Délmagyar logó

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 14°C Még több cikk.

Hasznossá is lehet tenni az egész napos iskolát

Szeged - Az idei tanév egyik újdonsága, hogy bevezették az egész napos iskolát. Az általános iskolásoknak délután 4-ig kötelező bent lenniük az intézményben – hacsak a szülő nem ír felmentési kérelmet. A kötelező rosszat is lehet azonban hasznosra fordítani: megnéztünk néhány iskolát, hol hogyan töltik ki ezt az időt.
Hogyan lehet hasznosan eltölteni az időt az iskolában, ha már a gyerekeknek kötelező délután 4-ig bent lenniük? Ezt kérdeztük szegedi intézményvezetőktől, az első hónap tapasztalatai után. Az új oktatási törvény igencsak nagy feladatot rótt az iskolákra, hiszen ha csak gyermekmegőrzőként működnek, annak nemhogy értelme nincs, de még a diákok is megutálják az egészet. Több iskolában szerencsére hamar felismerték, hogy a pedagógusóraszám-emelést ezzel összekötve akár hasznossá is tehető az egész napos iskola intézményrendszere.

– Sok igazolást kaptunk az első hetekben, a szülők kikérték délutánról gyerekeiket. Most úgy vesszük észre, hogy egyre többen visszahozzák őket, mert látják, hogy nem értelmetlenül töltik itt az idejüket – mesélte Iván Zsuzsanna, az Algyői Fehér Ignác Általános Iskola igazgatója. Az intézményben a klasszikus napközin és tanulószobán kívül tantárgyi tehetséggondozás és korrepetálás is működik – ezek az iskolai feladatokat egészítik ki. Ingyenes sportok közül a kézilabda, foci, atlétika és úszás választható, és természetesen sok szakkört is tartanak. – Két különleges foglalkozásunk a diákvállalkozás és az etnoráma. Utóbbiban Magyarország tájegységeiről tanulnak a fiatalok. De indított foglalkozást az ifjúságvédelmi felelősünk is, akivel a mindennapos gondokról lehet beszélgetni.

Sárkányok már pedig vannak. Egy kis rajzolással a Vörösmarty-iskolában is le lehet venni a gyerekeket a lábukról. Fotó: Karnok Csaba
Sárkányok már pedig vannak. Egy kis rajzolással a Vörösmarty-iskolában is le lehet venni a gyerekeket a lábukról. Fotó: Karnok Csaba



A Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskolában a tantárgyi felzárkóztatásra, felvételi előkészítésre és a tehetséggondozásra helyezték a hangsúlyt. – Ezekre eddig nem volt sok idő – magyarázta Doroginé Bíró Irén igazgató. – Tulajdonképpen a fizetős magánórák is kiválthatók így felső tagozaton, ami nagy segítség a családnak. Az alsósokkal pedig a pluszidőben könyvtárba, múzeumba is megyünk.

Alábbhagyott a szülők ellenállása

Ahol valódi programokat kínálnak a gyerekeknek, ott úgy tűnik, már a szülők kezdeti ellenállása is alábbhagyott. – Már az első nap kérvényeztem, hogy Milánt hazaengedjék az órák után, mert azt gondoltam, leckét írni otthon is tud, ráadásul nyugodtabb körülmények között. Amikor viszont mesélte, hogy a barátai sakkra járnak, és ő is szeretne, természetesen átgondoltam a dolgot. Nem is bántam meg, tényleg jól érzi magát délután az iskolában – mesélte Ági. Tizenkét éves fiát azóta karatéra is beíratta, így sportra sem kell máshová hordania.

– Ha már megnőtt a munkaidőm, ha engedik, gyakorlatilag bármit megtehetek – vélekedik Borbély László, a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola alsós tanítója. A pedagógus eddig is igyekezett különlegeset adni: kézműves szakkörén természetes anyagokból készítenek alkotásokat a gyerekek. A tanteremben száznál is több üvegcsében sorakoznak az alapanyagok a kökénytől a fahéjon vagy éppen a kiszárított gyümölcsökön át a lila akác magjáig. Most azonban úgy döntött, kihasználja az újabb lehetőséget. – Négyesével-ötösével megfogom a gyerekeket, és amíg a többiek napköziben ülnek, elviszem őket szobrokat nézni, vagy mondjuk megtanítom őket pingpongozni. Annyi lehetőség van, hogy olyasmikre tanítsam őket, amikre korábban nem volt idő. Ráadásul a hagyományoshoz képest másképp foglalkozhatok velük, ezt pedig a gyerekek még jobban is szeretik, mint a tanórákat.

Az iskolában egyébként a felsősök 3-nál tovább általában nincsenek bent. – A testnevelés tagozatosok edzésekre járnak, a többiek pedig felkészítőkre. Ezeket, azt gondolom, tolerálni kell – magyarázta Gulyásné Szabó Klára igazgató. Ennek ellenére több különleges szakkört is kínálnak. A legnépszerűbb a tenisz és az ugrókötelezés, de van sakk, természetismeret, színjátszás és néptánc is. – Bőven ki lehet tölteni délután 4-ig az időt – tette hozzá.

