Délmagyar logó

2017. 06. 23. péntek - Zoltán 21°C | 35°C Még több cikk.

Három év alatt duplájára drágult a Szeged-Pest autóút

Szeged - Három év alatt szinte megduplázódott egy autóút költsége Szeged és Budapest között: két embernek már nem éri meg kocsival utazni a fővárosba. A vonatút a leghosszabb, a busz a legolcsóbb.
Legalább 3 embernek kell ülnie egy autóban ahhoz, hogy manapság megérje kocsival Szegedről Budapestre utazni. Három éve 1170 forintba került a 4 napos autópálya-matrica – helyette idén már csak a 2975 forintos 10 napos matricát lehet kiváltani, akkor is, ha csak egyszer megyünk a sztrádára. A 95-ös benzin literenkénti ára 2009 februárjában 250, tegnap 420 forint volt.

Az autózás mellett a menetidőn és a kényelmen kívül semmi nem szól: bár az M5-ös autópályán akár 100 perc alatt fent lehetünk a fővárosban, egy 100 kilométeren 7 liter benzint fogyasztó járművel számolva az útiköltség oda-vissza pályamatricával együtt 14 ezer 735 forintba kerül. Három esztendeje ezt a kis kirándulást 8170 forintból ki lehetett hozni, és már 2 embernek megérte az autóutat választani a vonat vagy az autóbusz helyett.

A Mars térről Budapestre induló járatra tegnap is sokan vártak. Nem véletlenül: ezzel a legolcsóbb az utazás. Fotó: Frank Yvette
A Mars térről Budapestre induló járatra tegnap is sokan vártak. Nem véletlenül: ezzel a legolcsóbb az utazás. Fotó: Frank Yvette


BKV-jegy és parkolás

A vonat- és buszutat persze tovább drágítja a budapesti tömegközlekedés: egy 10 darabos gyűjtőjegy a fővárosban 2800 forintba kerül. Az autóval érkezőnek pedig parkolási díjat kell fizetnie, amely a város legtöbb övezetében 400 forint óránként.

A telekocsi szolgáltatás ugyanakkor minden eddiginél jobban virágzik: bárki betársulhat, vagy autójába szerezhet magának útitársakat egy útvonalra. A következő napokra is számos autós keres 2–3 társat maga mellé Budapest felé: az odaútért fejenként mindössze 1500–2000 forintot kérnek el, hiszen három ember fölött még most is megéri az autót választani. Mert hiába a drasztikus pályamatrica- és benzináremelés: a közösségi közlekedés sem olcsó mulatság.

2009-ben két teljes árú jegyet vásárlónak mind vonattal, mind busszal drágább volt elérnie a fővárost. Ma a másodosztályú retúr vonatjegyet 6820 forintért árulják: két személy 13 ezer 640 forintból ússza meg az oda-vissza utat, amely kicsit több mint egy ezressel olcsóbb az autóútnál. A vonat menetideje a leghosszabb: 143 perc alatt ér be Szegedről a Nyugatiba. A szerelvényeken ráadásul wifi sincs, és a Szeged–Budapest vonalon büfékocsit sem találunk.

Az M5-ös autópályán Szegedről Budapestre tartó buszokon a teljes árú menetjegyért 3130 forintot kell fizetni egy útért. Az utasnak nem kell külön autópályadíjat fizetnie, és élvezheti a vezeték nélküli internetezést is. Két ember a 130 perces utat oda-vissza 12 ezer 520 forintból tudhatja le: a három utazási forma közül 2 fő számára jelenleg ez a legolcsóbb megoldás.

Olvasóink írták

  • 10. kristóf65 2012. február 29. 19:04
    „Pedig Orbán / Szíjártó megígérte, hogy az üzemanyag drágulása miatt nem fog emmi sem drágulni.

