még az elsőfokú ítéletig sem jutott el, mert négy bíróság is hatáskör hiányára hivatkozva tolta tovább az ügyet. Legtovább a II. és III. kerületi bíróság tárgyalta, ebben a fővárosi kerületben van az állami utakat kezelő Magyar Közút székhelye. A bíró azonban idén tavasszal megállapította, hogy mivel a perérték 200 millió forint, ez meghaladja a hatáskörét.

Az egyesület most taktikát váltva próbálja bekeríteni az államot. Újabb pert indít, a rezgés egészségkárosító hatásaira hivatkozva. Egy 2005-ös egészségügyi minisztériumi rendelet szerint ugyanis az emberek egészségére kisebb mértékű rezgések és zajok is veszélyesek, mint amekkorák az épületekre. Rendelkezik a jogszabály a határértékekről. A 43-as út mellett élők eszerint tartósan káros rezgésterhelést viseltek el – Apátfalván és Magyarcsanádon, ahol még most is áthalad a nemzetközi forgalom, ez bármikor mérhető.

Az egyesület azt tervezi, a falrepedéssel kapcsolatos eljárással párhuzamosan egységesen minden csatlakozó tag számára 500 ezer forintos kártérítést igényel. A két pert ugyanazok a bizonyítékok támasztják alá, így ha az egyik halad, előbbre jut a másik is – érvel Kotroczó Béla. A Legfelsőbb Bíróság – most már Kúria – egy ilyen ügyben felelőssé tette az egyik autópálya üzembentartóját.

A 43-as Egyesület most arra kéri tagjait, hogy akik csatlakoznának ehhez az új perhez, küldjék el levélben, e-mailben vagy vigyék be nyilatkozatukat, hogy ezt a személyre vonatkozó kárigényt is érvényesíteni akarják. Le kell írni az érintett időszakban a házban élt személyek adatait. 50-en már csatlakoztak. A képviseletet az egyesület ingyen látja el, a pert a nyár végén indítja a Fővárosi Törvényszéken.

Olvasóink írták

  • 11. drCzinderPéter 2013. július 25. 20:51
    „Az alanti sok "észverő" kommentelőnek ajánlom. Igen, minden főúton van por és zaj. A kérdés csak az: mennyi? És valószínű hogy nem annyi, amennyi 3000 kamion okoz! A károk valóban mérhetők: csak rá kell nézni a falara ma, és két hónap múlva újra. Egyébként lehetne néhány rezgésmérőt, zajszint-mérőt telepíteni a házakba, és objektív lenne a mérés. Okos makóiak és társaik könnyen jártatják a szájukat, náluk már nem járnak a kamionok. Persze attól még meg lehetne érteni a mások kárát! Hálószobám falától kb 8-10 méterre döngetnek a kamionok ( egyértelműen nem 50-nel, de nem lehet bemérni őket, hisz azonnal leadják a riasztást egymásnak. Viszont lehetne szombat-vasárnap ellenőrizni, hogy miért közlekednek a tilalom ellenére? És nem csak élőállat-szállítók ( bár azt is be lehetne tiltani, fuvarozzanak hét közben! És akkor legalább két napig lehetne nyitott ablaknál aludni, szellőztetni, stb.)
    Több mint 25 éve nem dohányzok, nem alkoholizálok, egészséges ételeket eszek ( nem zabálok!) nyugdíjas vagyok, nem stresszelek, mégis beteg lettem! Betegségem nagy valószínűséggel a légszennyezettséggel függ össze, esetleg a folyamatos rezgések sem biztos, hogy jót tesznek a szervezetnek. A házamat karbantartom, mégis szaporodnak (és növekednek) a repedések. És aki azt hiszi, hogy ez a történet arról szól, hogy pénzt szerezzünk, az xxxxxxxxta.
    (én is kimoderáltam magamat. Ja? És miről szól az Agórás képviselő esete, a ki X milliót kér, mert szerinte a háza értéke ennyivel csökkent az Agóra miatt!? A mi házunk értéke nem hogy csökkent, egyenesen eladhatatlan, Farkas úr!)”
  • 10. Lacusch69 2013. július 23. 21:23
    „Azért ez nem annyira humoros, mint egy páran azt hiszik...
    Az M43 időszak előtt bizony rohadt kellemes volt, amikor a kamionok 70-nel döngettek el a kátyús Szegedi utcán, pár méterre házamtól.
    Napi 2500+ db-ról van szó...
    Aki szerint ez normális, az teljesen xxxxxxxxxx (Ide bármilyen negatív jelző beírható, moderáltam magamat)

    És nem, nem vagyok tagja a pertársulatnak. Én nem várom a sült galambot, de megértem azokat, akik ezt teszik.
    Még mielőtt valaki el kezdeni osztani az észt: 1986-ban költöztem ide, akkor még töredéke forgalom volt.