Olvasóink írták

51 hozzászólás
  • 51. meska 2013. október 17. 20:51
    „Roland 1000
    Majdnem igazad van. De a nagy semmi a szülőknek az elején, és nekünk tanároknak most rengeteg adminisztrációba kerül. Hogy a füstpéldádon értelmezzem: a felefelé szálló füsthöz is meg kell rakni a tüzet, de marhára felesleges, és sok meló az nyáron!”
  • 50. Roland1000 2013. október 17. 16:57
    „Fantasztikus, hogy erről a nagy semmiről - mert eddig is egész napos volt az iskola a szakkörökkel, tanulószobával, játék az udvaron-nal -, amiről a cikk szól, ennyit tudunk kommentelni. Nem történt semmi. De tényleg! Lassan már azt is eredményként adja el a fidesz, hogy a kormányzásuk alatt fölfelé száll a füst, vagy lefelé esik, amit elejtünk...”
  • 49. meska 2013. október 13. 00:12
    „X
    Igen, néha az az érzésem, hogy mindig van egy kis kegyelmi állapot, és...és mintha az nem lenne kellemes, abban a pillanatban azonnal és kényszeresen eszükbe jut valami, és telebeszélik, intzkedik vele a rendelkezésre álló légteret /annyi, amennyi/”
  • 48. queenmargareth1 2013. október 12. 11:05
    „x. igen,, aláírom. sokan félreértetek ebből a szempontból, hogy azt hiszitek, hogy a Kádári érát akarnám vissza hozatni.Nem, inkább az az életet...hogy elmehess moziba (ne luxus legyen), hogy legyenek olyan ingyenes programok amiknek értelme is van, vagy legalábbis megfizethető.Hogy ha a barátnőiddel el szeretnél menni egy nem utolsó verekedős kiskocsmába dumálni és inni akármit, akkor ne menjen rá a gatyánk...á, mindegy:)”
  • 47. x 2013. október 12. 10:48
    „46. meska, nekem nem kell ezt mondanod, ellenzem én is. Hanem európaszerte sajnos csak ennyi jut eszükbe.”
  • 46. meska 2013. október 12. 06:46
    „x:
    Ezek a politikai izék az a szósz nekem, amivel nem tudok mit kezdeni. Én ennyit látok: beíratja, vagy kikéri.
    Amiről Kövér vagy bármelyik ápszollút polihisztor / a politikus szó jelenlegi szinonimája/ beszél, az valóban az egés napos iskolatípus lenne, de azt meg szerintem nem merték bevállalni így, választások előtt. /Remélem, utána se. Látom, hogy a jelenlegi óraszám-emelésnek is mi a következménye: egy hatodik órán hihetetlen trücköket kell bevetni, hogy az imádott gyermek ne essen ki a padból a fáradtságtól. De ez, gondolom a polihisztorokat /..szinonimája/ már nem érdekli.”
  • 45. x 2013. október 12. 00:51
    „39. meska "... Valami, ami nem szereti annyira a napközit. Ahova a szülő BEÍRATTA a gyerekét. Ezen mostaniból KIKÉRI. Hogy a két rendszer között mi a különbség, azt ne tőlem kérdezzétek. ..."
    - Jó, akkkor kérdezzük meg ismét (mint 4. x 2013.10.11. 12:34) az országgyűlés elnökét a Népszava által:
    http://www.nepszava.hu/articles/article.php?id=679967
    "... valójában sokrétű közösség, amelyben vannak tradicionálisan integráltabb csoportok, de olyanok is, amelyek integrációja reménytelennek tűnik. Kövér László szerint a kormány alapvetően éppen az utóbbi réteg miatt tette három éves kortól kötelezővé az óvodába járást, hogy ezzel is próbáljon minden gyermeket beilleszteni a társadalomba. ..." - Szintén itt van a kötelező-egész-napos-iskola-kutya elásva: a közbiztonság kérdése.
    - Vagy kérdezzük az Európa-bajnoki Merkel asszonyt és észak-nyugat-rurópábai kollegáit a kétségbeesett próbálkozásaikról a rejtett erőforrások kordában tartására (akik Észak-Nyugat-Európában a muszlimok).
    - A magyar politikai vezetés csak követi a "bezzeg nyugat" társadalmi feszültségeket leépítendő kísérleteit.”
  • 44. x 2013. október 11. 22:46
    „36. Bcsabi75 "... 2002-2010 között különben a politika nem szólt bele a gazdaságba... Erről ennyit szerintem."
    - no comment - no comment - no comment - no comment - no comment - no comment - no comment - no comment -”
  • 43. x 2013. október 11. 22:44
    „40. queenmargareth1 "... kötelező volt az énekkarban lenni, ... akkor meggyűlöltették velünk."
    - Sajnos nem csak azt, sok minden mást még, dehát ez is bibliai idők óta így van, Margit asszony!”
  • 42. tol 2013. október 11. 22:34
    „én jól emlékszem, hogy hatodikos koromban kipróbáltatták velem a szüleim a napközit. Halálos fáradtan vánszorogtam haza nap mint nap az isi után. Két hónap küszködés után feladtam.”
  • 41. meska 2013. október 11. 21:20
    „A mi korunkban főleg azért jön a gyerek, mert érdekli a fotózás, a színház, a rajz , a torna a nemtommi... ha közben kiderül, hogy mégse annyira, akkorra meg ottmarad a gyerekbarátok miatt, akiktől nem szeretne megválni...na bumm, majd csak harmadik ajtónálló lesz, de az örömmel. :)”
  • 40. queenmargareth1 2013. október 11. 20:52
    „az én koromban kötelező volt az énekkarban lenni, aki nem ment, pedig csak szakkörként lehetett volna felvenni... azt megfenyegették, hogy megbuktatják, igazgatói stb...úgyhogy 6 óra után még egy órát énekeltünk hót éhesen hetente kétszer+ugye a rendes énekórák!akkor meggyűlöltették velünk.”
  • 39. meska 2013. október 11. 20:45
    „Bocsánat, hogy a csapo... a tanár közbeszól: egy normális, magára valamit is adó iskolában nagyon sok délutáni esemény szakkör, edzés, vetélkedő, előkészítő, felzárkóztató, miegymás van. Ez egy normális, magára valamit is adó iskolában rendszersemleges, a gyerekekre gondolva, az ő érdeklődésükre játszva történik. Úgy gondolom, hogy ezt a lapot egész napos iskola-ügyben se pro se kontra nem lehet kijátszani /arról meg ne is vitázzunk hogy ez itten szeptembertől NEM az egész napos iskola - idea, hanem valami. Valami, ami nem szereti annyira a napközit. Ahova a szülő BEÍRATTA a gyerekét. Ezen mostaniból KIKÉRI. Hogy a két rendszer között mi a különbség, azt ne tőlem kérdezzétek. Szerencsére a mi sulinkban rengeteg a délutáni ezmegaz, max azokra a gyerekekre kellett még gondolnunk, akik ezmegaz helyett előbb a leckével végeznének , és utána mennek edzésre, vetélkedőre, sokmindenre.”
  • 38. Roland1000 2013. október 11. 18:31
    „És korábban is voltak délután is órák, és voltak szakkörök, tanulószoba, az udvaron játék... Úgy csinálnak, mintha feltalálták volna a spanyol viaszt, pedig az égvilágon semmi nem történt. Már azt sem értettem, hogy ez miért lett téma. A gyerekek délután jártak eddig is a zeneiskolába, edzésekre... Eddig is értelmesen volt eltöltve a délután...”
  • 37. Roland1000 2013. október 11. 18:18
    „Achilleus! Nem vezettek be semmit, korábban is nyitva volt addig az iskola, és volt tanulószoba, és most ugyanaz lesz, mint korábban volt. A gyerekek úgyis el fognak járni zeneiskolába, edzésekre, stb...”
  • 36. Bcsabi75 2013. október 11. 18:05
    „33 x, 34 achilleus: Én inkább úgy mondanám, hogy ami a Fidesznek megtetszik, azt elveszi. Így, vagy úgy...

