Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Három beruházás még nem ért célba

Szeged - Három nagy beruházást kell még lezárni a szegedi tömegközlekedési nagyprojektből. Az 1-es villamosvonal egy hónapot csúszik, a 2-esnél legutóbb a papírmunkára kellett várni, a trolibeszerzés egy feljelentés miatt áll.
Határidőre megérkezett az új szegedi villamosflotta első darabja: a kötelező futópróba után – várhatóan jövő év elején – utasokat is visz a Swing Szeged. A további 8 szerelvény 2012-ben követi majd. A tömegközlekedési nagyprojektből még két villamosvonal-építést és a trolibeszerzést kell befejezni ahhoz, hogy a beruházásokat kipipálhassák.

A kivitelező ígérete szerint az 1-es vonal december közepére készül el. Fotó: Schmidt Andrea
A kivitelező ígérete szerint az 1-es vonal december közepére készül el.
Fotó: Schmidt Andrea

Karácsonyra megérkezhetett volna

A trolibeszerzés idén januárban akadt el, holott megvolt a nemzetközi tender nyertese: a magyar–cseh Ikarus–Skoda Konzorcium. Akár karácsonyra is ideért volna a megközelítőleg 3 milliárd forint értékű 13 megrendelt alacsonypadlós, klímás járműflotta első példánya. Megírtuk: a Szegedi Közlekedési Kft. új ügyvezetője, Tóth István Tibor kezdeményezett vizsgálatot kartellezés gyanúja miatt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ). Áprilisban az NFÜ feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál (NNYI) „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban" bűntett gyanúja miatt. A nyomozás lezárásáig az NFÜ felfüggesztette eljárását. Érdeklődésünkre az NNYI-nél elmondták: még mindig nyomoznak. Eddig beszerezték a szükséges adatokat, és tanúkat hallgattak meg.

Az 1-es vonal belvárosi és Indóház téri szakaszán dolgozik a kivitelező, az A-Sz-E Konzorcium. Mindenütt befejeződtek a közműcserék, az építkezés a felszín felé halad. – A legkritikusabb a Zrínyi utca Apáthy és Somogyi utca közötti része volt, ahol nagy aknákat, gázvezetékeket kellett kiváltani, erősáramú kábeleket, nagy mennyiségű optikai alépítményt helyeztek el. Közműproblémák miatt a megrendelő város és az uniós projekteknél kötelezően eljáró mérnök a november közepére tervezett átadáshoz képest egy hónap csúszást fogadott el – mondta Csanádi Zoltán, a tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója. Az 1-es vonal belvárosi és Indóház téri szakaszán is épülnek a vágányok. A szűk utcákban bizonyos technológiai lépéseket meg kell várni, csak utána lehet hozzáfogni a következőhöz, ezért nem látni mindenütt egyszerre építőket. December közepén a szegediek ismét teljes egészében birtokukba vehetik a város legforgalmasabb vonalát.

A 2-es villamosvonal elkészültének már nincs határideje, hiszen a késés miatt tavaly október végén elérte a kivitelező cseh–magyar Szeged Villamos 2 Konzorcium a 2,1 milliárd forintos beruházás kötbérének legfelső, 417 milliós határát. Akkor a cégtársulás – a közgyűlés döntésének köszönhetően – folytathatta a munkát. Azóta a Szeged Pólus szigorú ellenőrzésekkel és rövid határidőkkel igyekszik rászorítani a konzorciumot, hogy befejezze a vágányépítést – több-kevesebb sikerrel. Legutóbb a város és a mérnök hetekig arra várt, hogy a kivitelező benyújtsa a szükséges dokumentációt, és elindíthassák a próbajáratot az új szárnyvonalon. A papírok a napokban megérkeztek, ezeket a mérnök ellenőrzi, és ha mindent rendben talál – a szabályok szerint –, két héttel később elindulhat az üzemi próbajárat.

