Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Hatalomhoz dörgölődző Rigoletto Alfölditől

Szeged - A szokásosnál egy hónappal korábban, október 6. és 15. között rendezik meg a Szegedi Nemzeti Színházban az idei Armel Operaverseny és Fesztivál döntőjét. A negyedik alkalommal meghirdetett viadal teljes költségvetése 200 millió forint.
Erősíteni akarják az idei Armel operaverseny fesztiváljellegét – hangzott el tegnap a budapesti sajtótájékoztatón. Solymos László, Szeged alpolgármestere hangsúlyozta: a város büszke az operafesztiválra, amelynek a következő 3 évben is igyekszik jó házigazdája lenni. Az egyik alapító intézmény, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, Bátyai Edina kiemelte: a két nagy politikai párt képes volt összefogni a rendezvény támogatása érdekében. Havas Ágnes fesztiváligazgató elmondta: először kiemelt támogató a szaktárca, amely a szegedi önkormányzat 40 millió forintjához 30 milliót tesz hozzá. A fesztivál teljes idei költségvetése 200 millió forint – 130 milliót külföldi partnerektől, szponzoroktól remélnek összegyűjteni. A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Gyüdi Sándor a városi tradíciók folytatásának, közügynek és a hazai operaélet nagy értékének nevezte a fesztivált.

A döntő október 6-án a szegediek produkciójával indul: Riccardo Zandonai Francesca da Rimini című operáját Juronics Tamás rendezi. Először szerepel barokk opera a versenyprodukciók között: Josef Myslivecek Antigona című darabját a svájci Théatre Bienne Soleure társulata mutatja be Andreas Rosar irányításával. A Krakkói Opera Viktor Ullmann cseh zeneszerző Atlantisz császára című darabját hozza Szegedre Beata Redo-Dobber rendezésében. A pilseni Josef Kajetán Tyl Színház romantikus slágeroperával jön: Verdi Rigolettóját Alföldi Róbert rendezi, aki úgy fogalmazott, rendkívül modern és egyszerű előadásra számíthatnak a nézők. Rigoletto alakjában az foglalkoztatja, mi történik egy olyan emberrel, aki a hatalomhoz dörgölődzik, aki mindenkivel gonosz, mert azt hiszi, a hatalom majd megvédi. A Nemzeti Színház igazgatója egyetért a verseny fő céljával: az operát színházi szempontból izgalmas, élő, a fiatalok számára is érdekes műfajjá kell tenni. Szeged szerinte példát mutat arra, hogy kulturális téren létezhet a politikában is összefogás. New Yorkból idén a Center for Contemporary Opera társulata vesz részt a versenyben: ősbemutatóként láthatjuk a kortárs amerikai komponista, Michael Dellaira A titkos ügynök című operáját, amelyet Sam Helfrich állít színpadra.

A verseny első fordulóját március 31. és április 19. között rendezik meg Budapesten, Párizsban, Los Angelesben és New Yorkban. A második fordulót – amelybe 30 versenyző jut tovább – Szegeden tartják május 29-én. A döntőt közvetíti az ARTE Live Web, a Mezzo összefoglalókat sugároz majd. A Duna Televízió közreműködéséről is egyeztetnek.

Olvasóink írták

  • 4. bánki 2011. március 13. 14:38
    „<moderálva>

    200 milla hat előadás, már megéri a holtszezonba!”
  • 3. deszkás 2011. március 11. 13:33
    „DODO! Nem kell a sarokba állni azért.”
  • 2. lidi 2011. március 11. 12:47
    „dodókám, el kell, hogy keserítselek (és nem azzal, hogy rávilágítok a hiányos műveltségedre): sem te, sem a cikk írója, de még Alföldi sem találta fel a spanyolviaszt:

    "A Rigoletto szövegkönyvét Victor Hugo Le roi s´amuse (A király mulat) című színdarabja alapján Francesco Maria Piave írta. Victor Hugo drámája az 1830-as évek elején Párizsban került először előadásra. A bemutató botrányba fulladt. A francia kormány teljesítette a konzervatív körök kívánságát és Victor Hugo műve többé nem szólalhatott meg a párizsi színpadokon. A királypártiak és a klerikálisok valójában persze nem a felhozott indokok miatt támadták a szerzőt. A darab a koronás főket állította pellengérre, akik könyörtelenül eltipornak minden ellenvéleményt, a nép érdekeit feláldozzák, csakhogy saját bűnös vágyaikat kielégíthessék. A felség sima, finom modorú gavallér, valóságos lovag: táncban, bajvívásban, széptevésben legelső. A király figurája mellett ott áll Triboulet (a megzenésített változatban Rigoletto), az udvari bolond. A költő éles fénnyel világít rá a szolgára, akit a hajbókolás, hízelgés, alázatoskodás hitvány emberré tesz, farkassá, aki önnön társaiba, a többi udvaroncba is belemar. Emberek, akiket egyetlen cél hevít: minél közelebb kerülni a hatalom dúsan terített asztalához, minél többet markolni az odavetett koncból és eltiporni a versenytársakat, akik veszélyeztetik a rablott zsákmányt.."

    ja, vagy csak simán bunkózni akartál egyet, dörgölőzni a hatalomhoz és gonoszkodni valakivel, mert ez most menő? mert akkor oké, egy szót se szóltam...”
  • 1. dodó 2011. március 11. 10:13
    „Alföldit "az foglalkoztatja, mi történik egy olyan emberrel, aki a hatalomhoz dörgölődzik, aki mindenkivel gonosz, mert azt hiszi, a hatalom majd megvédi."

    A saját élete, eddigi munkássága foglalkoztatja <moderálva> fajtit?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kémiai tudástár a világhálón

Szeged - A kémiát mint szerethető tudományt mutatja be a chemgeneration.com weboldal. A szegedi… Tovább olvasom