    2002-2010 között különben a politika nem szólt bele a gazdaságba... Erről ennyit szerintem.”
  • 35. queenmargareth1 2013. október 11. 17:25
    „óvodában végig azt csinálták...”
  • 34. achilleus 2013. október 11. 17:24
    „x írja Bcsai75-nek: 29. x 2013.10.11. 16:50
    "nem fogadtak be maguk közé a húsos falatokhoz közelebbi maffiába, és amiatt károgsz, semmi másért."
    Bcsabi válasza: 31. Bcsabi75 2013.10.11. 17:05
    Láttad itt a kommentjeim 2002-2010 között??? A húsos falatok most a Fidesz közeli cégeknél vannak...

    - Pech.”
  • 33. x 2013. október 11. 17:17
    „31. Bcsabi75 "... A húsos falatok most a Fidesz közeli cégeknél vannak..."
    -Mondom, hogy neked egyedül az fáj: Nem férsz a húsos fazék közelébe. Probálkozz talán Sólyom étolajjal!”
  • 32. x 2013. október 11. 17:15
    „30. queenmargareth1, faraghatnának maguknak fából, véshetnének kőből, önthetnének bronzból..., nem?”
51 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megnyílik a Fekete Ház tornya

Szombaton, a Múzeumok Őszi Éjszakáján nézhetnek ki először a látogatók a Fekete Ház saroktornyából. Tovább olvasom