Délmagyar logó

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 20°C | 31°C Még több cikk.

Hátrányban a két nyelven tanulók

Nem indulhatnak az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen a két tanítási nyelvű iskolák diákjai a tannyelvből. A diszkrimináció három szegedi közoktatási intézmény tanulóit is érinti. A szakemberek és a gyerekek szerint csorbul az esélyegyenlőség. Az oktatási jogok miniszteri biztosa azt mondja: ha ez bebizonyosodik, meg kell változtatni az OKTV kiírását.
Szántó Ferenc és Kander Máté nem érti, hogy miért a megkülönböztetés. Fotó: Gyenes Kálmán
Szegeden három középiskola két tannyelvű: a Tömörkényben németül, a Deákban angolul, a Ságváriban franciául tanulják a diákok többek között a matematikát, a földrajzot és a történelmet is. Ezek a gyerekek kiválóan beszélik az adott nyelvet, de Jakucs Mária, a Deák gimnázium idegen nyelvi igazgatóhelyettese kijelenti, hogy nem elitképzésről van szó, hiszen egy átlagos képességű gyerek is megbirkózik a tananyaggal.

Csorbul az esélyegyenlőség

A két tanítási nyelvű iskolák diákjai éppen ezért nem értik: miért nem indulhatnak az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen a tannyelvből? A deákos Kander Máté és Szántó Ferenc igazságtalannak érzi a megkülönböztetést, hiszen aki az OKTV-n az első tízbe jut, azt automatikusan felveszik az egyetemre, illetve az első tizenöt versenyző emelt szintű, jeles osztályzatot és százszázalékos minősítést kap.
– Mi ebből kimaradunk, és csak az érettségin próbálkozhatunk. Diáktársainknak viszont az OKTV többszöri lehetőséget biztosít. – mondják a tizenkettedikes diákok, akik a két tannyelvűsöknek kiírt versenyeken hiába érnek el jó helyezést, automatikusan nem kerülhetnek be az egyetemre – általában könyvjutalomban részesülnek.

A három szegedi középiskola vezetése igazságtalannak érzi ezt a megkülönböztetést. Kühn János, a Tömörkény gimnázium igazgatója úgy látja, hogy a gyerekek beletörődtek az oktatási minisztérium által alkotott szabályokba. Filó Réka, a Ságvári gimnázium tagozatvezetője szerint a gyerekek csalódottak, mert nem kapják meg azokat az előnyöket, mint a többiek. Kis Gábor, a Deák gimnázium igazgatója pedig azt magyarázza, hogy csorbul a beiskolázási stratégiájuk. Szerintük a nyelvből magasabb szinten beszélő diákoknak harmadik kategóriát kellene létrehozni, ahol versenyezhetnének.

A biztos kivizsgálná

Minderre az Oktatási Minisztérium sajtóirodáján szűkszavúan azt válaszolják, hogy tervezik az OKTV átalakítását. Azt nem tudjuk meg, hogy ezzel a problémával is foglalkoznak-e. Értsük úgy a mondatot, ahogy akarjuk – válaszolja kérdésünkre a minisztérium munkatársa. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok miniszteri biztosa azt mondja: ha valaki – diák, szülő, iskola – hozzájuk fordul, kivizsgálják az ügyet, és a miniszternek harminc napon belül választ kell adnia.
– Eddig ebben a témában nem kaptunk bejelentést. Ha tényleg diszkriminatív a kiírás, a szabályzatot meg kell változtatni – jelenti ki a miniszteri biztos, aki elárulja, hogy módosítási javaslatait általában elfogadják.

Bővül a kör

A Kétnyelvű Iskoláért Egyesület vezetése már több évvel ezelőtt is próbálta meggyőzni a minisztériumot, hogy ne zárjanak ki bizonyos tanulókat az OKTV-ből.
– Eddig az volt az indok, hogy kevés gyerekről van szó és nem akarnak újabb kategóriát – mondja Fazekas Csaba elnökségi tag. A budapesti Kölcsey gimnázium tagozatvezető igazgatóhelyettese azonban megjegyzi: nem lehet indok a gyereklétszám, ráadásul a nyelvi előkészítős évfolyamokkal bővül a kör, hiszen ők is hasonló szintet érnek el, mint a közel hetven, két tannyelvű iskolába járó. Kijelenti: ha nem lesz változás, akkor hamarosan a miniszteri biztoshoz fordulnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ingyenkoncertek a Fricsay Teremben

Várjon Dénes és Simon Izabella zongoraművész négykezes koncertjével hétfőn indul a VI. szegedi… Tovább olvasom