    Még valami: mi a fenéért nem tiltják ki a kamionokat a városból?
    Nagyon hiányoznak a Szegedi utcára, az így is nagyon nehézkes, egysávos közlekedés megnehezítésére.
    Ja, hogy 500Ft-ot spórolnak vele a fuvarozók...”
  • 9. makovaros 2013. július 23. 21:00
    „1. Próbáld meg itt http://utkar.mindenkilapja.hu/
    Nem tudom lehet hogy tényleg érdemes lenne bevenni a 4414-es (makó-maroslele utat is) hát ha ott is lenne a sztráda építés miatt szétcseszett útnak a helyrehozására bíróság által+ a házakra is. Mert én úgy tudtam hogy a autópálya építés után az említett út új kopóréteget kap, de csak foltozták...”
  • 8. ikszy 2013. július 23. 18:50
    „Fizessünk minden útszéli ház gazdájának! Elrepedtek a falak, ha megszűnik a helyben termelt, őstermelői banán, narancs árusítása. Hiába vette meg néhány nem ott lakó a házakat busás haszon reményében.”
  • 7. NP1 2013. július 23. 13:35
    „Ki kell deríteni, hogy Bajnainak van-e tulajdonrésze legalább egy ott elmenő kamionban és ha van, máris foglalkozik vele a Hir TV.”
  • 6. papsajt 2013. július 23. 12:43
    „nem szeretnék érzéketlen lenni,de aki a fő utcán lakik,az eleve több zajt,port,rezgést kap, ez nem hiszem, hogy az állam hibája.
    én közel lakom a vasút állomáshoz,és hallom a vonatok zaját és a hangosbemondót, most pereljem be a máv-ot?
    amikor ide költöztem vállaltam a körülményeket.”
  • 5. DasBoot 2013. július 23. 12:01
    „Engem az feszélyez, hogy mikor megyek az utcán látom a szemem sarkából a kondenzcsíkokat az égen. Érzem, hogy nem tesz jót az egészségemnek, lehet, hogy beperelem a Sólyomlévot.”
  • 4. pachakuti 2013. július 23. 11:02
    „Először bizonyítani kell(ene), hogy ezekben a bizonyára nem új és nem a mai követelmények szerint épült házakban milyen károk keletkeztek - ha keletkeztek. Ha ez megvan, már csak azt kell bebizonyítaniuk, hogy ezek a 43-as megnövekedett forgalma miatt vagy legalább többségében amiatt álltak be. Nem játszott-e benne szerepet az idő, a természet, a talajvíz emelkedése-süllyedése, a karbantartás elmaradása és hasonlók. Ha sikerül, lehet perelni, valószínűleg jó eséllyel.
    Mindezek ellenére nem egészen érthető az egységes 500 ezres kárigény, amelyik figyelmen kívül hagyja a tulajdon értékét, a kár mértékét, a család létszámát, az állítólagos egészségkárosodás mértékét.
    Így kicsit egyszerű pénzszerzési akciónak tűnik a dolog.”
  • 3. info 2013. július 23. 10:23
    „1. grafika88 2013.07.23. 09:51 -csak úgy, ukk mukk fukk beengedted és azt sem tudod, hogy kik voltak? SE papír semmi!?
    Ilyet nem szabad tenni!”
  • 2. kormoska 2013. július 23. 09:58
    „Rosszul csinálják!Nem az állammal kell viaskodni!
    A sajtónyilvánosság a lényeg:Ide kell csődíteni annyi tévétársaságot és annyiszor,ahányszor csak lehet.
    Akár be lehetne próbálkozni a nagyobb külföldi tévécsatornáknál,vagy éppen valamelyik nagyobb Román csatornánál....,hiszen úgy is arra visz az út:-)

    Az állam nem gondolom,hogy saját maga ellen fog ítélkezni,mert ezzel precedenst teremtene és perek százai indulnának,ebben a formában lerázzák magukról az ügyet.
    Nem csak a 43-as mentén szenvednek,hanem például Tokaj környékén és végig az Ukrán határ felé vezető útszakaszon,ahol még nincs sztráda sem!”
  • 1. grafika88 2013. július 23. 09:51
    „Volna 1 kérdésem !
    --és azokkal a házakkal amelyikek akkor mentek tönkre..amikor az M-43 st építették. Több mint 1 éven keresztül hordták a földet, homokot óriási nagy mammut kamionokkal , és a házak szétrepedtek ??
    Mert mielőtt megindult volna a munka..1 férfi, és 1 hölgyike ..fotót készített minden házról! kívül--belől ! Na ők hol vannak?? Hol a készült fotó ???
    Mert sok ház ..így a Kölcsey u ban rengeteg kár keletkezett ! ŐK hova mehetnek ..ügyüket hol lehet bejelenteni??
    Ha valaki tudja..legyenszíves írja már meg ! Köszönöm !!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Politikusvetélkedővel hangol az MKKP

400 ezer szakértő, kutyapárti oligarchák, valamint a háttérből irányító gonosz cégek segítségével elkészült a Szegeden alapított Magyar Kétfarkú Kutyapárt (MKKP) programja. Tovább olvasom