Olvasóink írták

45 hozzászólás
  • 45. feri37szeged 2011. október 14. 20:00
    „Az is érdekes Kedves délmagyar, hogy ez a cikk, mint a többi ilyen kényes, közlekedéssel kapcsolatos kérdés, a jelenlegi 46 hozzászólással lekerült a főcímről 1 nap után, miközben a milyen gyorsan terjed a fájdalom a testben, amihez a kutya sem szólt hozzá mi8nt reklám, még most is címlapon van 1 napja lassan! De miért is?
    DM miért nem írt semmit a 2-es próbajáratáról??? pedig lett volna mit!”
  • 44. csergemerge 2011. október 14. 16:28
    „"A kivitelező ígérete szerint az 1-es vonal december közepére készül el."

    De a kivitelező óvatosságból évszámot nem említett....:)”
  • 43. deakicska 2011. október 14. 12:35
    „Elég érdekes, hogy ezek a nagyberuházások rendre hónapokat, éveket késnek, az Árkád pedig időre elkészült.
    Hogy van ez?
    Csak nincs valami suskus a háttérben?... Lehetetlenné tenni a belvárost, hogy még annak a kevés embernek is elmenjen a kedve, aki egyébként bejönne és itt vásárolgatna, és ezzel is a plázákba irányítani őket? Ugye, nem erről van szó, politikus urak???”
  • 42. acidrain 2011. október 14. 12:09
    „Az 1-es kötbére modellezi a 2-es villamos kötbérét.

    Eltűnik a süllyesztőben.”
  • 41. kutyuka 2011. október 14. 11:08
    „En ezt nem ertem. laikuskent ugy gondolom,hogy megbiztak a cseheket a villamos-projeckttel,ami tavaly oktoberben lejart,mivel elertek azt a kotber-hatart,ami utan mar nem kell nekik tobbet fizetni. Egy ev eltelt a project meg minidg nincs kesz es nem is ugy nez ki,hogy par honapon belul elkeszulni. Kerdezem en,miert nem lehet vallakozot valtani? Kovetelni toluk a kotbert aztan atadni a rendelest egy masik vallakozonak,aki csinalna is valamit. Vagy tul hulyeseget kerdezek?”
  • 40. andreasz 2011. október 14. 10:13
    „Lerágott csont,hogy miért kellett a 2-es vonal építése. Gyakorlatilag elkészült és hamarosan használjuk.
    Lehet,hogy a pályázati pénzek megszerzéséhez olt szükség a projektre,de meggyőződésem,hogy idővel igazolja létjogosultságát. Az 1-es elveszíti jelentőségét és a 2-es vonalon lesz a nagyobb forgalom. Pláne ha egyszer esetleg meghosszabbítják.”
  • 39. varadipal 2011. október 14. 08:09
    „32. hsz. Milo Minder-Binder. Annyi különbség azért van, hogy itt még nem falaztak be senkit.Még megtehetnék!”
  • 38. Zsolt93 2011. október 14. 07:20
    „Ahha Értem és köszönöm.. Én Skoda 25 Tr re Gondoltam először.. Újonnan Ezért kérdeztem”
  • 37. Szemif 2011. október 14. 00:40
    „37. Zsolt93

    Ikarus-Skoda, de ezt gondolom tudod, a gyakorlatban:

    http://szkt.hu/page.fcgi?rx=&item=&nyelv=hu&menuparam3=117&type=3

    ilyen troliból lett volna még 13db. A belinkelt jármű az SZKT-ARC troli (T-660), érthető módon az új 13 troli már Ikarus márkanévvel és ráncfelvarrottan érkezett volna, de utas szempontból a lényeg ugyanz lett volna, mint az ARC trolinál. Most, hogy gyakorlatilag megbukott a tender majd meglátjuk, hogy milyen trolit vesznek...”
  • 36. papsajt 2011. október 13. 23:02
    „kíváncsi lennék, hogy az 1-es vonal kötbére már bíróságon van-e?”
  • 35. Zsolt93 2011. október 13. 22:41
    „De Pontosan Milyen fajta Trolik jönnének? erről van valakinek infója?”
  • 34. ferle65 2011. október 13. 20:14
    „Nem tudom mi a baj a 2-es villamossal.Tökéletesen megvalósítsa O Viktor álmát Ez az igazi munkahely teremtés,Még egy pár ilyen beruházás,és nem lesz munkanélküliség.Azért az érdekelne hogy ezek kapnak-e még bármilyen beruházást is.Mert már nevetség tárgya az egész.Nem tudom melyik uniós országba lehetne ezt büntetlenül megtenni.”
  • 33. Agáta 2011. október 13. 19:51
    „Amikor először tudomást szereztem a 2-es villamos tervezetéről itt, megírtam, hogy teljesen felesleges és drága. Ha minden áron elektromos közlekedést akarnak a Rókusi azon szakaszán, meg kell hosszabbítani a troli vonalat. Nagyságrenddel olcsóbb lett volna és már 2 éve működhetne. De hát nem, valaki megint "okos" volt. Ha egyszer elkészül - ha úgy variálják át a tömegközlekedést, ahogy anno írták -, a makkosháziakkal maximálisan ki lesz tolva, mert marad a 9-es troli és kész. Ill. a 84-es busz Újszegedre. Nekünk ugyanis a kiserdő túl messze van. A 9-es csúcsidőben így is zsúfolt. Aki meg az állomásra cuccol bőrönddel, az szálljon át. Mert ugye most a 83-as oda visz. Na de kit érdekel, főleg az autóval grasszáló városháziakat nem.”
  • 32. eleonóra 2011. október 13. 18:03
    „Óriási szerencsénk, hogy az idén nem jött ki a Tisza mert akkor lett volna a városban igazán nagy káosz.Én nagyon bízom abban, hogy tényleg átadásra kerül mind a 2 vonal és élhető lesz Szeged végre.”
  • 31. Yossarian 2011. október 13. 14:56
    „ezzel a kettes villamosvonal építésel úgy járt a város, mint Kőmíves Kelemen magos Déva várával. csak itt nem a falak omlanak le, hanem a sinek nem fekszenek le a földre.”
  • 30. acidrain 2011. október 13. 14:25
    „HÁROM nem ért célba?

    Hát többi hogy sikerült?

    A 2-es villamos meg EGY ÉVE elérte a kötbérmaximumot!!!! Nem kellene esetleg KÁRTÉRÍTÉST követelni?????”
  • 29. Queenmargareth 2011. október 13. 13:28
    „Miért váltották le Dózsát? Ezért tényleg kár volt.”
  • 28. szpalika 2011. október 13. 12:46
    „A vonaljegyek emelkedése kormányzati hatáskör lesz, mert egységesíteni szeretnék az árakat.

    A 2-es, 83-as busz megszűnik ebben a formában a 2-es villamos indulásával, a 10-es troli a 10-es buszt váltja. Utána ezen kötöttpályás hálózatra nézve kellene újratervezni a többi buszvonal szerepét, esetlegesen más, új irányok trolisításával.”
  • 27. geza 2011. október 13. 12:36
    „A vonaljegy mennyit emelkedik?
    A párhuzamos (busz villamos) járatok megszűnnek (ha vannak ilyenek) ?”
  • 26. teki80 2011. október 13. 11:49
    „Novemberben meg majd az lesz a baj, hogy hideg van, fagy van, vagy épp túlságosan meleg van, és hidegre készültek, vagy esőre készültek, meg hóra, de egyik sincs... Vicc ez az egész. Szétizémizélik az egész várost (a bicikliutakkal együtt!!), aztán úgy van hagyva. Jövő nyáron már talán ülhetünk az új viliken.”
45 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Melyik irodalmi mű alkotta meg az újbeszél (Newspeak) nyelvet?

A jó itt most duplapluszjó, hiszen 40 pontot ér. A nemjó viszont nem jár további büntetéssel. De vigyázzon! Nagy testvér szemmel tart! Tovább olvasom