Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

Hat órán keresztül állt a MÁV

Szeged - Minden második vasutas sztrájkolt szerdán a MÁV szegedi igazgatósághoz tartozó vonalakon. Néhány buszsofőr és a szegedi iskolákban hatvannál is több pedagógus tűzte ki a szolidaritás kék szalagját. A szárnyvonalak bezárása, az egészségbiztosítási reform, az új nyugdíjszámítási mód, a korkedvezményes nyugdíjazás szabályai miatt tiltakoztak szerdán a demonstrálók.
Minden második vasutas sztrájkolt szerdán a MÁV szegedi igazgatósághoz tartozó vonalakon. Néhány buszsofőr és a szegedi iskolákban hatvannál is több pedagógus tűzte ki a szolidaritás kék szalagját. A szárnyvonalak bezárása, az egészségbiztosítási reform, az új nyugdíjszámítási mód, a korkedvezményes nyugdíjazás szabályai miatt tiltakoztak szerdán a demonstrálók.

Mozdulatlan maradt 33 vonat tegnap 6-12 óra között a szegedi nagyállomáson is: nem közlekedett se a 16 induló, se pedig a 17 érkező szerelvény. Az itteni csomóponthoz tartózó, három megyét érintő területen 76, az országban mintegy 1300 vonatot érintett a vasutasok hatórás munkabeszüntetése. A Liga ernyőjét választó Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz Szolidaritás) és a Munkástanácsok Országos Szövetségéhez kapcsolódó Vasutasok Szakszervezete (VSZ) által szervezett általános sztrájkhoz térségünkben a tagság 100 százaléka, illetve a szolgálatra jelentkezők ötven százaléka csatlakozott.

Minden második vasutas sztrájkolt. Az első vonat 12.42-kor indult el Budapestre a szegedi nagyállomásról. Fotó: Segesvári Csaba

A tegnap délelőtt is dolgozók végezték szokásos feladatukat. Például a szegedi állomás hat pénztára közül háromnál jegyet is válthattunk volna – elővételben, valamelyik 12 óra után induló szerelvényre.

Lézengők a váróteremben

– Egyetlen utassal indult el az 5.42-es IC, mert az úr azt hitte, elmarad a vasutassztrájk. A vonat Szatymazon várakozott 12 óráig, de az utas – zokszó és panasz nélkül – már az érkezés után néhány perccel távozott – mesélte hajnali tapasztalatát Veréb Olga, a VDSzSz regionális vezetője.
Szinte kongott az ürességtől tegnap reggel a szegedi nagyállomás. Az ilyenkor szokásos forgalmat az egyik újságárus szerint harmadolta, a büfés véleménye szerint tizedelte a sztrájk.

– Tudok a vasutassztrájkról, és helyeslem, hogy követeléseikért így is kiállnak a szakszervezetek – jelentette ki Somogyi István, aki Szegedről Szolnokra akart utazni tegnap délelőtt. – Nyugdíjas vagyok, nem zavar, hogy várakoznom kell. Szép a környezet, tisztaság van, és fűtenek is. Most megeszem a tízóraimat, aztán veszek egy újságot, és olvasgatok a vonatindulásig.

Néhány hajléktalan most is a váróterem zugaiban bóbiskolt. Mások álldogáltak, beszélgettek – a vasutasok munkabeszüntetéséhez kapcsolták a maguk tiltakozó akcióját. A Jobbik fekete ruhás, fiatal aktivistái aláírást gyűjtöttek a szárnyvonalak bezárása ellen.

Hajléktalanok és tiltakozók

Kavar a buszon

„A Tisza Volán nem sztrájkol" – válaszoltak az információs táblával tegnap reggel a leggyakrabban feltett kérdésre. Árgyelán Péter szegedi területi igazgató elárulta: a vasutasok két héttel ezelőtti figyelmeztető sztrájkjával ellentétben most egyetlen tartalék buszt sem kellett mozgósítaniuk az utazni szándékozók nagy száma miatt. Ugyanakkor némi kavarodást okozott, hogy a Körös Volán Csongrád megyét is érintő járatairól nem kaptak pontos információt. Például nem érkezett meg Békés megyéből Szegedre az innen 6.45-kor Gyomaendrődre induló busz, ellenben némi késéssel, de befutott Békéscsabáról a Mars térről 8.05-kor Szabadkára tartó járat. A bizonytalanság miatt azonban egy utas, Bársony Sándorné már korábban feladta a várakozást, egy másik, a deszki Tóth Istvánné elindulhatott a határon túli „szatyros vásárlásra". Szerdán reggel a szegedi busz pályaudvaron három Volán-buszon lengett a szolidaritás kék szalagja. A szegedi középiskolákban körülbelül hatvan pedagógus tűzött kék szalagot.

