Délmagyar logó

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -8°C | 4°C Még több cikk.

Hatezerrel kevesebb szegedi kisdiák

Szeged - Harmadával, közel 6 ezerrel kevesebb az általános iskolás tanuló Szegeden, mint 18 évvel ezelőtt. A pedagógusok és az intézmények száma majdnem a felére csökkent. Az egykori iskolaépületek hasznosulnak, még ha nem is feltétlenül az oktatásban – készülhet bennük például munkaruha is.
15 ezer 621 általános iskolás kezdte meg tanulmányait Szegeden 1991 szeptemberében. Tavaly viszont már csak 9 ezer 654 kiskorú vette hátára az iskolatáskát – vagyis 18 év alatt több mint harmadával, közel 6 ezerrel csökkent számuk. Összehasonlításképpen: majdnem hétszer annyival, mint amennyien Szeged legnagyobb önkormányzati általános iskolájába, a rókusiba járnak manapság.

A gyerekszám drasztikus csökkenése miatt átalakult az oktatási rendszer is. Az önkormányzat oktatási irodájának adatai szerint 1991-ben még 36 városi fenntartású általános iskolában nevelték a nebulókat – jelenleg 21-ben, vagyis az intézmények majdnem felét bezárták vagy átszervezték.

A rendszerváltás óta összesen 9 iskola szűnt meg véglegesen Szegeden. Mint korábban már megírtuk: Szalay István (1994-1998) polgármestersége idején, 1996-ban zárt be a Tabán általános Szilléri sugárúti tagiskolája, valamint a Zalka Máté. A Csongor téri, a Móricz és a Gutenberg általános iskolát a Fidesz-érában, Bartha László városvezetése alatt (1998-2002) szüntették meg. A Botka László vezette közgyűlés pedig 2002 óta a lila általános, a Napos úti, a Kodály téri és a Kolozsvári téri Móra iskola bezárásáról döntött. Ezen felül számos iskola-összevonás is történt.

Fogynak a gyermekek a szegedi Hunyadiból is. Fotó: Segesvári Csaba
Fogynak a gyermekek a szegedi Hunyadiból is.
Fotó: Segesvári Csaba

A bezárt iskolák épületei esetében bebizonyosodott: a „halál" után is van élet, nem áll üresen egyetlen néhai intézmény sem. A Szilléri sugárúti Tabánt például 2001-ben a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kara vette birtokba, a Móra iskola egykori Zoltán utcai épületének padjait szintén egyetemisták, főként jogászok és bölcsészek koptatják.

A legtöbbet másik oktatási intézmény vette birtokba – így költözött a Csongor térre az Eötvös József gimnázium, a lila általánosba az alternatív iskola, a Napos útra vagy a Kolozsvári térre pedig a Waldorf.

Egyes épületeket azonban ma már homlokegyenest más célokra használnak. Az újszegedi Móricz-iskola hűlt helyére 2005-ben a Szegedi Szefo Fonalfeldolgozó Zrt. költözött, hogy több mint 150 millió forintból rehabilitációs foglalkoztató, képző és oktató telephelyet alakítson ki, 400 megváltozott munkaképességű dolgozó foglalkoztatására. Sokáig üresen állt a tápai Bálint Sándor – amelyet 2007-ben ugyancsak összevontak a Petőfivel és a Hunyadival – két „telephelye", a Honfoglalás és a Budai Nagy Antal utcában. Juhász Gyula, Tápé KDNP-s önkormányzati képviselője emlékeztetett: a 6, illetve 2 tantermes épületek 2004-ben kerültek az IKV kezelésébe, amely meghirdette azokat értékesítésre. A Honfoglalás utcai épületet végül az eredeti 98 millió forint helyett 50 millióért vette meg egy munkaruházatot gyártó szegedi cég, hogy itt rendezze be telephelyét. Az épületet kívül-belül felújították.

Jönnek-mennek: a néhai Kodály téri általános iskola épülete ma a Kossuth Zsuzsanna gimnázium tanulóié. Fotó: Segesvári Csaba
Jönnek-mennek: a néhai Kodály téri általános iskola épülete ma a Kossuth Zsuzsanna gimnázium tanulóié. Fotó: Segesvári Csaba

– A Budai Nagy Antal utcai iskolában, amely még az 1900-as években épült, idősotthon létrehozására tettem javaslatot. Ez nem valósul meg, a város ifjúsági otthon kialakítására pályázott a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél. A munka várhatóan jövőre kezdődhet – beszélt a 60 millió forintos beruházásról Juhász Gyula.