    Csak nem hazudtak? Már megint?”
  • 9. ivivan 2012. február 29. 17:29
    „Nem igazán értem, hogy az autónál a szerző miért számolt oda vissza 400 km-es úttal? A térkép szerint a Szeged Nagyállomás és a Nyugati között 175km a táv, tehát oda vissza 350km. Ez matricával együtt 13265 Ft-ot jelent. Ez éppen két buszjegy árával drágább a busznál, viszont már olcsóbb, mint a vonat. És persze még soha nem volt olyan, hogy éppen a Nyugatiba akartam volna menni Pesten és nem is a Nagyállomáson lakok, szóval ez kicsit csalás.
    Egy konkrét út esetén a tömegközlekedés drágábban jön ki és a legtöbb helyre még csak el se ér az ember a plusz idő miatt - például Szegedről mentünk a Petőfi Csarnokba. Általában autóval, kényelmes tempóban, nem sietve 2 órán belül voltunk ott. Ugyanezt egyszer meg kellett tenni vonattal is (az autó szervízben volt) - több, mint 3 óra volt az út. Míg autóval el tudunk még menni 2-3 más helyre, hogy egy úttal több dolgot is elintézzünk Pesten, addig vonattal ez szinte lehetetlen...”
  • 8. THK 2012. február 29. 17:14
    „5, 6:
    szerepel a cikkben, h a buszon van...”
  • 7. ts 2012. február 29. 16:00
    „Ha a 6820 Ft-os jegyhez hozzászámoljuk a 760-os helyjegyet, hogy le is tudj ülni, már nem is olyan nagy különbség.
    A kb 1600 Ft-os kerékpárjegyről nem is szólva, ha esetleg azt is viszel magaddal...”
  • 6. teki80 2012. február 29. 15:22
    „5. vuk 2012.02.29. 13:29!

    Milyen igaz!! :) :) Az újságírás virágzik...”
  • 5. vuk 2012. február 29. 13:29
    „"A szerelvényeken ráadásul wifi sincs"
    A kocsiban van???”
  • 4. mgabca 2012. február 29. 13:18
    „Bárhová mész, a tömegközlekedés drága, főleg Bp-en 1-2 átszállással, az idő pedig néha megfizethetetlen!
    Az én autóm 120-as kényelmes tempónál, 2-3 személlyel 4.5 literes gázolajos fogyasztással barátságos tud lenni.
    Tény, hogy autós ember vagyok, de a kényelmemet nem cserélném buszra, vonatra, az biztos!”
  • 3. Igrek 2012. február 29. 13:04
    „A választáshoz azért hozzátartoznak az utazási körülmények is. Szép és kulturált a szegedi pályaudvar és az előtte lévő felújított tér is. A vonatokról azonban mindezt már csak részben lehet elmondani. Régebben közlekedtek külön IC-vonatok is, pár éve az összevonásokkal csak az öszvérek, amelyeknek a nem pótjegyes részei lelakottak.
    Jó lenne Szegedről is olyan körülmények között utazni Budapestre mint pl. Pécsről.”
  • 2. újratöltve 2012. február 29. 11:41
    „egy 10 darabos gyűjtőjegy a fővárosban 2800 forintba kerül. .... Szegeden is, mivel ...... nem is tudom miért?”
  • 1. Beroesz 2012. február 29. 10:45
    „Arra vagyok kíváncsi, hogy a lusta magyar vasút mikor fedezi föl végre a német "Sachsen Ticket" vagy az Osztrák "Einfach Raus" mintájára minden nem pótjegyes vonaton egy napig korlátlan távra használható, négy személy együttes utazására kitalált jegyet.

    "A szerelvényeken ráadásul wifi sincs"
    No, azért nem mindegyik autópályás buszon van wifi... Ráadásul a busz egy külteleki buszállomáson rak le, ahonnan az összes közintézmény legalább kilométeres távolságban van. Ha nem Fradi-meccsre vagy a Planetáriumba megyünk, akkor bizony jön még egy 370 forintos BKV jegy is, míg a nyugatiba érkezéssel ezt megúszhatjuk.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hidegben kölcsönzik a könyvet

A tavalyihoz hasonlóan azzal spórolnak a kistelepülések, amivel csak tudnak. Tovább olvasom