– Bárki ellen tiltakoznék, ha az olyan döntéseket hozna, amik miatt az építőipartól kezdve az élelmiszeriparon át a közlekedésig minden nagy ágazat működésképtelenné válik – fogalmazott Kucsera Zoltán. A gépész hangsúlyozta: nem kapcsolódik semmilyen szervezethez, és azért jelent meg a vasutassztrájk idején az állomáson, hogy a várakozóknak elmondja: nem érthetünk egyet a vasút visszafejlesztésével. Ugyanilyen okból sétálgatott, beszélgetett a peronon Csala László, egy másik „magányos tiltakozó" is.

Három óra késéssel indulhatott Budapestre a lányához Muszkovics Lajos. Az idős szabadkai férfi tegnap reggelig nem tudott a magyarországi vasutassztrájkról, de türelemmel várt, és azt mondta, megérti a tiltakozókat.

– Vízválasztó lesz ez a minden korábbinál sikeresebb sztrájk – fejezte ki reményét Sebők Tamás. A VSZ regionális vezetője szerint az utasok megértették, hogy mi a vasutasok célja, és a nagy többség támogatta. A két, sztrájkot szervező szakszervezet itteni vezetői hangsúlyozták: továbbra is fenntartják követeléseiket, de a következő lépés megfogalmazása előtt értékelik a szerdán történteket.

Kevés utas 12.42-kor is

A sztrájk befejeztével a szegedi nagyállomásra 12.20-kor Békéscsabáról érkezett az első szerelvény; majd pontosan 12 óra 42 perckor elindult az első vonat, a budapesti gyors. A peronon csak néhány utas „szállingózott".

Egy német pár – Natalie Dallin és Moritz Schulte – az IC indulása előtt hét perccel érkezett meg. Natalie Budapestre utazott, barátja pedig kikísérte őt. Mindketten a szegedi egyetem gyógyszerésztudományi karán tanulnak. Szerintük normális, hogy a vasúti dolgozók és a velük együtt sztrájkolók így érvényesítik jogaikat.

Hat órán át állt a vasúr Csongrád megyében Fotó: Tésik Attila, Segesvári Csaba

– Németországban és Franciaországban már napok óta tart a vasutassztrájk – magyarázta Moritz, aki nevetve hozzáfűzte: két héttel ezelőtt nem értesült a MÁV-dolgozók munkabeszüntetéséről és csak reggel 5 órakor tudta meg a szegedi nagyállomáson. – Az aznapi budapesti programom ugrott, de a mostani sztrájkra már készültünk.

– Nem örültem túlságosan ennek a hatórás munkabeszüntetésnek, mert reggel haza kellett volna mennem Kecskemétre – panaszolta Foki Éva. Az angol szakos egyetemista kedden délután beteg lett, és szerdán orvoshoz kellett volna mennie. – Legalább egy kiadósat aludtam az albérletemben, és addig is kúráltam magam – jegyezte meg.

Tegnap délután még késtek a vonatok, több járat is kimaradt. A vasúti közlekedés ma hajnalra normalizálódott.

Ú. I.–K. Cs. P.

Olvasóink írták

  • 3. utazó 2007. november 23. 12:05
    „Látom, itt senki se szokott utazni azokon a vonalakon, amiket megszüntetnének....:S Én a MÁV-val vagyok, és örülök, hogy sikerült a cél, és egyelőre maradnak a mellékvonalok!!! És aki ezzel nem ért egyet, kívánom neki, hogy a jövőben napi szinten utazzon egy olyan vonalon, aminek kétes a megmaradása!!!!”
  • 2. csonakos 2007. november 22. 18:23
    „A MÁV lassan már magától, sztrájk nélkül is tud hat óra késést!
    Mielőtt sztrájkolnának először talán a kötelességüket kellene tudni! Szolgáltatni, tisztán, pontosan a menetrendet betartva! Ha ez már megy, akkor lehet sztrájkolni. Addig inkább visszább kellene fogni az agarakat!”
  • 1. Jano 2007. november 22. 11:52
    „Hajrá, szakszervezetek! A MÁV ezzel a pár órás sztájkkal is 200 millió FT bevételtől esett el, majd ezt is lehet hitellel pótolni amit a szar MÁV nem tud majd kifizetni mert veszteséges vonalakat üzemeltet (aminek a fenntartásáért tüntettek éppen) - ettől majd még mélyebbre süllyed a cég.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Földgömbön Nobel-díjasunk élete

Szeged - Három szinten tizenöt középiskolás csapat mérte össze tudását tegnap délután a Somogyi-könyvtárban. A Szent-Györgyi Albert-emlékévben szervezett tudománytörténeti vetélkedő középdöntőjéről nyolc csapat jutott tovább a december 10-i döntőbe. Tovább olvasom