Feleannyi pedagógus

A harmadával csökkent tanulói létszám miatt az általános iskolákban tanító pedagógusok száma is jelentősen mérséklődött. A rendszerváltáskor Szegeden dolgozó 1515 tanárból 854 maradt.

Olvasóink írták

  • 10. dev66 2009. március 15. 07:36
    „Most is az van, hogy ontják ész nélkül a fősulik, egyetemek a tanárokat. Közben már mindenki tudja évek óta, hogy a felére sincs szükség. Termelik évről-évre a rengeteg munkanélkülit - A mi pénzünkből.”
  • 9. az_aki 2009. március 14. 11:59
    „tanulgatunk....
    az elején mikor elkezdtük 3 óra arról szólt hogy a "beavatás" szót értelmeztük, utána volt még 1 szó amit ugyan így elemeztünk de arra már nem emlékszem...később kezdett jobb lenni a dolog de nekem akkor se teccett, ez a csoport munka se a legjobb, bár így mindenkiben marad meg valami nem csak ott ül az órán hanem igenis dolgoznia kellett hoyg a csoport ne kapjon szar jegyet...a kedvünk ettől meg nem volt tul jo”
  • 8. Beth 2009. március 13. 21:37
    „tanultok azért órán? több idő jut rátok? jobb a "kedvetek"?
    Nos, én ezt a személyiségemmel érem el... legalábbis néhány órán...”
  • 7. az_aki 2009. március 13. 20:21
    „Beth!
    te most a HEFOP ra gondolsz szerintem... ez a HEFOP-os hülyeség szart nem ér!!! én útálom, mi is abban tanulunk néhány tantárgyat de szar!!! szóval én nem értek abban egyet hogy mint írtad "Ez azoknak jó, akiket érint." mert nálunk az egész oszály útálja!”
  • 6. Beth 2009. március 13. 20:16
    „Csak beszéd van, tevékenység nincs.
    Miért a pedagógust hibáztatnám? Nem teszem, csak leírtam...
    Minden fórumon problémaként említi mindenki, így a legújabb módszer: néhány tantárgyat csoportbontásban kell tanítani. Ez azoknak jó, akiket érint. A többiek pedig szívnak, mint a torkos boci...”
  • 5. N.P. 2009. március 13. 19:21
    „Beth

    "Mindenhol mutogatnak a minisztériumra, meg az oktatási vezéregyéniségekre, meg a fenntartókra... csak érdemi változás nem történik soha." - De ez ugye nem a nyomorult pedagógus hibája ?”
  • 4. Beth 2009. március 13. 18:06
    „Pedig majdnem minden továbbképzésen, fórumon elmondják a pedagógusok, hogy a fele osztálylétszámmal lényegesen jobbak lennének a mutatók.
    Mindenhol mutogatnak a minisztériumra, meg az oktatási vezéregyéniségekre, meg a fenntartókra... csak érdemi változás nem történik soha.

    Erről ennyit. Lehet bármilyen jó az egész az oktatást nem lehet számokban kifejezni.”
  • 3. flexsnake 2009. március 13. 17:51
    „A 6000helyre tudok 6000 analfabéta felnőttet akiket tanítani kellene.”
  • 2. norad 2009. március 13. 16:48
    „Ebből is látszik, hogy nagyobb mértékű volt a pedagógus leépítés, mint amit a gyereklétszám indokolt volna..
    Persze a mai gyerekeknek már nem kellenek szakkörök, korrepetálások és jó nekik harmincötödmagukkak egy teremben is...”
  • 1. ValakiAki 2009. március 13. 16:46
    „lila suli:(a legjobb volt:)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A lőtér nem Hollywood

Szeged - A fegyveres testületek mellett civilek is szívesen látogatják a szegedi pincelőteret. A kezdők egyetlen lőszerrel állnak be a lőállásba, a gyakorlottabbak akár szituációs lövészeten is kipróbálhatják rátermettségüket. Tovább olvasom